Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Maskikysymys on niin tulenarka, ettei käytön lopettamisesta uskalleta edes keskustella"

Vierailija
03.09.2021 |

Ja Iltalehti tekee asiasta jutun, mutta juttua ei voi kommentoida...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e6503b6-3333-4a0a-a12b-0c8ecd9443ff

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskit eivät ole taikakalu niin kuin ei mikään mukaan tämän viruksen kanssa. Virustaudeissa saadulla virusannoksella on merkitystä. Mitä isomman annoksen saat, sitä todennäköisemmin saat vakavammat oireet. Joten kahden rokotteen saaneena, ffp2- maskia pitävänä voin edelleen saada tartunnan, mutta olenpahan tehnyt kaikkeni, että tauti on mahdollisimman lievä. Muut imekööt sisuksiinsa virusta niin paljon kuin haluavat. Ei kuulu minulle.

Vierailija
42/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni maskisuosituksesta ei missään nimessä saisi luopua kokonaan, vaan sitä pitäisi muuttaa. Eli pitäisi olla suositus, että julkisissa sisätiloissa käytetään maskia, jos on jotain hengitystieinfektioon viittaavia oireita. Ihan riippumatta siitä, onko koronaa, influenssaa vai jotain "pikku flunssaa". Tällä olisi kahdenlainen infektioiden leviämistä vähentävä mekanismi: Ensinnäkin, ihmiset eivät viitsisi niin herkästi lähteä flunssaisena ihmistenilmoille, jos maskia pitäisi silloin käyttää, ja jos olisi pakko lähteä kipeänä kauppaan tms. se maski suojaisi, ettei muut kaupassa olijat saisi niin helposti sitä tautia.

Miksi vain yhden räkätaudin leviäminen pitää estää, mutta muista ei niin väliä? 

Terveisin hän, joka ei tykkää mistään räkätaudeista.

Koska jokainen voi räkätauteja pelätessään käyttää itse ffp-maskia. Voitaisiin siirtyä sellaiseen, että jokainen suojelee itse itseään sen verran, mitä haluaa. Voi ottaa koronarokotteen tai voi käyttää loppuikänsä maskeja. Mutta yleisestä maskisuosituksesta voidaan luopua - kun kaikilla maskia käyttävillä on ffp-maskit, ei ole mitään väliä, onko joku muu ilman maskia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun maassa on satoja tartuntoja per päivä ei ole mitään syytä luopua suosituksesta. Se ei ole mikään pakko, eikä mikään estä käyttämästä järkeä sen maskin käytössä. Asiakaspalvelutöissä oleville tietysti ikävä, mutta tässä varmaan työnantajan sana painaa. Harva haluaa karkoittaa maksavia asiakkaita.

Onko maskista kieltäytyminen irtisanomisperuste? Etenkään jos ei työsopimuksessa lue.. olisi kiinnostavaa saada ennakkotapaus.

Ei varmaan, mutta voi olla, ettei osa-aikaisilla tipu työvuoroja. Omalla työpaikalla maskin käyttö on täysin järjetöntä, ellei tarvitse oikeasti neuvoa kolleegaa kädestä pitäen. Muutoin kohtaamiset ovat ohikulkemisia käytävällä. Silti enemmistö käyttää jatkuvasti maskia.

Vierailija
44/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen fiksu toimittaja. Olen itsekin ihmetellyt, miksei maskivouhotusta ole kyseenalaistettu enempää, vaikka monien muiden rajoitusten purusta on puhuttu jo.

Ole ihan hiljaa vaan, kun et ymmärrä yhtään mitään asioista.

Stanfordin ja Yalen vastajulkaistu tutkimus osoittaa, että maskit ovat aivan erinomainen lisä koronan turvallisuuspatterissa.

Maskeista valittamisen sijaan sulata ne valtavat hengitystäsi estävät rasvamassat mahan ja pallean tienoilta.

Vierailija
45/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskit eivät ole taikakalu niin kuin ei mikään mukaan tämän viruksen kanssa. Virustaudeissa saadulla virusannoksella on merkitystä. Mitä isomman annoksen saat, sitä todennäköisemmin saat vakavammat oireet. Joten kahden rokotteen saaneena, ffp2- maskia pitävänä voin edelleen saada tartunnan, mutta olenpahan tehnyt kaikkeni, että tauti on mahdollisimman lievä. Muut imekööt sisuksiinsa virusta niin paljon kuin haluavat. Ei kuulu minulle.

Juuri niin - tällaista ajattelua toivonkin. "Ei kuulu minulle" - tämä on juuri se, mitä jokaisen tulisi nyt alkaa ajatella. Eli muiden maskit eivät kuulu itselle, jokainen huolehtii omat asiansa. Itse olen ottanut kaksi rokotetta ja päättänyt, että se riittää omalla kohdallani. Joku muu käyttää lisäksi ffp-maskia. Yhtään ei minua kiinnosta, onko joku muu rokotettu (oma asiansa, jos ei ota rokotetta ja ottaa riskin vakvammasta koronataudista) tai onko muilla maskit (itse luotan sen verran rokotteen tehoon kohdallani, että en tarvitse muiden kirurginmaskien antamaa "suojaa", joka muutenkin on kyseenalainen).

Vierailija
46/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen fiksu toimittaja. Olen itsekin ihmetellyt, miksei maskivouhotusta ole kyseenalaistettu enempää, vaikka monien muiden rajoitusten purusta on puhuttu jo.

Stanfordin ja Yalen vastajulkaistu tutkimus osoittaa, että maskit ovat aivan erinomainen lisä koronan turvallisuuspatterissa.

Maskeista valittamisen sijaan sulata ne valtavat hengitystäsi estävät rasvamassat mahan ja pallean tienoilta.

Ole itse hiljaa. Maskien TULEE olla vapaaehtoisia.

Vierailija
47/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta myös ulkonaliikkumiskielto on tehokas keino - pitäisikö meillä sitten olla sellainenkin, jos kerran tehokkuuden nimissä saa päättää mitä vain? Toisaalta mitä sillä erinomaisella lisällä oikeastaan tavoitellaan tilanteessa, jossa rokotukset etenevät eikä sairaaloiden kapasiteetti ole vaarassa?

Vierailija
48/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nyt kannattaisi pari viikkoa odottaa, mitä tuon kahden metrin välien poiston jälkeen tartunnoissa tapahtuu. 

3-4 kertaa on jo avattu liian paljon rajoituksia ja suosituksia kerralla ja aina vain uutta aaltoa pukkaa. Älkää ainakaan vielä heittäkö niitä maskejanne pois, vaan säilyttäkää varalta.

Vierailija
49/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä bangladeshiläiset huuhaatutkimukset eivät erottele sitä, mitä maski itsessään vaikuttaa ja mitä se vaikuttaa, että maski päässä ei haluta tehdä mitään ylimääräistä, eli liikutaan vähemmän kodin ulkopuolella.

Vierailija
50/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päätin nyt lopettaa maskin käytön. Siitä ei ole juurikaan hyötyä. Ei varsinkaan kirurginmaskeista ja muut ovat liian kalliita. Nyt kannattaa satsata rokotusten nopeuttamiseen!

Vierailija
51/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nyt kannattaisi pari viikkoa odottaa, mitä tuon kahden metrin välien poiston jälkeen tartunnoissa tapahtuu. 

3-4 kertaa on jo avattu liian paljon rajoituksia ja suosituksia kerralla ja aina vain uutta aaltoa pukkaa. Älkää ainakaan vielä heittäkö niitä maskejanne pois, vaan säilyttäkää varalta.

Ei ole mitään "tartuntoja", vaan pelkästään testipandemia. Positiivinen testitulos ei tarkoita yhtään mitään, eikö tämä ole jo tullut selväksi?

Vierailija
52/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan tietysti vain rokottamattomat tarvitsisivat vielä maskin tietyissä paikoissa. 

Vierailija
53/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan tietysti vain rokottamattomat tarvitsisivat vielä maskin tietyissä paikoissa. 

Ei. En ota rokotteita enkä käytä maskia. Maskit ovat pelkkä plandemian symboli ja niillä halutaan pitää yllä pelkoa ja tunnetta siitä, että "nyt on pandemia meneillään".

Mitään muuta virkaa niillä ei ole. Silmnlumetta ja turvallisuusharhan luontia.

Vierailija
54/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne uudet aallot ovat johtuneet siitä, että on tuotu ulkomailta lisää koronaa tai jokin uusi variantti, tai sitten baarien yms avaamisesta. Hassua kyllä, mutta maskisuositus ei näkynyt koronatartuntojen kehityksessä mitenkään, joten voisi olettaa, ettei tule näkymään maskisuosituksen poistaminenkaan - sikäli kuin sitä ikinä edes yritetään poistaa.

Vierailija
55/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä bangladeshiläiset huuhaatutkimukset eivät erottele sitä, mitä maski itsessään vaikuttaa ja mitä se vaikuttaa, että maski päässä ei haluta tehdä mitään ylimääräistä, eli liikutaan vähemmän kodin ulkopuolella.

Joo, mulla ainakin kaikki museo, leffa, ostosreissut jääneet minimiin, matkailusta puhumattakaan.

Vierailija
56/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä maskia vaikka kuljen päivittäin bussilla tai ratikalla. Myöskään kaupissa tms. En käytä tai tule käyttämäänkään.

Et ole mikään cool ja rohkea sankari, vaan itsekeskeinen juntti.

Vierailija
57/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä maskia vaikka kuljen päivittäin bussilla tai ratikalla. Myöskään kaupissa tms. En käytä tai tule käyttämäänkään.

Minäkään en käytä maskia missään eikä minua kiinnosta sinun turha mielipiteesi asiasta. Olen täysin terveenä ollut, elänyt normaalisti ja maskia en todellakaan tarvitse.

Vierailija
58/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en käytä maskia missään eikä minua kiinnosta sinun turha mielipiteesi asiasta. Olen täysin terveenä ollut, elänyt normaalisti ja maskia en todellakaan tarvitse.

Tuollaisten junttien takia ihmisiä sairastuu, vammautuu ja kuolee. Oletko ylpeä itsestäsi?

Vierailija
59/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisten junttien takia ihmisiä sairastuu, vammautuu ja kuolee. Oletko ylpeä itsestäsi?

Tällaisten väitteiden tueksi pitäisi varmaan olla jotain faktatietoa. Jos kukaan ei nyt käyttäisi maskeja, niin kuinka moni ihminen sairastuisi, vammautuisi ja kuolisi sen seurauksena? 

Ahvenanmaalla on luovuttu maskisuosituksesta. Kuinka paljon kuolemia sen seurauksena on odotettavissa?

Vierailija
60/104 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö nyt, hysteerikko. Terve ihminen ei aiheuta mitään, sinut on vain aivopesty ja peloteltu hyvin.