Ihmettelen ihmisten kulutuskäyttäytymistä!
Tänäkin päivänä tällä palstalla jo monta aloitusta siitä kun rahat ei tunnu riittävän. Jotain on todella pielessä jos aikuinen ihminen ei pysty suunnittelemaan menojaan tulojen mukaan. Perustaitoihin kuuluu elämisen budjetointi, ei ole kovin vaikeaa. Vaikuttaa siltä, että monille kuluttaminen on jokin itseilmaisun muoto, jolla sitten rakennetaan jotain omakuvaa. Se on vaan niin raaka juttu että asuminen, ruoka ja perusvaatteet ovat oikeastaan ne asiat, jotka on ihan pakko olla ja ne sitten hankitaan oman tulotason mukaan eikä yhtään ns yläkanttiin tai siksi kun muillakin on. Olen itse tällä hetkellä työtön, mies töissä ja kaksi lasta, tulot yhteensä bruttona n 3200€, ja säästössä noin 20 000, kaikki tarpeellinen saadaan ostettua ja 1 ulkomaan matka vuodessa. Mietin jokaista hankintaa, en tykkää shoppailusta, asumme sopivan kokoisessa ja kuluineen sopivassa asunnossa, yksi auto tarpeen eikä koskaan hankita toista, ruoka tehdään itse hyvistä ja edullisista aineksista, harrastukset lähes ilmaisia(kansalaisopisto), kirppareilla tehdään joskus ostoksia esim. luistimet lapsille. Tarkan euron talousajattelua, ei se mitään rakettitiedettä ole vaan käytännön valintoja suurissa ja pienissä ostospäätöksissä.
Kommentit (57)
Ap. Asian ydin on se että hyvin monelta ei todellakaan jää sitä 200€ joka kuukausi yli kaiken välttämättömän jälkeen. Miten sinä et sitä voi tajuta?
Meillä tulot 1420€, siitä vuokra 800€, päivähoitomaksut 70€, puhelinlasku 35€, matkalippu töihin n 48€, sähkölasku 15€, vakuutus 55€. Säästäpä siinä saatana sitten. Halvempaa asuntoa olen hakenut kolme vuotta mutta ei saa mistään.
Lukiokirjoja ei ole pakko ostaa omaksu tai ostaa lainkaan, kirjastoista löytyy. Taidenäyttelyihin pääsee ainakin Helsingissä aika usein ilmaiseksi. Lehdet ja kirjat voi lainata kirjastosta. Ravintolassa ei tarvitse syödä joka viikko.
Oikeasti joidenkin ihmisten rahankäyttö on ihan käsittämätöntä, joskus voisivat ajatella vähän onko kaikki se mihin rahaa menee oikeasti tarpeellista tai sen arvoista.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:13"]
Ap, jos oikeasti matalapalkkainen ihminen säästää kymppitonnin, siihen menee elinikä. Puhut täyttä paskaa.
[/quote]
Yh, joka saa elareita ja palkka niin pieni, että vuokraakin tuetaan mallikkaasti = säästöä 450 e joka kuukausi. Ei mene elinikään kymppitonnin säästämiseen. Saattaisi mennä, jos olisi auto, mutta ensin käyn pitkään haaveilemallani matkalla lasten kanssa ja sitten vasta autoa säästämään.
Mun elämässä kesän ja syksyn aikana tapahtunutta:
Mies jäi työttömäksi. Äitini sairastui ja oli 3kk sairaalassa, hautajaiset oli viime viikolla, jotka maksoin yksin, olen ainoa lapsi. Sairaalassa kävin tuon 3kk aikana noin 2x viikossa 400 km:n päässä.
Tällä haluan kertoa, että yllätyksiä tapahtuu, joihin on vaikea varautua. Säästötkin hupenee nopeasti, elämä on muutenkin keskituloiselle kallista täällä pk- seudulla varsinkin.
Jotenkin alkoi korpeamaan tämä ap:n aloitus. Ei ole minun osaamattomuuttani, että rahat ja henkinen jaksaminen on nyt finaalissa.
Jos ihminen on köyhä, hän ei välttämättä ole tyhmä, kuten täälläkin usein ajatellaan.
Onneksi meillä ei ole lapsia, voidaan välillä syödä kynsiämme kun muuta ei ole. Pakastinkin on kaluttu tyhjäksi jo ajat sitten.
Ap:n kaltaisia ihmisiä pitäisi olla enemmän. Itsekin yritän elää järkevästi säästäen niin luontoa kuin samalla rahaakin. Ei ole jatkuvaa pelkoa töiden puolesta, sillä pärjään hyvin ja elän täyttä elämää jo nyt pienellä rahalla :) kirjasto ja kirppikset käytössä, mahdollisimman paljon hyötyliikkuen ja itse kokkaillen.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:41"]
Älä lässytä.
Moni on vasta jäänyt työttömäksi tms., ja silloin pudotus parin tonnin tuloista viidensadan euron päivärahalle ottaa helvetin koville. Ja voin kertoa, olosuhteiden pakosta päivärahalla pitkään olleena, että jossain vaiheessa pihistelyssäkin tulee raja vastaan ja tietyt jutut on PAKKO maksaa/ostaa, VAIKKA ei periaatteessa pitäisi olla edes varaa niihin!
[/quote]
Jos ei kuulu liittoon, saa vain peruspäivärahan. Ja sitäkin maksetaan vain 500 päivää, ei koko elämää. Eikä ansiosidonnainenkaan mikään supersuuri ole, paitsi jos on ollut supersuuri palkka, ja silloinhan olisi hyvät säästöt kuten ap:llä.
Jos jää työttömäksi, eikö silloin saa ansiosidonnaista? Ei kai sitä heti päivärahalle joudu?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:41"]
Lukiokirjoja ei ole pakko ostaa omaksu tai ostaa lainkaan, kirjastoista löytyy. Taidenäyttelyihin pääsee ainakin Helsingissä aika usein ilmaiseksi. Lehdet ja kirjat voi lainata kirjastosta. Ravintolassa ei tarvitse syödä joka viikko. Oikeasti joidenkin ihmisten rahankäyttö on ihan käsittämätöntä, joskus voisivat ajatella vähän onko kaikki se mihin rahaa menee oikeasti tarpeellista tai sen arvoista.
[/quote]
Lukiokirjat on kyllä oikeasti pakko ostaa. Niitä ei kirjastoissa ole riittävästi, valitettavasti. Mietin vain sitä, että ihan oikeastiko haluat tähän maahan yhä lisää ja lisää työttömiä. Nimittäin se siitä seuraa, jos ihmiset yhä edelleen supistavat kultuksestaan...
Ap, jos oikeasti matalapalkkainen ihminen säästää kymppitonnin, siihen menee elinikä. Puhut täyttä paskaa.
[/quote]
Ei mene, jos tietää mihin rahansa laittaa. Terv. toinen matalapalkkainen
9 vuotta sitten otettiin asuntolaina. Silloin laitettiin meidän palkat päivärahalaskuriin ja mitoitettiin pakolliset asumisen ja arjen kulut niin, että 2 ansiosidonnaisella pärjää. Vyön kiristämisen paikka sitten siinä kun molemmat on olleet sen 500 päivää työttömänä ja arkea joutuu rahoittamaan säästöistä. sitä ennen voi myydä toisen auton (kk-kulut vähenee), tehdä järkevämpiä kulutusvalintoja, reissata vähemmän ja lainata lapselle prinsessalehden kirjastosta tilaamisen sijaan.
Sormet ristiin että asuntolaina on silloin maksettu, niin asumisen kulut ei ole kuin 200/kk.
Ihan turha itkeä ettei päivärahasta voi säästää, mitä jos olis säästänyt ennen päivärahalle joutumista?
Olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä, ensin eletään kuin viimeistä päivää, sitten parutaan kun rahat ei riitä ja kukaan ei anna lisää.
Ap vielä selventää, tarkoittamani säästöt on tarkoitus kerätä silloin kun on töissä ja sen mukaan mihin palkastaan pystyy, mutta kuitenkin hyvin suunnitelmallisesti. Turha sitä on rutista kun vasta huonona päivänä esim. työttömänä huomaa että olisi pitänyt töissä käydessä säästää. Säästettävä summa on vaan laitettava säästöön johdonmukaisesti, se on itsekuria vaativa päätös. Ja vielä, lukiokirjoja ei ehkä ole riittävästi kirjastossa, mutta käytettyinä niitä myydään esim. nettikirppiksillä tosi edullisesti, olen huomannut tori.fissä ainakin. Ja lopuksi, on jokseenkin surkuhupaisaa, että jos pärjää vähällä rahalla ja tarkalla taloussuunnittelulla, niin sitä pidetään heti vittuiluna tai ylimielisyytenä, se on kuulkaa vaan ihan silkkaa onnellisuutta ja samalla kannustusta, jotta joku muukin miettisi näitä asioita ja pystyisi ehkä muuttamaan omaakin kulutustaan! Kyllä kai tähän maahan mahtuu sellaisiakin, jotka eivät vaan ruikuta olosuhteitaan, vaan aktiivisesti tekevät valintoja jotta pärjäävät!
Tilanteet on niin monenlaisia. Meidän elämässä asiat hyvin, paitsi pelko miehen työttömyydestä. Tähän ikään mennessä on oppinut, että elämä yllättää hyvässä ja pahassa. Ei pitäisi tuomita, kun ei koskaan tiedä kaikkea toisten tilanteesta. Seuraavaksi pahaa voi tapahtua sinulle.
Elämä yllättää ja kaikkea ei voi hallita. Meillä vielä työtä ,suunniteltu talous ja vähän säästöjä. En silti asetu huonommin pärjäävien yläpuolelle heitä tuomitsemaan, kun olen nähnyt niin monenlaista tapahtuvan.
Nro 46, mikä siis on nettopalkkasi? Jos on ihan hirveän pieni palkka niin on mahdollisuus saada siihen tukea, ainakin itse sain soviteltua päivärahaa kun olin samanaikaisesti työnhakijana te-toimistossa, jotta löytäisin kokoaikatyön. Entä saatko asumistukea? Jos sulla jää kulujen jälkeen 100 €, niin laittaisin siitä n 30 € säästöön. Voi olla että tuntuu kovin pieneltä summalta säästää, mutta on kolmessa vuodessa jo tonnin, eikä se ole mikään pieni raha minusta ja se on hyvä alku säästämiselle.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:07"]Ennakointi on sitä, että kun on menossa se tavallinen arki eli hyvät päivät, niin laittaa sivuun joka palkasta. Sitten jos tapahtuu jotain ikävää, niin on säästössä pahan päivän varalle, työttömyyden, sairauden tai jonkin muun yllättävän kohdatessa. Itse säästänyt näin 10 000€ ja nyt meneillään ne pahat päivät, mutta selviydyn, ja ihan omilla rahoillani, en mieheni enkä vanhempieni rahoilla. Mulle on tärkeää että pärjään itse ja voin hoitaa oman osuuteni perheemme kuluista. Tämä on mahdollista ainoastaan kun on laittanut säästöön vuosien aikana, ja mulle tuo on suuri summa koska olen tehnyt työtä matalapalkkaisena.ap
[/quote]
Kuinka otat tästä yhtään mitään talteen, neuvot ovat kalliit: jouduin työttömäksi neljä kuukautta sitten, saan 520 € tukea. Asun kaupunkini yhdessä halvimmista kerrostaloista, vuokra 290 €. Lääkkeisiin menee 100 €/kk. Bussikorttiin 105 €/30 matkaa. Ruokaa tekisi myös joskus mieli syödä, syön lähinnä purkki- ja puuroruokaa, 130 €/kk.
Ja säästöön jää...?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:11"]9 vuotta sitten otettiin asuntolaina. Silloin laitettiin meidän palkat päivärahalaskuriin ja mitoitettiin pakolliset asumisen ja arjen kulut niin, että 2 ansiosidonnaisella pärjää. Vyön kiristämisen paikka sitten siinä kun molemmat on olleet sen 500 päivää työttömänä ja arkea joutuu rahoittamaan säästöistä. sitä ennen voi myydä toisen auton (kk-kulut vähenee), tehdä järkevämpiä kulutusvalintoja, reissata vähemmän ja lainata lapselle prinsessalehden kirjastosta tilaamisen sijaan.
Sormet ristiin että asuntolaina on silloin maksettu, niin asumisen kulut ei ole kuin 200/kk.
Ihan turha itkeä ettei päivärahasta voi säästää, mitä jos olis säästänyt ennen päivärahalle joutumista?
Olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä, ensin eletään kuin viimeistä päivää, sitten parutaan kun rahat ei riitä ja kukaan ei anna lisää.
[/quote]
"Ihan turha itkeä ettei päivärahasta voi säästää, mitä jos olis säästänyt ennen päivärahalle joutumista?"
Ai niin kuin minä, joka jouduin suoraan valmistuttuani työttömäksi ja kolme vuotta jälkeen päin olen yhtä työtön, vaikka haen jokaiseen avonaiseen paikkaan minkä eteeni saan (johon siis minun koulutuksellani pääsee). Miten minä olisin voinut teininä säästää, kun en työtä saanut ja kun valmistuin, jouduin työttömäksi?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:36"]Elämä yllättää ja kaikkea ei voi hallita. Meillä vielä työtä ,suunniteltu talous ja vähän säästöjä. En silti asetu huonommin pärjäävien yläpuolelle heitä tuomitsemaan, kun olen nähnyt niin monenlaista tapahtuvan.
[/quote]
Mutta tuskin sinäkään olet pahoillasi siitä että olet saanut asiasi hyvälle mallille? Nuo viimeistä päivää eläneet kommentoivat siihen tyyliin, että ennakointi ja onnistuminen olisi jotenkin hävettävää.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:11"]9 vuotta sitten otettiin asuntolaina. Silloin laitettiin meidän palkat päivärahalaskuriin ja mitoitettiin pakolliset asumisen ja arjen kulut niin, että 2 ansiosidonnaisella pärjää. Vyön kiristämisen paikka sitten siinä kun molemmat on olleet sen 500 päivää työttömänä ja arkea joutuu rahoittamaan säästöistä. sitä ennen voi myydä toisen auton (kk-kulut vähenee), tehdä järkevämpiä kulutusvalintoja, reissata vähemmän ja lainata lapselle prinsessalehden kirjastosta tilaamisen sijaan.
[/quote]
"Ihan turha itkeä ettei päivärahasta voi säästää, mitä jos olis säästänyt ennen päivärahalle joutumista?"
Ai niin kuin minä, joka jouduin suoraan valmistuttuani työttömäksi ja kolme vuotta jälkeen päin olen yhtä työtön, vaikka haen jokaiseen avonaiseen paikkaan minkä eteeni saan (johon siis minun koulutuksellani pääsee). Miten minä olisin voinut teininä säästää, kun en työtä saanut ja kun valmistuin, jouduin työttömäksi?
[/quote]
Anna mä arvaan.... kynsimuotoilija, vaatesuunnittelija, artesaani.... näitä ainakin lähipiirissä on ikuisuustyöttömänä.
Hyvä ap! Toivottavasti kaltaisiasi olisi enemmän :) olen itse opiskelija, mutta olen omin käsin tiristämään säästötilille sen kymppitonnin. En shoppaile (miksi shoppailisin? Roinaa on jo tarpeeksi), kokkaan itse, en polta tai juo. Säästöön jää kuukaudessa neljättä sataa, joista tosin osalla maksan kerran vuodessa lukukausimaksut.
En ole tosiaankaan keksinyt mitään ikiliikkujaa, vaan käytän rahani järkevästi. Puhelinlaskuun menee noin kymppi vuodessa (prepaid ja whatsapp wifillä!), soittimen vuokraan kymppi, vakuutuksiin parikymppiä. Vuokra opiskelijakämpästä parisataa. Monilla rahat näyttävät menevän lehtitilauksiin, maksukanaviin, merkkivaatteisiin, kalliiseen elektroniikkaan ja nautintoaineisiin... Itse säästän mieluummin tulevaisuutta varten ja nautin pienestä pihistelystä :) uusin iPhone ei ole mitenkään uusi enää vuoden kuluttua, mutta sitten joskus ostettu ensiasunto pitää arvoaan vielä vuosikymmeniä...ainakin paremmin kuin lähmääntynyt vuosien varrella ostettu pikkuroina tai kurkusta alas juodut rahat :)
Olen sivusta seurannut erästä perhettä, jossa joka ainoa euro laitetaan haisemaan. Kummallakaan ei ole kovin ihmeelliset tulot. Silti on asuntolainaa, remonttilainaa, osamaksuja sinne ja tänne. Veronpalautuksiakaan ei laiteta säästöön tai lyhennetä kulutusluottoja vaan varattiin ulkomaanmatka. Nyt ovat jo siinä tilanteessa, että joutuvat pyytämään isovanhemmilta rahaa bensaan ja ruokaan.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:24"]
Ei sentään mene elinikää säästää kymppitonni matalapalkkaiseltakaan. Jos laittaa n 200€ kk n 5 vuoden aikana säästöön, niin tavoite on saavutettu, välillä laittaa enemmän ja joinakin kk vähemmän jos on muita kuluja tuona kk. Ei ole mitenkään mahdotonta, kannattaa kokeilla, voit yllättyä!ap
[/quote]
Vai olisko realistisempaa saada 20e/kk säästöön? Menee reilut 40 vuotta, että saa kymppitonnin kasaan... Ou jee!