Ei sille mitään voi. Ihmiset, jotka eivät ole Facebookissa
kertakaikkiaan vaan unohtuvat, jäävät sivuun. Näin se menee.
Vähän surullista tietenkin.
Kommentit (225)
FB:n "helppous" tuntuu näitä lukiessa perustuvan ainoastaan siihen että kaikki istuvat koko ajan selain tai appsi auki odottamassa sitä "helppoa" tapaamiskutsua kun tämä kaikki on niin helppoa kun on koko ajan kirjautuneena sisään tähän "helppoon" FB:hen ja voi samalla seurata että kuka kävi kakalla ja mitä oli ruoaksi.
Vaihda tuon FB:n tilalle mikä tahansa muu viestiväline ja väijy sitäkin koko ajan niin ihan yhtä "helposti" käy kutsujen saaminen.
Nro 74 lisää: Ja ihmiset, jotka eivät ole Facebookissa, tuskin haluaisivatkaan niihin tapaamisiin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:00"]FB:n "helppous" tuntuu näitä lukiessa perustuvan ainoastaan siihen että kaikki istuvat koko ajan selain tai appsi auki odottamassa sitä "helppoa" tapaamiskutsua kun tämä kaikki on niin helppoa kun on koko ajan kirjautuneena sisään tähän "helppoon" FB:hen ja voi samalla seurata että kuka kävi kakalla ja mitä oli ruoaksi.
Vaihda tuon FB:n tilalle mikä tahansa muu viestiväline ja väijy sitäkin koko ajan niin ihan yhtä "helposti" käy kutsujen saaminen.
[/quote]
Osta älypuhelin. Ei kuule tarvitse väijyä eikä edes käydä koko Facebookissa muutakuin lukemassa/kirjoittamassa viestit. Tervetuloa 2010-luvulle.
Kertonee enemmän kirjoittajasta... Jos fb:n keinotodelisuus oo oma juttu, ni voi ottaa kontaktia ihan muutenkin, koska kaikille se vaan ei oo asia, jonka kautta tilitetään kaikki...
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:00"]FB:n "helppous" tuntuu näitä lukiessa perustuvan ainoastaan siihen että kaikki istuvat koko ajan selain tai appsi auki odottamassa sitä "helppoa" tapaamiskutsua kun tämä kaikki on niin helppoa kun on koko ajan kirjautuneena sisään tähän "helppoon" FB:hen ja voi samalla seurata että kuka kävi kakalla ja mitä oli ruoaksi. Vaihda tuon FB:n tilalle mikä tahansa muu viestiväline ja väijy sitäkin koko ajan niin ihan yhtä "helposti" käy kutsujen saaminen. [/quote] Osta älypuhelin. Ei kuule tarvitse väijyä eikä edes käydä koko Facebookissa muutakuin lukemassa/kirjoittamassa viestit. Tervetuloa 2010-luvulle.
[/quote]
Sen lisäksi että minulla on älypuhelin (ollut vuodesta 2010) väittämäni pitää edelleen paikkaansa. Vaihtoehtoja on monia ja niistä käytännössä kaikki joko käyttöliittymältään ja turvatasoltaan tai useinmiten molemmilta parempia kuin FB. Sori vain, faktat ei siitä muuksi muutu. Ei millään pahalla eikä henkilökohtaisesti.
Eli jos ei oo fb:ssa, tarkoittaa huomionhakuista vuorille erakoitujaa :-p joo voisi olla paikallaan miettiä omia ajatuksiaan hetki...
Mun kaveriporukassa on ainakin käynyt niin, että someen kuulumattomat ovat pudonneet porukasta pois. Ei kukaan ala erikseen soittelemaan ja kutsumaan mukaan, kun kerran kaikki halukkaat saavat kutsun somessakin. Näitä kavereita nähdään toki joskus, mutta ei enää porukalla kuten ennen. Se on kuitenkin ihan heidän oma valintansa, että näin on käynyt.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 07:49"]
Facebookin sijaan ollaan nykyään ruvettu käyttämään aika paljon whatsappia ja siinä ryhmiä kaveriporukoille, muutama tuttu on jotka eivät ole hommanneet älypuhelinta ovat sitten myös jääneet vähän sivuun. Kyllä ihmisten on pysyttävä mukana kehityksessä.
[/quote]
Jaa. En minä näe sitä kehityksenä, että ihmiset tuijottavat näyttöjä niska kenossa. Itselläni on älypuhelin vain koska siihen sai maastokartan ja GPS paikantimen. ei tarvitse ottaa metsään kolmeakymmentä eri laitetta.
Nykyteknologia ja some ovat vain antaneet taas uuden tavan heittää porukkaa sivuun. "Ainiin kun sä et oo siellä facessa, niin et sä saanutkaan sitä kutsua. Kun ei teitä muista kun et oo siellä listalla." Jos ei muista kavereitaan ilman fb:n listoja, on syy jossain muualla kuin sen toisen kaverin somen käyttämättömyydessä.
Multa kysyttiin joskus, että miksi en enää osallistu illanviettoihin. Vastasin, että koska minua ei ole kutsuttu pitkään aikaan. Sain takaisin vastauksen, että "onhan. Mä oon monta kertaa pyytänyt porukkaa mun luo fb:n statuksessa" eikä ko. Ihminen halunnut ymmärtää miksen pitänyt noin kahdellesadalle muullekin näkyvää päivitystä kutsuna illanviettoon.
Smartphones, Dumb people. Haluaisin nähdä ennemminkin humaanimpaan toimintaan etenevää kehitystä, kuin teknologian kehitystä. Ei teknologian kehittyminen ole sama asia kuin ihmiskunnan kehittyminen.
Voi olla niin, että muistaa kyseisen henkilön olemassaolon jos se päivittää kuvia tai tekstiä bookkiin. Mutta mitä sitten? Se on näennäistä yhteydenpitoa. Mutta ap onkin trolli.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:16"]
Mun kaveriporukassa on ainakin käynyt niin, että someen kuulumattomat ovat pudonneet porukasta pois. Ei kukaan ala erikseen soittelemaan ja kutsumaan mukaan, kun kerran kaikki halukkaat saavat kutsun somessakin. Näitä kavereita nähdään toki joskus, mutta ei enää porukalla kuten ennen. Se on kuitenkin ihan heidän oma valintansa, että näin on käynyt.
[/quote]
Todelliset ystävät ovatkin erikseen
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 08:52"] [quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 08:46"]Ap oot sellainen tyyppi, etten varmaan sun seurassa hengaisi kuitenkaan, etkä sä mun. En tykkää ihmisistä, joiden mielestä laumamentaliteetti on ainoa oikea, ja jotka kuvittelee että muiden pitää mennä heidän ehtojensa mukaan. En muutenkaan välitä hengata hyvänpäiväntuttujen kera, ja hyvien kavereiden kanssa voi sopia menot muutekin. Oon siitä ihan samaa mieltä, että ryhmätapaamisten sopiminen on facen paras ominaisuus, ja siinä face on loistava. Muuten homma on älytöntä oman hännän nostoa ja kyyläystä. Ei kaikkien tarvitse tietää kaikkien kaikkia asioita! Ja ei, en jaksaisi säätää eri piirejä asetuksiini, helpompaa olla pois. Suoraan sanottuna arvostan kavereitani ja koko ihmiskuntaa enemmän, kun ei tarvitse olla jakamassa kaiken maailman "hakkaaminen on paha, kannata väkivallan kieltämistä"- postauksia. [/quote] Voi olla, ettei meillä natsaisi - tai sitten olisimme hyvätkin ystävät. Laumamentaliteetista en ole puhunut yhtään mitään, etkä sinä voi suhtautumistani sellaiseen päätellä näistä viesteistä. Puhun viestintävälineestä, en muusta. Yritetään olla johdonmukaisia ja pysyä asiassa eikä tulkita rivien välejä. Kiitos. Ap [/quote] sori, itsekin tulee joskus valitettua kun tieto on vaan facessa, oonhan sieltä omasta halustani pois et sikäli toki ymmärrän ärsytyksen. Mutta en vaan tykkää siitä! faceviestintä oli niin ohutta omaan makuun, että väkisin aloin päivitysten perusteella vierastaa omia ystäviäkin, jotka kaikki on huippuja irl. Ja stalkkeri siihen päälle, niin lähtö tuli. Oon kai tosikko, vaikka kasvokkain tykkään kyllä vitsailla. Edelleen musta sähköposti ois ihan yhtä hyvä, vaikka vanhaa liittoa onkin. Niin määkin. [/quote] Kiva kun perustelit vähän tarkemmin. Ap
[/quote]
Tästä ketjusta huomaa, että face on joillekin ilmeisen erinomainen. Huippua, jos joku on saanut lisää ystäviä sieltä, ja varmaan jos on tosi aktiivinen elämä ja isot piirit, tarvitseekin tehokkaampia tapoja kertoa kuulumisia ja sopia menoja. Eli ihan hyvä alusta, ei siinä mitään. Mut ei kaikille, ja ahdistaa joskus kun tuntuu että on juurikin tämä enemmistön sanelema puolipakko, ja kun ei kuulu, pidetään outona.
Sitä kun on perusmäärä ystäviä, jota pitää ihan sopivana ja elämäkin aika vakaata arkirumbaa niin kaipaisi että niihin hyviin ystäviin oltais yhteydessä vaikka vähän harvemmin, mutta henkilökohtaisemmin. Oon facettomana huomannut että joihinkin kivoihin ihmisiin ei oikein tutustu kunnolla ilman, mutta oon silti saanut aikuisenakin ystäviä.
Ei, en omista älypuhelinta tai käytä whatsappia instaa foursqurea twitteriä (#whaaaat?) tindleä tai oikein mitään missä on koskutusnäyttö. Luddiitti, kyllä, mutta en osaa muuksi muuttua ja elämä on ihan mahtavaa näin.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 07:40"]Ehkä ne haluukin olla niin, urpo. [/quote] Moni ei halua, sitten itkevät, kun ei kutsuta mihinkään eikä mistään kukaan muista kertoa. Omassa tuttavapiirissä on useita tällaisia tyyppejä. Kaikki sanovat heille, että oma vika, mikset ole FB:ssa. Tätä vinkumista on yhdenkin tutun suusta kuulunut vuodesta 2009, mutta ei saa ihminen liityttyä FB:iin, ei kyllä ole muuallakaan somessa. Ihan täyspäinen, työssäkäyvä alle nelikymppinen nainen on hän, mutta tämä on jotenkin ylivoimaisen vaikeaa hänelle, ja kuitenkin jaksaa valittaa siitä toistuvasti (että jää syrjään). Ap
[/quote]
Ehkä hän arvostaa yksityisyyttä?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 07:37"]
kertakaikkiaan vaan unohtuvat, jäävät sivuun. Näin se menee. Vähän surullista tietenkin.
[/quote]
Näin se on. :(
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 08:19"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 07:43"] Eivät nyt ehkä unohdu, mutta tapaamiset sovitaan facessa ensin, sit lähetetään 10 viestiä/soitetaan niille jotka ei siellä oo, ja todetaan, että heille ei sovi se ainoa tapaamisaika joka facessa saatiin jo monen kaverin kesken soviteltua. Sitten eivät tule. Ottaisivat itseään niskasta ja tekisivät sen tilin niin kuin ovat vuosia lupailleet. Eli useamman kaverin illanistujaiset jää heiltä helpommin väliin, kahdestaan heitä kyllä tapaan kuten muitakin. [/quote] Mites ois sähköposti/ doodle? Osa ei oo facessa ajankäytön takia, toiset sekopää-stalkkereiden takia, yksityisyysrajauksiin ei näytä voivan luottaa kun face muuttaa ehtoja miten sattuu. [/quote] Tyypillinen kommentti ihmiseltä, joka ei tunne FB:n asetuksia ja uskoo paniikkikirjoituksiin ja Seiskan uutisointeihin. Stalkkerit ei pääse suojattuihin profiileihin, jos käyttäjä itse ei dorkaile.
[/quote]
Ongelma onkin facebook. Kun se koko palvelu itsessään on vakoilujärjestelmä. Minua EI kiinnosta jakaa yksityisiä asioitani jonkun Facebookin kanssa
Heh, suurin osa minun ystävistänikään ei ole Facebookissa. Sen konsepti ei vain kiinnosta. Ja ikäjakauma on kaksvitosista nelikymppisiin.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 08:55"] [quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 08:50"]Mites kun mun kaveritkaan ei ole facessa? Jos mä menisin niin en mä sais kun yhden ystävän vaan sinne. Eikös se olisi vähän noloa? [/quote] Ongelma ei sitten koske sinua. Teidän kaveripiirinne mitä ilmeisimmin viestii muuten, jollei kukaan ole FB:ssa. Tuskin sinä valitat kahvipöydissä, että sinut jätetään sivuun. Tuosta yhdestä kaverista: olen aika varma, että löytäisit useampia, ja jos olisit itse löydettävissä, joku vanha tuttu voisi löytää sinut. :) Jos haluat. Hauthan voi rajata niin, ettei sua kukaan löydä vaan etsit kaverisi itse. Ap [/quote] Mulla ei taida olla ketään sellaisia vanhoja tuttuja, joiden haluaisin löytävän itseni. Ja osaavathan he vaikka numerotiedustelusta hakea numeroni jos haluaisivat minut ihan oikeasti tavoittaa. [/quote] Sellaiseen kynnys on ihan liian korkea.
[/quote]
Ei ne sitten edes halua oikeasti otttaa yhteyttä ja tutustua.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 09:18"]Mulla on nuoruuden ajoilta kaveri, joka tekstiviestittää pikkukännissä melkein joka lauantai perinteisiä tekstareita. Oon yrittänyt sanoa, että tulisit Faceen tai ottaisit WhatsAppin tai Skypen tai Lyncin tai minkä vaan, niin olis helpompi jutella. Hän on aika pitkiä aikoja välillä työttömänä, rahaakaan ei siis liikoja ole, joten siksikin olisi parempi viestiä jollakin, mikä ei maksa tai kuluta saldoa. Oon jaksanut pitää yhteyttä ja vastata kiltisti niihin tekstareihin, vaikka kieltämättä välillä rasittaa. Itse en ikinä tekstaa hänelle, mutta ihan taatusti tulisi viestiteltyä mun aloitteestakin, jos hän olisi jossakin normaalissa yhteydessä kuten Fb. [/quote] Minullakin yksi tällainen, vähän syrjäytynyt vanha ystävä. Asuu yksin ja on aika yksinäinen. Sain houkuteltua hänet Facebookiin, ja nyt on siellä yhteydessä meihin vanhoihin kavereihin. Soitellaankin joskus, mutta kiva, kun voi kysyä kuulumisia helposti vaikka kesken työpäivän, tauolla. Hän on sairastellut vuosia, siksi jäänyt monesta asiasta sivuun, mutta kiva ollut huomata, että on vähän piristynyt, kun niin moni ystävä pitää yhteyttä tuon kautta nyt.
[/quote]
Ette te mitään ystäviä ole. Kuinka usein käyt hänen luonaan?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:29"]
[/quote]
[/quote]
Totta puhut. Nämä porukasta pudonneet olivat tosiaan niitä, jotka eivät kovin tiiviisti alunperinkään porukkaan kuuluneet. Vähän niinkuin roikkuivat mukana, kun ei ollut muitakaan kavereita. Oikeastaan on aika hyväkin, että porukassa on enää ne, jotka aidosti ovat toistensa ystäviä ja jotka haluavat olla toistensa ystäviä.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:29"]
[/quote]
[/quote]
Totta puhut. Nämä porukasta pudonneet olivat tosiaan niitä, jotka eivät kovin tiiviisti alunperinkään porukkaan kuuluneet. Vähän niinkuin roikkuivat mukana, kun ei ollut muitakaan kavereita. Oikeastaan on aika hyväkin, että porukassa on enää ne, jotka aidosti ovat toistensa ystäviä ja jotka haluavat olla toistensa ystäviä.
[/quote]
Ystävyydellä ja Facebookilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jos joku ei vitisi kutsua sinua henkilökohtaísesti heille vieraille niin hän ei sinua edes halua sinne. Oikeiden ystävien kanssa nähdään muutenkin joka ikinen viikko. Soitellaan vielä useammin. Ei siinä mitään facebookkia tarvita.
Kertoo ihmisistä kenen kanssa oot tekemisissä... Fb nyt vaan ei oo sama kuin sosiaalinen elämä. Osa kavereistakin on fb:ssa, mut ne ketkä ei oo eivät jää sen vähemmälle... Yks alusta pitää yhteyttä, mut jos ei muuta keinoa ole, no voi miettiä, onko menny yksi somealusta noussu vähän turhan suureen rooliin. Ainakin itse saan eniten puhumisesta ja tapaamisesta verrattuna fb:ssa luotuun keinotodellisuuteen elämästä... Sanotaan esimerkkinä, et thaikkuloma oli niiiiin ihana fb:n mukaan. Todellisuudessa kertoi miten emännän kanssa tapeltiin viikko... Oma ristiriitansa tossa.. Mut tärkeintä on jättää kuva yleisölle, et menee hyvin ja lujaa...