Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen ihmisten kulutuskäyttäytymistä!

Vierailija
08.10.2014 |

Tänäkin päivänä tällä palstalla jo monta aloitusta siitä kun rahat ei tunnu riittävän. Jotain on todella pielessä jos aikuinen ihminen ei pysty suunnittelemaan menojaan tulojen mukaan. Perustaitoihin kuuluu elämisen budjetointi, ei ole kovin vaikeaa. Vaikuttaa siltä, että monille kuluttaminen on jokin itseilmaisun muoto, jolla sitten rakennetaan jotain omakuvaa. Se on vaan niin raaka juttu että asuminen, ruoka ja perusvaatteet ovat oikeastaan ne asiat, jotka on ihan pakko olla ja ne sitten hankitaan oman tulotason mukaan eikä yhtään ns yläkanttiin tai siksi kun muillakin on. Olen itse tällä hetkellä työtön, mies töissä ja kaksi lasta, tulot yhteensä bruttona n 3200€, ja säästössä noin 20 000, kaikki tarpeellinen saadaan ostettua ja 1 ulkomaan matka vuodessa. Mietin jokaista hankintaa, en tykkää shoppailusta, asumme sopivan kokoisessa ja kuluineen sopivassa asunnossa, yksi auto tarpeen eikä koskaan hankita toista, ruoka tehdään itse hyvistä ja edullisista aineksista, harrastukset lähes ilmaisia(kansalaisopisto), kirppareilla tehdään joskus ostoksia esim. luistimet lapsille. Tarkan euron talousajattelua, ei se mitään rakettitiedettä ole vaan käytännön valintoja suurissa ja pienissä ostospäätöksissä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 01:36"]

vuokra 820 e josta maksan oman puolikkaani 410e

Tämän jälkeen tuloistani jää käteen 410 euroa, josta menee:

netti 29,90e/kk

puhelin 30e/kk (joskus enemmän. soittelen virastoille, duunipaikkoja, yms tärkeetä myös sen muun paskan seassa joten tästä on turha nillittää.)

ruoka ~150e/kk

rästissä oleva hammaslääkärilasku 100e

sidepaketti 2x 2,50e/kk = 5e

total= 315e jos laskin äkäseltään oikein

Palkka 410-310= 100 euroa käyttörahaa loppukuuksi. Tekeepä vitusti mieli säästää, koska se summa menee myöhemmin kumminkin elämiseen.

Ei autoa, ei lapsia, ei lemmikkejä. Ei mahdollisuutta saada apua sossusta eikä uusia töitä itkemälläkään löydy.

[/quote]

Eli ruoka on jo huomoitu, mitä sinun pitää tuosta satasesta ostaa? Mihin laitat 1200€ vuodessa?

Halvempi netti... vaikka 10€/kk ja säästöä tulee 20/kk.

Tinkiaat tuosta satkusta 10/kk jemmaan. Et edes huomaa onko käytettävissäsi 90 vai 100.

Tuosta tulee 30/kk säästöön, vuodessa 360 ja 2 vuoden kuluttua et enää ole pulassa jos pesukone menee rikki. Taloutesi toinen puoli, se joka maksaa sen vuokran toisen puolen.... hän voinee säästää myös?

Pienituloinen säästää pienempiä summia.

Vierailija
42/57 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 01:36"]

Tekeepä vitusti mieli säästää.

[/quote]

Tämä jotenkin kiteyttää koko ketjun :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:43"]

Kuinka otat tästä yhtään mitään talteen, neuvot ovat kalliit: jouduin työttömäksi neljä kuukautta sitten, saan 520 € tukea. Asun kaupunkini yhdessä halvimmista kerrostaloista, vuokra 290 €. Lääkkeisiin menee 100 €/kk. Bussikorttiin 105 €/30 matkaa. Ruokaa tekisi myös joskus mieli syödä, syön lähinnä purkki- ja puuroruokaa, 130 €/kk. Ja säästöön jää...?

