Voiko narsistin uhri muuttua itse narsistiksi?
Yritän saada ymmärrystä siihen, olenko minä nyt uudessa suhteessa narsisti, kun olen aiemmassa suhteessa ollut sen uhrina.
Olen muuttunut käytökseltäni. Ennen olin kiltti, myötäilevä, mutta nyt kun tämä suhde on normaali, on minusta tullut esiin kaikenlaista paskaa.
Kommentit (22)
Puhut suhteesta. Se ei ole sama kuin jos olisi lapsuudessa ollut narsisti- läheisen uhri.
Itse olen narsistin lapsi mutta olen tosi kaukana narsistista. Mutta olen saanut tehdä itseni kanssa tosi paljon töitä, että olen jaksanut tätä elämää ja ylipäänsä päässyt eteenpäin yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Narsismi syntyy alle 2-vuotiaana pieleen menneen kehityspsykologian vaiheessa, siinä irtautumisvaiheessa äidistä jotain on mennyt perustavalla tavalla pieleen, se irtautuminen ja oman minän kehitys ei ole onnistunut. Siksi se on persoonallisuushäiriö, koska se on syntynyt niin pienenä ja se ei ole korjattavissa sen takia.
Eli vastaus on, et voi aikuisena muuttua narsistiksi.
4-8 vuotta. Alle 4 vuotiaalla ei ole edes kykyä muodostaa emotionaalisia muistikuvia ja siitä syystä ei myöskään kykene päättelemään monia asioita toiminnastaan ja sen seurauksista.
Miksi käyttäydyn itse nykyään kuin narsisti, kun aikaisemmin yritin parhaani mukaan vältellä riitatilanteita tms?
Tuntuu kuin sisälläni olisi sellaista vihaa, mikä purkautuu aina välillä. Ja todella tuntuu kuin voisin räjähtää kun se viha on niin valtava.
Nykyisessä suhteessa yritän ehkä ennemminkin itse pitää ohjat käsissäni, kontrolloida asioita. Ja samalla itsestäni tuntuu, että puolisoni kontrolloi minua. Ja pelkään että hän yrittää hallita, vaikka todellisuudessa hän ei varmasti näin tee.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi käyttäydyn itse nykyään kuin narsisti, kun aikaisemmin yritin parhaani mukaan vältellä riitatilanteita tms?
Tuntuu kuin sisälläni olisi sellaista vihaa, mikä purkautuu aina välillä. Ja todella tuntuu kuin voisin räjähtää kun se viha on niin valtava.
Nykyisessä suhteessa yritän ehkä ennemminkin itse pitää ohjat käsissäni, kontrolloida asioita. Ja samalla itsestäni tuntuu, että puolisoni kontrolloi minua. Ja pelkään että hän yrittää hallita, vaikka todellisuudessa hän ei varmasti näin tee.
ap
Olen aiemmissa suhteissa ennemminkin kokenut pelkoa. Ja lapsuudessa myös pelkoa, kun isä oli väkivaltainen ja tappelivat äidin kanssa. Nyt en enää oikeastaan pelkää, mutta luottamuksen löytymisessä on mennyt aikaa. Olemme naimisissa olleet nyt 5 v. Ihmettelen vain miksi en enää ole se sama kiltti ihminen, vaikka nyt mulla on oikeasti rakastava puoliso.
ap
Varmasti ne narsistin kasvattamana saadut roolimallit voivat vaikuttaa varsinkin riitatilanteissa. Sinun pitää vaan pyrkiä eroon niistä tavoista
Ei vaan puolustusreaktiosi välttääksesi saman kokemuksen toistumista triggeröityvät herkemmin. Lisäksi sen sijaan, että aina mukautuisit asetat rajoja etkä enää pelkää konflikteja. Olet irtautunut miellyttämisestä ja todennäköisesti tilanne tasaantuu ajan myötä. Kyseenalaistat käytöstäsi, joten tuskin olet muuttunut narsistiksi.
Mulle ainakin on käynyt niin, kun olen ollut kahden narsistisen miehen kans peräkkäin. Olen hiljalleen oppinut oman kohteluni kautta miten ihmisiä manipuloidaan ja saadaan toimimaan oman haluni mukaisesti. Muutos on käynyt niin hitaasti, että tajusin asian vasta kun eräs läheinen tokaisi minulle, että sä käyttäydyt ihan narsistin tavoin.
Mun ex mies on narsisti. Hänellä on ihan mustaa valkoisela ja hän täytti kaikki 9 kohtaa narsismista mikä on hyvin pelottavvaa, kun saa täydet pisteet.
DSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:
suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan;
keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta;
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot;
vaatii korostunutta ihailua;
mielestään oikeus erityiskohteluun;
muiden hyväksikäyttö;
empatian puute;
kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä); ja
ylimielisyys ja röyhkeys.
periaatteeton, epäsosiaalisia piirteitä
elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa
don Juan -tyyppi, viettelevä, hedonistinen, patologinen valehtelija
kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella
Mun exä tosiaan täyttää koko ton litanian. Hän on käynyt vuosia psykoterapiassa ja syö lääkkeitä tohon ongelmaansa. En ole tekemisissä hänen kanssaan, mutta olen kuullut, että käy hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi syntyy alle 2-vuotiaana pieleen menneen kehityspsykologian vaiheessa, siinä irtautumisvaiheessa äidistä jotain on mennyt perustavalla tavalla pieleen, se irtautuminen ja oman minän kehitys ei ole onnistunut. Siksi se on persoonallisuushäiriö, koska se on syntynyt niin pienenä ja se ei ole korjattavissa sen takia.
Eli vastaus on, et voi aikuisena muuttua narsistiksi.
4-8 vuotta. Alle 4 vuotiaalla ei ole edes kykyä muodostaa emotionaalisia muistikuvia ja siitä syystä ei myöskään kykene päättelemään monia asioita toiminnastaan ja sen seurauksista.
Olen opiskellut tätä. Narsismi syntyy oikeasti alle 2-vuotiaana, kun normaali kehitysvaihe (eli äidistä irtaantuminen, oman itsen kehitys) menee jollain tavalla pieleen. Se syntyy siinä kohtaa, he muodostavat väärän minäkuvan.
Narsisti on patologinen mielensairaus. Eli aivoissa on poikkeavuus. Vastaava osa aivoissa kuin psykopaateilla on surkastunut eli alue jolla sijaitsee empatian tuntemukset. Voi tietty ihminen olla narsistinen ja käyttäytyä itsekkäästi ja oppia käytöstä. Mutta ihan oikea narsisti on niin rankka käytöshäiriö ettei se ole pelkkää itsekkyyttä jne.
Jostain syystä narsisteja ja psykopaatteja ei suljeta mielisairaalaan. Miksei?
Millä tavalla se irtautuminen menee pieleen? Mikä siinä voi vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Mun ex mies on narsisti. Hänellä on ihan mustaa valkoisela ja hän täytti kaikki 9 kohtaa narsismista mikä on hyvin pelottavvaa, kun saa täydet pisteet.
DSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:
suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan;
keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta;
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot;
vaatii korostunutta ihailua;
mielestään oikeus erityiskohteluun;
muiden hyväksikäyttö;
empatian puute;
kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä); ja
ylimielisyys ja röyhkeys.
periaatteeton, epäsosiaalisia piirteitä
elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa
don Juan -tyyppi, viettelevä, hedonistinen, patologinen valehtelija
kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella
Mun exä tosiaan täyttää koko ton litanian. Hän on käynyt vuosia psykoterapiassa ja syö lääkkeitä tohon ongelmaansa. En ole tekemisissä hänen kanssaan, mutta olen kuullut, että käy hoidossa.
Hyvä luettelo mutta ulkopuoliselle näkyy noista vain osa. Silmiinpistävää on istetehostus eli muita alentamalla itsensä ylentäminen. Ylemmyydentunne, ylimielisyys, ihailun tarve. Jos joku kritisoi vähänkin saa raivokohtauksen ei siedä mitään kritiikkiä tai vastaansanomista. Usein myös väkivaltaisia joka sekään ei ole normaalia käytöstä.
Ei, mutta kyllä se jälkensä jättää jos on todellisen narsistisesti persoonallisuushäiriöisen uhri, nimim. kokemusta on.
Jos olet ns ohutnahkainen narsisti. Olet ollut yhdessä ns paksunahkaisen narsistin kanssa. Kaikissa meissä on narsistisia piirteitä, mutta se vaihtelee mihin kohtaa janalla kukin sijoittuu.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/66847480-d8cd-44e4-88b0-176f…
Mietin, voisinko ollakin piilonarsisti.
Olen huomannut, että nautin ihmisten auttamisesta, saan mielihyvää, jos tunnen, että olen tarpeellinen.
Mutta sitten, esim uuteen kotiin kun muutimme mieheni kanssa, tunnen miten sisäisesti raivostun, kun emme ole saaneet kotia heti kuntoon ja kun mieheni ei jaksa kerralla tehdä kaikkea. Yksin aluksi yritin väsyneenä huoneita laitella, mutta kun en jaksanut, luovutin. Mutta olen miehen mukaan nalkuttanut hänelle tästä.
ap
Olet ainakin uhri eli läheisriippuvainen. Se on se janan toinen pää, kun toisessa päässä on narsisti. Janan keskellä on terve narsismi.
Voi siis kuvata, että terve narsismi on hukassa, ja keinulauta keikkuu päästä toiseen. Onnihan tavallista, että ihminen on yhdessä ihmissuhteessa toista ja toisessa toista.
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta. Tässähän on kuvattu minun ja eksäni suhde.
Erosimme jo 15 vuotta sitten ja tein paljon töitä itseni eteen. Olin tietoinen omista ongelmistani. Mutta että joku voi kuvata suhteemme ja minut noin yksityiskohtaisesti?
Hyvä uutinen on, että tällaisesta piilonarsismista voi parantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta. Tässähän on kuvattu minun ja eksäni suhde.
Erosimme jo 15 vuotta sitten ja tein paljon töitä itseni eteen. Olin tietoinen omista ongelmistani. Mutta että joku voi kuvata suhteemme ja minut noin yksityiskohtaisesti?
Hyvä uutinen on, että tällaisesta piilonarsismista voi parantua.
Olen katsonut satoja tunteja asiantuntijoiden ja psykologien videoita YouTubesta narsismista. He voivat kuvata suhteenne tarkasti, sillä narsismi noudattaa parisuhteissaan helposti ennustettavaa kaavaa. He ikäänkuin toimivat samoilla käyttöohjeilla.
https://psychcentral.com/pro/recovery-expert/2020/01/are-you-a-co-narci…