"Maskikysymys on niin tulenarka, ettei käytön lopettamisesta uskalleta edes keskustella"
Ja Iltalehti tekee asiasta jutun, mutta juttua ei voi kommentoida...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e6503b6-3333-4a0a-a12b-0c8ecd9443ff
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi näistä maskeista on tällainen vouhotus. Itse aloin käyttää maskia kaupassa, metrossa ymv heti kun niiden hinta tuli inhimilliselle tasolle, ilman mitään suosituksia. Aion myös käyttää niitä toistaiseksi koska tartunnat pk-seudulla ovat aika korkealla. Jos joku ei käytä niin sitten ei, mitä tuosta riitelemään. Eiköhän ne ensi vuoden kuluessa saada pois. Kunhan saadaan rokotekattavuus tarpeeksi korkealle.
Nimenomaan näin. Minua ihmetyttää, että joillekin maskin käyttö on niin vaikeaa, samoin sen asian hyväksyminen, että useimmat käyttävät maskeja - vai haastaako maskien näkeminen oman vakaumuksen niin pahasti kuitenkin, että pitää tulla someen riekkumaan?
Muistaakseni Sama toimittaja itki aiemmin, kun joku vanha mies oli tarjonnut junassa maskia.. Että pitääkö sitä heti olla Maski naamassa.. (oma oli kassissa ja juttu kaverin kanssa kesken).
Pyysi vielä lähettämään kokemuksia maskien tuputtajista.
Kommenttiosiossa ei saanut juuri positiivista palautetta.
Heh, sorry. Jotenkin näen tuossa tietyn linjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdesti rokotettuna riskiryhmäläisenä olen käyttänyt koko pandemian ajan hengityssuojaimia (FFP2/3). Ja en ole niistä luopumassa. Rokotteen teho alkaa laske 3 kk:n kohdalla ja 6 kk:n kohdalla se on olematon. Muita ihmisiä ei näytä toisten henki ja terveys kiinnostavan, joten siksi hengityssuojain, joka siis todellakin myös suojaa, toisin kuin maskit.
Etkö aio koskaan luopua hengityssuojainten käytöstä? Vai onko sulla joku pläni, minkä jälkeen et enää käytä? Kyselen ihan mielenkiinnosta, koska minäkin olen riskiryhmää ja saanut jo molemmat rokoteannokseni, mutta koska perheenjäsen sai tokan rokoteensa vasta toissapäivänä, käytän hengityssuojainta vielä 12 päivää. Sen jälkeen en enää käytä. Otan joka vuosi influenssarokotteen ja on mahdollista, että siitä huolimatta saan influenssan ja vieläpä vakavan muodon. Mutta en ole käyttänyt influenssakaudella hengityssuojaimia.
No en sentään istu kotona suojain naamalla. Käytän hengityssuojainta kun menen sisätiloihin, joissa muita ihmisiä. Ja käytän niitä niin kauan kuin pandemia on päällä. Tosin kun osan vuodesta elän paikassa, jossa ei pahemmin koronaa ole, enkä siellä metsän keskellä juuri ihmisiä edes ikinä näe, niin en koe suojaimen käyttöä ongelmaksi. Helsingissä kyllä käytän, koska ihmismäärä ihan eri tasoa. Perhepiirissäni on myös ihminen, jolle rokote ei tuonut suojaa eli vasta-sineita ei tullut, johtuen sairaudesta/lääkityksestä, joten en voi kulkea suojatta ympäriinsä, sillä en halua ottaa vastuulleni hänen mahdollista sairastumista/tehohoitoa/kuolemaa..
Kiitos vastauksestasi. Mikä on mielestäsi tilanne, jolloin pandemia ei ole enää päällä? Joku tietty uusien tartuntojen määrä kahdessa viikossa? Koronapotilaiden määrä sairaaloissa? Koronapotilaiden määrä tehohoidossa? Jokin muu, mikä? Koronavirushan ei ole katoamassa yhtään minnekään.
Esim. kesän 2020 tilanne oli minusta OK. Keskittyisin sairaalassa olevien ja kuolleiden määrään. Tosin isot tartuntaluvut heijastuvat väistämättä molempiin, joten jollain tasolla niitäkin pitää tarkastella. Nyt olisi kuitenkin erityisen tärkeää seurata esim. Israelin tilannetta, koska se heijastelee sitä minkä edessä me olemme viimeistään vuoden lopulla. Ja uusien varianttien seurantaa pitäisi myös tehostaa. Ei näytä siltä, että korona olisi heikentymässä, päinvastoin.
Ymmärrän. Kesän 2020 kaltainen tilanne tuskin tulee ainakaan ennen ensi kesää jos vielä silloinkaan. Mä luotan rokotteeseen sen verran, että tosiaan luovun hengityssuojaimen käytöstä 12 päivän päästä. Jos rokotteista huolimatta saan tartunnan ja taudin vakavan muodon, se on sitten niin. En olisi ottanut rokotteita, jos en uskoisi niillä olevan mitään tehoa, vaan olisin vain jatkanut hengityssuojainten käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on niin turha jäädä odottelemaan, että hallitus antaisi luvan lopettaa maskin käyttö. Mitä heidän äänestäjänsäkin siihen sanoisivat.
Itse on osattava ratkaisut tehdä.
Juuri näin. Minun rajani on lokakuussa. Siihen saakka kaikki yli 16 v on rokotettu, jos rokotteen on päättänyt ottaa.
En pyydä hallitukselta tai edes ylilääkäriltä lupaa.
Me Suomalaiset ollan kansana idän ihmisiä ja siksi pidetään maskeista, maskit tulee tänne varmaan jäädäkseen, aivan kuten kauko-idässä jossa on pidetty maskeja jo kauan ennen koronaa.
Ruotsi on poistanut (paljon Suomea suppeamman) maskisuosituksensa jo hyvä tovi sitten, samoin teki Tanska. Ahvenanmaa teki oman ratkaisunsa viime viikolla, lähti naapurimaiden linjoille ja poisti maskisuosituksen kaikkialta.
Ollaan ylpeitä kirjoitti:
Me Suomalaiset ollan kansana idän ihmisiä ja siksi pidetään maskeista, maskit tulee tänne varmaan jäädäkseen, aivan kuten kauko-idässä jossa on pidetty maskeja jo kauan ennen koronaa.
Ruotsi on poistanut (paljon Suomea suppeamman) maskisuosituksensa jo hyvä tovi sitten, samoin teki Tanska. Ahvenanmaa teki oman ratkaisunsa viime viikolla, lähti naapurimaiden linjoille ja poisti maskisuosituksen kaikkialta.
Idässähän pidetään maskeja ilmansaasteiden vuoksi. Suomessa on tutkimusten mukaan maailman puhtain tai toiseksi puhtain ilma, ehkä Kanadan jälkeen. Helsingissäkään ei ole koskaan niin huono ilma kuin jossain Pekingissä normi tiistaina.
Maski lämmittää kasvoja syksyllä/talvella, joten en luovu sen käytöstä. Muuten nenä valuu kylmästä ilmasta. Tosin olen valinnut ohuen kangasmaskin, jotta voi paremmin hengittää. Kertakäyttöisiä en osta.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni Sama toimittaja itki aiemmin, kun joku vanha mies oli tarjonnut junassa maskia.. Että pitääkö sitä heti olla Maski naamassa.. (oma oli kassissa ja juttu kaverin kanssa kesken).
Pyysi vielä lähettämään kokemuksia maskien tuputtajista.
Kommenttiosiossa ei saanut juuri positiivista palautetta.
Heh, sorry. Jotenkin näen tuossa tietyn linjan.
Voihan hänellä ollakin "tietty linja", mutta ihan asiaa hän tuossa tämänpäiväisessä kirjoitti. Ja mitä tulee siihen maskien tuputtamiseen, niin onhan sellainen muiden kyttääminen ja vahtiminen aika ärsyttävää. Syytä toisen maskittomuuteen ei voi tietää, mutta vaikka se olisikin pelkkä halu olla ilman maskia, niin entäs sitten? Missä vaiheessa meidän yhteiskuntaan tuli normaaliksi kytätä ja vahtia koko ajan muita? Alunperin maskisuositukseen kuului se, että ei ole korrektia tai suotavaa huomautella muille maskittomuudesta - mutta ei mennyt kuin muutama kuukausi, kun tästä kohteliaisuusperiaatteesta oli luovuttu, ja sitten alkoi olla jo ihan normaalia huomautella, valittaa ja tyrkyttää, jos joltain sattui maski puuttumaan. On ihan paikallaan, että tällaisessa asenneilmapiirissä joku painaa lehteen vähän toisenkinlaisia näkemyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi näistä maskeista on tällainen vouhotus. Itse aloin käyttää maskia kaupassa, metrossa ymv heti kun niiden hinta tuli inhimilliselle tasolle, ilman mitään suosituksia. Aion myös käyttää niitä toistaiseksi koska tartunnat pk-seudulla ovat aika korkealla. Jos joku ei käytä niin sitten ei, mitä tuosta riitelemään. Eiköhän ne ensi vuoden kuluessa saada pois. Kunhan saadaan rokotekattavuus tarpeeksi korkealle.
Nimenomaan näin. Minua ihmetyttää, että joillekin maskin käyttö on niin vaikeaa, samoin sen asian hyväksyminen, että useimmat käyttävät maskeja - vai haastaako maskien näkeminen oman vakaumuksen niin pahasti kuitenkin, että pitää tulla someen riekkumaan?
Vaikeaa? Sinustako sitten maskia pitäisi vain käyttää, oli sille järkeviä perusteita vai ei? Ja sekö riittää syyksi, että "no ei ole suositusta poistettukaan"? Ja sitä paitsi kyllä maskin käyttö voi joillekin ollakin vaikeaa: maski voi tuntua epämukavalta ja pahalta, se voi ahdistaa, se voi haitata hengittämistä, se voi aiheuttaa iho-ongelmia... Esimerkiksi. Yksittäiset maskit tuskin ärsyttävät niinkään, vaan se ärsyttävä asia on maskisuositus, jota ei ole enää perusteltu kunnolla, tai itse asiassa sen olemassaoloa ei ole enää perusteltu lainkaan. Ne syyt, joiden vuoksi se alunperin otettiin käyttöön, ovat jo poistuneet (alunperin maskeja alettiin käyttää, koska ei ollut vielä rokotteita suojaamaan riskiryhmiä), mutta silti maskisuositusta ei ole purettu, eikä toisaalta maskisuositukselle ole esitetty mitään uusia perusteita, ellei sitten sellaiseksi lasketa sitä, että "ei yhtään tiedetä milloin maskeista luovutaan". Tällä hetkellä tuo itse asiassa tuntuu olevan varsinainen syy, miksi maskeja käytetään: kun ei tidetä, milloin lopetettaisiinkaan.
Rajoituksille ja määräyksille pitää olla selkeät perustelut. Esimerkiksi Uudenmaan sulku perusteltiin ja sille annettiin aikaraja. Samoin monen muun rajoituksen kohdalla on keskusteltu koko ajan siitä, millaisessa virustilanteessa niistä voitaisiin luopua. Maskisuosituksen kohdalla pyöritellään vaan päätä eikä oteta mitään kantaa siihen, millainen pitäisi esim. rokotuskattavuuden olla, jotta niistä luovuttaisiin. Maskifanaatikkojen vihaa peläten jotkut ovat jo alkaneet vakuutella, että kyllä maskeja käytetään vielä koronan jälkeenkin. Sekö tässä sitten pitää ymmärtää vastaukseksi siihen, kuinka kauan maskisuositus on voimassa? Eli ikuisesti?
Maskeja vaaditaan samasta syystä kuin miksi aikoinaan mestauksissa sekä pyövelillä että kuolemaantuomitulla oli maskit. Sillä saadaan häivytettyä sitä luontaista inhimillisyyttä ja lähimmäisyydentunnetta mitä ihmiset normaalisti tuntevat toisiaan kohtaan. Eli saadaan ihmiset psykologisesti etääntymään toisistaan, jolloin heitä on tietysti helpompi hallita. Jopa lapset pakotetaan piilottamaan kasvonsa toisiltaan ja siten estetään normaali vuorovaikutustaitojen kehitys.
