Ällöintä, mitä olet vanhustenhoitajana joutunut tekemään?
Kommentit (154)
No silloin kun opiskelin niin ekalla harjotusjaksolla hämmennyin sitä, että mua ällötti eniten saunapäivänä varpaiden kynsienleikkuu. Siitä tuli paljon etovampi olo pään sisällä kuin jostain rutiinilla menevästä vaipanvaihdosta tms.
Kai mä vaan muuten vaan koen kynnenpalat ällöina.
Hajujen lisäksi jotkin äänet ovat jääneet ikuisesti mieleen ainakin ekakertalaisena. Juuri valmistumisen jälkeen tein ihan ensimmäistä painantaelvytystä päivystyksessä iäkkäälle miehelle ja se tunne, kun kädet upposivat hentoon rintakehään... Hänen luunsa rutisivat/ hajosivat kuin olisin astunut kengällä pärekoriin.
Toinenkin oli niinikään vanha mies. Hän oli saanut valtavan pitkän ja syvän viiltohaavan päälaelleen, se ulottui pitkältä niskasta päälaelle. Tehtäväni oli puhdistaa haava huolellisesti ja poistaa hiukset, että lääkäri pääsee ompelemaan haavan. Kun levitin ihoa nähdäkseni kunnolla, koko skalppi irtosi kallosta ja *SLURTS*-äänen saattelemana paljastui paljas valkoinen kallo. Polvet notkahti, mutta painoin nahan vain takaisin ja jatkoin töitä. Olin yksin hommissa, lääkäriä vasta odoteltiin.
7,11
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:37"]
Diabeteksen takia kuolioon menneen jalkaterän siteiden vaihtaminen. Pahin haju mitä oon ikinä haistanut, ja ne mustat varpaat....hrrr. Tyyppi ei suostunut amputaatioon, oli todella dementoitunut.
[/quote]
Tästä ja toisesta edellisestä vastauksesta tuli mieleen: kuinka paha tai levinnyt kuolion täytyy olla, ennen kuin päädytään amputaatioon? Ei kai niitä kovin kauan yritetä hoitaa muuten, vai eivätkö nämä alueet välttämättä "myrkytä" ympäröivää kudosta?
Eräs muistisairas vanhus tuli vessastaan. siellä sitten ole joka paikka paskadsa, hanat, lavuaarit , pönttö , lattia ym..
Kyllä kaikkea on tullut hoitajana nähtyä ja tehtyä. En yleensä pienestä hätkähdä mutta iholle auennut syöpä"kukkansen" haju oli kyllä aika vittumainen. Jäin kumminkin ihan tarkoituksella aina juttelemaan ja viihtymään potilaan kanssa. Tiesin että muut koittaa nopsaa sieltä selviytyä. Huomasin kun potilas ilahtui aina kun olin työvuorossa. Aika pian kuolikin.
Toinen aika paha oli kun olin yökköna ja kakkamaalari hävisi osastolta. Sain juuri ennen vuoron loppua sen kiinni seuraamalla kakkaa seinässä. Sitä oli ihan koko käytävä ja aulan verran pitkin paikkoja. En kyllä ihan mielelläni ikinä enää istunut noihin yleiseen käyttöön tarkoitettuihin tuoleihin vaikka niitä oli kuurattu kunnon aineilla
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 21:03"]
"Toinen aika paha oli kun olin yökköna ja kakkamaalari hävisi osastolta. Sain juuri ennen vuoron loppua sen kiinni seuraamalla kakkaa seinässä. Sitä oli ihan koko käytävä ja aulan verran pitkin paikkoja."
[/quote]
Anteeksi vaan, mutta keräilen itseäni lattialta :D Omat kakkamaalarit ovat pysyneet sängyissään, toistaiseksi...
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:30"]
Arki siellä hoitotyössä on välillä ihan toisenlaista kuin moni luulee. Ei se mielestäni ole halventavaa ketään kohtaan, tosiasiat ovat tosiasioita.
Oksennus haisee, lima sotkee, kuolema kulkee käytävillä ja väkivallan lisäksi tuttu vieras on myös kaikenlainen seksuaalinen vihjailu, häiritseminen ja ahdistelu. Joku on niin sekaisin, että hyppää ikkunasta kuolemaansa, toinen imeskelee letkusta tiputettavaa verta, kolmas syö vaipan täytteitä, neljäs maalaa sänkynsä kakalla, viiden itkee ympäri vuorokauden äitiä.
Sen kaiken keskellä on kuitenkin paljon kaikkea hyvää: kiitossanoja, silityksiä, levolliseen uneen peiteltyjä ihmisiä ja oikeasti hyviä hoitajiakin, jotka välittävät ja lievittävät tuskaa työkseen.
[/quote]
Olet varmasti hyvä hoitaja. Kirjoituksesi oli koskettava.
Voisitteko tyhmälle selittää mistä nuo ontelohaavat johtuvat? Eikö niitä voi ehkäistä? Pahenevatko ne yhtäkkiä noin pahoiksi, eikä etenemistä voi estää hyvällä hoidolla? Tää on maallikosta jotenkin ihan käsittämätön asia. En halua googlata, koska pelkään näkeväni heti kuvia.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 21:47"]
Voisitteko tyhmälle selittää mistä nuo ontelohaavat johtuvat? Eikö niitä voi ehkäistä? Pahenevatko ne yhtäkkiä noin pahoiksi, eikä etenemistä voi estää hyvällä hoidolla? Tää on maallikosta jotenkin ihan käsittämätön asia. En halua googlata, koska pelkään näkeväni heti kuvia.
[/quote]
Anaalifistelit ovat esim. synnynnäisiä, tai anaalirauhasen tulehduksesta peräisin. Erilaiset rauhaset pitkin kehoa voivat niitä muodostaa, hanuriosastolla ne on aika yleisiä. Ne voi olla aika pinnallisia, tai syviä, tai ne voi risteillä pidemmällekin pitkin "suolten välejä". Joissakin tulehduksellisissa suolistosairauksissa niitä voi myös porautua suolesta läpi iholle.
Liman ja oksennuksen siivoaminen on monta kertaa ällöttävämpää, kuin kakan putsaaminen, mutta yhden kerran en kakkaa pystynyt putsaamaan, kun haisi niin käsittämättömän pahalle. Toinen hoitaja otin nakin vastaan, mutta hänkään ei oksentamatta kyennyt urakasta suoriutumaan. Vajaan kymmenen vuoden "urani" aikana tuo oli eka ja toistaiseksi vika kerta, kun jokin ylitti ällötyssietorajani. Kerran jouduin myös puskemaan ulos pulpahtanutta peräsuolta takaisin sisään, se oli myös aika hurjaa.
Löysin mummelin sängystä ison kasan matoja. Jotain kuoriaisia ja koko talo olisi pitänyt myrkyttää. Terveystarkastajakin kävi, mutta ei homma oikein edennyt mihinkään. Se näky, kun nostin sijauspatjaaja matoja kuhisi...
Minusta kaikkein kauheinta on laittaa vanhalle dementoituneelle mummolle emätinpuikkoa, mummo ei enää tajua mitä hänelle tehdään, tuntuu kuin raiskaisi toista, vielä kauheampaa on pidellä kiinni dementikko mummoa, jolle laitetaan prolapsirengasta, siinä on kyyneleet lähellä.
Pissat, kakat, limat jne hoitelee ajatuksella "jos minä itse olisin tuossa tilassa"
Kysymys, miksi kukaan söisi kakkaa? Sehän haiseekin niin hirveältä. Ilmeisesti maku on yllättävän hyvä, vai?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:19"]
Kysymys, miksi kukaan söisi kakkaa? Sehän haiseekin niin hirveältä. Ilmeisesti maku on yllättävän hyvä, vai?
[/quote]
No ei tarvitse kysyä miksi söisi, kun kuitenkin syö. Dementiaa aiheuttavat sairaudet on aika karuja ja aiheuttavat kaikenlaista epämääräistä käytöstä. Sitten on vielä erikseen muut psyykenongelmat joissa tuota voi ilmetä, kuka tietää lopulta miksi? Miksi ei?
Kun mummolta luiskahti kohtu ulos ja se sitten vain työnnetään takasin. Sama peräsuolen kanssa, mutta se on tavallisempaa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:40"]Hajujen lisäksi jotkin äänet ovat jääneet ikuisesti mieleen ainakin ekakertalaisena. Juuri valmistumisen jälkeen tein ihan ensimmäistä painantaelvytystä päivystyksessä iäkkäälle miehelle ja se tunne, kun kädet upposivat hentoon rintakehään... Hänen luunsa rutisivat/ hajosivat kuin olisin astunut kengällä pärekoriin.
Toinenkin oli niinikään vanha mies. Hän oli saanut valtavan pitkän ja syvän viiltohaavan päälaelleen, se ulottui pitkältä niskasta päälaelle. Tehtäväni oli puhdistaa haava huolellisesti ja poistaa hiukset, että lääkäri pääsee ompelemaan haavan. Kun levitin ihoa nähdäkseni kunnolla, koko skalppi irtosi kallosta ja *SLURTS*-äänen saattelemana paljastui paljas valkoinen kallo. Polvet notkahti, mutta painoin nahan vain takaisin ja jatkoin töitä. Olin yksin hommissa, lääkäriä vasta odoteltiin.
7,11
[/quote]
Mä olen lähes vastaavaa kokeneena kaksi krtaa pyörtynyt. En kylläkään hoitotilanteessa, vaan sen jälkeen. Olen kävellyt ihan omin jaloin taukohuoneeseen ja tipahtanut :)
Vaikka mitä eritteitä on tullut nähtyä ja raihanista ja surullista ihmistä. Usein mietin, että hekin ovat joskus olleet terveitä ja elämäniloa täynnä. Nyt ovat hoitajien armoilla ja eivät voi valita, kuka heistä huolehtii ja millä tavoin.
Palkankorotus olisi aiheellinen hoitajille. Arvokasta työtä, jota ei kaikki pysty tekemään.
Vika alalla, jos on ällöä. Terveisin lähihoitaja.
Diabeteksen takia kuolioon menneen jalkaterän siteiden vaihtaminen. Pahin haju mitä oon ikinä haistanut, ja ne mustat varpaat....hrrr. Tyyppi ei suostunut amputaatioon, oli todella dementoitunut.