Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko lapset "saavutus"?

Vierailija
09.10.2014 |

Joku kirjoitti toisessa ketjussa tosissaan, että lapset ovat hänen elämänsä paras saavutus.  Minusta lapset ovat lahja, ilo ja onni, mutta heidän kutsumisensa henkilökohtaiseksi SAAVUTUKSEKSI on tosi kyynistä.  Vanhemmuus on ihanaa, saavutus on ehkä lasten saattaminen täyspäisiksi ihmisiksi kunnialla.

Mutta he eivät ole vanhempien saavutus.  

Mielipiteitä?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat lahja. Sanoisin kyllä, että kun nyt kaikkien vuosien vastoinkäymisten jälkeen katson lapsiani, heidän hyvä olonsa, vahva persoonallisuutensa ja pärjäämisensä koulussa ja itselleen rakkaissa harrastuksissa ovat saavutuksia, joista pienen kiitoksen annan itsellenikin. Olen osannut tehdä kiperinä hetkinä hyviä valintoja- joskaan tehdessä niiden hyvyydestä ei ollut takeita. Saavutus on mielestäni se, että onnistuu tänä päivänä kasvattamaan tasapainoisia, hyvinvoivia, maalaisjärkisiä lapsia. Ja varsinkin silloin, kun niitä vastoinkäymisiä tulee. Mutta lapsi itsessään on lahja, ihmeellinen onni jossa ei omaa ansiota ole yhtään. Kiitollinen saa vain olla että vanhemmaksi on päässyt ja saanut lapsensa luonaan pitää.

Vierailija
22/61 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:44"]

Minusta mieletön saavutus, en ymmärrä miten teistä muista naisista on kestämään raskaus ja synnytys, itsestäni ei ole ja jäänen siksi lapsettomaksi.

[/quote]

Tämä mullakin oli mielessä vuosia, mutta ei vain raskauden ja synnytyksen osalta. Ajattelin että lapsen saaminen on liian iso asia minulle. Tuntui, että vain ihan pienenpieni elämä on minulle sallittua, vaikka toisaalta matkustelin ja tein kaikenlaista muuta mitä halusin. Sain mm. psykoterapian avulla itseni vuosien kuluessa siihen pisteeseen, että uskalsin lopulta edes yrittää lasta. Epäonnistumisiinkin meni sitten vuosia. Lapsen saaminen oli siinä mielessä minulle saavutus, koska asia oli täysin poissuljettu joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä vikaa on jos sanoo lapsiaan saavutuksiksi. Tuntuu pilkunnussinnalta ja sanoihin takertumiselta jos noin ei muka voi sanoa. Kyllä se nyt vaan on kova saavutus ensin luoda se pohja ennenkuin lapsia aletaan tekemään, sitten ehkä onnistutaan tulemaan raskaaksi, sitten raskaus mahdollisesti kärsimällä mutta kunnialla loppuun, sitten lapsesta huolehtimista ja kasvatusta, lopuksi jos hyvin käy on lapsesta tullut kunnon kansalainen. Kovempi urakka ja opettavaisempi kuin mikään koulutus tai työ. En todellakaan laittaisi pahakseni jos vanhempani minusta sanoisivat, että olen heidän paras saavutuksensa. Pahalta voisi tuntua jos se paras saavutus on jotain muuta kuin minä. Miten vaikka ura tai oma talo voisi olla parempi saavutus kuin oma lapsi? Ehkä ymmärrän koko sanan väärin.

Vierailija
24/61 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi pientä lasta, ihan iällä jo saatuja, eivätkä he todellakaan ole mitään saavutuksia. Tulin heti raskaaksi kun yritettiin, raskaudet olivat tavallisia, synnytykset toinen hankala ja toinen helppo. Mutta en tosiaan tehnyt mitään erityistä, saavutukseksi laskettavaa, heidän kanssaan. Minusta "saavutus" vaatisi sitä, että olisi ponnisteltu kovasti jonkin asian saavuttamiseksi. Nyt kun lapsia on kaksi ja molempia on tullut kasvatettua, olen vielä vähemmän ylpeä saavutuksistani kasvatuksen saralla. Jos esikoiseen tepsii jokin keino, se ei päde kuopukseen ja päinvastoin. 

No, ehkä saavutus on se, että olen jonkinlainen äiti vaikka kuvittelin etukäteen olevani ihan pöljä.

Vierailija
25/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut teinit varmaan pitää lapsiaan saavutuksina. Kun ei muita meriittejä ole.

Vierailija
26/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:44"]

Minusta mieletön saavutus, en ymmärrä miten teistä muista naisista on kestämään raskaus ja synnytys, itsestäni ei ole ja jäänen siksi lapsettomaksi.

[/quote]

Tämä mullakin oli mielessä vuosia, mutta ei vain raskauden ja synnytyksen osalta. Ajattelin että lapsen saaminen on liian iso asia minulle. Tuntui, että vain ihan pienenpieni elämä on minulle sallittua, vaikka toisaalta matkustelin ja tein kaikenlaista muuta mitä halusin. Sain mm. psykoterapian avulla itseni vuosien kuluessa siihen pisteeseen, että uskalsin lopulta edes yrittää lasta. Epäonnistumisiinkin meni sitten vuosia. Lapsen saaminen oli siinä mielessä minulle saavutus, koska asia oli täysin poissuljettu joskus.

[/quote]

Minä taas ajattelen, että nimenomaan olen täysin oikeutettu isoon, täysin oman mieleni mukaiseen elämään. Siksi minulla ei olekaan lapsia. Lapsiperheen elämä olisi minusta tavattoman pientä ja merkityksetöntä, varsinainen askel taaksepäin.

Vierailija
27/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:39"]

Ehkä ymmärrän koko sanan väärin.

[/quote]

achievement (n.)  something accomplished, especially by superior ability, special effort,great courage, etc.; a great or heroic deed:

Vierailija
28/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntyminen ei ole saavutus, koska se ei vaadi mitään taitoa. Säälittää ihmiset, joiden mielestä uuden elämän ulos puskeminen on parasta elämässä :( Se voi olla mukavaa saada lapsia, mutta että elämän sisältö olisi vain sitä...

Vierailija
29/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30 vuotta ja mietin mikä on suurin saavutukseni, kyllä se on ehdottomasti lapset! Ihan itse kasvatin vatsassani, kestin kivut ja puskin maailmaan, imetin joka sattui vähintään yhtä paljon kuin synnytys alkuun, jos joku voi pitää saavutuksena maratonia tai muuta fyysistä suoritusta niin miksi minä en voi pitää saavutuksena lapsen saantia ja kaikkea raskasta mikä siihen liittyy ja mistä olen selvinnyt, kuten ponnistelut, kivut, huoli ja valvominen. Uskomatonta että ajattelette niin ettei lapsen saanti ole saavutus!? Olen tehnyt suuren raskaan työn ja saanut palkinnoksi elämälleni tarkoituksen, maailman ihanimman asian, oman lapsen. Minulle lapsi ei ole lahja, kukaan ei antanut minulle sitä..minä ja mieheni teimme heidät ja lapsen saanti on paljon suurempaa kuin että haarat auki ja sieltä pyörähtää muksu!

Vierailija
30/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset on minullekin elämäni suurin saavutus.

Olen ihan aina halunnut äidiksi ja se on ollut suurin haaveeni. Olen siis saavuttanut sen mitä olen aina halunnut.

Vierailija
31/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten saaminen ei ole mielestäni suuri saavutus, mutta lasten kasvattaminen tasapainoisiksi, itsenäisiksi, ajatteleviksi, empaattisiksi ja ahkeriksi nuoriksi aikuisiksi on.

Vierailija
33/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:14"]Lasten hankkiminen ei tietenkään ole mikään saavutus. Kuka tahansa terve nainen saa lapsen, kunhan harrastaa suojaamatonta seksiä siittokykyisen miehen kanssa.
[/quote]
Eihän tutkintokaan ole mikään saavutus. Kyllä kuka tahansa terve nainen saa sellaisen, kun menee kouluun ja tekee siellä annetut tehtävät.

Ei työpaikkakaan ole saavutus. Kyllä kuka tahansa terve ihminen pystyy työpaikan halutessaan hankkimaan.

Mikä sitten on saavutus? Ehkä ne on asioita, joiden eteen ihminen on mielestään tehnyt merkittävää työtä. Minulle yliopistotutkinto ei teettänyt juurikaan työtä, työpaikan sain vielä helpommin. En katso saavuttaneeni niillä elämääni mitään, mitä muillakin normaaleilla ihmisillä ei olisi. Mutta juuri kenelläkään ei ole niin älykkäitä, empaattisia ja hyväkäytöksisia lapsia kuin minulla. Minä olen heidät tähän maailmaan tehnyt ja heistä huolehtinut vuosien ajan. Kyllä se on ollut haasteellisin, työteliäin ja palkitsevin urakkani. Ja varmasti elämäni suurin saavutus.

Vierailija
34/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monille naisille lapset ovat saavutus.

Toinen saavutus on hoikkuus.

Näiden kahden saavutuksen perusteella ihailen monien naisten kypsyyttä ja henkisyyttä.

Vierailija
35/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen pidä saavutuksena asioita, jotka itselle ovat tärkeimpiä. Jos lapsi jollekin EI ole saavutus, niin huolestuisin siitä enemmän. Mutta elämässä tärkeintähän on raha ja omakotitalo, eikös juu? Sitä ainakin vaikuttaa. Lapsetkin sysätään päiväkotiin alle vuoden iässä, jotta voidaan asua siinä ylikalliissa omakotitalossa.

Vierailija
36/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole saavutus vaan lahja.

Vierailija
38/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

42, ivasi meni hukkaan... :D

Vierailija
39/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kasvattaminen hyvin pärjääviksi ja fiksuiksi ihmisiksi on saavutus. Älkää kuitenkaan huoliko, minulla on myös koulutus ja ura, jotka ovat myös eräänlaisia saavutuksia... ;)

Vierailija
40/61 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:39"]

En ymmärrä mitä vikaa on jos sanoo lapsiaan saavutuksiksi. Tuntuu pilkunnussinnalta ja sanoihin takertumiselta jos noin ei muka voi sanoa. Kyllä se nyt vaan on kova saavutus ensin luoda se pohja ennenkuin lapsia aletaan tekemään, sitten ehkä onnistutaan tulemaan raskaaksi, sitten raskaus mahdollisesti kärsimällä mutta kunnialla loppuun, sitten lapsesta huolehtimista ja kasvatusta, lopuksi jos hyvin käy on lapsesta tullut kunnon kansalainen. Kovempi urakka ja opettavaisempi kuin mikään koulutus tai työ. En todellakaan laittaisi pahakseni jos vanhempani minusta sanoisivat, että olen heidän paras saavutuksensa. Pahalta voisi tuntua jos se paras saavutus on jotain muuta kuin minä. Miten vaikka ura tai oma talo voisi olla parempi saavutus kuin oma lapsi? Ehkä ymmärrän koko sanan väärin.

[/quote]

"Luoda pohja ennen kuin lapsia aletaan tekemään", WTF?! Ei tänä päivänä monikaan luo sitä pohjaa, siitähän tässä juuri on kysymys! Pentu pusketaan maailmaan parin kuukauden tuntemisen jälkeen, monilla ei tietoakaan työpaikasta tai vakituiseista tuloista. Ei kai Suomessa olisi lapsiperheitä niin paljon sossun asiakkaina, jos ensin luotaisiin se pohja. Ärsyttävää lässytystä...

Nr. 37, kaikille naisille se "lapsen puskeminen maailmaan" on mahdollista, se on puhdasta biologiaa, ei mikään sinun henkilökohtainen urotekosi. :-D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi