Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Maskikysymys on niin tulenarka, ettei käytön lopettamisesta uskalleta edes keskustella"

Vierailija
03.09.2021 |

Ja Iltalehti tekee asiasta jutun, mutta juttua ei voi kommentoida...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e6503b6-3333-4a0a-a12b-0c8ecd9443ff

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas Iltapaskan klikkiotsikko uutisia. Artikkelin sisältö on nolla.

Vierailija
2/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen fiksu toimittaja. Olen itsekin ihmetellyt, miksei maskivouhotusta ole kyseenalaistettu enempää, vaikka monien muiden rajoitusten purusta on puhuttu jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artikkelin sisältö on nolla.

Ei todellakaan ollut.

Vierailija
4/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muita pakkoja perustellaan yhtä heppoisin perustein? No, pakkoruotsi on toinen, mutta onko muita?

Vierailija
5/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus. Siinä on kerrottu juuri maskien haasteista mm. lasten kanssa.

Minä vaadin, että nyt Marin ja kumppanit ottavat itseään niskasta kiinni. Päätöksiä pitää uskaltaa tehdä, vaikka jotkut hysterisoituneet saakin hyperventilaatiokohtauksen. Ja kyllä, voi ostaa vaikka FFP2- maskeja, jos pelottaa edelleen. On niin helppoa laittaa rajoituksia ja vaatia toisilta kaikkea, mutta vastuuta on myös pystyä purkamaan synnyttämänsä pelon aiheuttamat ilmiöt. Se on sitä johtajuutta. Kaikkia ei voi miellyttää.

Tässähän oli tämä, että kun näitä suosituksia annettiin, niin niiden vastustaminen oli vastuutonta denialismia. Minä en koskaan ole vastustanut yhtään rajoitusta, mutta olen nähnyt koko ajan, että tämä jatkuu loputtomiin. Mitä kauemmin eletään näin, sitä panikoituneempia ihmiset on kaikelle vapaudelle ja maskittomuudelle.

Vierailija
6/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnnä ap maski pyllyysi, sillähän siitä pääset.

Vierailija
7/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas Iltapaskan klikkiotsikko uutisia. Artikkelin sisältö on nolla.

Ei todellakaan ollut. Esimerkiksi tämä oli aika mielenkiintoista tietoa:

"Iltalehti on yrittänyt kysyä asiantuntijoilta mielipidettä maskisuosituksen purkamiseen. Keskusteluissa on tullut ilmi, että suosituksen purkua tai vähintään keskustelua siitä pidetään ajankohtaisena. Moni kuitenkin sanoo suoraan, että ei halua kommentoida julkisuudessa aiheesta mitään.

Aiheeseen liittyvien palautteiden sävyä ei kuulemma jaksa kukaan."

Eli asiantuntijat eivät uskalla edes puhua maskisuosituksen poistamisesta. Joten he sitten jättävät asian roikkumaan. Sekin on ihan mielenkiintoinen kysymys, miksi maskeista luopumisesta on tullut tässä maassa tuollainen tabu - ja miten se saattoi tapahtua alle vuodessa?

Vierailija
8/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Sen sijaan Suomessa on väläytelty jopa sitä, että maskien käyttö voisi jatkua koronan jälkeenkin”

Sairasta, ei mulla muuta.

Vierailija
9/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi haluaa aina olla ja tehdä kuten Ruotsi ja Tanska, niin miksei tässä maskiasiassa sitten?

Vierailija
10/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kyse suosituksesta, niin se ei ole ongelma kenellekään. Paitsi trolleille.

Vierailija
11/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi haluaa aina olla ja tehdä kuten Ruotsi ja Tanska, niin miksei tässä maskiasiassa sitten?

Niin, tässä otetaan mallia Kiinasta. Kuka olisi uskonut, että juuri Kiinasta tulee esikuva pohjoismaiselle hyvinvointivaltiolle, jossa on kansalaisten tiukan kontrollin sijaan pidetty tärkeänä aiemmin muita arvoja? Kuka olisi uskonut, että Suomi ottaa ennemmin mallia Kiinasta kuin muista Pohjoismaista?

Vierailija
12/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen fiksu toimittaja. Olen itsekin ihmetellyt, miksei maskivouhotusta ole kyseenalaistettu enempää, vaikka monien muiden rajoitusten purusta on puhuttu jo.

Halutaan kiusata ihmisiä. Jotkut joutuvat tekemään rankkaa työtä se maski naamalla. Todella terveellistä.

Vierailija
13/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on kyse suosituksesta, niin se ei ole ongelma kenellekään. Paitsi trolleille.

Mikä vapaaehtoinen suositus se on, jos kouluissa käytännössä on maskipakko, samoin monella työpaikalla? Tai kun junassa istuessa maskittomille tyrkytetään maskia, eikä pelkkä "sori, en käytä" riitä vastaukseksi? Tai kun suuri osa kansasta ylläpitää painostukseen perustuvaa sosiaalista painetta, jolla yritetään paheksunnan ja kyttäämisen keinoin saada kaikki käyttämään maskia?

Vierailija
14/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halutaan kiusata ihmisiä. Jotkut joutuvat tekemään rankkaa työtä se maski naamalla. Todella terveellistä.

Pitää muistaa, että maskisuosituksesta päättävät ihmiset eivät itse käytä maskia. He saattavat laittaa sen näön vuoksi kauppareissulle, ettei tule sanomista, mutta nykyisin eivät ole jaksaneet edes kaikkiin TV-kuviin laittaa. Muille kyllä suunnittelevat maskisuosituksia niin töihin kuin harrastuksiin. Kyllä joku, ilmeisesti itse omakotitalossa asuva, jossain vaiheessa yritti saada läpi sitä, että kerrostalossa asuva joutuisi käyttämään maskia oman kotitalonsa rappusissakin.

Vierailija
15/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

” Sen sijaan Suomessa on väläytelty jopa sitä, että maskien käyttö voisi jatkua koronan jälkeenkin”

Uskomatonta. Olisi kiinnostavaa lukea jotain analyysiä siihen, miksi juuri Suomessa ollaan nyt saatu tällainen pakkomielle maskeista.

Vierailija
16/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää tehdä rankkaa työtä ja on maskivaatimus niin miksei käytettäisi parempia maskeja? Yleensäkään työvälineissä ei kannata liikoja kitsastella. Kunnon cbrn maskit tilalle.

Vierailija
17/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tä? Minulle on yksi lysti mitä muut tekevät. Käytin maskia jo pandemian alussa, kun muut eivät vielä käyttäneet ja käytän edelleen (ffp2-maskia). Hölmöhän minä olisin, jos en älyäni ja tietoani käyttäisi itseni suojelemiseen.

Vierailija
18/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskipakko saisi pysyä ainiaan! Näin on parempi.

Vierailija
19/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni maskisuosituksesta ei missään nimessä saisi luopua kokonaan, vaan sitä pitäisi muuttaa. Eli pitäisi olla suositus, että julkisissa sisätiloissa käytetään maskia, jos on jotain hengitystieinfektioon viittaavia oireita. Ihan riippumatta siitä, onko koronaa, influenssaa vai jotain "pikku flunssaa". Tällä olisi kahdenlainen infektioiden leviämistä vähentävä mekanismi: Ensinnäkin, ihmiset eivät viitsisi niin herkästi lähteä flunssaisena ihmistenilmoille, jos maskia pitäisi silloin käyttää, ja jos olisi pakko lähteä kipeänä kauppaan tms. se maski suojaisi, ettei muut kaupassa olijat saisi niin helposti sitä tautia.

Miksi vain yhden räkätaudin leviäminen pitää estää, mutta muista ei niin väliä? 

Terveisin hän, joka ei tykkää mistään räkätaudeista.

Vierailija
20/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta. Olisi kiinnostavaa lukea jotain analyysiä siihen, miksi juuri Suomessa ollaan nyt saatu tällainen pakkomielle maskeista.

Kun talvella 2020 koronavirusta alkoi tulla Tirolin matkailijoiden mukana Suomeen ja sairaalan joutua yhä enemmän koronapotilaita, suomalaiset säikähtivät. Säikähtivät niin, että ravintoloita kohtasi asiakaskato, kauppakeskukset hiljenivät jne. Osa vanhemmista otti lapsensa pois koulusta. Tämä siis tapahtui jo ennenkuin hallitus ja viranomaiset tekivät yhtään mitään. Kun tartuntaluvut kesällä 2020 painuivat lähelle nollaa, suomalaiset alkoivat taas liikkua, istua terasseilla, shoppailla jne. Loppukesästä saapuivat Skopjen lennot ja tartuntaluvut alkoivat taas nousta. Jotta suomalaiset eivät toistamiseen olisi alkaneet viettää aikaansa kotona vaan olisivat edelleenkin käyneet kuluttamassa rahojaan, piti keksiä jotain. Ja se jotain oli maski. Kun käytti maskia, saattoi edelleen käydä kuluttamassa rahojaan. Koska tartuntaluvut eivät ole sen jälkeen käyneet lähelläkään nollaa, on maskeista tullut taikakalu, jonka ansiosta suomalaiset uskaltavat käydä kuluttamassa rahojaan. Jos maskisuositus poistettaisiin, vaikka tartuntaluvut eivät ole vieläkään kesän 2020 tasolla, on mahdollista, että kuluttaminen taas laskisi.