Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
2201/2742 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ilmoitettiin, että etätyö päättyy täysin. En halunnut jatkaa sellaisessa työpaikassa joten vaihdoin. Olen edelleen hämmentynyt ja onnessani joka päivä. Voin valita täysin miten etänä ja miten töissä ja minuun luotetaan.

Näin meilläkin. Aivan järkyttävää. Lähityötä pitää olla sen takia että "rakennetaan yhteisöllisyyttä". Mitä yhteisöllisyyttä siitä tulee, jos ihmiset menevät sinne hampaat irvessä? Ja sitä lähityötä pitää olla 100 %, suostuisivat edes osittaiseen etätyöhön, niin kestäisi ne lähityöpäivät. Hävettää olla näin idioottimasessa paikassa työssä, ei ole ilmeisesti minkäänlaista tarvetta miettiä työnantajaimoagoa.

Ja työn tulos siis EI kärsi etätöissä. Se on jopa parempi kuin lähitöissä.

Vierailija
2202/2742 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä johtajien ja politikkojen pakkomielle päästä "takaisin normaaliin" on? Eihän sinä ole mitään järkeä. Aivan käsittämätön muutosvastarinta ja kehittymishaluttomuus. Ymmärrän, että halutaan, että ollaan välillä toimistolla, mutta en mitekään tajua, että pakotetaan sataprosenttisesti lähityöhön sellaisia, jotka voivat paremmin etätöissä ja tekevät työnsä hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2203/2742 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ihan kertakaikkisesti nyt jaksa sitä, että mulle ilmaantuu kalenteriin etäkokouksia klo 8 niinä päivinä, kun olen pakotettu menemään toimistolle.

Kotona se menisi oikein hyvin, heräisin klo 7.50 ja olisin iskussa kokouksessa klo 8.

Nyt mun täytyy herätä klo 6.30, että ehdin konttorille kahdeksaksi istumaan luurit päässä.

Vierailija
2204/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna, työnantajat jotka vaativat sataprosenttista lähityötä, vaikka työt on mahdollista tehdä etänä, eivät välitä työntekijöistään (ja yksikön/firman tuloksesta). Hallituksen pitäisi puuttua asiaan lyhyellä aikavälillä ja ammattiliitot pidemmällä aikavälillä.

Vierailija
2205/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ihan kertakaikkisesti nyt jaksa sitä, että mulle ilmaantuu kalenteriin etäkokouksia klo 8 niinä päivinä, kun olen pakotettu menemään toimistolle.

Kotona se menisi oikein hyvin, heräisin klo 7.50 ja olisin iskussa kokouksessa klo 8.

Nyt mun täytyy herätä klo 6.30, että ehdin konttorille kahdeksaksi istumaan luurit päässä.

Vali vali, moni muukin joutuu.

Terveisin sairaanhoitaja, klo 7 työpaikalla aamuvuorossa. Herätys klo 5.40.

Vierailija
2206/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Vincitin perustajan mielipidekirjoitus siitä, että etätyötekijät ovat itsekkäitä

(https://www.hs.fi/visio/art-2000008340803.html) näyttäytyy melkein koomiselta ajatellen firman mainetta:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porssiyhtion-sisaisessa-viestintakan…;

Siinäkö oikea mies puhumassa muiden itsekkyydestä?

Etätyömahdollisuus on kilpaluetu ja parhaimmat voivat itse valita mihin menevät töihin. Tottakai on hyvä voida tavata ja työskennellä myös toimistolla, mutta nykyään melkein kaikki rekrytoitavat kysyvät kuulemma etätyömahdollisuudesta.

Vierailija
2207/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että kaikki työt ei voida tehdä etänä, mutta senkö takia kaikkien pitäisi änkeä ylitäysiin aamubusseihin ja työskennellä tehottomissa avokonttoreissa, koska kaikki eivät voi tehdä etätötä?

Vierailija
2208/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli puhunut tästä sen kavereiden kanssa, jotka on kaikki jotain keskijohtoa ja esimiehiä. Kertoivat että se että töissä on kavereita ja hauskaa, on ainoa asia millä ihmiset saa pidettyä halvalla lapioimassa paskaa. Pelkäävät että työntekijät lähtee, eikä saa enää niin halvalla uusia. 

Vierailija
2209/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni oli puhunut tästä sen kavereiden kanssa, jotka on kaikki jotain keskijohtoa ja esimiehiä. Kertoivat että se että töissä on kavereita ja hauskaa, on ainoa asia millä ihmiset saa pidettyä halvalla lapioimassa paskaa. Pelkäävät että työntekijät lähtee, eikä saa enää niin halvalla uusia. 

Logiikka ontuu ja pahasti. Mitä jos lähitöissä ei olekaan kavereita ja hauskaa, vaan sinne mennään hampaat irvessä. Silloin "lapioisi" mieluummin sitä paskaa (etätyöntekijöillä tietenkin abstraktisti) kotonansa ja saa enemmän aikaa (työmatkan verran) palautua seuraavaan päivään.

