Suhteessa kolmas pyörä
Minusta tuntuu, että meidän suhteessamme on yksi ihminen liikaa. Tuttavapiirimme kuuluu nainen joka on miehen työkaveri vuosien takaa, eivät ole enää samassa työssä, mutta jäivät kavereiksi. Tämä on minulle täysin ok. On kuitenkin päivänselvää, että kyseinen nainen on ihastunut mieheeni. Silittelee ohimennessään mieheni käsivartta pienessä sievässä ollessaan, hakeutuu jatkuvasti tämän seuraan yhteisissä juhlissa, pitävät paljon yhteyttä. Vaikeaa kuvailla, mutta sen vaan huomaa käytöksestä. Minulle on täysin ok se, että meillä molemmilla on ystävinä sekä naisia että miehiä. Tämä kuitenkin häiritsee ja tunne on vahva siitä, että tässä naisessa on jotain mätää. Mies on niin sokea ettei huomaa mitään. Luotan häneen, mutta toivoisin häneltä ainoastaan vähän pelisilmää tässä, jotta hän ei tulisi vahingossa ruokkineeksi toisen kiinnostusta. En vaan tiedä miten puhua asiasta kun hän ei koko asiaa näe vaan väittää minun kehittelevän asiat omassa päässäni. Kertaakaan en ole häntä mistään syyttänyt tai epäillyt. Miten voin edetä asian kanssa vai annanko vain olla? Tunnen turvattomuutta tilanteen vuoksi, mutta tuntuu vaikealta ilmaista asiaa, koska en todellakaan halua vaikuttaa vainoharhaiselta tai mustasukkaiselta. Epäilen myös aika paljon itseäni tässä asiassa.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näkisin, että joku tuttavanainen sivelee mieheni kättä toistuvasti humalassa, niin kyllä minä kysyisin ihan suoraan päin näköä häneltä, että miksi teet niin. Siinä voi sitten kumpikin seisoa hölmönä tämä nainen, sekä mies, joka ei muka mistään tiedä mitään.
Aika tökeröä syyttää koko ajan miestä. Se oikeasti VOI olla todella kiusallista sanoa omalle ystävälleen et "älä kosketa kättäni" wtf? Vaatisitteko jotain miespuolista ystävää tilille samasta? Tai ap:n naispuoliselta ystävältä?
Ehkä tuo ei edes miestä häiritse, vaikka se ei olisi muuten kiinnostunut naisesta. Eikä se ole väärin.
Mut joo, tuollainen epäily kyllä ajaa sen miehen pois varmasti. Ei tuollainen ole reilua.
Eihän tuossa miestä syytetä, vaan kysytään siltä kähmijältä itseltään miksi tekee niin. Ei tuollainen koskettelu ole normaalia kaveruutta etenkään miehen kumppanin edessä.
Minä en hyväksy, että joku miespuolinen ystäväni alkaisi kosketella minua ja voin kertoa, että mieheni puuttuisi asiaan välittömästi.
Eikö luulisi tuon koskettelun tapahtuvan salassa, jos jotain salattavaa on? Ehkä jotkut ovat enemmän koskettelijoita luonnostaan? Varsinkin humalassa. Kosketteleeko tämä nainen kaikkia?
Minua ei haittaa itseäni, jos minua koskee soveliaasti. Ja kyllä. Käden koskeminen lukeutuu tähän. Kokisin nöyryyttävänä, jos puolisoni tulisi kimpaantuneena tivaamaan asiasta. Samoin toki häntäkin saa koskea, en minä siitä hermostuisi.
Ihmisillä on erilaisia käsityksiä tässäkin asiassa.
Tämä suomalaiskulttuuri on niin jäykkää. Monessa maassa miehetkin pussailee toisiaan tavatessaan. Täällä ei voi edes omaa ystävää koskea.
Tätä kommentoin tuohon toiseen ketjuun jossa miehen ystävä halailee naista humalassa ja nainen pohtii mitä tehdä. Ei kannata tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitääs mitä ap sanoikaan:
"Silittää käsivartta ohimennessään"
Ja "hakeutuu jatkuvasti tämän seuraan yhteisissä juhlissa"Siis hakeutuu oman ystävänsä seuraan? Shocking!!
Ei tuolla perusteella vielä mitään seksuaalista tuossa ole. Täytyis nähdä se kokonaistilanne.
Yhteiset juhlat, joissa oletettavasti paljonkin kenties porukkaa, ja nainen toistuvasti hakeutuu saman varatun miehen seuraan ja hivelee kättä ja kiehnäilee ympärillä. En ymmärtäis vaikka juhlisivat kolmisinkin vaan, ja kaverukset jutustelisivat koko illan keskenään, ap:n tarjoillessa yksinään "kaveripariskunnalle".
Miksi ei hakeudu tasapuolisesti muiden miesten seuraan tai juttele kaikkien kanssa? Selvä tapaushan tämä on.
Ihan perussääntö se että jos paikalla on miespuolinen henkilö, ja tämän naisystävä, niin naisen kanssa juttelen naisena itsekin enemmän kuin miehensä kanssa. Lisäksi tämän naisen miehen kanssa ei lähdetä vaikka yhdessä "sauhuille" jatkuvasti, mikäli siis polttaa, tai muuhun toimintaan kysellä sitä varattua miestä, että tule seurakseni lisäämään puita saunaan tms.
Tämä koskee myös sitä jos tämä mies on minun varsinainen kaverini, ja tämä nainen hänen naisystävänsä.
Hankalia tilanteita. Riippuu niin paljon miehestä. Exällä oli näitä hiplaajia ja kun puhuin heistä, huusi minun olevan hysteerinen hullu. Paljastui lopulta, että oli pannut niitä kaikkia suhteemme aikana.
Nykyisen kanssa oli alkuaikoina hänellä kurssitoveri työpaikkakoulutuksessa, joka myös lähenteli. Tästä en olisi tiennyt mitään, ellei mies olisi itse kertonut sen olevan kiusallista. Sitten eräänä iltana tuli mieheltä viesti, että nyt se nainen pyysi häntä huoneeseen ja hän oli tyrmistynyt ja sanonut suoraan, että nyt loppui tämä homma.
Toki en tule koskaan tietämään, viettikö yön naisen huoneessa, vai ei. Mutta jotenkin uskon miestä, koska hän oli tyrmistynyt siitä, että hienovaraiset torjumiset eivät olleet riittäneet, vaan alkoholia nautittuaan nainen oli käynyt ns kunnolla päälle. En vaivaa sillä mieltäni, enkä vaivannut silloinkaan.
Aloittaja on kuvottavan suvaitsematon. Polyamoria on nykypäivää ja monogamia on todella ahdasmielistä. Jos toinen nainen tykkää viettää aikaa miehesi kanssa niin älä mene puuttumaan heidän väliinsä.
Voi hyvän tähden sentään. Vain täydellinen idiootti kuvittelee, että mies on autuaan tietämätön mitä on meneillään. Jo tuo, että pitävät paljon yhteyttä ja mies välttelee aiheesta puhumista tarkoittavat että sinun selän takana vehkeillään. Joo, olen varmaan kyyninen, mutta kun tuo kuvio on nähty niin monta kertaa, niin omassa elämässä kuin lähipiirissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on kuvottavan suvaitsematon. Polyamoria on nykypäivää ja monogamia on todella ahdasmielistä. Jos toinen nainen tykkää viettää aikaa miehesi kanssa niin älä mene puuttumaan heidän väliinsä.
Itse sinä olet suvaisematon - miksi juuri sinun valitsemasi elämäntapa on se ainoa oikea? Selvästikään et suvaitse erilaisuutta, joten painu sinne monirakkausutopiaasi ja yritä oikeasti kasvaa ihmisenä.
Täällä on kommentoitu paljon sitä miksen nosta kissaa pöydälle ja puhu suoraan. Tässä on sellainen tausta, että mies on aiemmin ollut suhteessa jossa mustasukkaisuus on ollut iso ongelma ja suhde oli muutenkin riitaisa. Olen huomannut, että ehkä tuostakin johtuen hänen on vaikea sietää mitään "hankaluutta". Nyt kun asiaa mietin, tajuan olevani aika varovainen sen suhteen etten aiheuttaisi ristiriitoja. Meillä on käynyt aika usein niin, että jos yritän puhua jostain häiritsevästä asiasta niin se äityy helposti paljon isommaksi konfliktiksi kuin alun perin oli tarkoitus ja mulle jää lopulta olo, että olen liian vaikea tai teen ongelmia turhasta.
Pari kertaa olen ottanut puheeksi tämän asian liittyen tuohon naiseen. Ensimmäisellä kerralla ihan asiallisesti kysyin heidän viestittelystään. En syyllistänyt enkä mitään. Tottakai varmasti mies minusta näki sen, että asia tuntuu pahalta eli täysin neutraali en varmasti ollut. Mutta tuosta tuli iso konflikti jossa mies vaahtosi ettei jaksa enää mustasukkaisia naisia, ei auttanut vaikka yritin selittää etten halua riitaa vaan ainoastaan puhua ja ilmaista itseäni. Toisella kertaa yhdessä tilanteessa kommentoin, että heidän yhteydenpitonsa vaikuttaa melko tiiviiltä. Jälleen kerran en syyllistänyt, mutta varmasti paha olo näkyi ulospäin. Nyt ei seurannut konfliktia, mutta mies kommentoi jotain siitä että kaveri välillä laittaa viestejä, alkaako taas mustasukkaisuus. Asia jäi siihen. Eli koen ettemme ole saaneet asiasta aikaan avointa keskustelua. Minulle riittäisi se, että hän kuuntelisi ja ymmärtäisi tunteeni, mutta hän ottaa ne syyllistämisenä. Ja minä olen mustasukkainen. No tottahan se on! Olen minä mustasukkainen ja tunnen pelkoa, mutta asian voisi ratkaista keskustelulla. Kun se ei onnistu, niin pelkään jossain vaiheessa pahan olon vyöryvän yli äyräiden.
Myönnän kyllä, että minulla on omat epävarmuuteni ja voin kokea tarpeetonta pelkoa tilanteissa joissa sille ei ole tarvetta. Mutta tätä ei auta yhtään se, jos en saa ilmaista itseäni ilman että joudun pelkäämään olevani vaivaksi. Ap
Ap, totta hitossa sinulla on oikeus tuntea mustasukkaisuutta, varsinkin kun tilanne on tuo. Mies ilmeisesti on ennenkin ollut flirtti ja kokee sen oikeudekseen sallia toisten naisten lääppimiset ja kun puoliso pillastuu, se onkin puoliso joka on "sairaaloisen" mustasukkainen.
Tilannehan menee siihen, että siitä "pelosta" että sinut leimataan syyttä suotta mustasukkaiseksi vaikka aihetta on ja on ollut ennenkin.
Mies on siis aikaisemminkin harrastanut tuota ja laittaa kaiken puolison piikkiin.
Nyt vakava keskustelu päälle. Älä anna miehen syyllistää sinua! Koska HÄNELLÄ se on se kiero toimintatapa, ei sinulla.
"joudun pelkäämään olevani vaivaksi"
No ei hitto vie! Kenenkään naisen ei pidä sanoa mitään tällaista!
Tosi ikävä suhtautuminen sun puolisolta tuohon asiaan☹️ Vaikka olisi ollut edellisessä suhteessa mustasukkaisuutta ja ilmeisesti aiheesta olikin niin ei edellistä puolisoa verrata nykyiseen. Miehesi pitäisi olla sun puolella ja kysyä mikä tässä kuviossa mättää eikä ilkeillä ja piikitellä. Kavereita voi olla mutta jos viestittely on jatkuvaa ja juhlissa lääpitään niin ei tuollaista tarvitse katsella sivusta.
Tuo on jo sellaisenaan hälyttävä piirre, että mies pyrkii suuttumisellaan/syyllistämisellään rajoittamaan oikeuttasi ilmaista omia tuntemuksiasi. Alitajuisesti ikäänkuin kouluttaa, rankaisee sinua, että "kehtaatpas ottaa puheeksi jos teen väärin sinua kohtaan, mokoma riidankylväjä, olisit vain hiljaa". Tuskinpa exänsäkään ovat olleet ihan vain aiheettomasti mustasukkaisia.
Ja aivan varmasti tiedostaa toiselta naiselta saamansa huomion ja nauttii siitä. Onhan niitä sosiaalisesti hönttejäkin, jotka oikeasti eivät välttämättä tajua muiden käytöstä, mutta tuo aiheesta puhuessa suuttuminen kertoo selkeästi, että mies kyllä tietää tasan missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Ap, totta hitossa sinulla on oikeus tuntea mustasukkaisuutta, varsinkin kun tilanne on tuo. Mies ilmeisesti on ennenkin ollut flirtti ja kokee sen oikeudekseen sallia toisten naisten lääppimiset ja kun puoliso pillastuu, se onkin puoliso joka on "sairaaloisen" mustasukkainen.
Tilannehan menee siihen, että siitä "pelosta" että sinut leimataan syyttä suotta mustasukkaiseksi vaikka aihetta on ja on ollut ennenkin.
Mies on siis aikaisemminkin harrastanut tuota ja laittaa kaiken puolison piikkiin.
Nyt vakava keskustelu päälle. Älä anna miehen syyllistää sinua! Koska HÄNELLÄ se on se kiero toimintatapa, ei sinulla.
Tämä selvensi tosiaan asiaa, ja vastaus on realistinen ja ihan oikeanlainen tuossa yllä.
Suuttuminen siitä että puhuu asiasta on outoa. Mistä muusta teidän suhteessa ei saa puhua? Millaiset pelisäännöt teillä muuten on keskenänne, kaikki on varmaan mahdollista koska mies on näin halunnut eikä sinulla saa olla tästä mielipidettä?
Se vaan haluaa pitää sut roikkumassa jotta elämässään on riittävästi flirttiä muihin suuntiin.
Miehesikin olisi ikävämpää koittaa sohlata joka suuntaan jos ei ole kumppania itsetuntoa pönkittämässä. Sehän vie sua kuin litran mittaa, olet sopivan arka.
Laita se hei lampeen kasvamaan.
Kätevästi lakaisee ukkosi ongelman sun ongelmaksi. Koko juttu on vain sun syytä. Entä jos vieras äijä silittelee sua ja tiivistä viestiä pukkaa? Olisko hyvä. On se kumma, että parisuhteessa, joka vie helvetisti muutenkin resursseja, aikaa ja vaivannäköä toisen takia, ei mitään saa vaatia. Mun ukko on mun ja se tietää sen. Se on täysin vapaa - lähtemään. Mutta jakamaan sitä ukkoa en ala sen verran mä näen vaivaa sen takia, että se ei iltaansa toisille naisille viestittelyyn muuten käytä. Se voi tehdä sitä vaikka maailman tappiin asti, mutta ilman mua.
Vierailija kirjoitti:
Heh, jos mies tulisi "vakavalla ilmeellä" kyselemään joltain mieheltä, et "miksi hipelöit naiseni kättä", niin hirvee itku ja poru miten kontrolloiva hullu ja miten nöyryyttävää alistamista ja ties mitä.
Tunnistakaa oman käytöksenne kaksinaismoralismi.
Mun ex tuli kyllä äkkiä paikalle, kun näki jonkun miehen edes jututtavan minua. Kätteli, esittäytyi ja sanoi, että "tämä on muuten mun nainen". Monesti hävetti, koska kyse oli oikeasti ollut vain lämpimikseen juttelusta sillä välin, kun ex jätti minut yksinäni ja jutteli omien kavereidensa kanssa...
Miehiltä tuo näyttää olevan ok, mutta jos nainen tekisi samaa, hän olisi mustasukkainen, kontrolloiva hysteerikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja "hakeutuu jatkuvasti tämän seuraan yhteisissä juhlissa"Siis hakeutuu oman ystävänsä seuraan? Shocking!!
Ei tuolla perusteella vielä mitään seksuaalista tuossa ole. Täytyis nähdä se kokonaistilanne.
Yhteiset juhlat, joissa oletettavasti paljonkin kenties porukkaa, ja nainen toistuvasti hakeutuu saman varatun miehen seuraan ja hivelee kättä ja kiehnäilee ympärillä. En ymmärtäis vaikka juhlisivat kolmisinkin vaan, ja kaverukset jutustelisivat koko illan keskenään, ap:n tarjoillessa yksinään "kaveripariskunnalle".
Miksi ei hakeudu tasapuolisesti muiden miesten seuraan tai juttele kaikkien kanssa? Selvä tapaushan tämä on.
Ihan perussääntö se että jos paikalla on miespuolinen henkilö, ja tämän naisystävä, niin naisen kanssa juttelen naisena itsekin enemmän kuin miehensä kanssa. Lisäksi tämän naisen miehen kanssa ei lähdetä vaikka yhdessä "sauhuille" jatkuvasti, mikäli siis polttaa, tai muuhun toimintaan kysellä sitä varattua miestä, että tule seurakseni lisäämään puita saunaan tms.
Tämä koskee myös sitä jos tämä mies on minun varsinainen kaverini, ja tämä nainen hänen naisystävänsä.
Tässä sääntö, jota myös itse koetan noudattaa. Nuorempana tuli niin monta kertaa koettua se todella ikävä tunne, kun miehen tuttavanaiset eivät moikkaa, esittäydy tai katso päinkään, vaikka koetan hakea katsekontaktia, juttelevat vain miehelle.
Minä koetan ensisijaisesti huomioida porukan naiset tai pariskunnan naisen, juurikin, vaikka se mies olisikin se minun varsinainen tuttuni. Ihan vain siksi, että se on mielestäni hyvää käytöstä ja toisten huomioimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NÄIN! Kannattaa olla kaukaa viisas jo heti aluksi, ja katsoa ettei kenellekään jää olo että toiset kuhertelevat jossain keskenään kun muut jäävät huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kommentoitu paljon sitä miksen nosta kissaa pöydälle ja puhu suoraan. Tässä on sellainen tausta, että mies on aiemmin ollut suhteessa jossa mustasukkaisuus on ollut iso ongelma ja suhde oli muutenkin riitaisa. Olen huomannut, että ehkä tuostakin johtuen hänen on vaikea sietää mitään "hankaluutta". Nyt kun asiaa mietin, tajuan olevani aika varovainen sen suhteen etten aiheuttaisi ristiriitoja. Meillä on käynyt aika usein niin, että jos yritän puhua jostain häiritsevästä asiasta niin se äityy helposti paljon isommaksi konfliktiksi kuin alun perin oli tarkoitus ja mulle jää lopulta olo, että olen liian vaikea tai teen ongelmia turhasta.
Pari kertaa olen ottanut puheeksi tämän asian liittyen tuohon naiseen. Ensimmäisellä kerralla ihan asiallisesti kysyin heidän viestittelystään. En syyllistänyt enkä mitään. Tottakai varmasti mies minusta näki sen, että asia tuntuu pahalta eli täysin neutraali en varmasti ollut. Mutta tuosta tuli iso konflikti jossa mies vaahtosi ettei jaksa enää mustasukkaisia naisia, ei auttanut vaikka yritin selittää etten halua riitaa vaan ainoastaan puhua ja ilmaista itseäni. Toisella kertaa yhdessä tilanteessa kommentoin, että heidän yhteydenpitonsa vaikuttaa melko tiiviiltä. Jälleen kerran en syyllistänyt, mutta varmasti paha olo näkyi ulospäin. Nyt ei seurannut konfliktia, mutta mies kommentoi jotain siitä että kaveri välillä laittaa viestejä, alkaako taas mustasukkaisuus. Asia jäi siihen. Eli koen ettemme ole saaneet asiasta aikaan avointa keskustelua. Minulle riittäisi se, että hän kuuntelisi ja ymmärtäisi tunteeni, mutta hän ottaa ne syyllistämisenä. Ja minä olen mustasukkainen. No tottahan se on! Olen minä mustasukkainen ja tunnen pelkoa, mutta asian voisi ratkaista keskustelulla. Kun se ei onnistu, niin pelkään jossain vaiheessa pahan olon vyöryvän yli äyräiden.Myönnän kyllä, että minulla on omat epävarmuuteni ja voin kokea tarpeetonta pelkoa tilanteissa joissa sille ei ole tarvetta. Mutta tätä ei auta yhtään se, jos en saa ilmaista itseäni ilman että joudun pelkäämään olevani vaivaksi. Ap
Siellä naitiin, siellä nussittiin, mustasukkaisena vaimoa pidettiin.
En ihmettele jos tuollaisella käytöksellä miehellä on ollut luottamusongelmia suhteessa ennenkin. En jatkaisi sekuntiakaan tuollaisen kanssa joka uhkailee ja kiristää sivusuhteiluilla.
Olen johonkin ketjuun kirjoittanut rajanvedosta. Tässä tarvitaan nyt rajan vetoa. Sano miehellesi, että koet naisen lähentelyn loukkaavana. Samoin voit sanoa naiselle, että ystävä voi olla, mutta näpit irti, koska mies on naimisissa sinun kanssasi. Molemmat voivat yrittää vähätellä, mutta sano napakasti, että raja kulkee tässä. Minä olen tehnyt niin ja kyllä auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa antaa muuta neuvoa kuin että puhu suoraan miehellesi. Kerro miltä asia sinusta tuntuu.
Komean miehen vaimona olen tottunut että naiset ihastuvat mieheeni ja monesti yrittävät lähennelläkin. Tällaiseen tottunut mies osaa kyllä tehdä sille hienotunteisesti ja tyylikkäästi lopun.Miksi sille miehelle nyt vaan pitäisi puhua? Ei se mitään myönnä eikä tiedä mistään mitään. Kannattaisi sille naiselle sanoa seuraavan kerran, kun käpälöi, että miksi tekee niin.
Mitä sille naiselle tarvitsee mitään sanoa? Eihän ap sen naisen kanssa ole suhteessa, tämä ei ole velvollinen mihinkään vastailemaan ap:lle. Puolisonsa kanssa aiheesta pitäisi puhua ja puoliso hoitakoon asian sen naisen kanssa.
Voin kertoa, ettei varmastikaan mies vastaile mihinkään eikä tiedä muka mistään mitään eikä myöskään hoida asiaa naisen kanssa :D jos näet, että joku hipelöi miestäsi sinun silmiesi edessä, niin etkö puutu asiaan?
Olen eri, mjutta en puutu asiaan, se on mieheni tehtävä, ja se paree tehdä samantien, tai muuten ei hyvä heilu.
Kuten asia tuli jo ilmi, niin mies ei tee mitään eikä ole huomaavinaan ongelmaa. Siksi olisi oiva tilanne ap:n kysyä naiselta suoraan ja voisi alkaa miettimään myös seuraavaa siirtoa, että pitäisikös lähteä eri suuntiin... Kyllä mies tajuaa, että nainen hipelöi häntä pilke silmäkulmassa, koska miehet eivät osoita ystävyyttään hipelöimällä toisiaan - ellei ole jotain romanttisia aikeita. Miehet eivät myöskään hipelöi kaverinaisiaan, ellei siinä ole jotain muuta mielessä.
[quote
=Vierailija]
Jotenkin tyypillistä _joillekin_ naisille noin monimutkainen pyörittely.
Kissa pöydälle, muutoin noita kehittelee mielessään liikaa eikä vastaukset spekuloimalla löydy.
Tuntuu että moni on hirveän varovainen ihan selvässä asiassa. Varooko ihmiset sitä ettei oma käytös näyttäisi huonolta? En tajua, mitä sillä on tuossa tilanteessa väliä.... kärjistetysti sama, kuin että rimpuilet irti jonkun puskaraiskaajan otteesta ja tönäiset sen kumoon sitten. Niin että jäät kysymään vielä että eihän sua sattunut ja mä voin korvata vaatteiden pesun.
Joku laumakäytöksen vinksahtanut muoto tai vahvaa epävarmuutta, anteeksi että olen olemassa.
Tässä tapauksessahan ap oli jo puhunut miehelle suoraan, tuloksetta. Miehen on vaan helppo kuitata, että kuvittelet, ja jos nainen jatkaa tällä järkevällä ja asiallisella linjalla, ei voi asiasta enempää jankata. Joten sitten on joko uskottava miestä ja siedettävä kaverinaisen "normaalia" käytöstä, tai kokeiltava jotain toista lähestymistapaa. Onhan tuo ehdotukseni manipulointia, mutta sillä saatettaisiin saavuttaa toivottu lopputulos suht kivuttomasti. Ei se suoraan puhuminen silloin auta, jos mies ei näe tai myönnä ongelmaa.