Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epämääräinen hengenahdistus

Huolestunut
03.09.2021 |

Hei,
Olen 18-vuotias ja "kärsinyt" viimeisimmät kuukaudet epämääräisestä hengenahdistuksesta, joka ilmenee tarpeena vetää syvään henkeä normaalia useammin. Hengenahdistus ei ole mitenkään tilannesidonnaista, eli sitä esiintyy sekä levossa että rasituksessa, Aina sitä ei ole ja silloin, kun kyseistä oiretta ei ole, sitä ei ilmaannu levossa tai rasituksessa. Vaikka olen vasta 18-vuotias, on käynyt mielessä jo myös sydänperäiset syyt, jonka takia keskittyminen opiskeluun ei ol viime aikoina luonnistunut. Olen käynyt sek EKG:ssa että keuhkokuvissa, mutta tulokset tulevat vasta kahden viikon päästä. Koska tuloksia joutuu vielä odottelemaan jonkin aikaa, ajattelin tiedustella täältä, mistä tällainen hieman epämääräinen oire voi johtua?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona

Vierailija
2/20 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi, traumat… mut turha niistä on lääkäreiltä tai terapeuteilta kysellä - ei Suomessa osata..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona

Jos laitoit tuon kommentin tosissaan, en usko, että oireeni johtuu koronasta, koska muita koronaan viittaavia oireita ei ole ilmaantunut tämän muutaman kuukauden aikana. :)

Vierailija
4/20 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla ahdistus tai närästys? Itselläni ahdistus toi hengitysvaikeuksia ja juurikin tarvetta vetää syvään henkeä. Rauhoittuuko tuo, jos vaikka istut alas ja kuuntelet jonkun ohjatun meditaatiopätkän?

Vierailija
5/20 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollaista ennen astmadiagnoosia. Nyt kun lääkitys auttaa, niin oireet hävinneet.

Vierailija
6/20 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästys voi aiheuttaa tuollaista.

Vierailija
7/20 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi, hartiajännitys, liikahengitys, huoli siitä että onko vakavaa. Käy esim joogassa ja opettele rentotumaan ja hengittämään rauhallisesti. Hyvä että kuitenkin tutkitaan.

Vierailija
8/20 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi, traumat… mut turha niistä on lääkäreiltä tai terapeuteilta kysellä - ei Suomessa osata..

Kyllä täällä varmasti osataan, mutta harmittaa, että keuhkokuvien ja EKG:n tuloksia pitää odottaa yli kaksi viikkoa.

Vierailija
9/20 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma. Kärsitkö närästyksestä? Se voi myös aiheuttaa oireet tai pahentaa astmaoireita.

Vierailija
10/20 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astma. Kärsitkö närästyksestä? Se voi myös aiheuttaa oireet tai pahentaa astmaoireita.

En tietääkseni kärsi närästyksestä, koska minulla ei närästykseen viittaavia oireita ole. Olen miettinyt, voisiko se olla astmaa ja teen tällä hetkellä 2 vkon PEF-seurantaa.

Vierailija
11/20 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute. Tarkista ferritiini, itsellä oli vastaus samankaltaiseen ongelmaan.

Vierailija
12/20 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa? Huono kunto ja kuorsaat?uniapnea

Vierailija
13/20 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

stressi ja niskan alueen jännitys (paljon koneella ja puhelimella).

itsellä oli ihan samaa. kävin lääkäreissä ja ties missä kuvauksissa. mitään ei toki löytynyt. stressin helpottaessa myös hengenahdistus hävisi. 

onnistuin itse järkeilemään, ettei se voi olla mitään vakavaa, kun rasituksessa ei sen kummempia oireita tule - joskus jopa parempi oli olla kevyesti hengästynyt.

mutta ärsyttävä tunne, kun tuntuu, ettei saa tarpeeksi syvään vedettyä henkeä. joutuu oikein keskittymään, että saa sen syvän hengenvedon

Vierailija
14/20 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorella veikkaan asennosta johtuvaa hartia ja rintarangan jumia. Se tekee hengityksestä pinnallista ja välillä saat huonosti happea. Jumppaamaan siitä!

Vierailija
15/20 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia oireita esiintyi, mutta mitään ei löytynyt testeissä.  Oma diagnoosini oli jonkinlainen stressireaktio  :/

Vierailija
16/20 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono sisäilma on myös yksi mahdollinen aiheuttaja.

Vierailija
17/20 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mulla oli viime vuonna tuon kaltaisia oireita. Lääkäri arveli infektioastman tyyppiseksi. Sain lääkkeitä ja myöhemmin testattiin astman todennäköisyyttä. Tarvittaessa lääke on kaapissa varalla edelleen.

Vierailija
18/20 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietääkseni kärsi närästyksestä, koska minulla ei närästykseen viittaavia oireita ole. Olen miettinyt, voisiko se olla astmaa ja teen tällä hetkellä 2 vkon PEF-seurantaa.

Millaisia PEF-arvoja saat?

Vierailija
19/20 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia PEF-arvoja saat?

Olen nyt mitannut PEF-arvoja muutaman päivän ja saanut tulokseksi 550-600.

Vierailija
20/20 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäilma. Etsi tietoa.

Ulkohome. Google käyttöön ja katso alternaria ja cladosporium. Molemmat olleet varsin runsaina tänä vuonna.

Homepakolaiset.fi. löydät tietoa lisää.