Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Toimistolle on palattava sosiaalisten suhteiden takia. Etätöitä saa tehdä vähemmän kuin ennen koronaa. Tympeää.
En ymmärrä tätä sosiaalisia suhteita. Käyn nyt toimistolla perjantaisin eikä siellä ole kukaan muu kuin minä, joten ihan yksin sosialistun toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muita, joilla särähtää pahasti korvaan tuo nyt ylistetty YHTEISÖLLISYYS? Lähityötä tarvitaan innovointiin ja yhteisöllisyyteen. Vi*tut.
Yli 1,5 vuotta on sujuvasti innovoitu verkkotapaamisissa ja pidetty yhteisiä verkkokahveja.
Kun perusteita ei löydy sille, että työtehtävien hoitaminen vaatisi toimipaikoilla oloa, niin keksitään hel*etin yhteisöllisyys, että varmasti saadaan porukat avokonttoreihin stressaantumaan.
Toivottavasti työnantajat kiinnittäisivät huomiota siihen, kuinka paljon lyhytaikaiset sairauslomat vähenivät etätöiden aikana. Ne tulevat ihan varmasti taas lisääntymään, kun ihmiset ovat isoissa joukoissa samoissa tiloissa ja virukset jylläävät.
Jep. Minua ärsyttää luovan työn tekijänä erityisesti myös tuo innovointi ja "yhdessä ideointi", mikä ei joidenkin mainostomistoekstroverttien mielestä onnistu koskaan eikä mitenkään ilman, että istutaan käsi kädessä vierekkäin hymisten. Stna...
Niinpä. Mitenhän vaikkapa kirjailijat ja taiteilijat onnistuvat olemaan hyvin luovia ja innovoimaan, vaikka lähes aina tekevät työnsä täysin yksin ja rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toivottiin että kaikki palaisi konttorille ensi viikolla joksikin päiväksi, mutta nyt kun korona alkoi taas riehua ja teho-osastot täynnä väkeä niin käskettiinkin pysyä kotona, ja kun tulee eriarvoisuutta rokotettujen ja rokottamattomien kesken (koska sitä ei saa kysyä että onko joku rokotettu vai ei) ja koska ei tiedetä auttaako kaksi rokotetta ja pitää alkaa odotella kolmatta.
Tällaiseksiko tämä nyt menee että viikko kerrallaan ihmetellään? Todella stressaavaa.
Työkaveri kävi hakemassa posteja konttorilta tänä aamuna, palasi kotiinsa hommiin ja kertoi äsken minulle että istumapaikkoja oli tiivistetty, osasta tilaa luovuttu kuten kahdesta neuvottelutilasta eli enää oli neljä, mutta nyt ne vaatii sinne väkeä ahtaampaan tilaan tungeksimaan ja toisten niskoihin huohottelemaan! Sairasta!
No parempi tuokin kuin se, että meidän yksikön kaksi vetäjää eivät ole vähää välittäneet terveysturvallisuudesta enää yli kahteen kuukauteen, rikkoen työnantajan ohjeita. Pakottaneet ihmiset paikalle vaikka työnantaja ei ole siihen antanut lupaa, eivät ole suostuneet itse käyttämään maskeja eivätkä ole välittäneet mistään turvaväleistä tai työnantajan ohjeistamista kokousrajoitteista tai mistään työnantajan määräyksistä liittyen terveysturvallisuuteen.
Voi vain arvata, miltä vaikuttaa se, että esimiehet eivät selvästi ollenkaan välitä työntekijöiden terveydestä tai turvallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä toivottiin että kaikki palaisi konttorille ensi viikolla joksikin päiväksi, mutta nyt kun korona alkoi taas riehua ja teho-osastot täynnä väkeä niin käskettiinkin pysyä kotona, ja kun tulee eriarvoisuutta rokotettujen ja rokottamattomien kesken (koska sitä ei saa kysyä että onko joku rokotettu vai ei) ja koska ei tiedetä auttaako kaksi rokotetta ja pitää alkaa odotella kolmatta.
Tällaiseksiko tämä nyt menee että viikko kerrallaan ihmetellään? Todella stressaavaa.
