Yksin asuva, paljonko tulosi ja paljonko maksat vuokraa?
Otsikossa kysymys.
Olen muuttamassa yksin ja pohdin onkohan tuleva vuokra kuitenkin liian suuri tuloihini nähden. Vertaistukea :)
Kommentit (65)
Vuokra hieman päälle 500 euroa. Vesi ja hyvä nettiyhteys kuuluu hintaan. Asuinkunta Tampere. Nettotulot kaikkineen jonkin verran yli 1000 euroa kuussa. En ole työelämässä.
Tässä on myös varmaan kyse siitä missäpäin asuu ja millaisessä röttelössä + neliöissä.
Ihmetyttää eniten ihmiset jotka asuvat alle 500e kämpissä ja tienaavat yli 2000. Varmaan jostain keskisuomesta voi löytyä ihan ok kämppiä tuolla hinnalla, mutta Helsingistä saa jotain 28m2 kuolemanloukkuja, joiden kunto on mitä on.
Itse tienaan käteen 2200e ja asun 40m2 asunnossa kehä 3:n kupeessa hintaan 690e/kk. Ja tämä on vielä arava-asunto. Olisi kiva tietää mitä nämä alle 500e asunnot ovat Helsingissa?
597 € vuokra, tulot 1550 €. Euron hintainen 100/10 netti + vesi kuuluu hintaan
Vuokra 340e/kk, vesiennakko sisältyy vuokraan, palkka on 2200e/kk, paikkakunta Seinäjoki
Vierailija kirjoitti:
olen sijoittaja, joten minulla ei ole tuloja sillä tavalla kuin jollain ansiotyöläisellä on. tuloni ovat myyntivoittoja ja vaihtelevat. Joinakin kuukausina 0 euroa, jos en ole myynyt mitään, joinakin enemmän. Vuokrani on 440 euroa kuussa. Kyseessä on pieni kaupunkiasunto, alueella, jota ihmiset pitävät vain köyhän väen ja rikollisten sekä narkkareiden alueena. Onhan täällä niitäkin, mutta ei meidän talossa ja kun ovet on aina lukossa, ei ole mitään ongelmia asua täällä. Olen aina muuttanut ns. massan ihmisten hylkimille paikoille, koska en ole niin tyhmä että maksaisin jostain statuksesta tai siitä, että ihmiset luokittelevat rahatilanteeni väärin. On itse asiassa mukavaa, jos joku luokittelee minut köyhäksi. Säästyn monelta "vaivalta". Tililläni pidän vain puolen vuoden vuokrien kokoista hätävaraa + kuukausittaista käyttörahaa, koska haluan sijoittaa kaiken ylimääräisen. Mökkikautena viihdyn paljon mökillä, siinä ei ole kovinkaan paljon kustannuksia, mutta tästä ei enempää, koska ap kysyi vuokrasta.
Ap kyseli, että onko tuleva vuokra liian iso tuloihinsa nähden. Suosittelen tekemään taulukon, johon laitat kaikki kuukauden menosi ja katsot paljonko jää jäljelle, älä jätä huomioimatta sellaisia menoja, jotka eivät tule kuukausittain, mutta ovat kuitenkin läsnä elämässäsi vuosittain. Sitä vähemmän kun maksat vuokraa, selviät. Jos haluat saada säästöönkin jotain, niin tietenkin otat sen huomioon sitten vuokran määrässä.
Kerroin tuossa 1. kappaleessani logiikkani asuntoni valintaan. Suosittelen samaa. Ei oikeasti ole väliä sillä onko kuulopuheiden mukaan joku kaupunginosa pahassa maineessa, vain sillä on väliä, että se talo, johon olet muuttamassa on hyvä. kaikki säästetty raha on hyvää rahaa.
Olemme samaa puuta! Itsellä tilava kaksio, oma ja maksettu, samoilla spekseillä.
Asumiseen menee suuressa yliopistokaupungissa 260e (sisältää myös autotallin). 1850e käteen vakitöistä,osakkeisiin vähintään 500e/kk. Elelen sinkkuna. Ketjussa kyseltiin vuokratasosta,mutta en malttanut olla komppaamatta tätä mielipidettä siitä, että asumisen suhteen voi vähän nuukailla ja säästää niissä menoissa.
Jossain sijoitusoppaassa sanotaan, että vuokraan saa mennä max. 20% nettotuloista. Pk-seudulla voi olla vaikea toteuttaa.
Mistä ihmeestä noin halvalla saa vuokra asunnon? Vuokra 870€ sis. Veden ja autopaikan ja lämmityksen. Max 1000€ olen varautunut että asumiskulut voi maksimissaan olla. Ja nettona käteen se 2900€.
Kyllä omaa on järkevämpi maksaa jos vaan rahkeet siihen riittää.
Tulot bruttona n. 2500€ ja vuokra vesimaksuineen 850€.
Ei kyllä auta sua yhtään, koska asun kolmiossa olosuhteiden pakosta, kun en voi pienempään muuttaa.
Kun asuin vielä vuokralla, niin tulot oli 1900 netto ja vuokra 450 euroa. Turbosäästin sitten melkein tonnin kuussa ja ostin oman. Näillä tuloilla olisin uskaltanut maksaa ihan ylärajan ylärajana max. 800 euron vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen sijoittaja, joten minulla ei ole tuloja sillä tavalla kuin jollain ansiotyöläisellä on. tuloni ovat myyntivoittoja ja vaihtelevat. Joinakin kuukausina 0 euroa, jos en ole myynyt mitään, joinakin enemmän. Vuokrani on 440 euroa kuussa. Kyseessä on pieni kaupunkiasunto, alueella, jota ihmiset pitävät vain köyhän väen ja rikollisten sekä narkkareiden alueena. Onhan täällä niitäkin, mutta ei meidän talossa ja kun ovet on aina lukossa, ei ole mitään ongelmia asua täällä. Olen aina muuttanut ns. massan ihmisten hylkimille paikoille, koska en ole niin tyhmä että maksaisin jostain statuksesta tai siitä, että ihmiset luokittelevat rahatilanteeni väärin. On itse asiassa mukavaa, jos joku luokittelee minut köyhäksi. Säästyn monelta "vaivalta". Tililläni pidän vain puolen vuoden vuokrien kokoista hätävaraa + kuukausittaista käyttörahaa, koska haluan sijoittaa kaiken ylimääräisen. Mökkikautena viihdyn paljon mökillä, siinä ei ole kovinkaan paljon kustannuksia, mutta tästä ei enempää, koska ap kysyi vuokrasta.
Ap kyseli, että onko tuleva vuokra liian iso tuloihinsa nähden. Suosittelen tekemään taulukon, johon laitat kaikki kuukauden menosi ja katsot paljonko jää jäljelle, älä jätä huomioimatta sellaisia menoja, jotka eivät tule kuukausittain, mutta ovat kuitenkin läsnä elämässäsi vuosittain. Sitä vähemmän kun maksat vuokraa, selviät. Jos haluat saada säästöönkin jotain, niin tietenkin otat sen huomioon sitten vuokran määrässä.
Kerroin tuossa 1. kappaleessani logiikkani asuntoni valintaan. Suosittelen samaa. Ei oikeasti ole väliä sillä onko kuulopuheiden mukaan joku kaupunginosa pahassa maineessa, vain sillä on väliä, että se talo, johon olet muuttamassa on hyvä. kaikki säästetty raha on hyvää rahaa.
Olemme samaa puuta! Itsellä tilava kaksio, oma ja maksettu, samoilla spekseillä.
Asumiseen menee suuressa yliopistokaupungissa 260e (sisältää myös autotallin). 1850e käteen vakitöistä,osakkeisiin vähintään 500e/kk. Elelen sinkkuna. Ketjussa kyseltiin vuokratasosta,mutta en malttanut olla komppaamatta tätä mielipidettä siitä, että asumisen suhteen voi vähän nuukailla ja säästää niissä menoissa.
onpa hauska tavata toinen vastavirtaan uija näissä asumisasioissa, yleensäkin kannattaa aina katsoa sinne minne se ns. suuri massa ei katso, olen huomannut. kodin yksi suurimmista tekijöistä on sisustaminen, joten ne ulkoiset seikat ja muu lähiympäristö on oikeasti hyvin marginaalinen tekijä. minä en ole halunnut ostaa tästä kaupungista asuntoa, koska kun muutin tänne, niin ei vain tuntunut siltä, että asuisin täällä pitkään - toisin kävi, ja kun samalla tuntui, että kun en asu kuitenkaan täällä pitkään, niin fiksumpaa vuokrata. Ei voi kaikkea ennustaa aina. Nyt sitten taas on sellainen fiilis, että olen katselemassa viereistä kaupunkia, että jos sieltä ostaisi asunnon, niin ei viitsi lähteä täältä ostamaan,joten olen jumahtanut tähän asuntoon. tässä on uskomattoman toimiva ja hyvin suunniteltu perusarkkitehtuuri/tilasuunnittelu.
Vuokra 250 €, joka sisältää veden ja sähkön. Nettotulot n. 4000 €/kk. Höperö eläkelläinen vuokraa kämppää käytännössä vastike+sähkökulut hinnalla joten omistuasuntoa ei ole ollut ole mitään järkeä ostaa jo viidettätoista vuotta putkeen ja tulot voi sijoittaa asunnon sijaan johonkin järkevämpään.
Tulot 5875 euroa ja maksan asuntolainaa 600 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä noin halvalla saa vuokra asunnon? Vuokra 870€ sis. Veden ja autopaikan ja lämmityksen. Max 1000€ olen varautunut että asumiskulut voi maksimissaan olla. Ja nettona käteen se 2900€.
joskus se vaatii pitkää ja perusteellista etsintää, joskus se tippuu suoraan syliin. Ennenkaikkea on osattava jättää asunnonetsimisestä pois omat ennakkoluulot ja muistaa neuvottelun voima.
Nettotulot noin 2600 e/kk, vuokra 1150 euroa. Iso kaksio Helsingin keskustassa. Mies jätti koronan kynnyksellä, jäin tähän koska en jaksanut muuttaa ja koska koronan aikana oon mielummin käyttänyt rahaa tilavaan asumiseen ja mahdollisuuteen liikkua kävellen ja fillarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksa mitään vuokria, ei ole pidemmän päälle taloudellista.
Omistusasunto siis.
No tätähän ei kysytty. Menetkö johonkin leipomisketjuunkin pätemään asian vierestä kuinka et syö ollenkaan sokeria?
En mene. Kai sitä saa muutkin vastata. Itse en suuttuisi ollenkaan, jos kysyisin paljonko maksoit talostasi ja joku tulisi kertomaan, että maksaa vuokraa x verta kuussa. Mutta jotkut ovat jo syntyessään naama nurinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri osti muutama vuosi sitten noin 40 m2 asunnon, jonka joutui nyt myymään pois kun tarvitsi isomman asunnon. Asunnon myynnistä tuli myyntitappiota noin 20 000e. Omistusasuminen tuli kalliimmaksi kun laskee yhteen yhtiövastikkeen sekä asunnon myyntitappion ja vertaa sitä mahdollisen vuokran suuruuteen. Omistusasuminen ei ole aina kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksa mitään vuokria, ei ole pidemmän päälle taloudellista.
Omistusasunto siis.
Omistusasuminen ei selkeästi kannata, koska se heikentää lukutaitoa ja kykyä olla kommentoimatta ketjuihin, joissa puhutaan vuokrasta.
Mitä varten olet noin äkäinen? 😈
Eiköhän sinuakin v'tuttaisi, jos kysyisit vaikka maidon litrahintaa ja saisit vastauksesi selostuksen siitä, miksi maitoa ei kannata juoda.
Juuri näin. Jos tällä palstalla esität yksinkertaisen kysymyksen, saat runsaasti täysin asiaan liittymättömiä vastauksia.
Unohdit "mee ite kauppaan katsomaan" ja sen, että joku tulee maitoketjuusi tekemään listan siitä millaisia vastauksia voi saada kun joku kysyy millaiset tulot ja asuinmenot yksinasuvalla on.
Kysymys: Paljonko maksaa litra kevytmaitoa?
Vastaukset:
1. En tiedä, juon vain kauramaitoa, ja niin sinunkin pitäisi tehdä. Tehomaatalous on eläinrääkkäystä.
2. Näin maidontuottajana sanon, että maito on aivan liian halpaa, eikä siitä jää maitotilalliselle juuri lainkaan katetta.
3. Maatalouden EU-tuet tulisi lakkauttaa!
4. Luin juuri tutkimuksen, jonka mukaan aikuinen ihminen ei tarvitse maitoa mihinkään.
5. Luin jostain että punainen maito parantaa koronan, ja meidän perheessä ei mitään rokotteita oteta!
6. Juotin juuri vegaanille salaa punaista maitoa, eikä hän huomannut mitään, heh heh hee.
Tässä tämän palstan meininki kiteytettynä.
Nettotuloni on noin 1800 euroa kuukaudessa ja vuokra 700. Kun muut menot on pienet niin toimeen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot noin 2600 e/kk, vuokra 1150 euroa. Iso kaksio Helsingin keskustassa. Mies jätti koronan kynnyksellä, jäin tähän koska en jaksanut muuttaa ja koska koronan aikana oon mielummin käyttänyt rahaa tilavaan asumiseen ja mahdollisuuteen liikkua kävellen ja fillarilla.
Kaveripariskunnalla on pieni kaksio helsingin keskustassa vuokra 1600 euroa joten halvalla pääset.
Juuri näin. Jos tällä palstalla esität yksinkertaisen kysymyksen, saat runsaasti täysin asiaan liittymättömiä vastauksia.
Kysymys: Paljonko maksaa litra kevytmaitoa?
Vastaukset:
1. En tiedä, juon vain kauramaitoa, ja niin sinunkin pitäisi tehdä. Tehomaatalous on eläinrääkkäystä.
2. Näin maidontuottajana sanon, että maito on aivan liian halpaa, eikä siitä jää maitotilalliselle juuri lainkaan katetta.
3. Maatalouden EU-tuet tulisi lakkauttaa!
4. Luin juuri tutkimuksen, jonka mukaan aikuinen ihminen ei tarvitse maitoa mihinkään.
5. Luin jostain että punainen maito parantaa koronan, ja meidän perheessä ei mitään rokotteita oteta!
6. Juotin juuri vegaanille salaa punaista maitoa, eikä hän huomannut mitään, heh heh hee.
Tässä tämän palstan meininki kiteytettynä.