Poliittiset ja muut epämääräiset virkanimitykset
Mitä mieltä olette poliittisista ja muista lehmänkauppoja sisältävistä virkanimityksistä? Viimeisimpänä esimerkkinä tänään valtioneuvostossa tehty kokoomuksen Karhusen nimitys Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylijohtajaksi. Pätevämpiäkin hakijoita oli, mutta politiikka ratkaisi. Poliittisia virkanimityksiä ei enää tehdä pelkästään ylimmissä viroissa vaan menettelystä on tullut arkipäivää ihan tavallisia virkamiehiä nimitettäessäkin. Ei kokoomus ole ainoa puolue, joka noin toimii. Viime aikoina sen toiminta on vaan ollut härskeintä. Ei politiikka silti ole aina ratkaiseva tekijä nimityksissä. Usein niihin kätkeytyy myös kaverin tai kaverinkaverin nimittäminen. Hyvänä esimerkkinä Helsingin apulaiskaupunginjohtajan virkaan liittynyt yritys, joka onneksi saatiin estettyä, kun asiasta tuli riittävän julkinen ja tarpeeksi kiusallinen Stubbille.
Kommentit (17)
http://valtioneuvosto.fi/toiminta/paatokset/paatos/fi.jsp?oid=426784
Valtioneuvoston päätökset löytyvät tuosta linkistä. Virkanimitykset ovat ihan lopussa. On näköjään saatu lopulta tehtyä STM:n valvontajohtajan nimityskin. Sehän oli vaiheessa kai melkein vuoden. Vissiin siinäkin etsittiin "sopivaa" kun niin kauan kesti.
Noi on kaikki poliittisia ja ykskään ei oo tarpeellinen! Yksitysiellä puolella ei oo varaa patsastelijoiden pestaamiseen mutta valtiolla vaan on. Perustetaan vaan veronmaksajin lompsasta lisää paikkoja joihin poliitikot voi nimittää puoluekavereitaan tai muita kavereitaan ja loput rahat Kreikkaan! Jos vuoden kestää työhön pääsy niin pitäis sen kertoo jo että ilmankin tää maa pärjää. Ehkä senkin takana on joku h-vetin nimitysautakunta jolle maksettiin vaativan työn lisää.
Saiko kukaan nuori nainen tällä kertaa mitään paikkaa?Joku, joka on tehnyt Rolexanteri I:lle vaalityötä?
jotenkin on menny maku, kun ministereiksi ja muihin korkeisiin tehtäviin valitaan "sopivia" tai kavereita. Varmaan niin on tehty aikaisemminkin, mut luulis, että mitä isompi tehtävä, niin pätevyydellä on merkitystä. Katselin eilen a-studiota ja siellä oli Räty. Sekin on olevinaan niin asiantuntijaa ja ulkonäkönsä puolesta mulle tuli mieleen Risikko. Nuoren ei tarvitsis näyttää tädiltä!
Kuka oikeesti haluaa ministeriöön töihin jos töitä saa muualtakin?
Pekka Haavisto, koulutus ylioppilas, sai taannoin EU:n huippuviran jossa palkkaus 20 000e kuussa, vaikka pätevyysvaatimus oli korkeakoulututkinto. Näinhän nämä valitettavasti menee liian usein :(
Tuleeks nyt sitten kieltolaki ja tupakat pannaan! Vielä ehtii viroon...
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 18:13"]
Pekka Haavisto, koulutus ylioppilas, sai taannoin EU:n huippuviran jossa palkkaus 20 000e kuussa, vaikka pätevyysvaatimus oli korkeakoulututkinto. Näinhän nämä valitettavasti menee liian usein :(
[/quote]
Tämä oli musta varsin huono esimerkki, vaikka itsekin pidän osaa poliittisista virkanimityksistä ongelmallisina. Esimerkkiäsi ikävämpinä tilanteina pidän niitä, joissa virkamies/asiantuntijatyyppiseen tehtävään palkataan poliittisena nimityksenä henkilö, jonka asiantuntemus on jossain ihan muualla tai sitä ei ole, käyttäen keppihevosena sitä, että se on muodollisesti pätevä.
