lastenhoitaja herättää pahennusta
Asumme ulkomailla miehen työn vuoksi ja meillä on parivuotias lapsi. Koska meillä on rahallisesti siihen mahdollisuus, palkkasimme lapsellemme lastenhoitajan. Hän hoitaa lähinnä käytännön asiat ja voimme mieheni kanssa viettää lapsen kanssa "laatuaikaa". Suomalaiset tuttavamme tuntuvat paheksuvan tätä ja kyseenalaistavat vanhemmuutemme. Miksi? Onko vanhemmuus sidottu siihen, tekeekö juuri äiti tai isä ruuan tai tai kuka hoitaa iltatoimet? Vietämme lapsemme kanssa täyttä ja tiivistä aikaa yhdessä ja olemme hänen kanssaan virkeämpiä kun joku auttaa lapsiarjessa.
Kommentit (27)
Outoa. MInulla oli aikanaan 3 vuoden ajan kodinhoitaja, kun ihan täällä Suomessa olin lasten kanssa kotona. Kukaan ei sanonut mitään eikä kadehtinut.
Ihan itse maksoin, ei tullut sossusta.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:37"]
Outoa. MInulla oli aikanaan 3 vuoden ajan kodinhoitaja, kun ihan täällä Suomessa olin lasten kanssa kotona. Kukaan ei sanonut mitään eikä kadehtinut.
Ihan itse maksoin, ei tullut sossusta.
[/quote]
En usko että meitä kadehditaan. Tuntuu että pidetään huonona ja kylmänä vanhempana. Minusta tämä on hyvä järjestely siihen nähden, että lapsi olisi pitkää päivää tarhassa vasta 2-vuotiaana.
ap
Jos ne kadehtiikin sitä että asutte ulkomailla ja on lastenhoitaja?
Otsikon perusteella ajattelin et lastenhoitaja on liian hemaiseva tai jotain :D
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:45"]
Otsikon perusteella ajattelin et lastenhoitaja on liian hemaiseva tai jotain :D
[/quote]
Heh, no kaunis hän kieltämättä on xD
ap
[/quote]
En usko. Asumme ns. heikossa maassa, jonne monikaan ei haluaisi matkustaa.
ap
Onko enempi kodinhoitaja vai lastenhoitaja? Uskon että he ovat vain kateellisia että teillä on vaihtoehtona ulkopuolinen apu. Kaikilla ei ole. Mutya kodka suomalainen ei voi myöntää kateutta he kääntävät sen niin että he ovat parhaita ja kaikki luut huonoja.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:48"]Onko enempi kodinhoitaja vai lastenhoitaja? Uskon että he ovat vain kateellisia että teillä on vaihtoehtona ulkopuolinen apu. Kaikilla ei ole. Mutya kodka suomalainen ei voi myöntää kateutta he kääntävät sen niin että he ovat parhaita ja kaikki luut huonoja.
[/quote]
Tulipas kirjoitusvirheitä paljon. Sorry puhelimen näppäimistö...
Meillä on lastenhoitaja kahdelle lapselle kotona, yks jo vanhempi. Naispuoliset työkaverit nimenomaan suosittelivat tätä hoitojärjestelyä jos töihin palaa lasten ollessa pieniä. Kaverit ovat olleet, että vai niin. Neutraali vastaanotto. Kelan tuilla ihmettelen, ettei ole yleisempää. Kai sitten äidit haluaa itse 'homehtua' kotonaan vuosikausia.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:48"]
Onko enempi kodinhoitaja vai lastenhoitaja? Uskon että he ovat vain kateellisia että teillä on vaihtoehtona ulkopuolinen apu. Kaikilla ei ole. Mutya kodka suomalainen ei voi myöntää kateutta he kääntävät sen niin että he ovat parhaita ja kaikki luut huonoja.
[/quote]
Lastenhoitaja enemmän. Teemme itse kotihommat. Hoitajalle kuuluu lapsen hoito. Alueella, jolla asumme, tämä on melko normaali käytäntö. Paljolti myös siksi, ettei julkinen lastenhoito ole kovin yleistä. Harmittaa huonona vanhempana pitäminen vain siksi, että "ulkopuolinen" hoitaa lapsen. Yhtälailla tarhassa on ulkopuoliset työntekijät.
ap
Se on kateutta. Ulkomailla lastenhoitaja on mahdollista, suomessa sellaisen pitäminen käy yleensä turhan kalliiksi.
Vähän aikaa oli juttu hesarissa perheestä, joka muistaakseni asui kiinassa. Olivat hankkineet kolmannen lapsen ihan vaan siksi, koska arki lasten kanssa oli niin helppo hoitajan avulla. Totesivat siinä, että suomessa eivät olisi koskaan voineet tehdä kolmatta lasta. Suomessa paheksutaan, jos saa lastenhoitoon apua. Suomessa on mentaliteetti "pärjää yksin".
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:48"]
[/quote]
Lastenhoitaja enemmän. Teemme itse kotihommat. Hoitajalle kuuluu lapsen hoito. Alueella, jolla asumme, tämä on melko normaali käytäntö. Paljolti myös siksi, ettei julkinen lastenhoito ole kovin yleistä. Harmittaa huonona vanhempana pitäminen vain siksi, että "ulkopuolinen" hoitaa lapsen. Yhtälailla tarhassa on ulkopuoliset työntekijät.
ap
[/quote]
Totta. Mielestäni olisi parempi jos voisi kotiin ottaa hoitajan. Parempi se on kuin päiväkoti! Ja niin kauan kun sinä itse ja lapdi olette tyytyväisiä järjestelyyn niin kaiken pitäisi olla hyvin. Kyllä äiti lapsensa tuntee niin että osaa ajoissa lisätä viettämäänsä aikaa lapsen kanssa :)
[/quote]
ap
[/quote]Voi se silti siitäkin johtua. Riittää että olette ulkomailla, sama melkein missä.
Kadehtivat tai paheksuivat tai mitä tahansa niin älä välitä! ole iloinen että teillä on tuollainen mahdollisuus ja nauti siitä :)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:48"] Onko enempi kodinhoitaja vai lastenhoitaja? Uskon että he ovat vain kateellisia että teillä on vaihtoehtona ulkopuolinen apu. Kaikilla ei ole. Mutya kodka suomalainen ei voi myöntää kateutta he kääntävät sen niin että he ovat parhaita ja kaikki luut huonoja. [/quote] Lastenhoitaja enemmän. Teemme itse kotihommat. Hoitajalle kuuluu lapsen hoito. Alueella, jolla asumme, tämä on melko normaali käytäntö. Paljolti myös siksi, ettei julkinen lastenhoito ole kovin yleistä. Harmittaa huonona vanhempana pitäminen vain siksi, että "ulkopuolinen" hoitaa lapsen. Yhtälailla tarhassa on ulkopuoliset työntekijät. ap [/quote] Totta. Mielestäni olisi parempi jos voisi kotiin ottaa hoitajan. Parempi se on kuin päiväkoti! Ja niin kauan kun sinä itse ja lapdi olette tyytyväisiä järjestelyyn niin kaiken pitäisi olla hyvin. Kyllä äiti lapsensa tuntee niin että osaa ajoissa lisätä viettämäänsä aikaa lapsen kanssa :)
[/quote]
Kiitos, kauniisti sanottu! :) Mukava huomata ettei kotihoitaja saa täystyrmäystä. Tuntuu että Suomi-tutuille saa perustella tätä järjestelyä. Minusta lapsen on hyvä olla kotona niin kauan kuin se hyvin menee. Lapsellamme on kuitenkin leikkikavereita naapurista ja leikkipuistossa.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:58"]
[/quote]
ap
[/quote]Voi se silti siitäkin johtua. Riittää että olette ulkomailla, sama melkein missä.
[/quote]
Niin. Ehkäpä "ulkomaa kuin ulkomaa" näyttää hienolta ja jännältä Suomesta käsin. Todellisuus voi olla niin paljon karumpaa. Onneksi tätä vaihetta elämässä ei kestä kovin kauan. Siihen asti kaikki arkea helpottavat tekijät ovat kyllä tarpeen.
ap
Meillä on kahdella naapurilla ihanat isoäidit hoitamassa lapsenlapsiaan arkisin. Kyllä ovat nämäkin mummot saaneet osansa paheksunnasta.
Kaveri tekee kotona duunia kotonaan, kouluikäiset lapset. On yllättynyt perheen ja ystävien vastaanotosta, miksei niin ei saisi tehdä?
Toinen kaveri on palkannut kotiinsa hoitajan. Rahalla leveilyä - ei hyvä.
Tuttava laittoi isommat muksut virikehoitoon, kun vauvan kanssa jäi kotiin - ei hyvä.
Itse olen ollut 15 vuotta kotiäitinä, lapset 11 ja 14 vuotiaat. Meitä on lykästänyt rahallisesti n. 18 vuotta sitten. Eletään keskituloista elämää. Miehellä oma firma, tekee projekteja mielenkiinnon vuoksi, harrastuksekseen ikäänkuin. Jatkuvasti saan kuulla läheisiltä ja ystäviltä, että miten mä kehtaan ja miten mä voin. Palstakin tietenkin dissaa jatkuvasti, että loisin mieheni rahoilla.
Kyllähän se vaan niin on, että suuri osa suomalaisista paheksuu, jos itse et tee ansiotyötä (maksa veroja!) yhteisen hyvän eteen. Mistä nämä kaikki ihmiset tietävät toisten perheiden ratkaisuista? NIINPÄ! Joten semmoinen touhu korvasta sisään ja toisesta ulos.
Teillä on hieno systeemi, pitäkää se. Kateellisuuden voi pukea myös noinkin, että löytävät teistä kylmiä piirteitä. Tehän ajattelette lapsen parasta, eikä se ole hoitopaikka kodin ulkopuolella!
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:34"]
Asumme ulkomailla miehen työn vuoksi ja meillä on parivuotias lapsi. Koska meillä on rahallisesti siihen mahdollisuus, palkkasimme lapsellemme lastenhoitajan. Hän hoitaa lähinnä käytännön asiat ja voimme mieheni kanssa viettää lapsen kanssa "laatuaikaa". Suomalaiset tuttavamme tuntuvat paheksuvan tätä ja kyseenalaistavat vanhemmuutemme. Miksi? Onko vanhemmuus sidottu siihen, tekeekö juuri äiti tai isä ruuan tai tai kuka hoitaa iltatoimet? Vietämme lapsemme kanssa täyttä ja tiivistä aikaa yhdessä ja olemme hänen kanssaan virkeämpiä kun joku auttaa lapsiarjessa.
[/quote]
Vähän nyt porvoo-vibat, mutta vastaan kuitenkin.
No kyllä minusta vanhemmuuteen aika olennaisesti kuuluu se lapsen hoitaminenkin, ruuanlaittaminen, syöttäminen ja iltatoimet. Ei se, että joku tekee nuo asiat välillä, mutta jos ulkoistat kaiken työn ja "vietät vain laatuaikaa lapsen kanssa", niin kyllä siinä minusta aika iso ja keskeinen osa vanhemmuutta jää toteutumatta. Henk. koht. erityisesti iltatoimien ulkoistaminen kuulostaa ikävältä. Ei sillä niin väliä, mitä päivällä puuhaillaan ja kuka laittaa ruuan, mutta nukkumaanmeno on aika herkkä hetki, mihin ainakin meillä liittyy paljon läheisyyttä.
Lisäksi syöttämiset, pukemiset, hampaiden pesut yms. ovat usein juuri niitä tilanteita, joissa ns. vanhemmuus punnitaan. Tilanteita, joissa usein tulee kiukuttelua ja uhmaa, ja jotka siksi ovat erittäin tärkeitä lapsen ja vanhemman terveen suhteen kehittymiselle. Ajattelitko ulkoistaa myös murrosikäisen uhman jollekin toiselle? Lapsi voi tykätä kaverivanhemmasta, mutta todellinen kunnioitus vaatii vähän muutakin.
Plussana teillä vielä että kaunis lastenhoitaja, aina parempi :)
Ap. taisi olla Porvoosta, kun katosi niin nopeasti.