Kolonoskopia - mitä SAAN syödä?
Huomenna alkaa kolonoskopia-dieetti ja ensi torstaina aika. En osaa soveltaa ohjeita omiin tottumuksiini.
Aamupala: leipää/näkkäriä/kaurapuuroa. Näitä ei varmaan voi sitten syödä? Mitä vastaavaa ja täyttävää voisin syödä?
Lounas: Onko 1. Kermainen broilerikastike ja riisi 2. Possukastike ja peruna 3. Ohrasuurimopuuro OK? Näitä on siis koulussa ruokana. Jos ei, niin mitä korvaavaa voisin syödä? Viikonlopuksi teen varmaan keittoa. Mutta mitä keittoa, kun ei saa mitään vihanneksia syödä muutamaan päivään?
Päivällinen: yleensä syön kotona kaurapuuroa/leipää/käyn muualla syömässä. Mitä voisin syödä päivälliseksi?
Iltapalana toimii yleensä jälleen leipä ja kaurapuuro. Millä voin ne korvata?
Netissä oli että saa syödä kiisseleitä, lihaliemiä, mehukeittoja (ei tummia/punaisia/omenaa, eli mitä...?) keitettyä lihaa ja muroja. Mitä muroja voi syödä edes kun maitoakaan ei saisi 2-3pv käyttää? :/
Mitä te olette syöneet ennen kolonoskopiaa ja millä resepteillä? Hoitsu kielsi mausteidenkin käytön, yrtit kuulemma jäävät kiinni suoleen.
Kommentit (40)
Kysyit aamupalasta. Tutkimuspäivän aamuna et saa syödä yhtään mitään! Edeltävinä aamuina olen syönyt kuten aina; kahvia, voileipää kinkun ja juuston kanssa, appelsiinimehua . Tomaatin/kurkun jätin pois niiden siementen takia.
Varmaan olet ohjeet saanut, noudata niitä. Itse olen ollut tuossa tutkimuksessa muistaakseni viisi-kuusi kertaa. Olen sairastanut suolistosyövän ja juuri tuossa tutkimuksessa se löytyi; oireitten perusteella se määrättiin. Lopun elämääni joudun siihen muutaman vuoden välein, koska minulla on taipumus polyyppeihin. Ne pitää poistaa, koska voivat kehittyä syöpäkasvaimeksi.
Yritä olla tutkimuksessa mahdollisimman rentona, se helpottaa tähystimen kulkua suolessa.
Sitrushedelmät ovat myös kiellettyjä tai ainakin olivat muutama vuosi sitten. Ei siis sitruunaa, greippiä, mandariinia, appelsiinia jne.
Yksivuotiaani oli kolonoskopiassa aikanaan. Hän oli ollut hyvin sairas. Oli se kyllä vaikeaa. Meidät ohjeistettiin antamaan edeltävänä päivänä juuri mehujäätelöä, lihaliemiä ja kiisseleitä. Mikään ei tuntunut hänelle maistuvan. Oltiin sairaalassa suolen tyhjennyksen ajan. Colonsteriliä annettiin nenämahaletkulla, kun ei semmoisia määriä sitä hirveää makua saa mitenkään alas tuon ikäsillä. Mutta sitten hän oksenteli ja se litku tuli kuitenkin suuhun ja sitten ripuloitiin ja itkettiin kaikki yhdessä.
Saanko syödä omenaa ja juoda sitruunamehua ?
Vierailija kirjoitti:
Ootko menossa mukamas tähystykseen?
Ensi keskiviikkona menen tähystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko menossa mukamas tähystykseen?
Vierailija kirjoitti:
Saitko ohjeita. Siemen ruokia ainakin pitää välttää.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:54"]Miksi terve ihminen menee kolonoskopiaan
Jos ei olekaan terve ihminen?
No tuskin tuo kalonoskopia ketään parantaa
:D
Hei oikeesti aikuinen ihminen. Et voi olla noin avuton. Sä todennäköisesti olet saanut ne kirjalliset ohjeet. Ehkä parempi, vaan litkiä pelkkiä apteekin ravintoliuoksia kolonoskopiaan asti, jos on noin helvetin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi terve ihminen menee kolonoskopiaan
Voisitko itse vaikka googlettaa sen verran että lukisit mitä kolonoskopiassa tutkitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ohjeita, mutta siinä ei kirjoita, että omenoita saa syödä, kuitenkin ei omenan kuoria ja siemeniä.
Puhun siemenimätön ja kuorimaton omenoista.
Anteeksi, ehkä en sano hyvin suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ohjeita, mutta siinä ei kirjoita, että omenoita saa syödä, kuitenkin ei omenan kuoria ja siemeniä.
Puhun siemenimätön ja kuorimaton omenoista.
Anteeksi, ehkä en sano hyvin suomeksi.
No mitä siinä sanotaan, "ei omenan kuoria eikä siemeniä"->kuorittua omenaa saa syödä kunhan otat siemenet pois. Ajattelet liian monimutkaisesti.
Saat juoda vain kädenlämpöistä kaalimehua.
Tässä on ohjeita ja aitoja kokemuksia kolonoskopiasta. Kannattaa lukea: https://ibd-suomi.blogspot.fi/2017/06/kolonoskopia-kokemuksia.html
Ei suolistoltaan terve kolonoskopiaan menekään. Jotain vikaa elimistössä silloin on, ei niitä huvin vuoksi tehdä.
Riippuu ihan kummasta päästä mennään sisään
Sulle on ap ohjeet annettu. Älä leiki idioottia, se ei ole hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan kummasta päästä mennään sisään
Kolonoskopiassa mennään alapäästä.
Gastroskopiassa yläpäästä..
Käyn säännöllisesti peräpään tähystyksessä ja nykyään valitettavasti välillä unohtuu valmistava dieetti ennen varsinaista tyhjennystä. Silti lääkäri on usein kehunut, että hyvin on tyhjentynyt. Luulen, että keskeistä on noudattaa tarkasti tyhjennysvalmisteen ohjetta ja juoda PALJON kirkkaita nesteitä. Eli vaikka olisinkin syönyt ihan normaalisti edeltävän viikon, olen päässyt hyvään lopputulokseen tyhyennyslääkkeen säntillisellä käytöllä!