[/quote]

Olethan tarkistanut, että saisitko asumis- tai toimeentulotukea? Jos et käy töissä, niin tarvitsetko oikeasti tuota bussikorttia? Rittäisikö 30 matkaa vaikkapa kahdelle kuukaudelle? Tai voisitko vielä syksylläkin pyöräillä noita matkoja?

Ruuaksi itsetehdyt keitot ja padat, valmista isoja annoksia ja pakasta osa. Nyt on halpoja juureksia, joten kaupasta isoja pusseja perunoita ja muita juureksia. Proteiiniksi papuja, herneitä, soijarouhetta ja punaisella laputettua lihaa. 

Vierailija
44/57 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25-vuotias nainen ja olen myös ihmetellyt lähipiirin kulutuskäyttäytymistä, vaikka en ole koskaan kuvitellut olevani itse mikään johtava esimerkki, mitä rahan käyttöön tulee. Tunnen liian monta ihmistä, joilla on vähintään tuplatulot omiini verrattuina, kuitenkin he ovat aina ns. PA ja lainaan heille rahaa toisinaan, että selviytyvät palkkapäivään asti. Yksi ystäväni, joka elää tällä hetkellä työttömyyspäivärahalla, ravaa baareissa ja vippaa 10-30 euroa sieltä sun täältä, että saa ostettua viiniä baarista. Rahat ovat yleensä kokonaan loppu jo viikon tuen saamisen jälkeen. Ymmärrän, että rahat ovat tiukoilla, mutta kyllä ne riittäisivät paljon paremmin ja pidempään, jos hän ei tuhlaisi kaikkia rahojaan ensimmäisen viikon aikana baareihin. Lainasin hänelle rahaa, mutta sitä en enää tee, koska ei ole maksanut velkaansa (20 euroa ei ole iso summa, mutta kyse on luottamuksesta).

En voi sanoa olevani täysin perillä heidän ansioistaan tai todellisista raharei'istä, mutta nämä ihmiset ovat kaikki lapsettomia 20-30 v aikuisia, joilla ei ole autoa tai asuntolainaa. Sen takia ihmettelen, että miksi heillä on aina rahat loppu. Itse olen pärjännyt mainiosti niin opintotuilla, kuin työttömyystuillakin.

Olen aina valinnut mahdollisimman edullisen asumismuodon (kimppakämppä, opiskelijasäätiön edullinen asunto, etsinyt kiven alta helmiä, joissa hyvä sijainti ja halpa vuokra), mutta en ole kuitenkaan koskaan joutunut asumaan kaukaa keskustasta tai pikkukaupungissa, päin vastoin olen asunut mm. Lontoossa, joka on maailman kallein kaupunki asua. Koskaan en ole vuokraani maksanut myöhässä. Ainoa kerta, kun minulla on ollut rahavaikeuksia oli silloin, kun erosin ex-poikaystävästäni, jonka asunnossa asuin tuolloin ja jouduin lähes täysin tyhjän päälle vieraassa kaupungissa ilman minkäänlaista tukiverkkoa.

Pukeudun laadukkaisiin sekä muodikkaisiin vaatteisiin ja kotini on kaunis. Hommaan suurimman osan vaatteistani käytettynä kirpputoreilta ja sisustustavarat ja huonekalut poikkeuksetta käytettynä. En koe menettäväni tässä mitään. Päin vastoin, kirpputorilta saa laadukkaampia vaatteita, kuin perus ketjuliikkeistä (H&M, VILA, Monki jne) ja kalliimpiin vaatemerkkeihin tai näiden ketjujen laadukkaampiin mallistoihin mulla ei olisi uutena varaa. Pidän myös siitä, että jokainen vaatekappaleeni on uniikki. En ole kuitenkaan mikään hipsteri, pukeutumiseni on ajoittain jopa melko konservatiivinen, en näytä kirppisrotalta.

