Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Mulla oli kehityskeskustelu juuri kesäloman päätteeksi kun alettiin puhua näistä paluista toimistolle. Sanoin, että tässä on muutama skenaario:
1. Teen jatkossakin etätöitä eikä teidän tarvitse tehdä mitään. En halua edes mitään korvauksia mistään sähköistä tai tuoleista. Aivan sama, antakaa mun olla kotona.
2. Voin tulla yhtenä päivänä viikossa toimistolle, jos nyt sitten on ihan pakko tulla näyttämään naamaansa.
3. Jos täytyy tulla 2-4 päivänä niin haluan 700€ /kk lisää palkkaa nettona menetetystä vapaa-ajasta.
4. Jos täytyy tulla 5 päivänä viikossa niin tulen vain kerran ja se on sitten tuomaan kamat takaisin ennen lopputiliä.
Vielä en ole saanut vastausta ja kotona istun edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kotona työskentely onkin ollut mahtavaa, niin onhan nuo pelkotilat huolestuttavia. Jos ihminen ei enää uskalla toisten ihmisten pariin eikä esimerkiksi liikenteeseen, niin onhan se ihan hirveän iso ongelma ja se pitää hoitaa kuntoon. Kyse ei ole pelkästään työstä vaan ihan muustakin elämästä, jota meillä kaikilla on toivottavasti vielä vuosikymmeniä jäljellä.
Heti syyllistetään yksittäistä ihmistä, että hoidapas pelkotilasi kuntoon, jos lähityö ahdistaa. Voisikohan työtilanteessa tai työtiloissa olla joku vika, jos ihminen saa pelkotiloja lähityöstä?
Ja liikenneruuhkista sen verran, että ne eivät ole todellakaan mitenkään toivottavia. Jos ruuhkia saisi vähänkään lievennettyä, niin säästettäisiin paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo hakenut muita töitä, yksi syy siihen on juuri se että työnantajalla ei ole mitään aikomuksia sallia entistä enempää etätöitä. Tämä siitä huolimatta että en saa työlleni mitään lisäarvoa toimistolla istumalla, koska kaikki työssäni tarvitsemani kontaktit ovat maailmalla. Kotona työskentelemällä olen pystynyt paljon paremmin sopeuttamaan työpäivät esimerkiksi aikaerojen mukaan. Mielestäni se että halutaan rajoitusten höllennyttyä palata vanhaan osoittaa firman kyvyttömyyttä muuttua maailman mukana.
Veit jalat suustani! Minäkään en pysty asiantuntijatyötä tekevänä keksimään yhtään todellista syytä istua toimistolla ja minunkin kontakteistani suurin osa on joko ulkomailla tai muualla Suomessa. Meillä on nyt "kokeiluluonteisesti" 40% läsnäolopakko ja 60% etätyömahdollisuus. Suorastaan vallankumouksellinen liberalisoituminen verrattuna takavuosiin jolloin:
- etäpäiviä sai tehdä max 5 / kalenterivuosi, muttei enempää kuin yksi päivä kerrallaan
- etäpäivästä oli sovittava kirjallisesti viimeistään 2 viikkoa etukäteen
- etäpäivänä tehtävät työt oli sovittava samalla
- etäpäivänä tehtyjen töiden tulosten tarkastus esimiehen kanssa oli sovittava tietyksi päiväksi etäpäivän tekemisen jälkeen.
Me taas nimenomaan voitaisiin muuttaa länsirannikolle tai Itä-Suomeen, jos se onnistuisi tästä helsinkiläisestä työstä käsin. Se on täysin haihattelua, että kaksi generalistialan (ei edes mitään humanistista) tyyppiä löytäisi jostain Raumalta tai Seinäjoelta töitä yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kotona työskentely onkin ollut mahtavaa, niin onhan nuo pelkotilat huolestuttavia. Jos ihminen ei enää uskalla toisten ihmisten pariin eikä esimerkiksi liikenteeseen, niin onhan se ihan hirveän iso ongelma ja se pitää hoitaa kuntoon. Kyse ei ole pelkästään työstä vaan ihan muustakin elämästä, jota meillä kaikilla on toivottavasti vielä vuosikymmeniä jäljellä.
Heti syyllistetään yksittäistä ihmistä, että hoidapas pelkotilasi kuntoon, jos lähityö ahdistaa. Voisikohan työtilanteessa tai työtiloissa olla joku vika, jos ihminen saa pelkotiloja lähityöstä?
Ja liikenneruuhkista sen verran, että ne eivät ole todellakaan mitenkään toivottavia. Jos ruuhkia saisi vähänkään lievennettyä, niin säästettäisiin paljon rahaa.
Mitä ihmettä nyt. Eihän tuo mitään syyllistämistä ollut vaan ihan tosiasia. Mielenterveysongelmat pitää hoitaa kuntoon tavalla tai toisella. Kyse on kuitenkin jokaisen ainoasta elämästä ja paniikkikohtaukset rajoittaa elämää ihan älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Osa meistä on esimerkiksi herkkiä ärsykkeille ja kuormittuu sen vuoksi avokonttorissa enemmän kuin joku ei-niin-herkkä. Ei tuo ole mikään parannettavissa oleva sairaus!
Jatkuva kuormitus sen sijaan voi altistaa esimerkiksi masennukselle ja uupumiselle.
Minä ärsykeherkkänä ihmisenä olen nauttinut suunnattomasti etätyön suomasta hiljaisuudesta ja tiedän, että paluu konttorille lisää ärsykekuormitusta ihan huomattavasti. Ärsyketulvaan tottuu aikanaan jonkin verran, mutta kuormitusta tuo tottuminen (tai pikemminkin turtuminen) ei ikävä kyllä vähennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Osa meistä on esimerkiksi herkkiä ärsykkeille ja kuormittuu sen vuoksi avokonttorissa enemmän kuin joku ei-niin-herkkä. Ei tuo ole mikään parannettavissa oleva sairaus!
Jatkuva kuormitus sen sijaan voi altistaa esimerkiksi masennukselle ja uupumiselle.
Minä ärsykeherkkänä ihmisenä olen nauttinut suunnattomasti etätyön suomasta hiljaisuudesta ja tiedän, että paluu konttorille lisää ärsykekuormitusta ihan huomattavasti. Ärsyketulvaan tottuu aikanaan jonkin verran, mutta kuormitusta tuo tottuminen (tai pikemminkin turtuminen) ei ikävä kyllä vähennä.
Tuo yksi kirjoittaja kertoi saavansa paniikkikohtauksia kotona. Se on ihan parannettavissa oleva sairaus. Niitä kohtauksia ei aiheuta tuossa tapauksessa mikään ärsyke tai kuormitus, vaan se oma mieli siellä kotona. Huolehtikaa itsestänne siellä omassa kodissakin, sillä paniikkihäiriö voi tuhota koko työkyvyn.
[/quote]
Minä ärsykeherkkänä ihmisenä olen nauttinut suunnattomasti etätyön suomasta hiljaisuudesta ja tiedän, että paluu konttorille lisää ärsykekuormitusta ihan huomattavasti. Ärsyketulvaan tottuu aikanaan jonkin verran, mutta kuormitusta tuo tottuminen (tai pikemminkin turtuminen) ei ikävä kyllä vähennä.[/quote]
Tuo yksi kirjoittaja kertoi saavansa paniikkikohtauksia kotona. Se on ihan parannettavissa oleva sairaus. Niitä kohtauksia ei aiheuta tuossa tapauksessa mikään ärsyke tai kuormitus, vaan se oma mieli siellä kotona. Huolehtikaa itsestänne siellä omassa kodissakin, sillä paniikkihäiriö voi tuhota koko työkyvyn.[/quote]
Itse asiassa jokin yksittäinen ärsyke tai pidempään jatkunut kuormitus voi aiheuttaa paniikkikohtauksen. Mutta se on kyllä totta, että paniikkihäiriö on parannettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa niin paljon palata lähiin ensi viikolla, että olen alkanut saada tällä viikolla paniikkikohtauksia.
koronan aiheuttamia mielenterveysongelmia paikataan kyllä vielä pitkään :( Harmi että nyt terveydenhuollossa ei ehditä tekemään näille oikein mitään.
Tarkoitat varmaan avokonttorin aiheuttamia mielenterveysongelmia..
Minä tunnen ihmisen, joka irtisanoutui vakkaripaikasta, koska ei kestänyt avokonttoria...
en tarkoittanut avokonttoria vaan koronaa.
Jumalauta te päälliköt/ johtajat/ käsienheiluttelijat olette pihalla tavallisen asiantuntijaduunarin elämästä. Ihan tahallasiko haluat omaa narsismiasi lämmitelläksesi tuhota avokonttorilla asiantuntijoiden elämänilon ja työtehon?
t. eri
Minä kehitän digitaalisia palveluita ja mietitään miten saataisiin asiakkaat niitä käyttämään.
Mutta minä en saisi tehdä sitä etänä? :)
Kauheaa! Kyllä täällä laiskat jaksaa kirjoitella kun joutuvat takaisin töihin ! Kyllä kuvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa niin paljon palata lähiin ensi viikolla, että olen alkanut saada tällä viikolla paniikkikohtauksia.
koronan aiheuttamia mielenterveysongelmia paikataan kyllä vielä pitkään :( Harmi että nyt terveydenhuollossa ei ehditä tekemään näille oikein mitään.
Tarkoitat varmaan avokonttorin aiheuttamia mielenterveysongelmia..
Minä tunnen ihmisen, joka irtisanoutui vakkaripaikasta, koska ei kestänyt avokonttoria...
en tarkoittanut avokonttoria vaan koronaa.
Jumalauta te päälliköt/ johtajat/ käsienheiluttelijat olette pihalla tavallisen asiantuntijaduunarin elämästä. Ihan tahallasiko haluat omaa narsismiasi lämmitelläksesi tuhota avokonttorilla asiantuntijoiden elämänilon ja työtehon?
t. eri
Jos harmittelen koronan aiheuttamia mielenterveysongelmia, niin miten se kääntyy päässäsi, että olen narsistinen käsienheiluttelija? Olen etätöissä oleva toimistotyöntekijä.
Sama
Ensi viikolla pakko mennä toimistolle. IT sanoo, että ei onnistu millään kun koko infrastruktuuri laitettiin uusiksi juurikin etätöitä silmällä pitäen. Pomo on sitä mieltä, että ihan yhtä nopeasti se toiseen suuntaankin onnistuu kun keväällä 2020 lähdettiin 2 päivän varoitusajalla kaikki etätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Hulluhan se on, joka haluaa palata työpaikalle kun on juuri saanut 4-6 tuntia/vrk liää palkallista vapaa-aikaa. Muutamassa tunnissahan ne tarpeelliset työhommat saa kotosalla hoidettua. Muun ajan voi käyttää remontteihin tai tehdä tulosta jollekin muulle maksavalle taholle!
Aletaanpas ilmiantaa nämä turhat trollit. Jos ei tiedä edes mitä etätyö on, niin onhan se vähän katkeroittavaa. Silti, voisi mennä keskustelemaan omiin ketjuihinsa.
Miten on, onko kukaan tutkinut työpaikkakiusaamista etätyöaikana? Voisin vaikka veikata, että se on vähentynyt. Digitaalinen kiusaaminen on huomattavasti hankalampaa etänä. Siitä jää myös jälkiä.
Joten tässäkin voi olla yksi syy miksi osa haluaa takaisin toimistolle ja "yhteisöllisyyttä"...
1,5 viikkoa toimistolla takana ja jo olen kipeänä ensimmäisen kerran puoleentoista vuoteen. Että kiitos vaan, idiootit.
Tuntuu siltä, että aika monen kannattaisi irtisanoutua. Ei ole normaalia vihata lähityötä noin paljoa. Oli sitten syyt ne ihmiset, liian pitkä työmatka tai mikä.
Aika moni firma, siis ne joiden täytyy kilpailla työntekijöistä, on kehittämässä hyvinkin joustavia etätyömahdollisuuksia, joten kyllä niitä vaihtoehtoja on jos vaan omat rahkeet riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siltä, että aika monen kannattaisi irtisanoutua. Ei ole normaalia vihata lähityötä noin paljoa. Oli sitten syyt ne ihmiset, liian pitkä työmatka tai mikä.
Aika moni firma, siis ne joiden täytyy kilpailla työntekijöistä, on kehittämässä hyvinkin joustavia etätyömahdollisuuksia, joten kyllä niitä vaihtoehtoja on jos vaan omat rahkeet riittää.
Johan tässä on puolitoista vuotta kuunneltu ulinaa "pää hajoo täällä kotona, miksi rajoitukset, miksi ei voi vaan mennä toimistolle, kaikki muutkin toimistolle, kun mulla on siellä niin tylsää!"
Yhtä ahdistavalta meistä tuntuu palata lähiin kuin teidän oli olla jatkuvasti etänä.
Monille oli luvattu etäpainotteisuutta ja hybridiä, mikä osoittautui valheeksi. Sama ongelma rekrytoinnissa, joutua vielä pahempaan tilanteeseen kuin missä nyt on.
Toimistolle on palattava sosiaalisten suhteiden takia. Etätöitä saa tehdä vähemmän kuin ennen koronaa. Tympeää.
Meillä jätti 4 ihmistä tässä kuussa firman (tai jättää irtisanomisajan ja lomien päätteeksi), koska meille suoraan sanoen valehdeltiin.
- Maaliskuussa 2021 sanottiin, että vuosi etätöiden alkamisen jälkeen voidaan todeta, että ne ovat ihan hyvä juttu ja tulevaisuudessa tullaan etätyöt mahdollistamaan kaikille.
- Kesäkuussa 2021 sanottiin, että tilanne on niin hyvä, että voidaan syksyllä miettiä palaamista toimistolle, jos haluaa tulla. Ei ole pakko.
- Elokuussa 2021 sanottiin, että syyskuusta lähtien kaikkien on oltava vähintään 1 päivä viikossa paikalla.
- Syyskuussa 2021 sanottiin, että on oltava 2 päivää viikossa toimistolla. Yhden niistä on oltava joko perjantai tai maanantai.
- Lokakuussa 2021 sanottiin, että etätyöt loppuvat. Kuukaudessa voi pitää 4 etätyöpäivää, mutta ei perjantaisin.
Mentiin siis lupauksista 100% etätyömahdollisuudesta siihen, että kerran viikossa saa olla etänä, kunhan se ei ole perjantai. Nyt lähtivät sitten ensimmäiset hyvät tyypit ovista ulos. Yksi niistä oli myynyt täällä kämppänsä ja muuttanut jonnekin itä-Suomeen ja oletti, että tulee sitten muutaman kerran vuodessa junalla pk-seudulle, jos täytyy tulla.
En ihmettelisi, jos oikein isojakin firmoja menisi nurin tämän takia. Itsekin olen lähdössä, mutta odotan vielä kutsua haastatteluun.