Työkaveri kävi hakemassa posteja konttorilta tänä aamuna, palasi kotiinsa hommiin ja kertoi äsken minulle että istumapaikkoja oli tiivistetty, osasta tilaa luovuttu kuten kahdesta neuvottelutilasta eli enää oli neljä, mutta nyt ne vaatii sinne väkeä ahtaampaan tilaan tungeksimaan ja toisten niskoihin huohottelemaan! Sairasta!
No parempi tuokin kuin se, että meidän yksikön kaksi vetäjää eivät ole vähää välittäneet terveysturvallisuudesta enää yli kahteen kuukauteen, rikkoen työnantajan ohjeita. Pakottaneet ihmiset paikalle vaikka työnantaja ei ole siihen antanut lupaa, eivät ole suostuneet itse käyttämään maskeja eivätkä ole välittäneet mistään turvaväleistä tai työnantajan ohjeistamista kokousrajoitteista tai mistään työnantajan määräyksistä liittyen terveysturvallisuuteen.
Voi vain arvata, miltä vaikuttaa se, että esimiehet eivät selvästi ollenkaan välitä työntekijöiden terveydestä tai turvallisuudesta.
Meilläkin keskijohto vaati enemmän lähityötä koronan aikana kun ylin johto oli ohjeistanut, vaikka meidän töitä on mahdollista tehdä etänä. Työntekijöistä tuntui, että meidän terveydestä ei välitetä ja olivat ja ovat edelleen ärsyyntyneistä ja stressaantuneita asiasta. Todella tyhmää, että aikaa ja voimia menee siihen sen sijaan, että teemme työtä.
Tämä onkin mielenkiintoista, että jos hakuvaiheessa luvataan etätyön olevan ok ja se ei sitten olekaan.. Ehkä se pitää vaatia sopimukseen?
Erikoista, että ennen koronaa etätöitä sai tehdä 4 päivää viikossa ja koronan "jälkeen" enää 2 kaksi päivää viikossa. Muutosta perustellaan yrityskukttuurilla, johon kohtaamiset kuuluvat.
Meillä jatkossa etätyöhön vaaditaan lupa ja etätyöpäivän tehtävät sovitaan ennalta. Korona-aikaan kaikki sujui hyvin etänä ja firman tulos nousi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jätti 4 ihmistä tässä kuussa firman (tai jättää irtisanomisajan ja lomien päätteeksi), koska meille suoraan sanoen valehdeltiin.
- Maaliskuussa 2021 sanottiin, että vuosi etätöiden alkamisen jälkeen voidaan todeta, että ne ovat ihan hyvä juttu ja tulevaisuudessa tullaan etätyöt mahdollistamaan kaikille.
- Kesäkuussa 2021 sanottiin, että tilanne on niin hyvä, että voidaan syksyllä miettiä palaamista toimistolle, jos haluaa tulla. Ei ole pakko.
- Elokuussa 2021 sanottiin, että syyskuusta lähtien kaikkien on oltava vähintään 1 päivä viikossa paikalla.
- Syyskuussa 2021 sanottiin, että on oltava 2 päivää viikossa toimistolla. Yhden niistä on oltava joko perjantai tai maanantai.
- Lokakuussa 2021 sanottiin, että etätyöt loppuvat. Kuukaudessa voi pitää 4 etätyöpäivää, mutta ei perjantaisin.
Mentiin siis lupauksista 100% etätyömahdollisuudesta siihen, että kerran viikossa saa olla etänä, kunhan se ei ole perjantai. Nyt lähtivät sitten ensimmäiset hyvät tyypit ovista ulos. Yksi niistä oli myynyt täällä kämppänsä ja muuttanut jonnekin itä-Suomeen ja oletti, että tulee sitten muutaman kerran vuodessa junalla pk-seudulle, jos täytyy tulla.
En ihmettelisi, jos oikein isojakin firmoja menisi nurin tämän takia. Itsekin olen lähdössä, mutta odotan vielä kutsua haastatteluun.
Hyvä että ihmiset pitävät puolensa! Loistavaa. Muutos parempaan.
Mä lopetin nelikymppisenä työnteon jotain reilu kymmenen vuotta sitten.
Rehellisesti sanoen en tekisi töitä sen enempää kotona kun muuallakaan, sen verran hyvin pärjäilen kelan rahoilla ja pikku kauppaa ja virabeli hommia tekemällä.
Ammattiliittojen kannattaisi seuraavalla TES:n uusimiskierroksella marginaalisten palkankorotusprosenttien sijaan keskittyä enemmän etätyötä koskeviin sopimuskohtiin ja ehtoihin, mikäli ne haluavat säilyttää uskottavuuttaan ja jäseniään.
Muutenkin etätyön pitäisi olla subjektiivinen oikeus niille keille se on mahdollista. Tämän kuuluisi olla jo lakiinkin kirjattu, jos kerran ilmastotavoitteet, tietoverkon ja sähköverkon toimivuuskin pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jatkossa etätyöhön vaaditaan lupa ja etätyöpäivän tehtävät sovitaan ennalta. Korona-aikaan kaikki sujui hyvin etänä ja firman tulos nousi.
Meillä firma on tehnyt vuosituhannen parhaat kvartaalitulokset tänä vuonna. 99% konttorista on ollut etätöissä. Muutenkin ollaan menossa kohti yhtä firman kaikkien aikojen parasta tulosta. Poissaoloja ei ole juuri yhtään ja ylitöitä tehdään mukisematta, muutama jopa ihan ilmaiseksi.
Lopputulema? Etätyöt eivät kohtaa firman intressien kanssa ja firman jatkuvuuden sekä yhteisöllisyyden kannalta on elintärkeää, että ihmiset palaavat viimeistään 1.11 toimistolle. Olemme aloittaneet liukuvan takaisintulon jo 1.10 eli kerran viikossa on kaikkien tultava. Etätöitä voidaan jatkossa hyväksyä, jos on painava syy tai jos viikonloppuisin täytyy tehdä ylitöitä.
Olen HR:llä ja olen käynyt korona-aikana n. 2-3 kertaa kuukaudessa toimistolla kun on ollut vähän enemmän töitä ja olen tarvinnut jotain mitä ei oltu digitalisoitu. Suurin osa konttorista on ollut 19 kuukautta 100% etätöissä ja voitte kuvitella kuinka nyrpeää naamaa täällä on näkynyt nämä 3 viikkoa. Meille HR:lle ohjeistus ylhäältäpäin on, että lähityön puolesta pitää puhua työntekijöille eikä lähteä mukaan etätyövaatimuksiin. Työntekijät pitää vakuuttaa siitä, että lähityö on myös heidän parhaaksi, koska eristäytyminen kotona vaikuttaa negatiivisesti psyykkeeseen ja sitä kautta firman tulokseen. Aina jos joku sanoo, että olisi mieluummin kotona niin HR:n ja muiden ylempien tahojen pitäisi sanoa siihen, että "sinulle maksetaan työsi tekemisestä työpaikalla ja yhteisöllisyys on kaikkien kannalta tärkeää."
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin nelikymppisenä työnteon jotain reilu kymmenen vuotta sitten.
Rehellisesti sanoen en tekisi töitä sen enempää kotona kun muuallakaan, sen verran hyvin pärjäilen kelan rahoilla ja pikku kauppaa ja virabeli hommia tekemällä.
Ilmeisesti lukutaito on päässyt rapistumaan tässä vuosien aikana.
Kerrataan vielä keskustelun aihe, joka on " Muita jotka eivät halua palata etätöistä? "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä firma on tehnyt vuosituhannen parhaat kvartaalitulokset tänä vuonna. 99% konttorista on ollut etätöissä. Muutenkin ollaan menossa kohti yhtä firman kaikkien aikojen parasta tulosta. Poissaoloja ei ole juuri yhtään ja ylitöitä tehdään mukisematta, muutama jopa ihan ilmaiseksi.
Lopputulema? Etätyöt eivät kohtaa firman intressien kanssa ja firman jatkuvuuden sekä yhteisöllisyyden kannalta on elintärkeää, että ihmiset palaavat viimeistään 1.11 toimistolle. Olemme aloittaneet liukuvan takaisintulon jo 1.10 eli kerran viikossa on kaikkien tultava. Etätöitä voidaan jatkossa hyväksyä, jos on painava syy tai jos viikonloppuisin täytyy tehdä ylitöitä.
Olen HR:llä ja olen käynyt korona-aikana n. 2-3 kertaa kuukaudessa toimistolla kun on ollut vähän enemmän töitä ja olen tarvinnut jotain mitä ei oltu digitalisoitu. Suurin osa konttorista on ollut 19 kuukautta 100% etätöissä ja voitte kuvitella kuinka nyrpeää naamaa täällä on näkynyt nämä 3 viikkoa. Meille HR:lle ohjeistus ylhäältäpäin on, että lähityön puolesta pitää puhua työntekijöille eikä lähteä mukaan etätyövaatimuksiin. Työntekijät pitää vakuuttaa siitä, että lähityö on myös heidän parhaaksi, koska eristäytyminen kotona vaikuttaa negatiivisesti psyykkeeseen ja sitä kautta firman tulokseen. Aina jos joku sanoo, että olisi mieluummin kotona niin HR:n ja muiden ylempien tahojen pitäisi sanoa siihen, että "sinulle maksetaan työsi tekemisestä työpaikalla ja yhteisöllisyys on kaikkien kannalta tärkeää."
"Yhteisöllisyys" on suurinpiirtein kirosana nykyään itselleni, sillä perustellaan niin järjettömiä juttuja.
Suurin osa etätyön tekijöistä ei tee 8h töitä , vaan osan työajasta tekee normasleja kodin askareita, harrastaa, käy kaupassa. Joka väittää muuta niin valehtelee,
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa etätyön tekijöistä ei tee 8h töitä , vaan osan työajasta tekee normasleja kodin askareita, harrastaa, käy kaupassa. Joka väittää muuta niin valehtelee,
Sulla on varmaan tiukkaa faktaa tästä, saisko lähteet?
Omasta puolestani voin todeta, että teen kotitöitä työajalla, jos työtilanne sen sallii. Omassa työssäni töitä ei aina riitä kahdeksantuntisen työpäiväni ajaksi. Yhtään työtehtävää ei ole jäänyt tekemättä kotitöiden tai kaupassakäynnin vuoksi.
Toisaalta puolisoni taas tekee jatkuvasti ylipitkää päivää kotoa käsin eikä ennätä pitää aina edes lounastaukoa. Toki hän on ylitunnollisuuteen taipuvainen ja itse näkisin, että vähempikin raataminen riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yhteisöllisyys" on suurinpiirtein kirosana nykyään itselleni, sillä perustellaan niin järjettömiä juttuja.
Näiltä yhteisöllisyyden hehkuttajilta pitäisi muistaa kysyä, että mitä se yhteisöllisyys käytännössä tarkoittaa?
Yhteisiä lounastunteja (pärjään hyvin ilman)? Juoruamista (pärjään ilman)? Jatkuvia keskeytyksiä työntekoon (pärjään hienosti ilman)?
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tauoilla ja ruokatunnilla saa tehdä ihan mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin asia on keskuteltu jo noin kymmeneen kertaan. Itse tein usein etänä käytännössä 9 h työpäivän, eli siihen sisältyi kahvitauko, ruokatauko ja tunti ylimääräistä "omaa aikaa". Aivan hyvin pystyin käymään kaupassa välillä tai hoitamaan muita asioita (myös se kauhea pyykinpesu, johon menee kaksi minuuttia). Kaupassa olisi varmaan pitänyt olla mukana kyltti, jossa lukee että "lopetan tänään työskentelyn tuntia myöhemmin ja voin siksi olla täällä". Saatoin tehdä töitä myös illalla. Tänään olen vapaalla, joten voin kirjoittaa tätä koko päivän.
Mä en haluis palata edes viikonlopun jälkeen takas töihin saati pidemmän ajan jälkeen.
On tehty tutkimus työhyvinvoinnista ja tuottavuudesta etätyössä. Kiusaamisen vähentyminen mainitaan avoimissa kommenteissa.