Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Minun ulkonäköä haukuttiin toimistolla. Satuin kuulemaan itsekin kerran kun palasin taukohuoneen kahvikoneelta omalle paikalle, muutaman juoruajan suusta.
Enää kukaan ei ole haukkunut 1,5 vuoteen kun ollaan oltu etänä. Olen saanut työni hoidettua paremmin kun ei ole tarvinnut murehtia ympärillä olevista ilkeistä kyttäävistä ihmisistä. Pidän työstäni mutta en noista ihmisistä, eivät ole minun tiimissä mutta läsnäolonsa samoissa tiloissa on ahdistavaa.
Ahdistaa palata konttorille, varsinkin kun luottamushenkilö on yksi noista minun haukkumiseen osallistuneista. Suorastaan toivon että korona tulee voimakkaasti takaisin jotta voimme pysyä etätöissä.
Etänä on ihanaa kun saa näyttää siltä kuin näyttää ihan rauhassa. Kukaan ei kommentoi meikkiä tai sen puutetta, väsynyttä ilmettä, hiustenväriä tai vaatteita. Välillä työpaikalla on tuntunut siltä kuin olisi jatkuvan arvioinnin alla, kun kollegat tuijottavat silmäpusseja tai huulipunaa, vilkuilevat mahanseutua ja huomaavat kaikki uudet vaatekappaleet tai kengät.
Onko työkaverinne palanneet toimistolle vai onko suurin osa edelleen etänä? Meillä vain 10 % on toimistolla.
Meillä osa on palannut siten, että ovat ehkä päivän viikossa toimistolla. N. 30 % porukasta kokonaan edelleen etänä. Meillä siis vielä hetken saamme tehdä etätyötä niin paljon kuin haluamme, kohta pitää palata toimistolle 3 päiväksi / viikko. Siinä vaiheessa olen itse toivottavasti saanut jo toisen työn.
Meillä saa onneksi edelleen jatkaa etätöissä. Työteho on etänä niin paljon parempi kuin hälyisässä avokonttorissa. Itse olen nyt ollut yleensä yhden päivän viikosta toimistolla, muuten etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ulkonäköä haukuttiin toimistolla. Satuin kuulemaan itsekin kerran kun palasin taukohuoneen kahvikoneelta omalle paikalle, muutaman juoruajan suusta.
Enää kukaan ei ole haukkunut 1,5 vuoteen kun ollaan oltu etänä. Olen saanut työni hoidettua paremmin kun ei ole tarvinnut murehtia ympärillä olevista ilkeistä kyttäävistä ihmisistä. Pidän työstäni mutta en noista ihmisistä, eivät ole minun tiimissä mutta läsnäolonsa samoissa tiloissa on ahdistavaa.
Ahdistaa palata konttorille, varsinkin kun luottamushenkilö on yksi noista minun haukkumiseen osallistuneista. Suorastaan toivon että korona tulee voimakkaasti takaisin jotta voimme pysyä etätöissä.
Etänä on ihanaa kun saa näyttää siltä kuin näyttää ihan rauhassa. Kukaan ei kommentoi meikkiä tai sen puutetta, väsynyttä ilmettä, hiustenväriä tai vaatteita. Välillä työpaikalla on tuntunut siltä kuin olisi jatkuvan arvioinnin alla, kun kollegat tuijottavat silmäpusseja tai huulipunaa, vilkuilevat mahanseutua ja huomaavat kaikki uudet vaatekappaleet tai kengät.
Työpaikkakiusaaminen on vähentynyt etäaikana! Aivan mahtavaa.
Järkyttävää muuten että miten paljon kiusaamista on ja miten paljon kiusaaminen maksaa meidän yhteiskunnalle ja siihen menee meidän verorahojakin ihan kivasti.
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/kiusaaminen-koskee-kaikkia-t…
"Suomessa on enemmän työpaikkakiusaamista kuin muualla Euroopassa. Siitä kärsii Työterveyslaitoksen mukaan 140 000 suomalaista. Kiusaaminen lisää sairauslomia, aikaistaa eläkkeelle siirtymistä ja heikentää työhyvinvointia — ja maksaa vuosittain 30 miljardia euroa."
"Kaikki ovat taas yhdessä" jeppa jee. Yksin nökötän huoneessani työpaikalla, kukaan ei käy kahvilla, syömässä eri aikoihin. Se siitä yhteisöllisyydestä. Ajaa pitää 40km, jotta pääsen konttorille sosiaalistumaan.
