Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Vincitin perustajan mielipidekirjoitus siitä, että etätyötekijät ovat itsekkäitä
(https://www.hs.fi/visio/art-2000008340803.html) näyttäytyy melkein koomiselta ajatellen firman mainetta:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porssiyhtion-sisaisessa-viestintakan…;
Siinäkö oikea mies puhumassa muiden itsekkyydestä?Etätyömahdollisuus on kilpaluetu ja parhaimmat voivat itse valita mihin menevät töihin. Tottakai on hyvä voida tavata ja työskennellä myös toimistolla, mutta nykyään melkein kaikki rekrytoitavat kysyvät kuulemma etätyömahdollisuudesta.
Vincit vaikuttaa hyvälle htiölle ja järkevät ajatukset etätyöstä tuolla Kuitusella on mielestäni kun lukee koko HS:n jutun. Omat Vincitin osakkeeni myin tuossa muutama kuukausi sitten osakesalkkuuni muutoksia tehdessäni sijoitusten suhteen, mutta tyttären lapsilisillä on ostettu Vincitiä jonkin verran ja ne tyttö edelleen omistaa, nousua nyt 24,26%, kesällä oli paljon enemmänkin, mutta eiköhän tuo osake nouse taas kesäiselle tasolle ja ylikin, ehkä myyn, ehkä en, tyttö saa lapsilisillä ostetut osakkeet sitten itselleen 18-vuotislahjaksi, nyt tyttö on 8-vuotias ja omistaa n. 24.000€ arvoisen osakesalkun, joka on kokonaan lapsilisillä rahoitettu.
winshittiä salkkuun
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ihan kertakaikkisesti nyt jaksa sitä, että mulle ilmaantuu kalenteriin etäkokouksia klo 8 niinä päivinä, kun olen pakotettu menemään toimistolle.
Kotona se menisi oikein hyvin, heräisin klo 7.50 ja olisin iskussa kokouksessa klo 8.
Nyt mun täytyy herätä klo 6.30, että ehdin konttorille kahdeksaksi istumaan luurit päässä.
Lähdet toimistolle vaikkapa 7:45 tai klo 8 ja pistät luurit päähän. Kävelet/matkustat samalla ja sanot tarvittaessa, että "kävelypalaverit ovat suositeltavia, saa liikuntaa ja aivot virkistyvät. Eiköhän aleta kaikki kävelypalavereita pitämään".
Tämän lisäksi voisit ehdottaa, ettei etäpalavereita pidetä toimistopäivinä. Koska toimistopäivä. Silloin ollaan yhdessä ja kuljetaan hymyssäsuin käsikynkkää neuvotteluhuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ihan kertakaikkisesti nyt jaksa sitä, että mulle ilmaantuu kalenteriin etäkokouksia klo 8 niinä päivinä, kun olen pakotettu menemään toimistolle.
Kotona se menisi oikein hyvin, heräisin klo 7.50 ja olisin iskussa kokouksessa klo 8.
Nyt mun täytyy herätä klo 6.30, että ehdin konttorille kahdeksaksi istumaan luurit päässä.
Vali vali, moni muukin joutuu.
Terveisin sairaanhoitaja, klo 7 työpaikalla aamuvuorossa. Herätys klo 5.40.
Mitä sinä teet tässä keskutelussa? Asiahan ei kuulu mitenkään sinun elämääsi. Olet valinnut alan, jossa et voi tehdä etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Vincitin perustajan mielipidekirjoitus siitä, että etätyötekijät ovat itsekkäitä
(https://www.hs.fi/visio/art-2000008340803.html) näyttäytyy melkein koomiselta ajatellen firman mainetta:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porssiyhtion-sisaisessa-viestintakan…;
Siinäkö oikea mies puhumassa muiden itsekkyydestä?Etätyömahdollisuus on kilpaluetu ja parhaimmat voivat itse valita mihin menevät töihin. Tottakai on hyvä voida tavata ja työskennellä myös toimistolla, mutta nykyään melkein kaikki rekrytoitavat kysyvät kuulemma etätyömahdollisuudesta.
Vincit vaikuttaa hyvälle htiölle ja järkevät ajatukset etätyöstä tuolla Kuitusella on mielestäni kun lukee koko HS:n jutun. Omat Vincitin osakkeeni myin tuossa muutama kuukausi sitten osakesalkkuuni muutoksia tehdessäni sijoitusten suhteen, mutta tyttären lapsilisillä on ostettu Vincitiä jonkin verran ja ne tyttö edelleen omistaa, nousua nyt 24,26%, kesällä oli paljon enemmänkin, mutta eiköhän tuo osake nouse taas kesäiselle tasolle ja ylikin, ehkä myyn, ehkä en, tyttö saa lapsilisillä ostetut osakkeet sitten itselleen 18-vuotislahjaksi, nyt tyttö on 8-vuotias ja omistaa n. 24.000€ arvoisen osakesalkun, joka on kokonaan lapsilisillä rahoitettu.
Huomaa kyllä, että tässä kirjoittelee toimisto- ja lähityön konkari. Juttu lähtee laukalle ja rönsyilee sinne tänne. Ai että kun tällaisen tyypin ajatuksenvirtaa joutuu kuuntelemaan neuvotteluhuoneessa ja neurologisesti oireilevakin voi lukea kasvoilta muiden ajatukset. Sama omahyväinen löpinä - jota hän kuvittelee keskusteluksi ja sosiaaliseksi toiminnaksi - jatkuu tauoilla, kahvilla, lounaalla. Se lakkaa vasta kun laittaa toimiston oven kiinni ja lähtee kotiin.
Etäpalavereissa turha löpinä vähenee, mikä on joskus kuulkaa HYVÄ asia.
Siis meillä joku helevatin kampanja päällä töissä, esimies intoilee ja vouhottaa että pitäis alkaa näyttäytyä konttorilla kerran pari viikossa SILLÄ MUUTEN IHMINEN VOI SYRJÄYTYÄ VAKAVASTI!
Itse pitää siellä juorukerhoa ja häiritsee muita, ja se aiheuttaa ainakin meille muutamalle hermostuneisuutta ja unettomuutta kun ei saada töitämme hoidettua sen meluamisen takia kun pitää kaikki kotiasiat ja kavereiden asiat selittää huutaen muille avokonttorissa. Meillä pari sisäänpäinkääntynyttä ihmistä jotka kokevat tuon metelin ja itsensä esiin tuomisen erityisen ahdistavana.
No eräänä päivänä sinne konttorille oli sitten ilmestynyt "uudesta vaatimuksesta" ja syrjäytymispelottelun tuloksena 21-22 henkeä vaikka turvallisuusraja edelleen 15 ja turvavälit olemassa, ja siinä sitten ihmettelivät ringissä tunnin että ketkä lähteekin kotiin ja keillä tarve olla siellä, hyvä etteivät alkaneet arpalipukkeita kirjoittaa. Sanoivat että kukaan ei saa varata neuvotteluhuonetta koko päiväksi, silti siellä istui jotkut koko päivän koska kaipasivat rauhaa, no eikö silloin olisi voinut jäädä kotiin?
Nyt ne sitten alkoi vääntämään jotain suunnitelmaa että ketkä tiimit on minäkin päivänä, mutta jos en vaikka pääsisi tiistaina kun muut, niin miksi en voisi olla keskiviikkona tai torstaina jos kerran pakko sinne mennä?
Onko teidän työpaikoilla yhtä typerää?
Työkaveri oli sanonut esimiehelle että hänellä on flunssainen olo ja nenä vuotaa, käskettiin vaan maski päällä toimistolle, vaikka olisi voinut hoitaa hommat etänä kuten 1,5 vuotta tähänkin saakka.
Hän sanoi meille muille että ei haluaisi leimautua minään tartuttajana ja pyöriä toimistolla nuhaisena, ja muutenkin vaikea hengittää nenä tukossa maskin kanssa. Jäi sitten sairaslomalle. Tähänkö tämä sitten menee että kaikki pyörii sairaina toimistolla, koska pitää yllättäen alkaa olla sosiaalinen ja pitää juorukerhoja 1,5 vuoden ajalta?
"Tässäpä ratkottavaa työpaikoille: Puolet etätyössä olleista ei halua enää lainkaan takaisin työpaikalle. Elinkeinoelämän valtuuskunnan Evan kysely on kovaa purtavaa työpaikoilla. Etätyössä olleista puolet haluaa pysyä kokonaan etätyössä"
Talouselämän uusi juttu aiheesta: https://www.talouselama.fi/uutiset/te/1fb5174d-a7e8-403c-be37-6930cce25…
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri oli sanonut esimiehelle että hänellä on flunssainen olo ja nenä vuotaa, käskettiin vaan maski päällä toimistolle, vaikka olisi voinut hoitaa hommat etänä kuten 1,5 vuotta tähänkin saakka.
Hän sanoi meille muille että ei haluaisi leimautua minään tartuttajana ja pyöriä toimistolla nuhaisena, ja muutenkin vaikea hengittää nenä tukossa maskin kanssa. Jäi sitten sairaslomalle. Tähänkö tämä sitten menee että kaikki pyörii sairaina toimistolla, koska pitää yllättäen alkaa olla sosiaalinen ja pitää juorukerhoja 1,5 vuoden ajalta?
Meillä on marraskuussa todettu 3 koronatapausta ja kuka tietää kuinka monta oireetonta, mutta testeihin ei tietenkään pääse ja pomon mielestä kaikki, jotka eivät ole kipeänä voivat hyvin jatkaa lähitöissä. Eilen oli taas 2 työntekijää kipeänä kotona, joten pidimme työntekijöiden pyynnöstä palaverin pomon ja HR:n kanssa, jossa pyysimme, että etätöitä harkittaisiin taas. HR ja IT oli sitä mieltä, että mikään ei estä palaamista etätöihin kunnes tilanne on rauhoittunut. Pomo oli sitä mieltä, että mitään tarvetta etätöille ei ole niin kauan kuin mitään virallista ohjeistusta viranomaisilta ei tule.
Mä jatkan etätöissä eläkeikään asti
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä joku helevatin kampanja päällä töissä, esimies intoilee ja vouhottaa että pitäis alkaa näyttäytyä konttorilla kerran pari viikossa SILLÄ MUUTEN IHMINEN VOI SYRJÄYTYÄ VAKAVASTI!
Itse pitää siellä juorukerhoa ja häiritsee muita, ja se aiheuttaa ainakin meille muutamalle hermostuneisuutta ja unettomuutta kun ei saada töitämme hoidettua sen meluamisen takia kun pitää kaikki kotiasiat ja kavereiden asiat selittää huutaen muille avokonttorissa. Meillä pari sisäänpäinkääntynyttä ihmistä jotka kokevat tuon metelin ja itsensä esiin tuomisen erityisen ahdistavana.
No eräänä päivänä sinne konttorille oli sitten ilmestynyt "uudesta vaatimuksesta" ja syrjäytymispelottelun tuloksena 21-22 henkeä vaikka turvallisuusraja edelleen 15 ja turvavälit olemassa, ja siinä sitten ihmettelivät ringissä tunnin että ketkä lähteekin kotiin ja keillä tarve olla siellä, hyvä etteivät alkaneet arpalipukkeita kirjoittaa. Sanoivat että kukaan ei saa varata neuvotteluhuonetta koko päiväksi, silti siellä istui jotkut koko päivän koska kaipasivat rauhaa, no eikö silloin olisi voinut jäädä kotiin?
Nyt ne sitten alkoi vääntämään jotain suunnitelmaa että ketkä tiimit on minäkin päivänä, mutta jos en vaikka pääsisi tiistaina kun muut, niin miksi en voisi olla keskiviikkona tai torstaina jos kerran pakko sinne mennä?
Onko teidän työpaikoilla yhtä typerää?
Lähityöhön on siis tultava, sillä muuten pomo syrjäyttää?! Todella moraalitonta, mutta kuullostaa valitettavasti tutulta. Kerran tai pari viikossa kuullostaa ihan OK:lta, meillä vaaditaan, että ollaan koko ajan konttorissa. Jotkut suosikit saavat olla päivän viikossa etätöissä, mutta jos muut edes kysyvät, niin joudutaan mustalle listalle, todella sairasta. Arvostakaa työnantajanne, jos saatte olla etätöissä, se on silloin hyvä työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
"Tässäpä ratkottavaa työpaikoille: Puolet etätyössä olleista ei halua enää lainkaan takaisin työpaikalle. Elinkeinoelämän valtuuskunnan Evan kysely on kovaa purtavaa työpaikoilla. Etätyössä olleista puolet haluaa pysyä kokonaan etätyössä"
Talouselämän uusi juttu aiheesta: https://www.talouselama.fi/uutiset/te/1fb5174d-a7e8-403c-be37-6930cce25…
Täysin ymmärrettävää. Avokonttorit ovat kauheat ja johtoon valitaan usein narsisti. Kukapa sinne avokonttoriin haluaisi, kun työt voidaaan tehdä rauhassa kotona ilman avokonttorin hälinää tai häiriintynyttä esimiestä.
Onneksi itsellä on oikeasti niin hyvä ja mukava tiimi, että haluan olla toimistolla enemmän kuin etänä. Etänäkin saa olla ja jotain kolmasosa olenkin. Ja kaikkien työt etenee hyvin.
Olin viikon etätöissä, sain aikaan, tein ja selvitin ja oli energiaa tehdä ylimääräistäkin. Aamulla aloitan heti kahvikuppi kädessä 07 työt, mutta pidän pidän kotona kunnon tauout myös, ja jos tarve extra tauon ja teen sitten illalla vielä töitä. Vaikka töitä on liikaa, kaikki sujui ja oli hyvä fiilis. Tällä viikolla olen ollut 2 päivää toimistolla, joka päivä siellä sama porukka ( jo 20 vuotta sama siis...) istuu aamukahvit 45 min, ip kahvit 45 min ja sitten käyvät lounaalla. Tiedättekö sellaiset kananperse tukka karaoke naiset, no niitä siellä on tämä lauma ja aina räkättävät, siis ei naurua, tai mitään oikeasti edes hauskaa vaan sellaista ihan turhan päiväistä räkätystä ja kiekuista. Entisissä työpaikoissa olen saanut myös lisävuosia nauramisesta ja yhteisestä huumorista, täältä toimistopäivien jälkeen menen kiukkuisena kotiin selaamaan linkediniä. Mulle ei ole mitään tekemistä näiden ihmisten kanssa, ei tehdä samaa työtä eikä ole mitään risteävää miksi mun pitäisi kuunnella 10 tuntia tuota rääkymistä töissä. Voisi valittaa pomolle, ellei hän olisi osa tuota porukkaa.
Miten nykypäivänä voisi löytää hyvän työpaikan, ja sellaisen omahenkisen tiimin? Pitääkö haastattelussa kysyä että pääsenkö seuraamaan teidän seuraava tiimikokousta ennen kuin teen päätöksen haluanko teille oikeasti töihin? Tuntuu että vaihtamalla pahenee. Vielä ei ole pakotettu toimistolle, mutta meidän yritys ei koskaan siirtynytkään etätöihin, ja koko suomen porukan f2f kokouksia on ollut läpi koronan,
Vain 4 % haluaa palata etätöistä lähityöhön 😆
Minä en halua tehdä enää etätyötäkään kuin max. 50% työajalla.
Perhe voi paljon paremmin kun voidaan viettää enemmän aikaa yhdessä ja on paremmin aikaa tehdä kaikki tylsät kotityöt. Ennenkaikkea itse voin paremmin ilman jatkuvaa kiirettä.
Nyt olen pitkällä talvilomalla. Jäin "stressilomalle", jotta saisin tilanteen kokonaan rauhoittumaan ja voisin paremmin tukea lapsia kouluasioissa.
Ensi vuonna olen luvannut palata töihin 50% työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on marraskuussa todettu 3 koronatapausta ja kuka tietää kuinka monta oireetonta, mutta testeihin ei tietenkään pääse ja pomon mielestä kaikki, jotka eivät ole kipeänä voivat hyvin jatkaa lähitöissä. Eilen oli taas 2 työntekijää kipeänä kotona, joten pidimme työntekijöiden pyynnöstä palaverin pomon ja HR:n kanssa, jossa pyysimme, että etätöitä harkittaisiin taas. HR ja IT oli sitä mieltä, että mikään ei estä palaamista etätöihin kunnes tilanne on rauhoittunut. Pomo oli sitä mieltä, että mitään tarvetta etätöille ei ole niin kauan kuin mitään virallista ohjeistusta viranomaisilta ei tule.
Yllättävän moni työnantaja (erityisesti julkisella sektorilla) seuraa sokeasti viranomaisten etätyösuositusta. En ymmärrä mitä menetettäisiin jos ainakin pahimmilla epidemia-alueilla olisi etätyösuositus edelleen voimassa. HSL:n lipputuloja ja lounasravintoloiden talouttako tässä hoidetaan terveyden kustannuksella?
Ylihuomenna taas viikon tehottomin työpäivä, eli toimistopäivä. 🙂 Silloin saa n. 60-70% aikaan siitä mitä etäpäivänä, ja huonolla säkällä koronan kaupanpäällisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni työnantaja (erityisesti julkisella sektorilla) seuraa sokeasti viranomaisten etätyösuositusta. En ymmärrä mitä menetettäisiin jos ainakin pahimmilla epidemia-alueilla olisi etätyösuositus edelleen voimassa. HSL:n lipputuloja ja lounasravintoloiden talouttako tässä hoidetaan terveyden kustannuksella?
Näin on. Itsekin julkisella (toisessa pohjoismaassa, tosin) ja etätyötä ei sallita käytännössä lainkaan. Joidenkin rohkeiden osastonjohtajien suosikit saavat osittaista etätöitä, muut kärvistelevät toimistolla. Useat ovat saikulla, koska eivät saa edes osittaista etätöitä, aivan älytöntä. Julkinen puoli ampuu itsensä jalkaan, todella surullista.
En aio palata konttorille eikä kuulemma ole pakko.