Kolonoskopia - mitä SAAN syödä?
Huomenna alkaa kolonoskopia-dieetti ja ensi torstaina aika. En osaa soveltaa ohjeita omiin tottumuksiini.
Aamupala: leipää/näkkäriä/kaurapuuroa. Näitä ei varmaan voi sitten syödä? Mitä vastaavaa ja täyttävää voisin syödä?
Lounas: Onko 1. Kermainen broilerikastike ja riisi 2. Possukastike ja peruna 3. Ohrasuurimopuuro OK? Näitä on siis koulussa ruokana. Jos ei, niin mitä korvaavaa voisin syödä? Viikonlopuksi teen varmaan keittoa. Mutta mitä keittoa, kun ei saa mitään vihanneksia syödä muutamaan päivään?
Päivällinen: yleensä syön kotona kaurapuuroa/leipää/käyn muualla syömässä. Mitä voisin syödä päivälliseksi?
Iltapalana toimii yleensä jälleen leipä ja kaurapuuro. Millä voin ne korvata?
Netissä oli että saa syödä kiisseleitä, lihaliemiä, mehukeittoja (ei tummia/punaisia/omenaa, eli mitä...?) keitettyä lihaa ja muroja. Mitä muroja voi syödä edes kun maitoakaan ei saisi 2-3pv käyttää? :/
Mitä te olette syöneet ennen kolonoskopiaa ja millä resepteillä? Hoitsu kielsi mausteidenkin käytön, yrtit kuulemma jäävät kiinni suoleen.
Kommentit (40)
Miksi terve ihminen menee kolonoskopiaan
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:54"]Miksi terve ihminen menee kolonoskopiaan
[/quote]
Jos ei olekaan terve ihminen?
Ihan normaalisti voi syödä skopiaa edeltävään päivään asti, siemeniä tulisi kylläkin välttää. Eli nyt et enää syö tomaattia, vattuja, mansikkaa tai mustikkaa tms koska ne pienet siemenet voi jäädä sinne suolen poimuihin kiinni vaikka tyhjennysnesteen juotkin. Ne voivat tukkia skoopin joten siksi ei ole toivottavaa että niitä siellä suoless lilluu. Luulen että nuo ohjeet on tehty muuten vain sillä ajatuksella, että tyhjennys olisi mahd inhimillinen projekti eikä suoli olisi täynnä tiivistä massaa jonka ulos saaminen on potilaalle iso urakka.
Itse olen aina syönyt pari viimeistä päivää melko kevyesti ja ottanut laksatiivin ennen tyhjennyksen alkua. Tyhjennyspäivänä olen juonut omenamehua (laimennan siihen colonsterilin), teetä, lihalientä, spriteä ym kirkasta. Jos saat tyhjentää jollain muulla kuin colonsterilillä, tee niin. Se maistuu kammottavalla ja sitä pitää juoda useita litroja jotta peräpäästä todella tulee vain kirkasta nestettä. Ne hiutaleetkin pitäisi saada pois. Colonsteril menee alas jääkaappikylmänä, mutta toisaalta sitten kun juot sitä litroittain ja ripuloit samalla rankasti, sulle tulee tosi kylmä kun keho jäähtyy. Siksi kannattaa juoda teetä ja lihalientä. Käydä kuumassa suihkussa. Peräpäätä ei kannata pyyhkiä, käytä suihkua. Ja rasvaa. Peba on tosi kovilla tuoss touhussa.
tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:54"]Miksi terve ihminen menee kolonoskopiaan [/quote] Jos ei olekaan terve ihminen?
[/quote]No tuskin tuo kalonoskopia ketään parantaa
Niin ja siis kastike ja riisi / peruna on ihan ok. Älä syö salaattia. Valitse tumman leivän sijaa vaalea, siemenetön. Kaurapuuro on ihan ok iltapala, syö se voisilmällä tai sokerilla.
- nro6
syö mahdollisimman epäterveellistä höttöruokaa... tyyliin vaaleaa ranskanleipää. Sellaista, missä ei ole juurikaan kuituja eikä ollenkaan siemeniä. riisi käynee mutta ei enää sitten kun sitä litkua juot.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:54"]Miksi terve ihminen menee kolonoskopiaan [/quote] Jos ei olekaan terve ihminen?
[/quote]No tuskin tuo kalonoskopia ketään parantaa
[/quote]
No mutta sairauden syy selviää..? Mitä sä luulet miksi niitä tehdään?
Saako kinkkua syödä leivän päällä?
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:52"]
Saako kinkkua syödä leivän päällä? T. Ap
[/quote]
Saa. Muista että tyhjennyksen aikana/jälkeen et sitten syö mitään :)
-nro6
Kuinka kauan tuo suolen tyhjentäminen kestää? Milloin uskaltaa lähteä kauemmas pöntöstä?
http://www.epshp.fi/files/4066/Paksusuolen_tahystys_potilasohje.pdf
Aika selvät ohjeet on annettu. Google auttaa lisää hakusanalla kolonoskopia valmistautuminen
Itse aloitan tyhjennyksen yleensä joskus puolen päivän jälkeen, ja ripaska jatkuu iltaan saakka. Lopuksi käyn kuumassa suihkussa ja sitten unille. Parhaan tuloksen saisi, kun joisi vielä aamullakin tyhjennyslitkua niin että yön aikana kertynyt mahdollinen sakka tulisi ulos. Tämä on mahdollista jos tutkimusaika ei ole heti aamusta. Jos aika on aamusta, on "itsemurha" juoda puolta litraa enempää tyhjennyslitkua ja lähteä ainakaan ilman vaippaa sairaalalle. Tavaraa nimittäin tulee ulos rivakasti kun lähtee kävelemään.
Eli varaa touhuun koko ilta, itse pysyn pöntön lähellä ainakin 6h ajan.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:24"]
Kuinka kauan tuo suolen tyhjentäminen kestää? Milloin uskaltaa lähteä kauemmas pöntöstä?
[/quote]
Onpa pitkä aika. Minulla oli vain vuorokauden kielto joillekin tuotteille ennen kolonoskopiaa. Oliskohan ollut niin, että maitotuotteet ja pähkinät ja siemenelliset tuotteet olivat kiellettyjä. Kysy sieltä hoitajalta, mitä saat syödä.
Onko kanakastike ok, kanat paistettu pannulla...?
T. Ap
Taitaa tällä palstalla olla muitakin cu- tai crohn -ihmisiä. Ei ole kiva vaiva. :(
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:29"]
Onko kanakastike ok, kanat paistettu pannulla...? T. Ap
[/quote]
joo. kana on ok. kalakin on varmaan ok. kirkkaat mehukiisselit ilman siemeniä ovat hyviä.
Banaanissa on myös "siemeniä", se oli kiellettyjen listalla ja tietysti kiivi. Itse tyhjennyksen aikana SAA juoda 1-2 pulloa apteekissa myytävää Nutridrink-täydennysravintovalmistetta. Auttaa jaksamaan sen tyhjennyksen ajan, kun ei maha vedä hirveästi muuta kun sen 6 litraa Colonsteriliä. Se muuten maistuu ihan Fairy-litkulta :(
Mitä voin syödä aamupalaksi?
T. Ap