Maaliskuu 2020 - elokuu 2021 välillä en ollut kipeänä kertaakaan. Tämän ajan olin etätöissä.
Syyskuu 2021 - lokakuu 2021 välillä olen ollut kipeänä nyt 2 kertaa (flunssaa, k-testi neg). Tämän ajan olen ollut lähitöissä.
Että kiitos vaan idiootit. Nyt taas nenä vuotaa ja kurkku kipeänä, joten jäin sitten kotiin. Mutta koska etätöitä ei saa enää tehdä (tavarat piti viedä takaisin) niin työpanokseni on sitten tänään ja huomenna 0 kun muuten se olisi ollut 100.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki ovat taas yhdessä" jeppa jee. Yksin nökötän huoneessani työpaikalla, kukaan ei käy kahvilla, syömässä eri aikoihin. Se siitä yhteisöllisyydestä. Ajaa pitää 40km, jotta pääsen konttorille sosiaalistumaan.
Kuulostaa ihan meidän firmalle.
Toimistolle pitäis palata ja uusi isompi toimisto tulossa firmalle, muut pienentävät niitä ja meillä hommataan isompi että voi mennä sinne sitten työskentelemään ja hengailemaan duunikavereiden kanssa, ei kiinnosta. Äänestin jaloillani ja otin lopputilin, moni muu on tehnyt saman tässä syksyllä ja vaihtanut etätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko työkaverinne palanneet toimistolle vai onko suurin osa edelleen etänä? Meillä vain 10 % on toimistolla.
Kaikki toimistolla. Meillä saa olla enää 2 pv viikossa etänä. Ennen ei ollut rajoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites nyt on ihmisillä mennyt? Täällä varmaan monella alkoi läsnätyöt viikko sitten.
Joko ootte tiimiytyneet?
Kuis Pekan hihat voi?Hyvä että luumuilu loppui kotona ..voi sitä vi....sen määrää kun joutuu oikeasti tekemään töitä.
Kyllä mulla on ihan samat työt olen minä kotona tai sitten toimistolla. Ei ne mihinkään muutu tai kukaan muu niitä tee, eli itse hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuu 2020 - elokuu 2021 välillä en ollut kipeänä kertaakaan. Tämän ajan olin etätöissä.
Syyskuu 2021 - lokakuu 2021 välillä olen ollut kipeänä nyt 2 kertaa (flunssaa, k-testi neg). Tämän ajan olen ollut lähitöissä.
Että kiitos vaan idiootit. Nyt taas nenä vuotaa ja kurkku kipeänä, joten jäin sitten kotiin. Mutta koska etätöitä ei saa enää tehdä (tavarat piti viedä takaisin) niin työpanokseni on sitten tänään ja huomenna 0 kun muuten se olisi ollut 100.
En ole ollut sairaana, fklunssaisena tai vajaakuntoisena yli viiteen vuoteen. Ei se muiden vika ole, jos oma vastustuskyky on heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo 18 ihmisen tiimistä 2 irtisanounut (minä toisena) vastalauseena uudelle lähityöpakolle.
Lopputilin voi aina ottaa...aina on oven takana tulijoita.
Ihan ohiksena, niin jännää, että silti Suomessa huudetaan työvoimapulaa ja osaajapulaa joka sektorilla, jos kerran oven takana on aina tulijoita. Joten joku valehtelee.
- eri
Meillä on ainakin krooninen työntekijäpula ja jatkuva rekry. Ihmiset viihtyy pari vuotta, vaikka palkan lähtötaso 3400e/kk ilman lisiä, tiettyä koulutusta ei vaadita.
On niin paska maine vaan firmalla, ja nyt etätöiden pois vieminen ja lähityöpakko sekä paska johtamiskulttuuri saa porukan irtisanoutumaan. Työntekijöihin ei luoteta ja koronan jälkeen tuli livepalaveripakko joka aamulle.
Aiemmin palsu oli 2x vkoon ja etänä se sujui hyvin.
Samoin työ, mutta etäjohtaminen ei onnistunut, koska esimiehet eivät oppineet teamsin käyttöä🙄 Sitä se teettää, kun ollaan 20-30v talossa ja mustekasetit ovat vielä pop!