Muodollisia pätevyysvaatimuksia ei ole yleensä kiveen hakattu juuri tuon esimerkin tyyppisten tilanteiden takia. Jos tiettyyn virkaan on tarjolla ehdokas, joka ei täytä jotain muodollista pätevyysvaatimusta, mutta on työkokemuksen kautta pätevämpi kuin valtaosa muodollisen vaatimuksen täyttävistä, vaatimuksen pitää joustaa. En näe järkeä siinä, että EU tai mikään muukaan taho hirttäisi itseään muodollisiin pätevyysvaatimuksiin tavalla, joka estäisi sitä palkkaamasta johonkin työhön ansioituneimman hakijan. Muuten syntyisi kummallisia tilanteita. Esimerkiksi Haaviston tapauksessa saattaisi syntyä tilanne, jossa Haavistoa ei voitaisi koulutuksen puutteen vuoksi palkata johonkin työhön, mutta korkeakoulututkinnon rimaa hipoen suorittanyt henkilö, jota Haavisto on opettanut ja joka on käytännyt Haaviston tutkimusta oppimateriaalinaan tai opinnäytetyönsä lähteenä, voitaisiin. Epäpätevämmän nostaminen ohi pätevämmän muotoseikkojen perusteella ei ole kenenkään etu.
Olen samaa mieltä siitä, että poliittisista virkanimityksistä pitäisi jossain määrin päästä eroon. Osa muodollisesti hallinnollisista tehtävissä, esimerkiksi kaupunginjohtajan ja apulaiskaupunginjohtajan pestit täällä Helsingissä, edellyttävät kuitenkin sen verran tukevaa poliittista vallankäyttöä, että musta mennään kyllä ihan demokratian hengessä, jos ja kun valtuusto nimittää niihin ihmisiä kaupunkilaisten äänestämien poliittisten valtasuhteiden perusteella. Selkeämmät virkamiestehtävät pitäisi kuitenkin ehdottomasti täyttää kuten muutkin työtehtävät eli pyrkiä palkkaamaan objektiivisesti pätevin.
Entä ketjun alkupäässä mainittu aluehallintoviraston ylijohtajan tehtävä? tai yllä mainittu ministeriön johtajan tehtävä? Saako sinusta niihin nimetä henkilön poliittisin perustein...
Päivi Räsänen ja Päivi Nerg, saatanan kotka.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:19"]
jotenkin on menny maku, kun ministereiksi ja muihin korkeisiin tehtäviin valitaan "sopivia" tai kavereita. Varmaan niin on tehty aikaisemminkin, mut luulis, että mitä isompi tehtävä, niin pätevyydellä on merkitystä. Katselin eilen a-studiota ja siellä oli Räty. Sekin on olevinaan niin asiantuntijaa ja ulkonäkönsä puolesta mulle tuli mieleen Risikko. Nuoren ei tarvitsis näyttää tädiltä!
[/quote]
Amen!
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 18:13"]
Pekka Haavisto, koulutus ylioppilas, sai taannoin EU:n huippuviran jossa palkkaus 20 000e kuussa, vaikka pätevyysvaatimus oli korkeakoulututkinto. Näinhän nämä valitettavasti menee liian usein :(
[/quote]
Tämä oli musta varsin huono esimerkki, vaikka itsekin pidän osaa poliittisista virkanimityksistä ongelmallisina. Esimerkkiäsi ikävämpinä tilanteina pidän niitä, joissa virkamies/asiantuntijatyyppiseen tehtävään palkataan poliittisena nimityksenä henkilö, jonka asiantuntemus on jossain ihan muualla tai sitä ei ole, käyttäen keppihevosena sitä, että se on muodollisesti pätevä.
Muodollisia pätevyysvaatimuksia ei ole yleensä kiveen hakattu juuri tuon esimerkin tyyppisten tilanteiden takia. Jos tiettyyn virkaan on tarjolla ehdokas, joka ei täytä jotain muodollista pätevyysvaatimusta, mutta on työkokemuksen kautta pätevämpi kuin valtaosa muodollisen vaatimuksen täyttävistä, vaatimuksen pitää joustaa. En näe järkeä siinä, että EU tai mikään muukaan taho hirttäisi itseään muodollisiin pätevyysvaatimuksiin tavalla, joka estäisi sitä palkkaamasta johonkin työhön ansioituneimman hakijan. Muuten syntyisi kummallisia tilanteita. Esimerkiksi Haaviston tapauksessa saattaisi syntyä tilanne, jossa Haavistoa ei voitaisi koulutuksen puutteen vuoksi palkata johonkin työhön, mutta korkeakoulututkinnon rimaa hipoen suorittanyt henkilö, jota Haavisto on opettanut ja joka on käytännyt Haaviston tutkimusta oppimateriaalinaan tai opinnäytetyönsä lähteenä, voitaisiin. Epäpätevämmän nostaminen ohi pätevämmän muotoseikkojen perusteella ei ole kenenkään etu.
Olen samaa mieltä siitä, että poliittisista virkanimityksistä pitäisi jossain määrin päästä eroon. Osa muodollisesti hallinnollisista tehtävissä, esimerkiksi kaupunginjohtajan ja apulaiskaupunginjohtajan pestit täällä Helsingissä, edellyttävät kuitenkin sen verran tukevaa poliittista vallankäyttöä, että musta mennään kyllä ihan demokratian hengessä, jos ja kun valtuusto nimittää niihin ihmisiä kaupunkilaisten äänestämien poliittisten valtasuhteiden perusteella. Selkeämmät virkamiestehtävät pitäisi kuitenkin ehdottomasti täyttää kuten muutkin työtehtävät eli pyrkiä palkkaamaan objektiivisesti pätevin.
[/quote]
No mutta yksityisellä puolellahan toimitaan noin ihan jatkuvasti. Pätevämpiä jätetään valitsematta työpaikkaan vain sen perusteella että joku tutkinto puuttuu. Tämä on yleistä varsinkin ICT-alalla, jossa valheellisesti väitetään että harrastuneisuus/näytöt olisi plussaa. Sillä ei ole väliä vaikka harrastuneisuutta olisi 25+ vuotta jos muodollinen tietojenkäsittelyn, dippainssin tms. tutkinto puuttuu. Sitten palkataan keltanokkia koulusta vailla *todellista* tosiosaamista.
Komppaan edellistä. Valitettavasti mainittujen virkojen kohdalla todennäköisesti tapahtui se tuttu tarina eli pätevintä ei valittu.Ei ole toisaalta ihme, että johtaminen on niin iso ongelma suomalaisilla työpaikoilla.
Kaikkein korneinta on se, kun epäpätevät johtajat jauhavat eettisyydestä ja työhyvinvoinnista eli asioista, joiden sisältö on herroille tai rouville itselleen täysin vieras... Tämä on Suomessa ainakin julkisella sektorilla ongelma.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:19"]
jotenkin on menny maku, kun ministereiksi ja muihin korkeisiin tehtäviin valitaan "sopivia" tai kavereita. Varmaan niin on tehty aikaisemminkin, mut luulis, että mitä isompi tehtävä, niin pätevyydellä on merkitystä. Katselin eilen a-studiota ja siellä oli Räty. Sekin on olevinaan niin asiantuntijaa ja ulkonäkönsä puolesta mulle tuli mieleen Risikko. Nuoren ei tarvitsis näyttää tädiltä!
[/quote]
Amen!
[/Mä en siedä sitä yhtään, vaikka onkin nainen. se jotenkin laskelmoivan ja kylmän oloinen ihminen
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:04"]
Entä ketjun alkupäässä mainittu aluehallintoviraston ylijohtajan tehtävä? tai yllä mainittu ministeriön johtajan tehtävä? Saako sinusta niihin nimetä henkilön poliittisin perustein...
[/quote]Mielummini nimitetään vain ja ainoastaan päteviä
Stubbhan lupaili uudenlaista politiikkaa. En tiennyt, että se tarkoitti, että kaikki nimitykset tehdään vaalien lähestyessä nyt härskisti kotiinpäin. Karhusen nimityskin lienee just sitä, miltä se näyttää. Puoluekirja ratkaisi. Pääseekö valtioneuvoston päätökset näkemään netissä?