Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määritä kantasuomalainen

Vierailija
10.10.2014 |

Termi "kantasuomalainen" vilahtelee tämän tästä uutisissa. Mutta mitä se on? Määritetäänpä suomalaisen prototyyppi a la AV.

Kantasuomalaisen ominaisuuksia:

- Persjalkaisuus
- Ohuet vaaleat hiukset
- Harrastaa karaokea
- Lempikappaleet 80-luvun suomirockia ja -poppia, Murheellisten laulujen maa jne
- Viikonloppuna maistuu makkara, olut ja siideri
- Älykännykkä (Samsung) osamaksulla, jolla päivittää Facebookia ja pelaa Clash of Clansia

Jatkakaapa siitä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:06"]

Miksi saa sanoa, että suomalaisilla väkivalta on geeneissä, ja osittain myös kulttuurissa. Mutta EI saa sanoa samaa vaikka somaleista? 

Miksi näin? Somaleitahan on määrällisesti enemmän kuin meitä suomalaisia, tosin ei täällä Suomessa, mutta Somaliassa kyllä. Miksi se on rasistista sanoa, mutta suomalaisia voi mollata mennen tullen? Saanko minä esim. ensi viikolla kun matkustan Ranskaan, niin Ranskan maaperältä käsin sanoa, että somalialaiset ovat geneettisesti ... jotakin? 

[/quote]

Mä en tajua, miksi pitää sanoa, että suomalaisilla on väkivalta geeneissä, koska ei sekään pidä paikkaansa. Suurin osa kulttuureista on väkivaltaisia, aika harvassa on ne, jotka eivät ole. Olen joskus lukenut, että hyvin rauhanomaisia kulttuureja on olemassa, mutta aika kuvaavaa on, etten edes muista, mistä näitä löytyy - niin harvinaisia ne ovat. Muistan lukeneeni esim. sellaisesta heimosta, joka ratkaisee mahdolliset väkivaltaan johtavat tilanteet sillä, että mietitään, kuka voittaisi, jos tulisi tappelu. Saman tai jonkun toisen heimon tapoihin kuuluu kertoa tarinoita siitä, kun on pelännyt oikein kovasti - ei siis tarinoita rohkeudesta.

Väkivalta on siis aika inhimillinen asia, mutta en osaa sanoa, onko se nyt erityisesti geeneissämme vai ei. Väkivalta on paljolti meemi, erilaisissa kulttuureissa on erilaisia tapoja toteuttaa väkivaltaa. Ajatellaan nyt vaikkapa kouluampumisia, siinä on yksi meemi, joka on siirtynyt kulttuurista (ja ympäristöstä; ennen kouoluampumisia oli työpaikka-ampumisia) toiseen. Toinen esimerkki meemiväkivallasta on itsemurhapommitus.

Mun mielestä puhe siitä, että suomalaisilla on muka jotenkin geneettinen taipumus väkivaltaan, on aika puppua, sama pätee muihinkin kansoihin.

Vierailija
22/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:30"]

Kantasuomalaisiksi en itse laske esim. Karjalan evakkoja ja heidän jälkeläisiään.

[/quote]

Missä sä olit kun suomen historiaa luettiin peruskoulussa? Karjalan evakkoja ei ole olemassakaan. He oli kaikki suomalaisia jotka joutuivat siirtymään sisämaahan, koska venäjä valloitti suomelta osan. 

[/quote]

Kaikki Karjalan evakot eivät kyllä olleet suomalaisia, osa oli kyllä karjalaa puhuvia karjalaisia.

[/quote]

Ei se heidän kansalaisuuttaan muuta, vaikka karjalan kieltä puhuivatkin. Asuuhan Suomessa iso joukko ruotsin kieltäkin äidinkielenään puhuvia ja kyllä he silti suomalaisia ovat.