Vierailija
2210/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että kaikki työt ei voida tehdä etänä, mutta senkö takia kaikkien pitäisi änkeä ylitäysiin aamubusseihin ja työskennellä tehottomissa avokonttoreissa, koska kaikki eivät voi tehdä etätötä?

Työantaja päättää työntekemiseen paikan. Sinä oletko tällä työnantajalla. Turhaa valitat, vaihda. Jos tarjolla ei ole muuta, tyydy. Elämä ei aina mene miten itse haluaa. Etätyössä on laiska jengi, joka selittelee tehokkuuttaan. Ei mielletä työn sisältöä, jos työtä tedään tiimissä. Tiimiä kuuluu tavata, kehittää, ym.

Vierailija
2211/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Vincitin perustajan mielipidekirjoitus siitä, että etätyötekijät ovat itsekkäitä

(https://www.hs.fi/visio/art-2000008340803.html) näyttäytyy melkein koomiselta ajatellen firman mainetta:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porssiyhtion-sisaisessa-viestintakan…;

Siinäkö oikea mies puhumassa muiden itsekkyydestä?

Etätyömahdollisuus on kilpaluetu ja parhaimmat voivat itse valita mihin menevät töihin. Tottakai on hyvä voida tavata ja työskennellä myös toimistolla, mutta nykyään melkein kaikki rekrytoitavat kysyvät kuulemma etätyömahdollisuudesta.

Vincit vaikuttaa hyvälle htiölle ja järkevät ajatukset etätyöstä tuolla Kuitusella on mielestäni kun lukee koko HS:n jutun. Omat Vincitin osakkeeni myin tuossa muutama kuukausi sitten osakesalkkuuni muutoksia tehdessäni sijoitusten suhteen, mutta tyttären lapsilisillä on ostettu Vincitiä jonkin verran ja ne tyttö edelleen omistaa, nousua nyt 24,26%, kesällä oli paljon enemmänkin, mutta eiköhän tuo osake nouse taas kesäiselle tasolle ja ylikin, ehkä myyn, ehkä en, tyttö saa lapsilisillä ostetut osakkeet sitten itselleen 18-vuotislahjaksi, nyt tyttö on 8-vuotias ja omistaa n. 24.000€ arvoisen osakesalkun, joka on kokonaan lapsilisillä rahoitettu.

Vierailija
2212/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työantaja päättää työntekemiseen paikan. Sinä oletko tällä työnantajalla. Turhaa valitat, vaihda. Jos tarjolla ei ole muuta, tyydy. Elämä ei aina mene miten itse haluaa. Etätyössä on laiska jengi, joka selittelee tehokkuuttaan. Ei mielletä työn sisältöä, jos työtä tedään tiimissä. Tiimiä kuuluu tavata, kehittää, ym.

Niin päättääkin, ja jotkut työnantajat käyttävät tätä valtaa epäviisaasti. En todellakaan vastusta tiimin tapaamisia livenä, mutta keskittymistyö onnistuu paremmin etänä. Sellaisissa työtehtävissä kuin omissa voin sanoa, että hybridimailla vastustavat työnantajat ovat tyhmiä. Ne työntekijät, jotka eivät pääse muualle jäävät ja voivat huonosti. Onko tämä työnantajan etu? Kaikki työnantajatkaan eivät voi saada juuri niitä tai sellaisia työntekijöitä kuin itse haluaa. Silloin on parasta, että molemmat yrittävät joustaa, jotta saadaan mahdollisimman hyvä tulos.

Vierailija
2213/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on onneksi ohjeistuksena ettei kokouksia pidetä ennen yhdeksää. 

Vierailija
2214/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että antavat asenteidensa ja ennakkoluulojensa johtaa. Ei mitään älykästä porukkaa.

Omalla työpaikallani tehtiin tarkat selvitykset etätyön vaikutuksista ja päädyttiin siihen että jokainen saa tehdä töitä siellä missä tahtoo. Etänä tai tai työpaikalla tai osittain kummassakin.

Miehen työpaikalla konsernin johtaja ilmoitti suhtautuneensa aluksi etätyöhön kielteisesti. Hän uskoi silloin että työntekijät vain laiskottelisivat kotona eivätkä oikeasti tekisi töitä. Mutta talouslukujen projektien etenemisen seuraaminen sai hänet muuttamaan ajatteluaan. Luvut näyttivät tehokkuuden lisääntyneen.

Siksi miehenkin työpaikalla saa nyt valita itse tekeekö etätyötä vai lähityötä vai osittain kumpaakin.

Vierailija
2215/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, miksi etätyöläinen edellyttää, että toimistolla pidetään hänelle tyhjää työpistettä valmiina kahveja myöten.

Eihän siinä ole järkeä. Pidetään vain heille omat huoneet, jotka työskentelee toimistolla.

Omat huoneet?

Oikeastiko nykypäivänä jossain on ihan omat huoneet toimistolla.

Eikö ne kaikki muutettu jo 90-luvulla avokonttoreiksi 😮

Vierailija
2216/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko työkaverinne palanneet toimistolle vai onko suurin osa edelleen etänä? Meillä vain 10 % on toimistolla.

Ne jotka tykkäävät lähitöistä ovat palanneet, osa kokonaan osa osittain. Olen myös kuunnellut lähityön ystävien puheita siitä, miksi tykkäävät käydä työpaikalla. Enemmistöllä ongelma on siinä, että kotona ole työpistettä. Joillain siirtymä toimistolle ja takaisin on tarpeen, että työ ja vapaa-aikaan tulee sellainen toiminnallinen ero.

Ymmärrän nuo mielipiteet, vaikka itse olenkin täysin eri mieltä :)

Me joilla on kotona työhuoneet, pystytään pistää tietsikka kiinni ja työhuoneen ovi kiinni klo. 16 jälkeen, eikä miettiä työasioita enää sen jälkeen. Valitettavasti kaikilla ei ole tuota mahdollisuutta, mutta teimme hyvän ratkaisun ostaessamme talon 10 km päässä keskustasta kolme vuotta sitten jolloin saimme molemmat mieheni kanssa omat työhuoneet, samalla kun monet työkaverit muuttivat keskustaan pieniin kerrostaloluukkuihin joihin ei työtasot ja muut mahdu eli keittiön pöydän äärellä työskentelevät. Olisi todella ahdistavaa sellainen, tällaisena aikana. Samoin jos Suomeen olisi tullut lockdown: helpompi olla 250 neliön talossa, kuin alle 50 neliön kaksiossa.

Toimistomme on 5km päässä keskustasta, eli sama työmatka meillä kaikilla silti.

Tuohan se olisi paras, mutta ei mulla ole mitään ongelmaa sulkea kone ja lopettaa työt klo 16 vaikka työkone on keittiön pöydällä.

Vierailija
2217/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, miksi etätyöläinen edellyttää, että toimistolla pidetään hänelle tyhjää työpistettä valmiina kahveja myöten.

Eihän siinä ole järkeä. Pidetään vain heille omat huoneet, jotka työskentelee toimistolla.

Kyllä ja toimistolle tullessa voivat jakaa huoneen niiden kanssa kellä sellainen on.

Vierailija
2218/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se työntekijän hyvinvoinnissa maksaa takaisin kun jää enemmän aikaa nukkua, harrastaa ja olla perheen kanssa kun voi nukkua pidempään ja välttää minuutit ja tunnit aamuruuhkissa ja julkisissa työmatkalla.

Vierailija
2219/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko työ vähän erilaista? Meinaat, että tasapuolisuuden vuoksi pitää ehdottomasti kaikkien matkustaa aamutuimaan työpaikalle (kannat mukana konetta ja muita vermeitä)  ja sen jälkeen istua paikallaan koko päivän luurit päässä erilaisissa palavereissa? Ja sitten taas kotiin (kannat mukana konetta ja muita vermeitä) Saman homman voi tehdä kotonakin etänä. Potilaita ei voi hoitaa etänä. 

Kannattaisi myös tutustua nykykonttoreihin, että millaiset työskentelytilat siellä on, tosi monessa on koronan aikana tiivistetty paikkoja, säilytystilaa ei ole. Jokainen kuljettaa läppäriä kassissaan kaikki päivät yms. Joten ihan turha olla kateellinen etätöitä tekeville. Voithan kokeilla vetää 7 palaveria yhden päivän aikana ja tehdä sitten niihin liittyvät työt myös. Ihmisten työpäivät ovat erilaisia se olisi eri aloilla työskentelevien hyvä ymmärtää.

Vierailija
2220/2742 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko työ vähän erilaista? Meinaat, että tasapuolisuuden vuoksi pitää ehdottomasti kaikkien matkustaa aamutuimaan työpaikalle (kannat mukana konetta ja muita vermeitä)  ja sen jälkeen istua paikallaan koko päivän luurit päässä erilaisissa palavereissa? Ja sitten taas kotiin (kannat mukana konetta ja muita vermeitä) Saman homman voi tehdä kotonakin etänä. Potilaita ei voi hoitaa etänä. 

Kannattaisi myös tutustua nykykonttoreihin, että millaiset työskentelytilat siellä on, tosi monessa on koronan aikana tiivistetty paikkoja, säilytystilaa ei ole. Jokainen kuljettaa läppäriä kassissaan kaikki päivät yms. Joten ihan turha olla kateellinen etätöitä tekeville. Voithan kokeilla vetää 7 palaveria yhden päivän aikana ja tehdä sitten niihin liittyvät työt myös. Ihmisten työpäivät ovat erilaisia se olisi eri aloilla työskentelevien hyvä ymmärtää.

Sairaanhoitajankin työtä voi tehdä etänä, jos vastaa sähköisiin asiointeihin tms., vaikkei kaikkea tietenkään etänä pysty tekemäänkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi