Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin näyttää menevän tunteisiin se tosiasia, että suurinta osaa etätyön tekijöistä vit...aa, kun ei voi enään hoitaa omia asioita työajalla vaan pitää palata konttorille.
Opettele kirjoittamaan. Se on "enää", ei "enään".
Arvasin, meni tunteisiin kommentti..tais osua ja upota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin näyttää menevän tunteisiin se tosiasia, että suurinta osaa etätyön tekijöistä vit...aa, kun ei voi enään hoitaa omia asioita työajalla vaan pitää palata konttorille.
tottakai se harmittaa. Ajattelepa omalle kohdalle. Esim pyykit on hoidettu jo työpäivän aikana, eikä vasta illalla. Pyykkiä ei kuitenkaan nykyään tarvitse itse pestä, vaan suurimmalla osalla on siihen koneet. Ei siis vielä varsinaista työaikaa yhtään. Samoin ruoan voi laittaa uusiin kesken päivän.
Milloin pyykinpesu ja ruoanlaitto on kuulunut pääsääntöisiin töihin jos ei ole kokki tai pyykkäri.
Et sinä lähityössäkään hoida kodin askareita vaan hoidat työhön liittyviä tehtäviä.
Josmaikaa on muuhunkin kuin työntekoon, on aika keskustella tehokkuudesta ja palkasta...tuntuu olevani lmaa molemmissa.
Jos laittaa pyykkikoneen päälle ennen työpäivän alkua ja ripustaa ne narulle ruokatunnilla, niin työaikaa kuluu tasan 0 minuuttia. Toki ymmärrät tämän itsekin, mutta haluat tahallasi länkyttää tätä samaa asiaa säännöllisin väliajoin.
Etätyöt on parasta mitä voi olla työpaikkakiusatuille ja avokonttorissa työskenteleville. Avokonttorissa työskentely on kamalaa.
Meillä sai ennen koronaa olla etätöissä miten halusi. Koronan aikana oltiin kokonaan etänä. Koronan jälkeen saa olla enää 2 pv etänä ja 3 pv oltava toimistolla. Jep, mahtavaa. :(
Vierailija kirjoitti:
Meillä sai ennen koronaa olla etätöissä miten halusi. Koronan aikana oltiin kokonaan etänä. Koronan jälkeen saa olla enää 2 pv etänä ja 3 pv oltava toimistolla. Jep, mahtavaa. :(
eli ilmeisesti etätyö ei kuitenkaan kaikilla onnistunut. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöt on parasta mitä voi olla työpaikkakiusatuille ja avokonttorissa työskenteleville. Avokonttorissa työskentely on kamalaa.
Mun vanhassa työpaikassa etätyö oli yksi kiusaamisen väline. Kiusaajat sujuvasti väittivät, että etänä ei tehdä töitä. Itse he eivät tehneet etää ollenkaan, koska etänä kiusaaminen on hankalaa.
Heitä ahdisti, kun muut eivät olleet heidän vahdittavanaan ja kiusattavanaan toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhassa työpaikassa etätyö oli yksi kiusaamisen väline. Kiusaajat sujuvasti väittivät, että etänä ei tehdä töitä. Itse he eivät tehneet etää ollenkaan, koska etänä kiusaaminen on hankalaa.
Heitä ahdisti, kun muut eivät olleet heidän vahdittavanaan ja kiusattavanaan toimistolla.
Kiusaaminen ei ole syy etätöihin. Työnantajalla on velvoite puuttua siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkki "Näinköhän". Kuulostat valitettavasti aika rasittavalta ihmistyypiltä ja työkaverilta. Ei ihmiset ole mitään robotteja vaan sosiaalisia olentoja. Tottakai työt pitää tehdä hyvin ja koko päivä kahviautomaatilla lorvaaminen ja juoruaminen ei ole asiallista. Mutta työyhteisöön liittyy voimakkaasti myös henkilökohtaisella tasolla tutustuminen ja se tekee työnteosta huomattavasti mukavampaa. Esim. ruokatauolla niitä näitä juttelu parantaa mielialaa ja vie ajatukset hetkeksi pois töistä. Eikä tätä varten tarvitse olla mikään ekstrovertti, vaan ihan normaali ihminen. Ja jos joku on niin erakko/autistinen, että ei kykene puhumaan mistään muusta ku töistä, ei tarvi ihmetellä kun ei ystävysty työkavereidensa kanssa eikä tule kutsuja tykytapahtumiin tai illanviettoihin. Mutta eipä tollanen sosiaalisesti vammainen sitä edes itse tajua.
Huh. Huh mikä kirjoitus.
työyhteisöön liittyy voimakkaasti myös henkilökohtaisella tasolla tutustuminen ja se tekee työnteosta huomattavasti mukavampaa
Työyhteisöön kuuluvat käytöstavat ja erilaisuuden hyväksyminen ja se tekee työnteosta huomattavasti mukavampaa.
ruokatauolla niitä näitä juttelu parantaa mielialaa
Joidenkin mielestä. Toisille sellainen tauko lisää stressiä ja huonontaa mielialaa.
Eikä tätä varten tarvitse olla mikään ekstrovertti, vaan ihan normaali ihminen
Jos ei halua höpistä ruokatauolla vaan menee mieluimmin vaikka puistoon lukemaan kirjaa, ei ole normaali ihminen?
jos joku on niin erakko/autistinen, että ei kykene puhumaan mistään muusta ku töistä
Epänormaalin lisäksi on siis myös erakko tai autistinen?
ei tarvi ihmetellä kun ei ystävysty työkavereidensa kanssa
Töissä ollaan tekemässä töitä, ei luomassa syviä ihmissuhteita. Ne eivät ole lainkaan välttämättömiä. Tuttuja ja työkavereita toki ollaan.
eikä tule kutsuja tykytapahtumiin tai illanviettoihin
Ja kas näin erotamme hyvän ja huonon työpaikan toisistaan; hyvässä työpaikassa kaikki saavat tykytapahtumiin kutsun ja jos joku ei saa, on tapahtunut virhe. Myös erakot, autistit ja epänormaalit kutsutaan illanviettoihin, joista he voivat halutessaan kieltäytyä.
Mutta eipä tollanen sosiaalisesti vammainen sitä edes itse tajua
Loppukaneetiksi heität vielä "olet vammainen".
Sinulla ei ole käytöstapoja, et hyväksy muita, et ole empaattinen, et ymmärrä ihmisten erilaisuutta etkä edes tiedä mitä aito sosiaalisuus on. Kovin moni ei varmasti halua sinua työkaveriksesi, jos nämä kirjoittamasi eivät olleet vain töiden ja korkin avauksen jälkeistä pahan olon purkamista.
Hyvin vahvasti tämä.
Vierailija kirjoitti:
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Frederik is that you?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se joo mutta totuus on usein tarua ihmeellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli ilmeisesti etätyö ei kuitenkaan kaikilla onnistunut. Harmi.
Kyllä onnistui siitä ei ollut kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei "huomannut kiusaamista" ja kun siitä tuli kiusaamiskyselyssä suoraviivaista palautetta, että sitä on, asia hoidettiin yhdellä sähköpostilla. "Meillä on kiusaamiseen nollatoleranssi ja työajan seuranta kuuluu esimiehelle."
Kukaan ei päässyt etätöihin siksi, että oli kiusattu. Etää sai pitää tietyillä ohjeilla, mutta näiden kiusaajien mielestä kukaan ei olisi saanut pitää etää.
En suostu palaamaan toimistolle. Onneksi työnantajani antaa jatkaa etätöitä, pääasia ei ole missä työn tekee
vaan se että tekee. Olen myös aikeissa muuttaa pois pk-seudulta, koska muualta saa edullisemman asunnon turvallisemmasta ympäristöstä, paremmat koulut lapsille ja luonnon lähemmäksi. Rasittavaa ajaa aina tunti suuntaansa kun haluaa metsään retkelle. Elämän laatu kohoaa pienemmällä paikkakunnalla ja kiire helpottaa. Todella moni tuttava ajattelee samoin.
Sain sähköpostiin ilouutisia: meitä ei pakoteta etätöihin!!! Firma oli tehnyt kansainvälisen kyselyn kaikkiin toimistoihin ympäri maailman ja JOKAISESSA toimistossa yli 70% oli toivonut pysyviä etätöitä. Ja mikä ihmeellisintä: firma kuunteli kyselyn tuloksia ja hyväksyi että näin on :D
Juhlan paikka!!!
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että ennen koronaa etätöitä sai tehdä 4 päivää viikossa ja koronan "jälkeen" enää 2 kaksi päivää viikossa. Muutosta perustellaan yrityskukttuurilla, johon kohtaamiset kuuluvat.
Mystinen kulttuurinmuutos tapahtunut puolentoista vuoden aikana.. onpa harmi juttu tuollainen, että asiat muuttuvat huonompaan suuntaan etätyömahdollisuuksien suhteen 😞.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele kirjoittamaan. Se on "enää", ei "enään".
Arvasin, meni tunteisiin kommentti..tais osua ja upota.
Kielioppivirheen korjaaminen ei vaadi tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Sain sähköpostiin ilouutisia: meitä ei pakoteta etätöihin!!! Firma oli tehnyt kansainvälisen kyselyn kaikkiin toimistoihin ympäri maailman ja JOKAISESSA toimistossa yli 70% oli toivonut pysyviä etätöitä. Ja mikä ihmeellisintä: firma kuunteli kyselyn tuloksia ja hyväksyi että näin on :D
Juhlan paikka!!!
Ihmeellistä, että löytyy firma, joka välittää työntekijöidensä mielipiteistä. Meillä ilmoitettiin, että työntekijöiden preferensseillä ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on linjoille alkanut tulla koululaisten vanhempia, joilla on lapsi kipeänä niiskuttamassa kotona, mutta vanhempi tekee etätyötä.
Ilman etää vanhempi olisi palkallisesti poissa.
Kannattaisikohan töiden sijasta ihan vaan keskittyä siihen lapseen, eikä vaan hylätä sitä lastenohjelmien yms. pariin.
Meillä on jo 18 ihmisen tiimistä 2 irtisanounut (minä toisena) vastalauseena uudelle lähityöpakolle.
Toimistollamme on huono ilmanvaihto ja surkeasti tehdyt rakennustyöt. Kärpäsiä lentelee ja päätä alkaa särkemään ja väsyttämään jo klo 12 huonon ilman vuoksi. Etenkin aurinkoisella ilmalla huoneeni muuttuu tunkkaiseksi ja tukalaksi. Mutta koska vuokra on halpa niin kukaan ei tee mitään. Vuokraisäntä on laiska. Olin paljon virkeämpi ja tehokkaampi etänä kotoa työskennellessä.