Mainitsinko muuten, että olen matkustellut todella paljon ja asunut useissa eri maissa. Olen tehnyt kaikkia niitä asioita mitä olen halunnut tehdä ja enemmän. En ole koskaan yöpynyt hotelleissa ja tämän takia olenkin aina löytänyt paikallisia ystäviä ja tutustunut maan kulttuuriin paikallisen silmin. Olen liftannut, sohvasurffannut ja asunut hostelleissa (tosin nekin ovat budjetilleni usein liian kalliita, joten tätä tapahtuu harvoin).

En nyt tullut tänne varsinaisesti tuomitsemaan tai haukkumaan ketään, pointtini oli lähinnä se, että ihmisellä voi olla rikas monipuolinen elämä pienellä rahalla ja jopa ilman minkäänlaista koulutusta. Itselläni on kaikki koulut kesken ja työhistoria täynnä lyhytkestoisia pätkäduuneja. Elämänlaatu on omasta asenteesta kiinni ja tietenkin siitä, että on sen verran realisti, että elää omien varojensa mukaan ja sopeutuu niihin olosuhteisiin, jotka tilanne vaatii. Olisi tietenkin ihanaa asua omassa asunnossa kaupungin keskustassa, omistaa kaksi koiraa ja papukaija, shoppailla vain uutta ja juuri sitä mikä olisi täysin haaveiden täyttymys, lomailla hotelleissa kera kalliiden lentojen ja tehdä kaikki mahdollisimman suoran kaavan mukaan. En tosin syytä ketään siitä, että heitä ei ole siunattu luovuudella ja sovelluskyvyllä. 

Vierailija
45/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla ei ole niitä hyviä päiviä, milloin säästää.

Vierailija
46/57 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:07"]Ennakointi on sitä, että kun on menossa se tavallinen arki eli hyvät päivät, niin laittaa sivuun joka palkasta. Sitten jos tapahtuu jotain ikävää, niin on säästössä pahan päivän varalle, työttömyyden, sairauden tai jonkin muun yllättävän kohdatessa. Itse säästänyt näin 10 000€ ja nyt meneillään ne pahat päivät, mutta selviydyn, ja ihan omilla rahoillani, en mieheni enkä vanhempieni rahoilla. Mulle on tärkeää että pärjään itse ja voin hoitaa oman osuuteni perheemme kuluista. Tämä on mahdollista ainoastaan kun on laittanut säästöön vuosien aikana, ja mulle tuo on suuri summa koska olen tehnyt työtä matalapalkkaisena.ap [/quote] Kuinka otat tästä yhtään mitään talteen, neuvot ovat kalliit: jouduin työttömäksi neljä kuukautta sitten, saan 520 € tukea. Asun kaupunkini yhdessä halvimmista kerrostaloista, vuokra 290 €. Lääkkeisiin menee 100 €/kk. Bussikorttiin 105 €/30 matkaa. Ruokaa tekisi myös joskus mieli syödä, syön lähinnä purkki- ja puuroruokaa, 130 €/kk. Ja säästöön jää...?

[/quote]

olethan hakenut vapautusta noista lääkkeistä? Maksukatto on vuodessa muistaakseni 680e, sen jälkeen ilmaista tai hyvin vähäistä.

Vierailija
47/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:57"]kaikilla ei ole niitä hyviä päiviä, milloin säästää.
[/quote]

No sovitaanko että tämä keskustelu ei koske heitä, moni on kuitenkin työelämässä ollut ja ennenkaikkda pitäisi saada hereille ne joilla vielä menee hyvin.

Vierailija
48/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:11"]9 vuotta sitten otettiin asuntolaina. Silloin laitettiin meidän palkat päivärahalaskuriin ja mitoitettiin pakolliset asumisen ja arjen kulut niin, että 2 ansiosidonnaisella pärjää. Vyön kiristämisen paikka sitten siinä kun molemmat on olleet sen 500 päivää työttömänä ja arkea joutuu rahoittamaan säästöistä. sitä ennen voi myydä toisen auton (kk-kulut vähenee), tehdä järkevämpiä kulutusvalintoja, reissata vähemmän ja lainata lapselle prinsessalehden kirjastosta tilaamisen sijaan.
Sormet ristiin että asuntolaina on silloin maksettu, niin asumisen kulut ei ole kuin 200/kk.

Ihan turha itkeä ettei päivärahasta voi säästää, mitä jos olis säästänyt ennen päivärahalle joutumista?

Olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä, ensin eletään kuin viimeistä päivää, sitten parutaan kun rahat ei riitä ja kukaan ei anna lisää.
[/quote]

"Ihan turha itkeä ettei päivärahasta voi säästää, mitä jos olis säästänyt ennen päivärahalle joutumista?"

Ai niin kuin minä, joka jouduin suoraan valmistuttuani työttömäksi ja kolme vuotta jälkeen päin olen yhtä työtön, vaikka haen jokaiseen avonaiseen paikkaan minkä eteeni saan (johon siis minun koulutuksellani pääsee). Miten minä olisin voinut teininä säästää, kun en työtä saanut ja kun valmistuin, jouduin työttömäksi?
[/quote]

Anna mä arvaan.... kynsimuotoilija, vaatesuunnittelija, artesaani.... näitä ainakin lähipiirissä on ikuisuustyöttömänä.
[/quote]

Ei, puuseppä.

Vierailija
49/57 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 01:36"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:24"]

Ei sentään mene elinikää säästää kymppitonni matalapalkkaiseltakaan. Jos laittaa n 200€ kk n 5 vuoden aikana säästöön, niin tavoite on saavutettu, välillä laittaa enemmän ja joinakin kk vähemmän jos on muita kuluja tuona kk. Ei ole mitenkään mahdotonta, kannattaa kokeilla, voit yllättyä!ap

[/quote]

Kun sä tiedät nää rahajutut näin hyvin, niin teetkö mun kanssani maksusuunnitelman jotta saan jonkinlaisen fygemäärän kasaan? Ongelma kun on siinä, että teen todella matalapalkkaista duunia eli saan just ja just kuitattua pakolliset menot. Uutta duunia en saa, joten mistä karsitaan?

vuokra 820 e josta maksan oman puolikkaani 410e

Tämän jälkeen tuloistani jää käteen 410 euroa, josta menee:

netti 29,90e/kk

puhelin 30e/kk (joskus enemmän. soittelen virastoille, duunipaikkoja, yms tärkeetä myös sen muun paskan seassa joten tästä on turha nillittää.)

ruoka ~150e/kk

rästissä oleva hammaslääkärilasku 100e

sidepaketti 2x 2,50e/kk = 5e

total= 315e jos laskin äkäseltään oikein

Palkka 410-310= 100 euroa käyttörahaa loppukuuksi. Tekeepä vitusti mieli säästää, koska se summa menee myöhemmin kumminkin elämiseen.

Ei autoa, ei lapsia, ei lemmikkejä. Ei mahdollisuutta saada apua sossusta eikä uusia töitä itkemälläkään löydy.
[/quote]

Sun kannattaa ainakin vaihtaa netti- ja kännykkäliittymät, itse saan molemmat puolet halvemmalla ja rajattomasti käyttöä. Niitä kannattaa ehdottomasti kilpailuttaa puolen vuoden välein.

Muuten tästä keskustelusta paistaa se, että Suomessa ihan oikeasti on syrjäytyneitä ihmisiä, niin taloudellisesti kuin henkisestikin, joilla kansalaistaidot eivät ole syystä tai toisesta kehittyneet niin että pärjäisivät elämässä. Se on surullista. Toisaalta ei saada mitään töitä mistään raavittua kasaan, ei kuuluta työttömyyskassaan pahan päivän varalle sitten jos työ onkin eli ei saada ansiosidonnaista sitten kuin siihen olisi oikeutettu jne.

Vierailija
50/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot 3200 ja teillä on kaksi aikuista maksamassa. Vertaappa sellaiseen perheeseen, joissa oikeasti tienataan vähän ja eletään kädestä suuhun. 200e/kk säästöön ei ole sellaisissa perheessä lähelläkään realistista tavoitetta. Se että sinä olet matalatuloinen (miehesi siis vissiin tienaa) ja onnistunut säästämään, meinaa lähinnä sitä ettet tiedä mistä puhut.

Vierailija
51/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3200 € nettona kahdelta aikuiselta ei ole mikään ihmeellisen hyvä tulotaso. Että siinä mielessä voidaan ajatella, että monella on vastaavat mahdollisuudet käytössään. Se on vaan niin, että sitä rahaa ei osata käyttää eikä sitä taasen haluta myöntää!

Vierailija
52/57 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on loppujen lopuksi kyse elämänhallintataidoista. Niitä ei ole kaikilla, ja se tuo sitten ongelmia. Eniten täällä hermostuvat ne, jotka ovat velkaantumisella, suunnittelemattomuudella ja huonoilla valinnoilla töpeksineet elämänsä ja raha-asiansa. Mutta aina on mahdollisuus muutokseen.

Vierailija
53/57 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 01:36"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:24"] Ei sentään mene elinikää säästää kymppitonni matalapalkkaiseltakaan. Jos laittaa n 200€ kk n 5 vuoden aikana säästöön, niin tavoite on saavutettu, välillä laittaa enemmän ja joinakin kk vähemmän jos on muita kuluja tuona kk. Ei ole mitenkään mahdotonta, kannattaa kokeilla, voit yllättyä!ap [/quote] Kun sä tiedät nää rahajutut näin hyvin, niin teetkö mun kanssani maksusuunnitelman jotta saan jonkinlaisen fygemäärän kasaan? Ongelma kun on siinä, että teen todella matalapalkkaista duunia eli saan just ja just kuitattua pakolliset menot. Uutta duunia en saa, joten mistä karsitaan? vuokra 820 e josta maksan oman puolikkaani 410e Tämän jälkeen tuloistani jää käteen 410 euroa, josta menee: netti 29,90e/kk puhelin 30e/kk (joskus enemmän. soittelen virastoille, duunipaikkoja, yms tärkeetä myös sen muun paskan seassa joten tästä on turha nillittää.) ruoka ~150e/kk rästissä oleva hammaslääkärilasku 100e sidepaketti 2x 2,50e/kk = 5e total= 315e jos laskin äkäseltään oikein Palkka 410-310= 100 euroa käyttörahaa loppukuuksi. Tekeepä vitusti mieli säästää, koska se summa menee myöhemmin kumminkin elämiseen. Ei autoa, ei lapsia, ei lemmikkejä. Ei mahdollisuutta saada apua sossusta eikä uusia töitä itkemälläkään löydy. [/quote] Sun kannattaa ainakin vaihtaa netti- ja kännykkäliittymät, itse saan molemmat puolet halvemmalla ja rajattomasti käyttöä. Niitä kannattaa ehdottomasti kilpailuttaa puolen vuoden välein. Muuten tästä keskustelusta paistaa se, että Suomessa ihan oikeasti on syrjäytyneitä ihmisiä, niin taloudellisesti kuin henkisestikin, joilla kansalaistaidot eivät ole syystä tai toisesta kehittyneet niin että pärjäisivät elämässä. Se on surullista. Toisaalta ei saada mitään töitä mistään raavittua kasaan, ei kuuluta työttömyyskassaan pahan päivän varalle sitten jos työ onkin eli ei saada ansiosidonnaista sitten kuin siihen olisi oikeutettu jne.

[/quote]

Eipä olla vaihtamassa noin vain mitään nettiliittymiä puolen vuoden välein! Kenellä täällä on kansalaistaidot ruosteessa, kun ei tiedä muutamaa yksinkertaistakaan asiaa. Ensinnäkään tähän talonyhtiöön ei saa muuta liittymää kuin tuo ja siinä on määräaikaissopimus, jota ei noin vain kesken kauden puretakaan. Sama juttu koskee puhelinta, ja se oli valinnoista kaikkein halvin tällä hetkellä. "Suomessa ihan oikeasti on syrjäytyneitä ihmisiä, niin taloudellisesti kuin henkisestikin, joilla kansalaistaidot eivät ole syystä tai toisesta kehittyneet niin että pärjäisivät elämässä." Ton otin henkilökohtaisena loukkauksena, millä ei ole totuuspohjaa kohdallani. Et tiedä tapahtumien kulkua, et tiedä musta vielä muuta kuin mun tämänhetkiset olot, mutta sen tiedän, että sun ylimielisyys on huvittavaa laatua. Keep going, baby! :3

Vierailija
54/57 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 12:01"]

Eipä olla vaihtamassa noin vain mitään nettiliittymiä puolen vuoden välein! Kenellä täällä on kansalaistaidot ruosteessa, kun ei tiedä muutamaa yksinkertaistakaan asiaa. Ensinnäkään tähän talonyhtiöön ei saa muuta liittymää kuin tuo ja siinä on määräaikaissopimus, jota ei noin vain kesken kauden puretakaan. Sama juttu koskee puhelinta, ja se oli valinnoista kaikkein halvin tällä hetkellä. 

[/quote]

Oletpa aggressiivinen.

Eli olet tehnnyt pari typerää päätöstä ja nyt maksat niistä. Jospa kuitenkin vaihdat nettiliittymäsi heti määräajan päätyttyä 10/kk mokkulaan tuon kalliin valokuitupaketin sijaan, johon sinulla ei alunperinkään ollut varaa.

Älypuhelimen saa satasella ja saunalahdelta siihen rajattoman netin (+ puhelut käytön mukaan) alle vitosella kuussa. Miten sinun valintasi muka oli halvin mahdollinen?

Vierailija
55/57 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin kurkistamaan aloittamaani ketjua. Huomaan, että on virinnyt pitkä ketju. Haluan nyt kuitenkin huomauttaa, että minä en ole näitä kaikkia ohjeita kuluttamisesta laittanut(esim. koskien nettiliittymiä),vaan ne on muilta ketjuun osallistuneilta. Omien keskustelujeni loppuun olen laittanut ap:n. Tämä huomautus siksi, että kaikki ärsyttävät kohdat eivät ole minun, vaikka joku niin ehkä voi luulla. Kaiken kaikkiaan näistä asioista on hyvä keskustella ja miettiä omia valintojaan. ap

Vierailija
56/57 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkään vähättelemättä sitä, että todellakin on paljon ihmisiä, jotka ovat taloudellisessa ahdingossa, mutta oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi sitä, miten paljon hyvinvointimme on riippuvaista ns. turhasta kulutuksesta? Kaupan ala valittaa, kun taloudet ovat vähentäneet palveluiden käyttöä ja niiden ostoivoima on heikompi kuin ennen.

Ja taas kohta ilmoitetaan uusista irtisanomisista jossakin.

Ei se ole ihan niin yksinkertaista, että Suomi pelastuu, jos me kaikki ostamme vain välttämättömimmän ja mieluiten käytettynä. Osa teistäkin on ehkä vailla töitä juuri siksi, että kaupan ala ei palkkaa, kuten aiemmin. Teollisuudesta tai muusta tuotannosta puhumattakaan.

Vierailija
57/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman kuin ap. Jos mainitsee selviytyvänsä hyvin vähällä rahalla, pidetään vähintään outona jopa leuhkana. Ihan kuin olisi jotenkin normaalia elää koko ajan kädestä suuhun tai jopa yli varojensa...oi, aikoja, oi, tapoja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan