Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Episiotomiahaavan repeäminen

Vierailija
09.10.2014 |

Onko kokemuksia? Onko kellään korjattu haavaa? Kauanko toipuminen kesti?

Itselläni viikko synnytyksestä ja haava repsottaa lähes auki, vain sentin matkalta enää kiinni.

Sairaalaan soitin ja vataukseksi sain "lisää kipulääkettä". Korjaako yksityisellä joku näitä, gynellekö aika tulisi varata? Uskaltaako haavaa rasvata jollakin? Haava on muuten siisti, mutta vähän pahan hajuinen ja reunat punaiset.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaadi korjaus heti! mulla ei korjattu koskaan ja se vei ison osan seksinautinnoista.

Vierailija
2/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on pahan hajuinen niin menisin vaikka terveyskeskuksen kautta lääkäriin. On varmaan tulehtunut. Hop hop!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myöskin repesi ne episiotomiahaavan tikit ja sen jälkeen ei olekaan enää seksiä ollut, sillä on sen verran väljä alakerta. :( Kyselin asiasta parilta lääkäriltä ja heidän mielestään ei ollut tarvetta mihinkään toimenpiteisiin. Tuli mieleen, että toivottavasti eivät sadistisesti halunneet, että menisi värkki pilalle tms.? :/

Vierailija
4/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Kävin itse yksityisellä gynellä tänään. Ei hänkään suositellut korjausta, sillä on kuulemma iso operaatio (koko haava pitäisi avata syvemmältä). Antibiotit sain kylläkin, sillä on lievästi tulehtunut. Ja toki suihkuttelua "määräsi".

Sinä jolle suositeltiin vatia+suolaa, auttoiko?

Ihan kamalia kokemuksia teillä esim. seksin loppumisen suhteen. Kauhulla jään itse odottamaan mitä tuleman pitää.

-Ap-

Vierailija
5/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo! Tän nyt selkeesti on keksinyt joku joka on suivaantunut noista sektio keskusteluista! ;)

Vierailija
6/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:38"]Huono provo! Tän nyt selkeesti on keksinyt joku joka on suivaantunut noista sektio keskusteluista! ;)
[/quote]

Miksi olisi?

Vierailija
7/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:32"]

Kiitos vastauksista!

Kävin itse yksityisellä gynellä tänään. Ei hänkään suositellut korjausta, sillä on kuulemma iso operaatio (koko haava pitäisi avata syvemmältä). Antibiotit sain kylläkin, sillä on lievästi tulehtunut. Ja toki suihkuttelua "määräsi".

Sinä jolle suositeltiin vatia+suolaa, auttoiko?

Ihan kamalia kokemuksia teillä esim. seksin loppumisen suhteen. Kauhulla jään itse odottamaan mitä tuleman pitää.

-Ap-

[/quote]

Oikeesti, ne ilmakylvyt ilmakylvyt ilmakylvyt. Hame päälle ja pikkarit pois, sillä paranee tosi pian.

Vierailija
8/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla repes pahasti ja tulehtui. AB oli iso apu! Ei ruvettu korjaamaan ja parani itsekseen hyvin. Kesti n.2kk ku oli lopullisesti ummessa. Älä huoli ap,ei jää pysyvää jälkeä. Ja seksikin onnistuu nykyisin hyvin :) 

Vierailija
9/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku vielä ihmettelee miksi jotkut haluaa sektion mieluumin kuin alatien. huh huh. En ikinä synnyttäis alateitse, mun elämä olis ohi jos en nauttis seksistä.

Vierailija
10/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis episiotomia tulehtuu ja aukeaa joskua, yleensä kyse on huolimattomasta haavahoidosta. Sectioissa 10 % saa vaikean haavainfektion, joka voi vaatia viikkojen hoidon.

Episiotomiaa pitää viikon ajan hoitaa suihkuttelemalla haalealla vedellä ja ilmakylvyin, ei misäännimessä kuumaa vettä tai mitään vadissa istumisia. Paremminkin istumista pitäisi miltei täysin ekan viikon aikana välttää.

Vierailija
11/17 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa olisikin provo, mutta ei ole.

Pitää yrittää tehostaa suihkuttelua entisestään (hieman hankaloittaa se, ettei asunnossamme ole käsisuihkua) ja antaa ilmakylpyä (jälkivuotoa on vielä tosin aika reippaasti).

Kiitos 14 lohduttavasta vastauksesta.

En ole viime aikoina seurannut palstaa, joten en tiedä sektio keskusteluista. Mutta olen tyytyväinen, että alatiesynnytin. Vaikka tulos onkin tämä, uskon voivani/toipuvani paremmin silti näin.

-Ap-

Vierailija
12/17 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aukes ekan synnytyksen jälkeen kokonaan, mutta parani suihkutteluilla ja ilmakylvyillä helposti ja nopeasti niin että kolmen viikon kuluttua oli jo kokonaan ummessa. Ainoa mitä jäi on sellainen pieni "lovi" emättimen aukossa, sen havitsee katsomalla mutta ei tunnu mitenkään poikkeukselliselta. Mulla ei tuo muinainen (12 vuoden takainen) ompeleiden aukeaminen ole kyllä mitenkään vaikuttanut seksielämään eikä myöskään myöhempiin kolmeen synnytykseen. Paljon riippuu siitä, millainen kudostyyppi on. Jos haavat yleensä paranevat helposti ja nopeasti, niin kyllä se epparihaavakin paranee kunhan muistaa suihkutella ja ottaa ilmakylpyjä.

Vierailija
13/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on revnenyt yhden tikin verran leikkaushaava. Oli tosi kipeä ja haisi. Neuvolan ohje mulle 2x päivässä svatiin vettä (niin kuumaa kuin vaan pystyt käyttämään). Sekaan desi hienoa merisuolaa. Sinne istumaan. Muistaakseen vartin verran.. Mulla alapää parani vasta toisessa synnytyksessä. Haavaa siis kinnas todella kauan.

Vierailija
14/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:39"]Mulla myöskin repesi ne episiotomiahaavan tikit ja sen jälkeen ei olekaan enää seksiä ollut, sillä on sen verran väljä alakerta. :( Kyselin asiasta parilta lääkäriltä ja heidän mielestään ei ollut tarvetta mihinkään toimenpiteisiin. Tuli mieleen, että toivottavasti eivät sadistisesti halunneet, että menisi värkki pilalle tms.? :/
[/quote]

Joo, varmaan sadistisesti halusivat juuri sitä. Äly hoi.

Vierailija
15/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repesi mullakin, mutta sanottiin vaan että menee kiinni, että jossain maissa ei edes tikata ja menee kyllä kiinni. Niinhän se menikin. Sen sijaan haavaan alkoi kehittymään keloidia niin, että tuli sellaisia ihoriekaleen näköisiä lärpäkkeitä. Nämä napsaistiin myöhemmin pois ihan terveyskeskuksessa, mutta sai kyllä hetken perustella ja valittaa.

Vierailija
16/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneks sain sektion

Vierailija
17/17 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans osa tikeistä lähti, viikko synnytyksestä haava oli puoliksi auki. Parani ilman ihmeempiä toimenpiteitä, puolisen vuotta hieman kiristi satunnaisesti. Suihkuttelin ahkerasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi