"Maskikysymys on niin tulenarka, ettei käytön lopettamisesta uskalleta edes keskustella"
Ja Iltalehti tekee asiasta jutun, mutta juttua ei voi kommentoida...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e6503b6-3333-4a0a-a12b-0c8ecd9443ff
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni maskisuosituksesta ei missään nimessä saisi luopua kokonaan, vaan sitä pitäisi muuttaa.
Typerä mielipide. Maskit kokonaan pois.
Olkaa vaan maskitta. Odotellaan se puolisen vuotta, kun alkaa rokotteiden teho laskea..
Vierailija kirjoitti:
Olkaa vaan maskitta. Odotellaan se puolisen vuotta, kun alkaa rokotteiden teho laskea..
Tämä. Suomessa on turhan luja usko rokotteiden tehoon. Olen täysrokotettu.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sä tämän näin näet? Aiotko loppuikäsi käyttää maskia? Varmuuden vuoksi. Minä taas näen, että nythän ne maskit pitää heittää pois, kun on tuoreet rokotukset. Jos tässä maskien ja käsidesien kanssa odotellaan 6kk, niin sitten onkin rokotusten tehot alentuneet ja korona voi olla paljon vaikeampi.
Tästä syystä ei hiljakkoin rokotetun kannata pelätä koronaa pätkän vertaa. Se on juuri paras sairastaa siinä vaiheessa, ellei elä omassa kuplassaan ja kuvittele, että virus katoaisi.
Eli rokotettujen maskitus on omalta ostaltaan tuhoisaa ja tulee aiheuttamaan vakavia tautimuotoja ja kuolemia. Oikein odotellaan, ettei rokotuksista olisi enää hyötyä ja sitten voidaan sairastaa pahremman kaavan mukaan.
Puolet kansasta ei ole vielä täysin rokotettuja ja tartuntoja on 500-700 päivässä. Siinä perusteet maskin käytölle.
En käytä maskia vaikka kuljen päivittäin bussilla tai ratikalla. Myöskään kaupissa tms. En käytä tai tule käyttämäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Puolet kansasta ei ole vielä täysin rokotettuja ja tartuntoja on 500-700 päivässä. Siinä perusteet maskin käytölle.
Rokotekattavuus ei tule nousemaan kovin paljoa tästä ja mitään "tartuntoja" ei ole, on vain testipandemia.
Lisäksi maskit eivät edes estä mitään "tartuntoja".
Vierailija kirjoitti:
72% kaikista suomalaisista (ei siis vain yli 11-vuotiaista vaan myös sitä nuoremmista, joita ei edes rokoteta) on saanut ekan rokoteannoksensa ja 50,8% myös toisen annoksensa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että suurin osa niistä, jotka rokotteen ylipäätään ottavat, on jo saanut ekan rokotteen eli toka rokote puuttunee enää vain 21,2%:lta. Loput eivät tule rokotetta ottamaankaan tai ovat alle 12-vuotiaita, joita ei rokoteta.
Niin kauan kun maassa on satoja tartuntoja per päivä ei ole mitään syytä luopua suosituksesta. Se ei ole mikään pakko, eikä mikään estä käyttämästä järkeä sen maskin käytössä. Asiakaspalvelutöissä oleville tietysti ikävä, mutta tässä varmaan työnantajan sana painaa. Harva haluaa karkoittaa maksavia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
” Sen sijaan Suomessa on väläytelty jopa sitä, että maskien käyttö voisi jatkua koronan jälkeenkin”
Sairasta, ei mulla muuta.
Uskomatonta. Olisi kiinnostavaa lukea jotain analyysiä siihen, miksi juuri Suomessa ollaan nyt saatu tällainen pakkomielle maskeista.
Kun talvella 2020 koronavirusta alkoi tulla Tirolin matkailijoiden mukana Suomeen ja sairaalan joutua yhä enemmän koronapotilaita, suomalaiset säikähtivät. Säikähtivät niin, että ravintoloita kohtasi asiakaskato, kauppakeskukset hiljenivät jne. Osa vanhemmista otti lapsensa pois koulusta. Tämä siis tapahtui jo ennenkuin hallitus ja viranomaiset tekivät yhtään mitään. Kun tartuntaluvut kesällä 2020 painuivat lähelle nollaa, suomalaiset alkoivat taas liikkua, istua terasseilla, shoppailla jne. Loppukesästä saapuivat Skopjen lennot ja tartuntaluvut alkoivat taas nousta. Jotta suomalaiset eivät toistamiseen olisi alkaneet viettää aikaansa kotona vaan olisivat edelleenkin käyneet kuluttamassa rahojaan, piti keksiä jotain. Ja se jotain oli maski. Kun käytti maskia, saattoi edelleen käydä kuluttamassa rahojaan. Koska tartuntaluvut eivät ole sen jälkeen käyneet lähelläkään nollaa, on maskeista tullut taikakalu, jonka ansiosta suomalaiset uskaltavat käydä kuluttamassa rahojaan. Jos maskisuositus poistettaisiin, vaikka tartuntaluvut eivät ole vieläkään kesän 2020 tasolla, on mahdollista, että kuluttaminen taas laskisi.
Tämä kyllä kuulostaa varsin uskottavalta tulkinnalta.
Itse sain juuri toisen rokoteannoksen enkä enää maskia käytä. Mitään maskipakkoa ei Suomessa ole!
Sehän on pelkkä maskiSUOSITUS. Maskia ei ole pakko käyttää jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas Iltapaskan klikkiotsikko uutisia. Artikkelin sisältö on nolla.
Ei todellakaan ollut. Esimerkiksi tämä oli aika mielenkiintoista tietoa:
"Iltalehti on yrittänyt kysyä asiantuntijoilta mielipidettä maskisuosituksen purkamiseen. Keskusteluissa on tullut ilmi, että suosituksen purkua tai vähintään keskustelua siitä pidetään ajankohtaisena. Moni kuitenkin sanoo suoraan, että ei halua kommentoida julkisuudessa aiheesta mitään.
Aiheeseen liittyvien palautteiden sävyä ei kuulemma jaksa kukaan."
Eli asiantuntijat eivät uskalla edes puhua maskisuosituksen poistamisesta. Joten he sitten jättävät asian roikkumaan. Sekin on ihan mielenkiintoinen kysymys, miksi maskeista luopumisesta on tullut tässä maassa tuollainen tabu - ja miten se saattoi tapahtua alle vuodessa?
Onko siis niin, että nämä hysteeriset sosiopaatit pitävät meitä vankeina?
Siltä se näyttää.
Itse käytän kasvomaskia, koska muutkin .. mutta en enää kauaa jaksa. Olen niin kyllästynyt siihen maskiroskaan ja hiostavaan tunteeseen.
Jos ei kohta tule purkua tähän tilanteeseen niin kai sitä täytyy vain alkaa olla ilman kasvomaskia ja odottaa, että muutkin alkavat.
Meillä esim viime kesän helteillä duunissa maskipakko, hiki valuu maskin alta, sitä sitten pyyhiskelet jollain räteillä... päätös johtoryhmän ilmastoidusta neukkarista. Itse työskentelen pääsääntöisesti ainakin 5 metrin päässä kenestäkään, tosi viisaalta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun maassa on satoja tartuntoja per päivä ei ole mitään syytä luopua suosituksesta. Se ei ole mikään pakko, eikä mikään estä käyttämästä järkeä sen maskin käytössä. Asiakaspalvelutöissä oleville tietysti ikävä, mutta tässä varmaan työnantajan sana painaa. Harva haluaa karkoittaa maksavia asiakkaita.
Onko maskista kieltäytyminen irtisanomisperuste? Etenkään jos ei työsopimuksessa lue.. olisi kiinnostavaa saada ennakkotapaus.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on pelkkä maskiSUOSITUS. Maskia ei ole pakko käyttää jos ei halua.
Ei asia ihan noin yksinkertainen ole. Esimerkiksi kouluissa ei anneta vaihtoehdoksi kieltäytyä, myöskään monessa työssä on maskipakko. Moni ihminen myös taipuu sosiaalisen paineen ja jatkuvan kyräilyn vuoksi käyttämään maskia, vaikkei haluaisikaan. Mutta etenkin alaikäisten kohdalla on epäreilua odottaa, että vaikka 12-vuotias aloittaa jonkun yksinäisen taistelun koulussa, mikä saattaa vaikuttaa hänen kouluarvosanoihinsa, kaverisuhteisiin ja yleensä kouluarkeen. Helppo sanoa, ei ole pakko käyttää, jos se omalla kohdalla tarkoittaa vain jotain Prismassa käyntiä.
Ja vaikka itse en käytäkään maskia, niin kyllä koen sen häiritseväksi ja ärsyttäväksi, että junassa on pari kertaa osunut kohdalle konnari, joka on tyrkyttämällä tyrkyttänyt maskia. Vastaukseksi ei riittänyt, että "joo ei mulla ole, en käytä" - tässä vaiheessa konnari oli jo kaivanut ostomaskin laukustaan ja oli valmis pakottamaan sen minulle. Siinä vaiheessa lisäsin, että minulla on terveydellinen syy, jolloin hän herkesi. Mutta entä, jos joku ei osaa oikeita vuorosanoja? Entä, jos joku on vähän arempi tai ujompi ihminen, eikä jaksa tai pysty tuollaiseen?
Onko siis niin, että nämä hysteeriset sosiopaatit pitävät meitä vankeina?