Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo 18 ihmisen tiimistä 2 irtisanounut (minä toisena) vastalauseena uudelle lähityöpakolle.
Lopputilin voi aina ottaa...aina on oven takana tulijoita.
Ehkä on. Ainakin itselleni on uusi työnantaja ottamassa, korkeammalla palkalla ja suuremmalla vapaudella. Joten miksi minä välittäisin, onko paikalleni tulossa joku, onko yhtä hyvä ja suostuuko hän vaatimuksiin? Ei enää kiinnosta minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo 18 ihmisen tiimistä 2 irtisanounut (minä toisena) vastalauseena uudelle lähityöpakolle.
Ihan ohiksena, niin jännää, että silti Suomessa huudetaan työvoimapulaa ja osaajapulaa joka sektorilla, jos kerran oven takana on aina tulijoita. Joten joku valehtelee.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Mariseminen se vaan jatkuu...tietysti se vit....aa palata konttorille kun on saanut hoitaa täydellä palkalla kaikki muutkin asiat työajalla.
Tämä on kuitenkin se syy, miksi etätyötä suositaan.
Työmatkalla ei saa palkkaa, siihen menee paljon aikaa joka päivä. 1-2 tuntia per päivä on ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena, niin jännää, että silti Suomessa huudetaan työvoimapulaa ja osaajapulaa joka sektorilla, jos kerran oven takana on aina tulijoita. Joten joku valehtelee.
- eri
Mulle on todellakin täysin epäselvää että onko niitä töitä nyt vai ei. Tunnen hyviä tyyppejä jotka ovat ihmeellisillä epävarmoilla sopimuksilla töissä. Vaikuttaisi ihan että "oikeita" töitä ei oikeasti kyllä ole.
Vierailija kirjoitti:
Sain sähköpostiin ilouutisia: meitä ei pakoteta etätöihin!!! Firma oli tehnyt kansainvälisen kyselyn kaikkiin toimistoihin ympäri maailman ja JOKAISESSA toimistossa yli 70% oli toivonut pysyviä etätöitä. Ja mikä ihmeellisintä: firma kuunteli kyselyn tuloksia ja hyväksyi että näin on :D
Juhlan paikka!!!
Hyvä firma. Ja nekin säästää toimistovuokrissa sitten. Fiksua!
Itse laitan irtisanoutumisilmoituksen huomenna. Syy: työnantajan ohjeiden vastaisesti lähiesimiehen elokuun alusta vaatima lähityöpakko, jossa juuri hän rikkoi työnantajan terveysturvallisuusmääräyksiä, eli ei käyttänyt maskia. Kun hänen mielestään oli "niin kiva hengailla yhdessä".
Ja kyllä, liitto myös vetää työnantajan oikeuteen laittomasta toiminnasta jos eivät korvaa aiheuttamaansa haittaa rahallisesti.
Uusi työ on jo järkätty.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan irtisanoutumisilmoituksen huomenna. Syy: työnantajan ohjeiden vastaisesti lähiesimiehen elokuun alusta vaatima lähityöpakko, jossa juuri hän rikkoi työnantajan terveysturvallisuusmääräyksiä, eli ei käyttänyt maskia. Kun hänen mielestään oli "niin kiva hengailla yhdessä".
Ja kyllä, liitto myös vetää työnantajan oikeuteen laittomasta toiminnasta jos eivät korvaa aiheuttamaansa haittaa rahallisesti.
Uusi työ on jo järkätty.
Loistavaa! Juuri näin pitää toimia.
Vierailija kirjoitti:
Sain sähköpostiin ilouutisia: meitä ei pakoteta etätöihin!!! Firma oli tehnyt kansainvälisen kyselyn kaikkiin toimistoihin ympäri maailman ja JOKAISESSA toimistossa yli 70% oli toivonut pysyviä etätöitä. Ja mikä ihmeellisintä: firma kuunteli kyselyn tuloksia ja hyväksyi että näin on :D
Juhlan paikka!!!
Meilläkin on tehty useampi kysely, ja suurin osa haluaisi työskennellä max 1 pvä viikossa toimistolla. Lopputulos on se, että ensi viikosta meidän on oltava toimistolla vähintään 2 pvää (ti-to) ja palavereihin osallistutaan livenä. Eli sellainen, joka työskentelee useammassa tiimissä, voi joutua työpaikalle 3 päivänä.
Tätä ei todellakaan ole otettu hyvällä vastaan, joten voi olla että ovi käy loppuvuodesta. Otin itsekin vähän kierroksia tästä, mutta onhan meillä kuitenkin vielä aika paljon vapauksia. Monissa työpaikoissa etätöitä ei saa jatkossa enää tehdä ja osassa pitää toimistolla olla maanantait ja perjantait.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöllisyyden hehkuttajat on niitä samoja tyyppejä jotka keskeyttelee omilla tarpeilla toisten työnteot, palaverit ym. Täysiä narsisteja.
Nimenomaan. Narsisteja ja työpaikkakiusaajia. Toki joukossa on niitäkin, jotka ovat muuten vain riippuvaisia toisten ihmisten seurasta tai tarvitsevat tukea omien työtehtäviensä hoitamiseen. - Tämän siis totean parin vuosikymmenen kokemuksella työyhteisöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei aina ole. Meillä on viimeisen kahden vuoden aikana rekrytty 2 asiantuntijaa erääööe suppealle alalle ja tarvetta olisi noin kymmenelle. Kaksi on saatu, vaikka haku on päällä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlan paikka!!!
Meilläkin on tehty useampi kysely, ja suurin osa haluaisi työskennellä max 1 pvä viikossa toimistolla. Lopputulos on se, että ensi viikosta meidän on oltava toimistolla vähintään 2 pvää (ti-to) ja palavereihin osallistutaan livenä. Eli sellainen, joka työskentelee useammassa tiimissä, voi joutua työpaikalle 3 päivänä.
Tätä ei todellakaan ole otettu hyvällä vastaan, joten voi olla että ovi käy loppuvuodesta. Otin itsekin vähän kierroksia tästä, mutta onhan meillä kuitenkin vielä aika paljon vapauksia. Monissa työpaikoissa etätöitä ei saa jatkossa enää tehdä ja osassa pitää toimistolla olla maanantait ja perjantait.
Meillä ihan sama eli kyselyn mukaan suurin osa porukasta haluaisi tehdä läsnätyötä yhden päivän viikossa. Johdon lopputulema oli, että vähintään 2 pv/vko vuoden loppuun ja sitten katsotaan lisätäänkö läsnätyön määrää. Uskomatonta pelleilyä. Samaan aikaan on kuluneen 1,5 vuoden aikana muutettu toimistilat ylibuukatuiksi monitiloiksi eli työpisteitä on non 60 % henkilöstöstä.
IL tänään: https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/8b712ef6-d9c7-4aa8-913e-b1ebf0a33dc9
Työnteko muuttui – ainakin hetkeksi: ”Yhtäkkiä unelmastani tuli totta”
Moni on tyytyväinen työnteossa tapahtuneisiin muutoksiin.
Hesari tänään: https://www.hs.fi/talous/art-2000008335581.html
Kyllä tässä murroksessa on todellakin yrityksillä ja muilla organisaatioilla mahdollisuus brändätä itseään hyvin. Toiset, ne vanhanaikaiset, huonon johtamisen loukot, erottautuvat sitäkin huonompina.
"Korona-aika opetti, että työnteko voi olla tehokkaampaa etänä.
Kun työntekijät ovat saaneet maistaa vapautta, paluu toimistolle täytyy useassa tapauksessa perustella hyvin, jotta työntekijät näkevät hyvinvoinnistaan tinkimisen vaivan arvoiseksi.
”KUN luottaa ihmisiin, fiksut ihmiset löytävät fiksuja tapoja toimia”, tiivistää teleoperaattori Elisan henkilöstöjohtaja Merja Ranta-aho Elisan etätyökulttuurin pääperiaatteen.
”Jos työ on mahdollista tehdä etänä, sen kun vaan teet”, Ranta-aho kuvaa Elisan pitkään jatkunutta yksilökohtaista perinnettä.
Ranta-aho puhuu luottamuksen kulttuurista, johon työtavat perustuvat.
”Toisin sanoen ei mitään tällaista, että perjantaina etätöitä ei sallita.”
Koronan aikana Elisassa huomattiin, että tietynlaiset kokoukset sujuivat tehokkaammin, kun kaikki olivat etänä.
”Kun täysin ottaa irti sen, mitä digitaalisista työkaluista saa.”
Minun ulkonäköä haukuttiin toimistolla. Satuin kuulemaan itsekin kerran kun palasin taukohuoneen kahvikoneelta omalle paikalle, muutaman juoruajan suusta.
Enää kukaan ei ole haukkunut 1,5 vuoteen kun ollaan oltu etänä. Olen saanut työni hoidettua paremmin kun ei ole tarvinnut murehtia ympärillä olevista ilkeistä kyttäävistä ihmisistä. Pidän työstäni mutta en noista ihmisistä, eivät ole minun tiimissä mutta läsnäolonsa samoissa tiloissa on ahdistavaa.
Ahdistaa palata konttorille, varsinkin kun luottamushenkilö on yksi noista minun haukkumiseen osallistuneista. Suorastaan toivon että korona tulee voimakkaasti takaisin jotta voimme pysyä etätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä tulijoita tunnu olevan edes hoitoalalle.. tai opetusalalle..
Vierailija kirjoitti:
Minun ulkonäköä haukuttiin toimistolla. Satuin kuulemaan itsekin kerran kun palasin taukohuoneen kahvikoneelta omalle paikalle, muutaman juoruajan suusta.
Enää kukaan ei ole haukkunut 1,5 vuoteen kun ollaan oltu etänä. Olen saanut työni hoidettua paremmin kun ei ole tarvinnut murehtia ympärillä olevista ilkeistä kyttäävistä ihmisistä. Pidän työstäni mutta en noista ihmisistä, eivät ole minun tiimissä mutta läsnäolonsa samoissa tiloissa on ahdistavaa.
Ahdistaa palata konttorille, varsinkin kun luottamushenkilö on yksi noista minun haukkumiseen osallistuneista. Suorastaan toivon että korona tulee voimakkaasti takaisin jotta voimme pysyä etätöissä.
Mitä jos kohtaisit nämä haukkujat ensi kerralla suoraan? Menet eteen seisomaan ja sanot luottarille "kuulin miten puhuitte minusta ja pahoitin mieleni".
En ihmettele, jos kiusaajat kaipaavat toimistolle. Eräs tuntemani sellainen hehkutti vasta somessa miten IHANAA on palata lähityöhön. Juu ei varmaan ole hänen kollegoillaan.
Mites nyt on ihmisillä mennyt? Täällä varmaan monella alkoi läsnätyöt viikko sitten.
Joko ootte tiimiytyneet?
Kuis Pekan hihat voi?
Onkin ollut ikävä tätä jankutusta :) Miten läppärit pöydän kulmalla toimii, onko pyykit pesty?