Olen ollut talossa 2v ja mun aikana irtisanoutunut 4, burn outin takia pitkillä saikuilla ollut 5, tilalle otettu 2 uutta. Mä irtisanoudun keväällä kun uudessa työssä on mahdollista aloittaa. Työn vastaanoton ehtona on mulle jatkossa etätyö, toimistoon ei pätevää jengiä saa enää palaamaan mikään firma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites nyt on ihmisillä mennyt? Täällä varmaan monella alkoi läsnätyöt viikko sitten.
Joko ootte tiimiytyneet?
Kuis Pekan hihat voi?Hyvä että luumuilu loppui kotona ..voi sitä vi....sen määrää kun joutuu oikeasti tekemään töitä.
Olen pahoillani että sinä et ainakaan tekisi etänä töitä. Itsellä on työteho laskenut nyt kun toimistolle palattiin, kyllä se vituttaa kun ei saa rauhassa tehdä hommia. Kotona sain tehtyä paljon enemmän.
Kommenttisi kuulostaa ihan pomoltani, ollaan porukalla naurettu hänelle että kannattais pitää ne freudilaisensa ihan vaan hissukseen.. ihminen kun tuppaa pelaamaan omaa sisäistä maailmaansa ulospäin ja kuvittelee että kaikki ajattelee ja toimii samalla tavalla. Voi teitä.
Kyllä on paljon kuulunut sellaista kommenttia, että ei pysty toimistolla tekemään yhtä paljoa kuin kotona. Sääli, että jotkut työnantajat ovat niin vanhakantaisia.
Uuden arjen suunnittelu on käynnissä. Itse vetäydyn sekä tiimipäällikön, että projektipäällikön tehtävistä, jos/kun etäily jatkuu. Etäkokouksien vetäminen on ollut minulle tosi vastemielistä ja rankkaa.
Yhden ihmisen mielipiteet eivät näihin isoihin linjoihin vaikuta. Paljon on etätyötä kannattavia ja oletan heidän ottavan isosti vastuuta uuden arjen pyörityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on paljon kuulunut sellaista kommenttia, että ei pysty toimistolla tekemään yhtä paljoa kuin kotona. Sääli, että jotkut työnantajat ovat niin vanhakantaisia.
Koirat haukku ja karavaani kulkee... konttorille vain duunia tekemään. Jos työteho on laskenut nyt lähitöissä, ei se ole ollut kovin tehokasta ennen koronaakaan. Kotityöt ja harrastamiset tehdään sitten vapaa aikana.
Vierailija kirjoitti:
Uuden arjen suunnittelu on käynnissä. Itse vetäydyn sekä tiimipäällikön, että projektipäällikön tehtävistä, jos/kun etäily jatkuu. Etäkokouksien vetäminen on ollut minulle tosi vastemielistä ja rankkaa.
Yhden ihmisen mielipiteet eivät näihin isoihin linjoihin vaikuta. Paljon on etätyötä kannattavia ja oletan heidän ottavan isosti vastuuta uuden arjen pyörityksestä.
Se on hyvä ominaisuus että tunnistaa omat kykynsä ja rajansa. Etäjohtaminenkin on oma taitonsa.
Meillä on ensi viikolla paluu toimistolle. Ilmeisesti tällä yritetään pelastaa yhden tiimin aivan surkeaa työilmapiiriä, jonka syyt ovat ihan muualla kuin etätyössä. Jopa muut tiimit, joiden yhteistyö ja työnteko toimivat paremmin etänä kuin toimistolla, pakotetaan takaisin konttorille, ettei tälle yhdelle tiimille tulisi paha mieli. Kaikkien on jatkossa oltava kolme päivää viikossa toimistolla, ja jos tuohon haluaa pikkuisenkin joustoa, on tehtävä erillinen etätyösopimus, jossa muun muassa menettää oman työpisteen toimistolla – eli toimistopäivinä pitäisi pahimmassa tapauksessa tehdä töitä kahvitilan pöydän ääressä, jos muualla ei satu olemaan tilaa. Eikä tuota etätyösopimustakaan saa mitenkään automaattisesti, vaan ne jaetaan ilmeisesti hieman pärstäkertoimen perusteella.
Hyvä että luumuilu loppui kotona ..voi sitä vi....sen määrää kun joutuu oikeasti tekemään töitä.