Mies ei malta yhtään säästää kaupassa
Meillä on rahat tosi tiukilla, koska mieheni irtisanoutui työstään ja sai karenssin.
Ollaan hetki minun tulojen varassa.
Mies ostelee kaupassa entiseen malliin; kalleimmat leikkeleet leivälle yms. Tuntuu todella inhottavalta arvostella hänen valintojaan, mutta toisaalta saisin itse ruuat useaksi päiväksi sillä rahalla jolla hän ostaa kalliimpaa / ei niin välttämätöntä.
Ahdistaa. Hän ei tunnu ymmärtävän miten iso raha on esim. 20 euroa silloin kun rahat meinaa loppua jo ennen palkan tuloa. Nyt lasken millä hankin bensaa ja ruokaa ennen seuraavaa palkkaa, ja vituttaa käydä jääkaapilla kun näen ostokset "rahana".
Kommentit (27)
Varsinkin jos mies lojuu kotona, niin opetat sen tekemään vaikka nyhtöpossua halvimmista sianosista. Sillähän on nyt aikaa vahtia uunia kun ei ole missään duunissa.
Valmislihapullia jotta säästyy aikaa. Keneltä mihin?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:16"]Laskekaa todellakin kuukauden tulot ja menot ihan paperille. Miettikää tarkasti myös harvemmin menevät maksu; hiusten leikkaukset yms. Etsikää vaikka pankin tiliotteista laskut, niin on faktaa. Sitten laskette, paljonko on koko kuukauden ruokabudjetti ja jaatte sen päiväkohtaiseksi. Jos viikon ruokarahat on käytetty keskiviikkoon mennessä, niin sitten syödään, mitä kaapista löytyy, noin karkeasti sanoen. Lasten toki pitää saada kunnon ruokaa, siitä pidä huoli! Ehkä mieskin herää huomaamaan, miten helposti rahaa kuluu kaikkeen pieneltä tuntuvaankin.
[/quote]
Laskut on maksettu ajallaan ja lapset syö ja harrastaa kuten ennenkin. Isoin ongelma mulle on juuri nuo miehelle pieneltä tuntuvat ostokset. Luojan kiitos ei ole muuten koskaan törsännyt mihinkään, vaan isommat hankinnat tehdään lapsia ajatellen.
Mies ja minä syödään kaurapuuroa useammin nykyään.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:43"]Varsinkin jos mies lojuu kotona, niin opetat sen tekemään vaikka nyhtöpossua halvimmista sianosista. Sillähän on nyt aikaa vahtia uunia kun ei ole missään duunissa.
[/quote]
Mies leipoi onneksi sämpylöitä ihan patist[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:43"]Varsinkin jos mies lojuu kotona, niin opetat sen tekemään vaikka nyhtöpossua halvimmista sianosista. Sillähän on nyt aikaa vahtia uunia kun ei ole missään duunissa.
[/quote]
Tänään mies on kuskannut lapsia harrastuksiin, leiponut sämpylöitä ja siivonnut kotona. Ymmärsin kyllä miksi osti valmiina, mutta sitä en älyä mikä järki on ostaa jotain hemmetin luksuslihapullia. Yleensä ruokaa tehdään itse. Eilen oli kalakeittoa :)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:34"]
Nimipäivälahjaksi rahaa, irtisanoudutaan tuosta noin vaan koska pipoa kiristää, ei osata suhteuttaa pienempiä tuloja menoihin. Kyllä sulla on teinipoika "miehenä".
[/quote]
Ihan samaa ajattelin lukiessani. Harvalle aikuiselle miehelle vanhemmat antaa rahaa nimipäivälahjaksi. Hän on varmaan tottunut tällaiseen lahjontaa, rahaa tulee ja senkin vuoksi ei osaa sitä rahaa säästää.
Laskekaa todellakin kuukauden tulot ja menot ihan paperille. Miettikää tarkasti myös harvemmin menevät maksu; hiusten leikkaukset yms. Etsikää vaikka pankin tiliotteista laskut, niin on faktaa. Sitten laskette, paljonko on koko kuukauden ruokabudjetti ja jaatte sen päiväkohtaiseksi. Jos viikon ruokarahat on käytetty keskiviikkoon mennessä, niin sitten syödään, mitä kaapista löytyy, noin karkeasti sanoen. Lasten toki pitää saada kunnon ruokaa, siitä pidä huoli! Ehkä mieskin herää huomaamaan, miten helposti rahaa kuluu kaikkeen pieneltä tuntuvaankin.