Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Olen tehnyt hybridimallilla töitä ja lähipäivien jälkeen olen ihan loppu, joutuu päikkärit vetää. Työni vaatii kerran-pari viikossa käyntiä työpaikalla mutta muuten saa onneksi tehdä etänä vapaasti.
Työni vaatii keskittymistä ja paljon soittelua / puhelujen vastaanottoa joten avokonttorissa tämmöisen työn teko on yhtä helvettiä. Kotona saa tehdä rauhassa ja väitän että työnjälki on paljon parempaa.
Etäpalaveritkin aivan parhaita kun ne turhat jaarittelut voi käyttää oman työn tekemiseen eikä kököttää tuntia neukkarissa kun pari hölöttää omaa asiaansa ja 10 odottaa.
Nyt saa tehdä vielä 100% etänä mutta jatkossa vähintään puolet pitää olla toimistolla, tosin lisälauseena "erikseen voidaan sopia myös muuten". Toivottavasti saisi jatkaa nykytyylillä 60-80% etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuu 2020 - elokuu 2021 välillä en ollut kipeänä kertaakaan. Tämän ajan olin etätöissä.
Syyskuu 2021 - lokakuu 2021 välillä olen ollut kipeänä nyt 2 kertaa (flunssaa, k-testi neg). Tämän ajan olen ollut lähitöissä.
Että kiitos vaan idiootit. Nyt taas nenä vuotaa ja kurkku kipeänä, joten jäin sitten kotiin. Mutta koska etätöitä ei saa enää tehdä (tavarat piti viedä takaisin) niin työpanokseni on sitten tänään ja huomenna 0 kun muuten se olisi ollut 100.
En ole ollut sairaana, fklunssaisena tai vajaakuntoisena yli viiteen vuoteen. Ei se muiden vika ole, jos oma vastustuskyky on heikko.
Sinulta meni pointti epähuomiossa tai tarkoituksella ohi.
iuiuytiyu kirjoitti:
Olen tehnyt hybridimallilla töitä ja lähipäivien jälkeen olen ihan loppu, joutuu päikkärit vetää. Työni vaatii kerran-pari viikossa käyntiä työpaikalla mutta muuten saa onneksi tehdä etänä vapaasti.
Työni vaatii keskittymistä ja paljon soittelua / puhelujen vastaanottoa joten avokonttorissa tämmöisen työn teko on yhtä helvettiä. Kotona saa tehdä rauhassa ja väitän että työnjälki on paljon parempaa.
Etäpalaveritkin aivan parhaita kun ne turhat jaarittelut voi käyttää oman työn tekemiseen eikä kököttää tuntia neukkarissa kun pari hölöttää omaa asiaansa ja 10 odottaa.
Nyt saa tehdä vielä 100% etänä mutta jatkossa vähintään puolet pitää olla toimistolla, tosin lisälauseena "erikseen voidaan sopia myös muuten". Toivottavasti saisi jatkaa nykytyylillä 60-80% etänä.
Minä sain onneksi esimieheni pään kääntymään etätyöpolitiikasta, kun aluksi määrättiin lähityöhön vähintään kolme kertaa viikossa. Toin vahvasti esille etätyön hyödyt omassa työssäni erityisesti työnantajan näkökulmasta ja saan nyt itse määritellä milloin käyn työpaikalla.
Etätyö paransi yöunia:
https://yle.fi/uutiset/3-12160045
Etätyöllä on niin positiivisia terveysvaikutuksia, etten voi käsittää sellaista työnantajaa, joka vastustaa niitä (huom. tulos ei kärsi)
Jos luovutaan ärsyttävistä avokonttoreista niin voisin mennäkin takaisin toimistolle, jos saisi oman huoneen kuten kotona ollut puolitoista vuotta.
Nyt tilaa on vähemmän, pöydät tukittu ihan vierekkäin (edelleen kun korona-aika!) ja sinne pitäisi raahautua ensi kuusta alkaen 2-3 päivää viikossa.
Hyvin alkaa näkymään miten etätyösuosituksen ja rajotusten poisto vaikutti tartuntamääriin. :(
Etätyösuositus takas, kiitosss!
Yhtä läppärin, näytön ja näppiksen ees taas raahailua nyt kun etätyöt sallitaan firmassamme enää 2pv/vko. Olisin mielelläni enemmän etänä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin alkaa näkymään miten etätyösuosituksen ja rajotusten poisto vaikutti tartuntamääriin. :(
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Jep ja meillä töissä uskomaton sairastelukierre, kun pakotettiin toimistoon. Itse olen ollut flunssassa jo kolme kertaa, eikä parane kun tulee jo uusi.
Saikuilla on väkeä kuin pipoa. Mutta eikun vaan kaikki avokonttoriin yskimään!
Kirkas kruunu tulee, kun marttyyrit pääsevät niistelemään toimistoon.
Vitutti NIIN paljon kurssipäivänä, kun eräs hra tunnollinen änki flunssassa mukaan ”kun ei mulla muuta kun nenä vuoda köh köh”!!!
Sen jälkeen olikin saikulla puolet.
Ongelma ratkeis etätyöllä, en ollut puoleentoista vuoteen flunssassa. Vituttaa olla nyt koko ajan kipeä.
Etätöissä vastustuskyky ei pääse kasvamaan, se on epäluonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Onko Linkedinissä joku "Lähityö on niin kivaa" -kampanja menossa? Feediin on tullut useita tuntemattomien ihmisten postauksia missä hekutetaan lähityötä ja kuinka se on tärkeätä ihanaa. Voin kyllä käydä toimistolla välillä tärkeissä kokouksissa ja työskellellä siellä tilapäisesti kokousten välissä, mutta jatkuva työskentely avokonttorissa on helvettimäistä.
Lähityö ylläpitää kapitalismia ja koko systeemiä!
Miettikää nyt: bussivuorot, bensaverot, lounasravintolat, siivoojat… jos kaikki toimihenkilöt siirtyvät koteihin, ei ole kohta työtä, mitä näpytellä koneella kun systeemi romahtaa.
Kannatan etätyötä, mutta mitä tehdään näille konttorityötä mahdollistaville aloille…? 🤕Ei tunnu kivalta, että matalapalkka-aloilta lähtis työt vain siks, että mä saan loikoilla kotona pidempään aamulla.
Onpa harvoin tullut luettua näin typerää tekstiä kuin Uusi Suomi -juttu eilen "Mitä oikein nyt tapahtuu? – Hirmuinen irtisanoutumisaalto järisyttää työmarkkinoilla"
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/02c9f0d1-d949-4efb-bfa3-e6220e64362…
Aihe on kiinnostava, mutta loppuhuipennus on niin typerä, että purskahdin nauruun ja aivoissani napsahteli pari suonta ärtymyksestä.
Se, että erityisesti palvelu- ja elintarvikealan työntekijät irtisanoutuvat ei taatusti kerro siitä, että hei se on toi etätyö, kun he kaipaavat toimistolle. Haloo. Mutta ei, lopussa pitää vetää koko muutos siihen, että Konttoreille on kiire siksi, ettei yhteisöllisyys ja yhteenkuuluvuuden tunne täysin haihdu ja katoa. Jestas sentään...
Jos minun pitäisi arvella syytä ilmiölle ja kytkeä se koronaan niin veikkaukseni olisi tämä: ihmiset ovat ymmärtäneet elämän rajallisuuden ja miettineet, mitä he haluavat tehdä, miten he haluavat elää ja mihin he eivät enää halua suostua.
Ja minusta se on hienoa, vaikka yrittäjiä ja työnantajia asia kuinka kauhistuttaisi. Sillä tasapainossa oleva ihminen on paras mahdollinen työntekijä. Pelkkä työ ei enää riitä, eikä työntekijät ole mitään karjaa.
nauratti kun päällikkö sanoi että on varattu huone palaverille. Mene vaan sinne huoneeseesi, pelle.
Vierailija kirjoitti:
Etätöissä vastustuskyky ei pääse kasvamaan, se on epäluonnollista.
Etätyö ei tarkoita eristäytymistä ihmisistä. Se tarkoittaa työn tekemistä etänä muualta kuin toimistolta, avokonttorilta, työpaikalta.
En aio palata mihinkään viisipäiväiseen. Jos kerraan pari kuussa tulen jatkossa käymään toimistolla niin se on jo paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Linkedinissä joku "Lähityö on niin kivaa" -kampanja menossa? Feediin on tullut useita tuntemattomien ihmisten postauksia missä hekutetaan lähityötä ja kuinka se on tärkeätä ihanaa. Voin kyllä käydä toimistolla välillä tärkeissä kokouksissa ja työskellellä siellä tilapäisesti kokousten välissä, mutta jatkuva työskentely avokonttorissa on helvettimäistä.
Lähityö ylläpitää kapitalismia ja koko systeemiä!
Miettikää nyt: bussivuorot, bensaverot, lounasravintolat, siivoojat… jos kaikki toimihenkilöt siirtyvät koteihin, ei ole kohta työtä, mitä näpytellä koneella kun systeemi romahtaa.
Kannatan etätyötä, mutta mitä tehdään näille konttorityötä mahdollistaville aloille…? 🤕Ei tunnu kivalta, että matalapalkka-aloilta lähtis työt vain siks, että mä saan loikoilla kotona pidempään aamulla.
Tässä ketjussa ei keskustella lähityöstä. On itsestään selvää, että myös lähityötä tarvitaan. Ja se on arvokasta työtä. Paras asia aikoinaan avokonttorissa oli siivooja. Jos hän oli poissa, tilat muuttuivat nopeasti epäsiisteiksi.
Se että etätyö muuttaa tiettyjä asioita yhteiskunnassa on muutos joka pitää vaan hyväksyä. Muutoksessa tulee aina mahdollisuuksia; uusia töitä, uusia yritysideoita jne. Tarkoitan tätä, että busseihin ei enää riitä matkustajia samassa määrässä kuin ennen, lounasravintolat kuihtuvat. Jos ihmiset ovat enemmän kotitoimistoilla, tulee tarve uudelaisille siivous- ja ruokapalveluille ym. Niistäkin on tässä ketjussa ollut puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Muutos näkyy sielläkin ja etätyöhän on selvä bonus, se on hyvää mainosta yrityksille jos työntekijät kehuvat työpaikkaansa mm. LinkedInissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja meillä töissä uskomaton sairastelukierre, kun pakotettiin toimistoon. Itse olen ollut flunssassa jo kolme kertaa, eikä parane kun tulee jo uusi.
Saikuilla on väkeä kuin pipoa. Mutta eikun vaan kaikki avokonttoriin yskimään!
Kirkas kruunu tulee, kun marttyyrit pääsevät niistelemään toimistoon.
Vitutti NIIN paljon kurssipäivänä, kun eräs hra tunnollinen änki flunssassa mukaan ”kun ei mulla muuta kun nenä vuoda köh köh”!!!
Sen jälkeen olikin saikulla puolet.
Ongelma ratkeis etätyöllä, en ollut puoleentoista vuoteen flunssassa. Vituttaa olla nyt koko ajan kipeä.
Tämä. Ripulit, mahataudit, flunssat. Ne ovat tulleet taas takaisin.