Vierailija kirjoitti:
Maskeja vaaditaan samasta syystä kuin miksi aikoinaan mestauksissa sekä pyövelillä että kuolemaantuomitulla oli maskit. Sillä saadaan häivytettyä sitä luontaista inhimillisyyttä ja lähimmäisyydentunnetta mitä ihmiset normaalisti tuntevat toisiaan kohtaan. Eli saadaan ihmiset psykologisesti etääntymään toisistaan, jolloin heitä on tietysti helpompi hallita. Jopa lapset pakotetaan piilottamaan kasvonsa toisiltaan ja siten estetään normaali vuorovaikutustaitojen kehitys.
Tähän liittyen tuli mieleen, että en oikein tajua miten se toimii, että treffeilläkin jotkut käyttävät maskeja. Aika järjetön ajatus - ei näe miltä toinen näyttää, miten kommunikoi ilmeillä, ja väistämättä osa kommunikointia puuttuu. No, ehkä heille sitten se maski on olennaisempi juttu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta olisi varmaan ihan ok, jos Suomeen tulisi burkha- ja niqab-pakko? Ei niidenkään käyttö ole vaikeaa.
Olisi kiinnostavaa nähdä, mitä tapahtuisi, jos maskisuosituksesta luovuttaisiin, mitä tekisivät ne, jotka nyt suhtautuvat maskeihin fanaattisesti ja ehdottomasti, paheksuvat maskittomia ja ehkä jopa tyrkyttävät maskeja heille. Lopettaisivatko ne samantien maskinkäytön suosituksen loputtua, eli loppuisiko fanaattisuus ja maski-intoilu kuin seinään heti suosituksen loppumisen myötä? Vai jatkaisivatko he sinnikkäästi maskinkäyttöä, vaikka olisi jo asiantuntijoiden taholta sanottu, ettei se ole enää välttämätöntä/tarpeen?
Maskihullu ostaa nyt vaan sen ffp2 maskin ja jättää muut rauhaan. Ei teillä ole mitään oikeutta enää kytätä muiden tekemisiä.
Vierailija kirjoitti:
Maski lämmittää kasvoja syksyllä/talvella, joten en luovu sen käytöstä. Muuten nenä valuu kylmästä ilmasta. Tosin olen valinnut ohuen kangasmaskin, jotta voi paremmin hengittää. Kertakäyttöisiä en osta.
Sulla varmaan ei ole rillejä? Pakkanen ja rillit ja maski = sokeana sit tuolla mennään.
En ole ollut pandemian aikana kertaakaan Suomessa, mutta olen saanut sen kuvan, että siellä kaikilla on kiltisti maskit päällä kaikkialla, vaikka se on koko ajan ollut vain SUOSITUS. Terveisiä vaan maasta, jossa suosituksen aikana ehkä viisi prosenttia ihmisistä kaivoi sen saman taskussa nuhjuuntuneen maskin naamalle esim. kauppaan mennessä. Sitten tuli maskipakko, joka nosti käyttöä jonkin verran, mutta ei ketään silti kiinnosta. Ei kyllä itseänikään.
Minä olen luopunut maskista jo joku aika sitten. Sen takana oli valheellinen turvan tunne. Tosiasiassa ne vaikeuttaa hengitystä eivätkä kuitenkaan suojaa viruksilta. Eli lisääntyneen hengityksen ja huonomman ilman laadun takia ne suorastaan haittaavat terveyttä. Maskin käyttö on aika lailla taikauskoon verrattava asia, jos ei sitten käytä jotain hiilisuodattimilla varustettuja kaasunaamareita.
Pitää aina välillä palauttaa mieleen tieteelliset tosiasiat. Koronan vaarallisuus on influenssan luokkaa. Kuljetko influenssakauden aikana maski naamalla ja pelkäät omaa varjoasikin? Otatko influenssapiikin joka vuosi? Niinpä.
Älä viitsi heittäytyä typeräksi. Jos minulla ei ole mitään syytä uskoa levittäväni mitään tauteja, ei minulla ole mitään syytä pitää maskiakaan. Eikä ole sinullakaan. Noin 0,1% suomalaisista sairastaa koronaa. Suurin osa karanteenissa. Ainoastaan heillä voisi olla jotain hyötyä maskista, jos heillä oireisiin kuulu yskää tai aivastelua. Meillä kaikilla muilla, 99,99% suomalaisista, se maski on turha.