[/quote]

Mä en kirjoittanut tuota kommenttiani siinä mielessä, etteivätkö nämä karjalaiset olisi olleet suomalaisia, toin vain ilmi seikan, joka ei varmasti ole kaikkien tiedossa - harva on edes kuullut karjalan kieltä (kieliä). Luulen kuitenkin, että moni kantasuomalaisuudesta puhuva ei laske kantasuomalaisiksi suomenruotsalaisia eikä saamelaisia, ja sen perusteella voisin kuvitella, ettei karjalaisiakaan.

Kaikenlaisia erojahan voi halutessaan tehdä. Joku ajattelee, että suomalaisia ovat Suomen kansalaiset, joku taas, että ei. Karjalaisia evakoita pidettiin aikoinaan paljolti ryssinä, heillä kun oli erilaiset tavat, erilainen uskonto (osalla) ja erilainen kieli (osalla). Karjalan kielessä luterilaisia suomalaisia on ainakin paikoin nimitetty ruotsheiksi, joten puolin ja toisin ei ole mielletty "meikäläisiä" ja "heikäläisiä" ihan samaksi posseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:30"]

Kantasuomalaisiksi en itse laske esim. Karjalan evakkoja ja heidän jälkeläisiään.

[/quote]

Missä sä olit kun suomen historiaa luettiin peruskoulussa? Karjalan evakkoja ei ole olemassakaan. He oli kaikki suomalaisia jotka joutuivat siirtymään sisämaahan, koska venäjä valloitti suomelta osan. 

[/quote]

Taisi sinullakin osa opeista mennä ohi korvien. Ei evakointi ole missään määrin sidoksissa maiden rajoihin, ei edes pakolaisuus. Evakkoon voi lähteä mistä vaan, minne vaan, ylittämättä ainuttakaan rajaa. Myös maailman pakolaisista iso osa asuu maansa rajojen sisällä esim pakolaisleireissä. Karjalasta evakoidut ihmiset olivat pesunkestäviä evakkoja ja toki pakolaisia myös, koska joutuivat pakenemaan sotaa omasta kodistaan.

t: pakolaisevakon sotalapsen poika

Vierailija
24/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasuomalaisuus on erittäin helppo määritellä; Suomenheimoinen eli alkuperäinen suomalainen, rehellinen ja rehti, sisukas suomalainen. Eihän tuo nyt kovin vaikeaa ollut! :-)

Vierailija
25/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:40"]

Kantasuomalaisuus on erittäin helppo määritellä; Suomenheimoinen eli alkuperäinen suomalainen, rehellinen ja rehti, sisukas suomalainen. Eihän tuo nyt kovin vaikeaa ollut! :-)

[/quote]

Eli kaikki epärehelliset, kierot ja saamattomat eivät ole kantasuomalaisia? Vähissä taitaa olla kantasuomalaisten määrä...

Vierailija
26/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin riitti, kun sanoi suomalainen, jokainen tiesi mitä tarkoitettiin. Nyt kun Suomen kansalaisuus myönnetään tuosta vaan joka ahmedille, on ollut pakko ruveta puhumaan kantasuomalaisista erotuksena mamuista. 

Vierailija
27/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:54"]

Geneettisesti omaksunut suomalaisen arvomaailman..päivän paras!

[/quote] Vastaus itseasiassa oli päivän paras ja on ymmärrettävissä myös oikein, mikäli on vähääkään halua siihen.

Vierailija
28/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasuomalainen geneettinen väkivaltaa vastustava arvomaailma on nähtävissä juuri tänä päivänä. Lähempänä päiväntasaajaa missä tahansa, lentäisi polttopullot jo täysillä, kun geneettisesti erilaisen arvomaailman omaavat ihmiset antaisivat palautetta kokoomusteatterin mellastukselle.

Vierailija
29/40 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:01"]

Lappilaiset on kantasuomalaisia. Muut on sekoittuneet väärien geenien kanssa..

[/quote]

Lappalaiset?

SAAMELAISET eivät pidä lappalaisia = kantasuomalaisina osana "heitä".

Siis kantasaamelaiset eivät ole kantalappalaisia, ja kantalappalaiset eivät ole kantasaamelaisia. Kantalappalaiset ovat kantasuomalaisia. Capish? M40

Vierailija
30/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasuomalainen on henkilö joka on sekä geneettisesti, että kasvatuksen kautta omaksunut perinteisen suomalaisen arvomaailman.

Vierailija
31/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä on nyt kantasuomalainen ja perussuomalainen menneet sekaisin. Kakkosen vastaus sen sijaan on korrekti.

Vierailija
32/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:24"]

Kantasuomalainen on henkilö joka on sekä geneettisesti, että kasvatuksen kautta omaksunut perinteisen suomalaisen arvomaailman.

[/quote]

Musta tuntuu, että se on aika moniarvoinen tänä päivänä. Vai haluaisitko jotenkin sitä määritellä?

Vierailija
33/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rasistinen kuva suomalaisista. Minulla ei ole mitään noista ominaisuuksista, silti olen geneettisesti suomalainen. Minä, isäni, äitini, isovanhempani, heidän vanhempansa ja pääosa sukuni menneistä sukupolvista ovat rakentaneet omalta osaltaan tätä maata ja joutuneet sotimaan itsenäisen Suomen puolesta.

Vierailija
34/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, aika moni osuu kohalle minulla. Älykännykkää tosin ei ole, ja karaokea aika nihkeästi harrastan. 

Vierailija
35/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:24"]

[/quote]Kantasuomalainen on genettisesti henkilö joka polveutuu LÄNSI-suomalaisista geeneistä eli Oulu-Imatralinjan länsipuolelta. Eli terveet, hoikat ja pitkät vaaleat ihmiset. Arvotkin ovat paremmat kuin itäpuolen huonogeenisillä.

Vierailija
36/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hittolainen, en ollu sen yhden kyselyn perusteella wt, enkä sen toisen perusteella av-mamma ja nyt en oo sit kantasuomalainenkaan:( Mihin voi palauttaa passin? Ja mihin maahan kelpaa sopusuhtainen, paksut tummat hiukset omaava, ei samsungia omistava (enkä pelaa cläsäriä), täysin laulutaidoton (= ikinä en menisi karaokeen) ja makkaraa syömätön naisihminen. Epuista tykkään kyllä... ehkä Viro?

Vierailija
37/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu minäkään ap:n kantasuomalaisiin, sillä vain yksi kohta sopii eli olen vaaleahiuksinen. Kuitenkin olen syntynyt Suomessa, äidinkieleni on suomi, olen saanut suomalaisen kasvatuksen ja koulutuksen ja asunut suurimman osan ajasta Suomessa. Ja maksanut veroni Suomeen. Ainut "poikkeava" seikka on, että minulla on juuret vahvasti Karjalan mullassa, sillä kolmella isovanhemmallani on kannakselainen tausta ja neljännelläkin eteläkarjalainen. Eli tällainen evakkopojan tyttö minä olen. Kelpaako ap:lle, vai pitikö koko henkilöhistoria olla Suomen nykyrajojen sisäpuolella? 

Vierailija
38/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasuomalainen on sellainen suomalainen, joka ei lähde Syyriaan taistelemaan uskontonsa puolesta.

Vierailija
39/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappilaiset on kantasuomalaisia. Muut on sekoittuneet väärien geenien kanssa..

Vierailija
40/40 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:54"]

Geneettisesti omaksunut suomalaisen arvomaailman..päivän paras!

[/quote] Vastaus itseasiassa oli päivän paras ja on ymmärrettävissä myös oikein, mikäli on vähääkään halua siihen.

[/quote]

Kun sulla tuntuu tuota halua olevan, niin selitäppäs nyt sitten mitä tuolla käsittämättömällä lauseella yritettiin kertoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi