Tiskit suoraan tiskikoneeseen?
Minulle on opetettu että jokainen perheenjäsen tekee oman osuutensa kotitöistä, ja ruokailun jälkeen viedään ruuantähteet roskiin, huuhdellaan lautanen ja laitetaan suoraan tiskikoneeseen. Minä olen toiminut aina tämän ohjeen mukaan.
Puoliso taas on selittänyt minulle, että hänestä on helpompaa laittaa kaikki tiskit kerralla koneeseen, eli jättää tiskit tiskipöydälle odottamaan ja lastata kone sitten.
On kuulemma niin hankala katsoa sinne koneeseen että onko siellä puhtaat vai likaiset astiat. Käytännössä se menee kuitenkin niin että viikon tiskit ruuantähteineen löytyy olohuoneen ja keittiönpöydiltä. Hän hämmästelee että "oho enpä tajunnut että ne on minun tiskejäni", ja komentaa minua siivoamaan ne pois, "kun kerran täytät sitä tiskikonetta jo siinä". Joo, en ole siivonnut hänen tiskejään, ja siitähän onkin riemu revennyt.
P*skan maku suussa, miten teillä?
Kommentit (31)
Altaaseen kasataan ja minä täytän koneen. Lapsi ei vielä osaa ja mies ei vielä(kään) osaa, joten helpommalla pääsen näin. Unohdan myös aina tyhjentää koneen, kun se hiljaisena mallina pyörii usein yöllä, joten tiskikoneen tyhjennys on aina edessä ennen uutta täyttöä. Luulenpa, että jos muutkin sitä täyttäisivät kuin minä, he eivät saisi sinne mahtumaan paljon mitään.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:39"]
On kuulemma niin hankala katsoa sinne koneeseen että onko siellä puhtaat vai likaiset astiat. Käytännössä se menee kuitenkin niin että viikon tiskit ruuantähteineen löytyy olohuoneen ja keittiönpöydiltä. Hän hämmästelee että "oho enpä tajunnut että ne on minun tiskejäni", ja komentaa minua siivoamaan ne pois, "kun kerran täytät sitä tiskikonetta jo siinä". Joo, en ole siivonnut hänen tiskejään, ja siitähän onkin riemu revennyt.
P*skan maku suussa, miten teillä?
[/quote]
Äidin käsiin ne aina jäävät ... kun perheessä on ollut meilläkin niitä eri kehitystasolla olevia.
Miksi aloittajan mies ei vie niitä edes tiskialtaaseen? Olisihan sekin jotain, että periaatteessa koneessa on AINA likaisia, kun ne tyhjennetään heti kun kone on sammunut, tai sitten aina puhtaita ja ruokailija voi aina ottaa puhtaan astian koneesta - ja laittaa likaisen tiskialtaaseen eikä jättää pitkin pöytiä.
Sinä et voi päättää miehesi puolesta, että nytpä hän reippaana poikana ryhtyykin itse siivoamaan jälkensä. Sinä voit päättää vain itsestäsi ja omista tekemisistäsi, eli voit päättää, että et kerää miehesi jäljiltä yhtään mitään.
Vaikka itse kukin laittaisi astiansa koneeseen mitenkutensattuu, ne olisivat ainakin poissa pöydiltä ja altaasta. Koneen päälle laittava voisi sitten järjestellä ne samalla kun laittaa ne ei-kenenkään astiat, kuten ruuanvalmistusastiat.
Mulle sanoi yksi kodinkonekorjaaja, että astioille riittää, kun ne PYYHITÄÄN esim. talouspaperilla tai servetillä isommat moskat pois, eikä huuhdella juoksevan veden alla. Kai teillä on niissä koneissanne esipesu tms. ohjelma??
En ole koskaan huuhtonut tiskejä, paitsi piimälasit ja jotkut kalavadit. Ruuantähteet ruoailuvälineellä roskiin ja astiat koneeseen. Miksi ne pitää huuhtoa? Ainakin meillä tulee puhdasta eikä koneeseenkaan jää mitää roskia. Onko teillä huonot koneet vai joku pinttunyt tapa? Astiat saattavat odottaa pesua päivän tai jopa kaksi.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:02"]
Tällä masiinalla astioiden on annettava sekvenssin jälkeen kuivua vielä muutama tunti, ennen kuin ovat oikeasti kuivia.
[/quote]
Meidän koneessa on sama homma. Jätän yön yli kuivumaan ja kerään sitten kaappiin.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:18"]
Ranskalainen mieheni oli taas oppinut, että se joka pöytää lähtee raivaamaan, kantaa kaikki lautaset mennessään. Vaikka toisaalta tuossa "yksi kerää" -periaatteessa on sitten se riski, että se on aina yksi ja sama henkilö joka siivoaa.
[/quote]
Testattiin muutama kuukausi samaa. Kypsyin siihen että minä aina keräsin ne astiat.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:03"]
Vaikka itse kukin laittaisi astiansa koneeseen mitenkutensattuu, ne olisivat ainakin poissa pöydiltä ja altaasta. Koneen päälle laittava voisi sitten järjestellä ne samalla kun laittaa ne ei-kenenkään astiat, kuten ruuanvalmistusastiat.
[/quote]
Samaa olen sanonut. Joo ei kun mies laittaa ne "tiskipöydälle", joka ulottuu ihan olohuoneeseen asti, huh huh./Ap
Meillä lapsetkin laittaa suoraan likaset koneeseen.(meidän lapset 11 ja 12) joskus jopa lasten kaverit laittavat koneeseen itse sotkemansa astiat.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:45"]
Minä en tykkää astianpesukoneesta! Vuokrakämpässä on, uusi, ja se ei pese läheskään niin hyvin kuin minä pesen käsin! Saan siis joka pesun jälkeen pestä astiat vielä hanan alla, kun niissä on joko pesuainehippusiaa tai ihan likaa lautasissa ja mukeissa. Hyvä kone pitäisi olla ja ihan normalia konetiskiainetta käytän pitemmällä ohjelmala, mutta en vaan tykkää! Usein pesen astiat käsin, tulee varmasti puhtaita kerralla! Eikä minua pienessä perheessämme häiritse mikään astioiden kasaaminen tiskipöydälle tai jättäminen ruokapöydälle. Osaan kyllä siivota ne, ja muutkin tekevät niin, kuka milloinkin ehtii ja viitsii. Ei ole meillä mikään ongelma saati harmita ketään.
[/quote]
Oletko laittanut koneeseen suolaa? Meillä (pehmeän veden alueella!) tiskikone jätti astiat likaisiksi ja muutenkin ihmeellisiä tahroja niihin, mutta kun laitoin suolaa koneeseen niin heti alkoi pestä kunnolla. Se suola on vaan aika kallista, mutta kannattaa kokeilla.
Ei tiskikoneessa pestäviä astioita kuulu huuhdella! Vettä kuluu aivan turhaan. Kyllä kone astiat pesee puhtaaksi. Jos astioissa on jotain isompia ruuanjämiä, ne tietysti kopistellaan biojätteeseen. Mistä te olette keksineet, että astiat pitää huuhtoa ennen tiskikoneeseen laittoa? Mun 77- vuotias äiti huuhtoo aina astiat ennen tiskikoneeseen laittoa. Olen sanonut hänelle asiasta monta kertaa. Ei auta, hän tietää asian paremmin. Tiskikoneen käyttöohjeissa ei ainakaan käsketä huuhtoa astioita.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 20:04"]
Ei tiskikoneessa pestäviä astioita kuulu huuhdella! Vettä kuluu aivan turhaan. Kyllä kone astiat pesee puhtaaksi. Jos astioissa on jotain isompia ruuanjämiä, ne tietysti kopistellaan biojätteeseen. Mistä te olette keksineet, että astiat pitää huuhtoa ennen tiskikoneeseen laittoa? Mun 77- vuotias äiti huuhtoo aina astiat ennen tiskikoneeseen laittoa. Olen sanonut hänelle asiasta monta kertaa. Ei auta, hän tietää asian paremmin. Tiskikoneen käyttöohjeissa ei ainakaan käsketä huuhtoa astioita.
[/quote]
Haluatko nähdä, mitä se tekee koneelle kun ei astioita huuhdota? Korjauslasku oli tasan 100 euroa. Pelkkä vesi on kuitenkin ekologisempi vaihtoehto kuin paperilla pyyhkiminen.
Minusta on paljon hullumpaa kuluttaa vettä joka vessareissulla litratolkulla, ja säästää sitä puhdistuksessa!
Älä siivoa ketkun jälkiä. Anna niiden homehtua paikoillaan maailman tappiin.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:45"]
Minä en tykkää astianpesukoneesta! Vuokrakämpässä on, uusi, ja se ei pese läheskään niin hyvin kuin minä pesen käsin! Saan siis joka pesun jälkeen pestä astiat vielä hanan alla, kun niissä on joko pesuainehippusiaa tai ihan likaa lautasissa ja mukeissa. Hyvä kone pitäisi olla ja ihan normalia konetiskiainetta käytän pitemmällä ohjelmala, mutta en vaan tykkää! Usein pesen astiat käsin, tulee varmasti puhtaita kerralla! Eikä minua pienessä perheessämme häiritse mikään astioiden kasaaminen tiskipöydälle tai jättäminen ruokapöydälle. Osaan kyllä siivota ne, ja muutkin tekevät niin, kuka milloinkin ehtii ja viitsii. Ei ole meillä mikään ongelma saati harmita ketään.
[/quote]
Veikkaan(m)pa, että käytätte liian alhaista pesulämpötilaa. Kokeilkaa suurempia lämpöjä. 70C pitäs jo alkaa tulemaan puhdasta.