Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syy hoitajapulaan. Huono johtaminen ja esimiehet kiusaavat

Vierailija
03.09.2021 |

Savon Sanomissa oli juttua siitä, miten syy hoitajapulaan johtuu huonosta johtamisesta ja siitä että esimiehet kousaavat hoitajia. Oletteko samaa mieltä?

https://www.facebook.com/107086122672929/posts/4294832690564897/

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä!

Vierailija
2/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkakiusaajat ovat yhteiskunnan kuppaajia.

Suomessa on enemmän työpaikkakiusaamista kuin muualla Euroopassa. Siitä kärsii Työterveyslaitoksen mukaan 140 000 suomalaista.  Kiusaaminen lisää sairauslomia, aikaistaa eläkkeelle siirtymistä ja heikentää työhyvinvointia — ja maksaa vuosittain 30 miljardia euroa.

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/kiusaaminen-koskee-kaikkia-t…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta työskentelystä kyseisessä sairaalassa. Allekirjoitan kaikki, mitä tuossa jutussa kirjoitetaan.

Låhdin pois kyseisetä puljusta juurikin tuon kiusaamisen takia. Eli sen takia, että esiehet ( kokem7sta useammalta osastolta) kiusasivat. Enkä ole ainoa.

Vierailija
4/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy tänä päivänä on potilaat (ja omaiset). He toki hankaloittavat selkeästi myös sitä johtamista.

Vierailija
5/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän ei Tehyn puheenjohtaja koskaan muista mainita. Siksi, että myös ne pomot eli osastonhoitajat ovat tehyläisiä.

Vierailija
6/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi hyvä juttu tuo! Käykää lukemassa. On toki maksumuurin takana, mutta 1 vuorokauden lukuoikeus maksaa vain 2 €. Itselle tulee Mullikka Bladet, eli Savon Sanomat, joten luin jutun sieltä.

Vierailija
7/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon huonoa johtamista hoitoalalla ja suorastaan hallitsemista. Onneksi muutostakin on tapahtunut, mutta hirvittävän hitaasti. Hoitoalan esimiehiksi ja ylihoitajiksi hakeutui ja hakeutuu usein jopa luonnevikaiselta vaikuttavia henkilöitä, jotka käyttävät valtaa toisen yli ja epäeettisesti. Reilu 20 vuotta sitten alalle tullessani johtaminen oli jopa mielivaltaista ja nuoria hoitajia kyykytettiin mennen tulle, odotettiin aivan äärimmäistä joustamista tai työt saattoivat loppua kuin seinään. Silloin oli vielä se kuuluisa "jono, josta ottaa seuraava työntekijä". No tuolla oksan sahaamisjohtamisella on saatu aikaan se, että enää ei ole: hoitajat ovat vaihtaneet alaa tai  irtisanoutuvat viimeistään mahdottomassa tilanteessa. Onneksi myöskään nykypolven uudet hoitajat eivät enää alennu kyykytettäviksi vaan äänestävät itse jaloillaan, mikä esimieheksi sattuu diktaattori.

Vierailija
8/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ei Tehyn puheenjohtaja koskaan muista mainita. Siksi, että myös ne pomot eli osastonhoitajat ovat tehyläisiä.

Aina puhutasn vaan, miten työntekijät kiusaavat toisiaan, mutta kyllä näissä pomoissa on paöjon kiusaajia. Kokemusta hoitoalalta, ja esimiehisdä omi ne pahimmat kiusaajat, koska hierarkia mahdollistaa kiusaamisen. Ja hyvä veli (tai sisko) järjestelmä mahdollistaa tämän, kun hyvää siskoa suojellaan, eli ylempi pomo suojeler alempaa.

Vierailija
9/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkakiusaajat ovat yhteiskunnan kuppaajia.

Suomessa on enemmän työpaikkakiusaamista kuin muualla Euroopassa. Siitä kärsii Työterveyslaitoksen mukaan 140 000 suomalaista.  Kiusaaminen lisää sairauslomia, aikaistaa eläkkeelle siirtymistä ja heikentää työhyvinvointia — ja maksaa vuosittain 30 miljardia euroa.

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/kiusaaminen-koskee-kaikkia-t…

Työpaikkakiusaaminen tulee todella kalliiksi Suomelle.

Vierailija
10/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin valmistuttuani kaupunkia, koska jopa alueen keskussairaalassa oli tapana ketjuttaa sijaisuuksia. Joku harva oli saanut kuuden vuoden jälkeen vakipaikan, mutta suurimmalla osalla meni  kauemmin. Siellä oli tapana saada myös työvoimatoimiston ohjaamana hyvinkin edullista koulutettua työvoimaa, jolle ei tarvinnut maksaa palkkaa edes määräaikaisen vertaa.

En sitten viihtynyt työntekijöitä alistavalla hoitoalalla edes kuutta vuotta!

Vierailija
11/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon huonoa johtamista hoitoalalla ja suorastaan hallitsemista. Onneksi muutostakin on tapahtunut, mutta hirvittävän hitaasti. Hoitoalan esimiehiksi ja ylihoitajiksi hakeutui ja hakeutuu usein jopa luonnevikaiselta vaikuttavia henkilöitä, jotka käyttävät valtaa toisen yli ja epäeettisesti. Reilu 20 vuotta sitten alalle tullessani johtaminen oli jopa mielivaltaista ja nuoria hoitajia kyykytettiin mennen tulle, odotettiin aivan äärimmäistä joustamista tai työt saattoivat loppua kuin seinään. Silloin oli vielä se kuuluisa "jono, josta ottaa seuraava työntekijä". No tuolla oksan sahaamisjohtamisella on saatu aikaan se, että enää ei ole: hoitajat ovat vaihtaneet alaa tai  irtisanoutuvat viimeistään mahdottomassa tilanteessa. Onneksi myöskään nykypolven uudet hoitajat eivät enää alennu kyykytettäviksi vaan äänestävät itse jaloillaan, mikä esimieheksi sattuu diktaattori.

Olen samaa mieltä, eli että noihin esimiehen hommiin hoitoalalla hakeutuu ne hankalimmat, luonnevikaiset tyypit.

Vierailija
12/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä KYSssä, ja alkekirjoitan kaiken, mitä tuossa jutussa kirjoitetaan. Nykyisin töissä Helsingissä, ja täällå kyllä tiedetään tuon sairaalan maine työpaikkana. Kaikki sieltä tänne tänbe töihin tulleet kertovat samaa tarinaa. Eikä valitettavasti näköjään ole vuosien varrella muuttunut yhtään parrmpaan, pikemminkin päinvadtoin näköjään.

Vierailija
13/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähån ei julkisuudessa paljon puhuta, eli siitä, miten esimiehet kiusaavat. Ihmiset ei vissin uskalla, enkä ihmettele. Esimiehellä on iso valta.

Itse kun vein eyernpäin omaa tapaustani, eli kun esimies kiusasi, ja kyseessä oli selvä tapaus, niin kyllä asia ur8tettiin "lieventää" ja lakaista maton alle. Asiasta tehtiin kirjallinen pöytäkirja, niin siinä vain ylihoitaja totesi, etyä pitää yrittää tulla toimeen, vaikka keskustelussa sanoi, että oh oli toiminut väärin minua kohtaan. Näin sitä pidetään omien puolta!

Vierailija
14/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat saisi rohkeasti tuoda enemmän esille ja julkisuuteen näitä epäkohtia.

Vierailija
15/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä KYSssä, ja alkekirjoitan kaiken, mitä tuossa jutussa kirjoitetaan. Nykyisin töissä Helsingissä, ja täällå kyllä tiedetään tuon sairaalan maine työpaikkana. Kaikki sieltä tänne tänbe töihin tulleet kertovat samaa tarinaa. Eikä valitettavasti näköjään ole vuosien varrella muuttunut yhtään parrmpaan, pikemminkin päinvadtoin näköjään.

Huono maine on myös Taysilla, ja varmaankin hyvästä syystä. Itse olen sitä mieltä, että ongelma on suomalainen veemäinen kansanluonne. Yksityisellä puolella, jossa työn tuloksillakin on jotain väliä, ollaan tehty hirveästi töitä ns. yrityskulttuurin muuttamiseksi mukaan ottavammaksi, tasa-arvoisemmaksi ja avoimemmaksi. Firmat, jotka tässä onnistuvat, menestyvät. Ikävä kyllä julkinen sektori ei samalla tavalla investoi työntekijöiden hyvinvointiin, koska ei ole mitään tulosvastuuta. Henkilökunnan hyvinvointihöpinät ovat pelkkää sanahelinää siellä.

Vierailija
16/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on uskomatonta, että näillä esimiehillä on ylempi amk koukutys tai maisterin koulutua, ja siitä huolimatta eivät osaa johtaa! Noilla koulutuksilla ei taida tehdä yhtään mitään?

Vierailija
17/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono maine on myös Taysilla, ja varmaankin hyvästä syystä. Itse olen sitä mieltä, että ongelma on suomalainen veemäinen kansanluonne. Yksityisellä puolella, jossa työn tuloksillakin on jotain väliä, ollaan tehty hirveästi töitä ns. yrityskulttuurin muuttamiseksi mukaan ottavammaksi, tasa-arvoisemmaksi ja avoimemmaksi. Firmat, jotka tässä onnistuvat, menestyvät. Ikävä kyllä julkinen sektori ei samalla tavalla investoi työntekijöiden hyvinvointiin, koska ei ole mitään tulosvastuuta. Henkilökunnan hyvinvointihöpinät ovat pelkkää sanahelinää siellä.

Työnantajat eivät muutenkaan arvosta hoitajia. Saatikka sitten etyä työhyvinvointiin panostaisi.

Vierailija
18/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehillä on yllättävän vähän valtaa hoitotyössä. Vaatimukset siitä miten se työ tulee järjestää tulee muualta, esim. kunnan/kaupungin luottamushenkilöiltä.

Vierailija
19/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on uskomatonta, että näillä esimiehillä on ylempi amk koukutys tai maisterin koulutua, ja siitä huolimatta eivät osaa johtaa! Noilla koulutuksilla ei taida tehdä yhtään mitään?

Yleensä he ovat olleet vain julkisella sektorilla töissä, joten puuttuu oma kokemus hyvästä johtamisesta. Paha sitä on yhtäkkiä muuttua ystävälliseksi ihmiseksi jos on koko työuransa ollut hirveiden ankeuttajien armoilla.

Vierailija
20/42 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse låhdin hoitoalalta juurkin tämän huonon johtamisen takia.

Esimiehet e8vät kestä mitään kritiikkiä tai kehittämisehdotuksia.