Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvaile syrjäytynyt ihminen

Vierailija
09.10.2014 |

Haluaisin tietää olenko kenties syrjäytynyt.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/36 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:42"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:40"]

Osattomuutta. Kai sitä on suhteellista ja absoluuttista kuten köyhyyttäkin.

[/quote]

syrjäytymistä ei ole "suhteellista". Syrjäytyminen katsotaan aina koko ihmistä määrittäväksi tilaksi, mutta marginaalisuus on sitten tavallaan "suhteellista syrjäytyneisyyttä". Siis ihminen voi olla marginaalissa vaikka sn suhteen, että ei ole työelämässä, mutta muuten on ihan ystäviä, taloudellinen tilanne ok, on koti, harrastuksia jne.

[/quote]

Ja voi olla syrjäytynyt, vaikka olisi työ ja perhe... kuten minä ja lapseni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on sellainen joka ei pidä itestään huolta enää ollenkaan. Sen vaan näkee niistä. Mä jotenkin voisin uskoa että ne jotka kirjottaa noita mamu juttuja koko ajan on sitä porukkaa. 

Vierailija
4/36 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensisijaisesti mieleeni tulee ihminen joka ei käy töissä tai opiskele, ja usein tämä voi sitten johtaa harrasteiden vähyyteen ja sosiaalisten suhteiden heikkenemiseen. Liitän syrjäytymisen mielessäni pitkälti köyhyyteen.

Toisaalta syrjäytyminen on sellainen käsite, että se on hankala määritellä ulkopuolisena toiselle ihmiselle. Voin esim määritellä jonkun työttömän syrjätyneeksi, mutta hän saattaakin aktiivisesti harrastaa, tavata perhettä ja ystäviä, osallistua vapaaehtoistyöhön jne. Tuskin hän silloin on syrjäytynyt yhteiskunnallisesta toiminnasta. Sen sijaan joku joka on esim osa-aika töissä matalalla palkalla, esim 5h-10h/vko siivousta, ei harrasta tai ota osaa yhteiskunnallisiin asioihin, ja koostaa lähipiirinsä vain muista samankaltaisessa tilanteessa olevista (eli ei esim pidä yhteyttä "parempituloisiin" ystäviin tai sukulaisiin) on ehkä omastaankin mielestä syrjäytynyt. 

Vierailija
5/36 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

syrjäytyminen on yhteiskunnan osallisuuksista ulos jäämistä. Syrjäytynyt ihminen on siis jäänyt valtavirran ulkopuolelle esimerkiksi niin, että ei ole työtä, sosiaalisia suhteita, rahaa, asuntoa, perhettä tms. 

Vierailija
6/36 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/36 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miän olen syrjäytynyt. Ensin ajattelin, että omasta halustanin mutta..toisaalta ilman rankkoja nuoruudenkokemuksiani perusluonteeni itseasiassa olisi aika sosiaalinen ja valoisa....anyways, ptkä tarina lyhyesti: olen siis jättäytynyt kaikesta sosiaalisesta aktiviteetista pikkuhiljaa ulkopuolelle, hiivuttanut yhteydet kavereihin niin, että tällähetkelleä ei oikeastaan ole yhtään kaveria, en ole missään sosiaalisissa ympyröissä mukana, en ole somessa.

Olen kyllästynyt ihmisiin, ihmissuhteisiin. En jaksa. Olen mielummin yksi ja kaikkeen tottuu - yksinoloonkin. nyt olen niin pitkällä yksinäisyydessä, että seuran koen rasitteena, joten tämä oli tässä mun osaltani.

Vierailija
8/36 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

syrjäytymistä ei ole "suhteellista". Syrjäytyminen katsotaan aina koko ihmistä määrittäväksi tilaksi, mutta marginaalisuus on sitten tavallaan "suhteellista syrjäytyneisyyttä". Siis ihminen voi olla marginaalissa vaikka sn suhteen, että ei ole työelämässä, mutta muuten on ihan ystäviä, taloudellinen tilanne ok, on koti, harrastuksia jne.

Vierailija
9/36 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:42"]

[/quote]

[/quote]

Miksi? Miten se eroaa köyhyydestä, jos sitä on kerta suhteellistakin?

Vierailija
10/36 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka et ole somessa?

Vierailija
11/36 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veltto-Petteri nousee ylös sängystä neljältä iltapäivällä, pukee päälleen ja kävelee veltosti lähikauppaan ostamaan cocista ja pakastepizzan. Hän kävelee veltosti takaisin kotiin, laittaa pizzan uuniin ja avaa tietokoneen. Tietokoneella kuluu loppuilta ja huomenna kaava toistuu. Hän on syrjäytynyt, tadaa.

Vierailija
12/36 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko Veltto-Petteri syrjäytynyt, jos hän heräisi kahdeksalta aamulla hakemaan sen pitsansa ja viettäisi loppupäivän koneen ääressä?

Vierailija
13/36 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 00:12"]

Veltto-Petteri nousee ylös sängystä neljältä iltapäivällä, pukee päälleen ja kävelee veltosti lähikauppaan ostamaan cocista ja pakastepizzan. Hän kävelee veltosti takaisin kotiin, laittaa pizzan uuniin ja avaa tietokoneen. Tietokoneella kuluu loppuilta ja huomenna kaava toistuu. Hän on syrjäytynyt, tadaa.

[/quote]

Hahhaa...olen siis syrjäytynyt :D Tosin tilaan yleensä pizzataxin, Siwan roiskeläpät ovat hanurista. Olen myös etätöitä tekevä it-alan yrittäjä. Mutta hyvä tietää, että olen myös syrjäytynyt :D

Vierailija
14/36 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon varmaan muiden mielestä syrjäytynyt. Olen sairaseläkkeellä ja käytännössä mun päivät menee niin että nukun 12-16h, herään neljän - viiden aikaan päivällä ja siirryn sohvalle katsomaan telkkaria. Siinä makaan niin kauan kunnes menen yöllä nukkumaan. Välillä käyn tietysti vessassa ja jääkaapilla mutta kotoa en poistu. Kerran viikossa tai parissa käyn kaupassa, jolloin onkin se ainoa hetki kun näen muita ihmisiä.

Mä koen kuitenkin olevani varsin onnellinen näin. Mulla on kavereita, joiden kanssa puhun puhelimessa ehkä kerran kuussa tai ainakin joskus chattaan, enempää en kaipaa. Olen erakko luonne, täysin introvertti enkä halua olla ihmisten kanssa. Jos haluaisin se olisi täysin mahdollista. Mulla on kiva vuokrakämppä ja rahaa ruokaan vaiko minimieläkkeellä olenkin. Jos saisin päättää millaista elämää elän, olisi se juuri tällaista. Nukun kun väsyttää, herään kun huvittaa ja saan vain olla ilman mitään sosiaalisia pakotteita.
.
Muiden mielestä olen varmaan syrjäytynyt, itse koen eläväni mieleni mukaan ihanaa elämää. Itse ajattelen syrjäytymisen jotenkin negatiivisena asiana, tilana johon ihminen päätyy haluamattaan. Eli sanoisin että ihmisen täytyy olla tyytymätön tilanteeseensa ollakseen syrjäytynyt. Mitään virallista määritelmää en tiedä

Vierailija
15/36 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veltto-Petteri kuulostaa masentuneelta. Veltto hän toki on. Mutta ei kuulosta kauhean kivalta tuo elämä.

Vierailija
16/36 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei henkilö sovi enää vuoden 2015 keskivertokansalaisen tiukkaan standardiin, eli jotain seuraavista tai kaikki puuttuvat: koulutus, toimeentulo työn kautta, ihmissuhteet. 

Alkupään vastauksissa näkyy erittäin hyvin yleinen asenne miten ihmiset arvottavat toisiaan. Jos poikkeat valtavirrasta jopa omasta tahdostasi muut kuvittelevat omistavansa vallan saada määritellä sinut syrjäytyneeksi.

Vierailija
17/36 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttamaton, työtön, ehkä jo toisessa tai kolmannessa polvessa. Yksinäinen, ehkä masentunut. Ei osallistu mihinkään yhteiskunnalliseen tai yhteisölliseen toimintaan, ei ole kiinnostunut ympäröivästä maailmasta. Ei harrasta mitään. 

Käyttää liikaa päihteitä, tai on ainakin vaarassa retkahtaa ryyppäämään. Psykosomaattisia vaivoja. Usein ylipainoa, huonot ruokatottumukset. 

Heikot arjen taidot. 

Vierailija
18/36 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/36 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:38"]syrjäytyminen on yhteiskunnan osallisuuksista ulos jäämistä. Syrjäytynyt ihminen on siis jäänyt valtavirran ulkopuolelle esimerkiksi niin, että ei ole työtä, sosiaalisia suhteita, rahaa, asuntoa, perhettä tms. 
[/quote]

Minulla on kaikki nämä vaikka olen köydä

Vierailija
20/36 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuosta sanasta on tullut eräänlainen lyömäase. En mä tiedä onko se loppujen lopuksi mitään syrjäytymistä jos ei elämä mene ihan sillä tavalla kun suomalaisessa kulttuurissa on viime aikoina alettu vaatia. Ei välttämättä ole syrjäytymistä jos elää hiljakseen pienillä tuloilla omanlaistaan elämää harrastamatta mitään sosiaalista tai osallistumatta kaikkiin rientoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi