Äitien kännykänkäyttöä kontrolloidaan: ”Kunnon äiti ei selaa somea neuvolan odotushuoneessa"
https://ilkkapohjalainen.fi/tilaajalle/arki-ja-hyvinvointi/tilaajalle-7…
Oletko sinä kunnon äiti vai meneekö aika puhelinta tuijottaen?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos siellä neuvolan aulassa istuu isä kännykän kanssa, niin se on ihan mahtavan osallistuva ja huolehtiva isä, hurraahuutoja hänelle.
Mä en tuollaisilla spekseillä edes haluaisi olla mikään hiton "kunnon äiti". Tervetuloa takaisin 50-luku toisten arvosteluineen ja moralisoimisineen.
Herneitä nenässä
hiekkaista soraa alakerrassa.
Juu. Helikopterivanhemmuutta on kokeiltu jo maailmalla ihan riittävästi, ja lopputulemakin on nähtävissä: USA:ssa näistä koko ajan läsnä olevinen paapojavanhempien lapsista onkin kasvanut ehkä maailmanhistorian itsekeskeisin, itsestään suuria kuvitteleva ja haurain sukupolvi, joka ei osaa olla tai toimia itsekseen (ja ahdistuu siitä), odottaa saavansa palkinnon siitä että on olemassa, ei kestä pienimpiäkään vastoinkäymisiä, katastrofalisoi ja saa pysyviä vaurioita egoonsa pienimmästäkin kritiikistä tai vaatimuksesta.
Että ehkäpä ei tarvitsisi tätä mallia enää meillä puskea kuin käärmettä pyssyyn.
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista jo näkee miten osui ja upposi - kovasti ollaan puolustuskannalla. Valitettavan huonoa vanhemmuutta näkee nykyään paljon enemmän kuin ennen kun tärkeintä on elää kännykälleen. Todella surulista touhua.
Tämä on kyllä ehkä typerin argumentti minkä joku kilipää aina ottaa esiin. "Suollan jäätävää idiotismia ja ihmiset reagoivat negatiivisesti - olen siis oikeassa 🤪". Eli siis kukaan ei ole vauvapalstan historiassa ollut yhtä oikeassa kuin vaikka eräs nuorekas farkkuasuun pukeutuva hopeinen tyyppi.
Lehtijuttu on Oulusta eli lestadiolaisalueella jossa voi olla niuhompi suhtautuminen someen ylipäänsä.
Kyllä mä äitiysneuvolan odotushuoneessa köytän aikani just niin kuin itse näen parhaaksi. Ja vanhempainneuvolassakin sitten kun olen palannut työelämään. Jos hoitsu haluaa, että en keskellä työpäivää keskity kännykkään, hän ryhtyy pitämään vastaanottoa virka-ajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla omalla äidilläni oli aina kirja mukana. Ja yleensä hän keskittyi lukemaan kirjaa, kun siskoni kanssa leikittiin puistossa. Kukaan ei tullut valittamaan että äitini on huono äiti. Onko äiti hyvä jos neuvolan odotusaulassa lukee kirjaa/lehteä. Mutta yhtäkkiä muuttuu huonoksi jos kädessä onkin kännykkä?
Somessa roikkuva äiti on huono äiti. se puhelin kiinnostaa enemmän kuin lapsi.
Kirjan lukeminen on täysin eri asia, se on fiksua ja sivistävää, some taas päinvastaista.
Vielä huonompi äiti ostaa lapselleen älypuhelimen,
Onks mun lapsella huono isä koska isä on hankkinut sille kaikki mahdolliset älylaitteet ja pelikonsolit? Vai onko isänkin tekemiset ja hankinnat minun vastuulla?
Vierailija kirjoitti:
Olen MLL:n hoitajana satunnaisesti, ikää on jo yli 50v ja taustalla sairaanhoitajakoulutus. Näiden hoitolasten mielestä on ihan outoa, että aikani on kokonaan heitä varten, en siis katsele puhelinta, en avaa televisiota, en pelaa tietokoneella. Muutama on kysynyt, enkö osaa tai eikö minulla ole puhelinta. Kun kerron, että puhelin on, mutta nyt olen heidän kanssaan, niin lapset ihmettelevät, että miksi. Kun ei äitikään ole.
Mun äiti 80-luvulla siivosi, pyykkäsi, leipoi, kokkasi, säilöi, neuloi ja ompeli. Huiski pois tieltä kyselemästä joutavia, patisteli ulos jaloista pyörimästä. Tällaisia kaikkien muidenkin äidit olivat. Lapset leikkivät keskenään tai itsekseen. Ainoa hetki vanhempien kanssa oli ruokailu, saunominen ja illalla iltasatu. Ei ollut yhtään ketään aikuista kotona eikä sukulaisissa, jonka aika olisi ollut vain lapsia varten, ja tämä oli ihan ok, se normaali.
Nyt kun nykyäiti käy töissä, työpäivän päälle ruokkii perheen, pesee koneellisen pyykkiä, kuskaa lapset harrastamaan ja pieneksi hetkeksi istahtaa puhelin kourassa sohvalle lukemaan Wilmaa, sähköpostia, WA-viestejä, selaamaan päivän uutiset ja ehkä sitä someakin. Vastaa viesteihin/ tai lähettää viestejä lasten kouluun ja harrastuksiin liittyen, hoitaa ehkä jonkun omankin asian, googlaa reseptin, mielessä pyörii ehkä joku työjuttukin, eikä ehdi olla 100% läsnä lapsille, niin ai että on huono äiti.
Minä olin alaikäinen 80-l puoliväliin asti.
Kummasti minun äitini oli aina paikalla ja aina läsnä minua varten päinvastoin kuin 69:n. Ei minua hätistetty mihinkään. Minun kanssani oltiin, tehtiin kotona yhdessä, otettiin mukaan ja kasvatettiin, oleskeltiin ja oltiin vaan myös. Luettiin, harrastettiin, rentouduttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen on yksin neuvolassa (ei lapsia mukana) niin mitä pitäisi tehdä? Tuijottaa seinää? Lukea Tolstoita? Rukoilla?
Olen samaa mieltä siinä että äidit tuijottavat liikaa puhelinta silloin jos eivät huomaa lapsiaan. Mutta mitä jos se lapsi on vasta tulossa?
Äiti tarkoittaa kylläkin synnyttänyttä naista
Neuvolassa sitä raskaana olevaa naistakin puhutellaan äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen MLL:n hoitajana satunnaisesti, ikää on jo yli 50v ja taustalla sairaanhoitajakoulutus. Näiden hoitolasten mielestä on ihan outoa, että aikani on kokonaan heitä varten, en siis katsele puhelinta, en avaa televisiota, en pelaa tietokoneella. Muutama on kysynyt, enkö osaa tai eikö minulla ole puhelinta. Kun kerron, että puhelin on, mutta nyt olen heidän kanssaan, niin lapset ihmettelevät, että miksi. Kun ei äitikään ole.
No eipä mullakaan tulisi mieleeni selata puhelinta työajalla. Hieman eri asia kun olet kotona ja vapaalla. Toki itsekin rakentelen lasteni kanssa junaratoja ja legoja, väritellään ja touhutaan yhdessä. Ja toisinaan lapset leikkii keskenään ja äiti selaa puhelinta tai katsoo telkkaria. Aika normaalia elämää mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että äitien ja isien puhelinriippuvuus näkyy tulevaisuudessa jonkinlaisena oirehtimisena. Lapset toki kasvavat myös riippuvaisiksi.
Ihmetyttää
1) Miksi jutussa mainitaan vain äidit?
2) Neuvolan odotushuone on yksi paikoista, joissa somen selailu on erittäin luontevaa. Pitkä odotus jne. Pitäisikö sitä vauvaa tuijottaa herkeämättä nimenomaan neuvolan odotusaulassa?[/quote]
surullista, että sinä et osaa muuta kuin tuijottaa, joko lastasi tai puhelintasi.
toivottavasti et ole yhdenkään lapsen äiti
Mitä siellä neuvolan odotusaulassa pitää sitten tehdä? Mennä juttelemaan muiden ihmisten kanssa?
Olin S-marketissa yksi kerta. Olin tehnyt ostokset. Istuin rollassa kärryn vieressä ja odotin kyytiä. Istuin siinä ja tutkin S-mobiilista kuittia. Olin kaupan edessä, kiva ilma eikä koiranilma.
Yksi mies rääkyy minulle siitä kännykännäytöstä siinäkin, minuillekin. Yhden kerran joku mies joka meni itsekin kauppaan siitä, alkoi huudella mitä minä aion niillä ostoksilla oikein tehdä. Joskus näin on käynyt S-marketin kassalla eivätkä kassat reagoi mitenkään, eivät edes paina nappia saadakseen kauppiaan/esimiehen kassalle
Mitäkähän minä nyt ajattelin oikein S-marketin ostoksilla tehdä ja miten sekin kuuluu kenellekään sen paremmin kuin minun kännyköintini? Ei yhtä lasta mailla halmeilla. Mutta minä olen sopiva uhriksi, kritisoitavaksi ja huudeltavaksi koska a. en ole mies b. olen nainen ja c. olen apuvälineellä liikkuva.
Joka kerta jonkun alkaissa ns huudella, se joku on AINA MIES.
Jos olen missään missä on enempi porukkaa ja poistujia / tulijoita, en ole milloinkaan nähnyt naisten huutelevan noin enkä ole koskaan nähnyt miestenkään huutelevan noin miehille. Se on aina miehet naisille.
Naiset ovat vapaita uhreja, saalista, ja jollet ole karkuunjuokuun noin vain kykenevä on se liikuntavaikeuksien tai raskauden tai pikkulasten vuoksi tai vanhuuden tai minkä tahansa, olet sitä triplasti.
Samaan aikaan samassa aulassa on nuori isä lapsensa kanssa. Ajatella, isä lapsen kanssa kahdestaan neuvolassa. Niin edistyksellinen ja mikä läheinen isä-lapsi suhde siinä muotoutuukaan! Näyttäisi hoitavan puhelimellaan jotain tärkeitä asioita siinä sivussa, välillä hymyilee lapselle lempeästi. Kyllähän se kiirettä pitää varmasti kun ei ole äiti hoitamassa lapsesa asioita, missälie humputtelemassa lattekahvilassa tai kynsihuollossa, ei pidä lapsestaan huolta. Mutta on se ihanaa että tuollaisia isiä on nykyään! Esikuva suorastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se todella surullisen näköistä kun esim. ratikassa näkee kun pieni lapsi istuu rattaissa, katsoo äitiään, hymyillee, yrittää kysyä jotain tai osoitella ulkona näkemäänsä - ja äiti ei tee muuta kuin tuijottaa puhelintaan. Ei mitään kontaktia tai vuorovaikutusta lapseen. Näitä näkee aivan liian paljon.
Isä ei ole mailla halmeilla, muttet kuitenkaan siitä ole surullinen?
Miten tuo liittyy asiaan? Koska isää ei näy on ihan on että äiti ei edes katso lastaan? Huutonaurua.
Äiti ja äiti, missä kaikki isät aina on? Kotona pelaamassa vai? Äidit on aina olleet kaikkein pahimpia tässä maassa,
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen erään äidin, jonka elämä on sitä, että hänet on jätetty käytännössä yksinhuoltajaksi. Mies viipottaa omilla teillään. Siinä tilanteessa pidän erittäin tärkeänä, että hänellä on edes se puhelin jolla saa yhteyden muihin aikuisiin ihmisiin. Pidän saavutuksena, että pitää itsensä jotenkuten täysijärkisenä, eikä tyyliin myy niitä 24/7 kitiseviä lapsia seuraavan kaupustelijan matkaan.
Joopa joo... äsken tuli vastaan kolme äitiä kärryjä työnnellen ja kaikilla puhelin naamassa kiinni.
Eivät edes katsoneet tosiaan vaikka kävelivät rivissä omien koko tien itselleen.
Huh huh ja vielä kerran huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Some 24/7 myös äideillä, valitettavasti.
Tervetuloa nykyaikaan
Mitä pahaa Suomessa. Vanhanaikaista saarnaa sulla.
Some somelaisille!
Siinäpä juttu suoraan 40-luvulta ja olettaa äidin käyttävän lasta neuvolassa tai leikkipuistossa. Missä ihmeen maailmassa ja aikakaudella toimittaja elää?
Meillä 80-luvulla isä käytti lapsia neuvolassa, eikä ollut edes ainut, samoin oli koti-isänä ja näin oli myös tuttava- ja ystäväpiirissäni.
Jännä juttu, jos äiti hiekkalaatikolla vilkuilee somea, lapsi on pilalle, mutta jos sen tekee lapsen isä, hän saa vain kehuja, kun jaksaa olla lapsen kanssa.
Tässä taas hyvä esimerkki epätasa-arvosta ja asenteista. Ja tähän syyllistyvät naiset itse ja arvata saattaa, tämäkin lehden jutun on kirjoittanut nainen.
Some ja tykkäykset on elämän tarkoitu, kaikki muu on turhaa
Lastensuojelujulkaisu vuodelta 1999 ja revitty Seura.
Miksei lehteä saa lukea netistä?