Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, että kun mediassa puhutaan "työstä" viitataan aina toimistoon

Vierailija
07.10.2014 |

Ehkä vähän huonosti muotoiltu otsikko, mutta tarkoitan että esim. aikakauslehdissä tai muissa vastaavissa "työ" tarkoittaa hirveän usein toimistotyötä, ikään kuin kaikkien työ olisi jotain palavereissa juoksemista ja läppärin näpyttelyä. Siis tiedättekö, aina jutut ovat tyyppiä "onko töissä rankkaa, puuduttavatko palaverit" tai "alkaako näytön tuijottaminen puuduttaa (tai jakkupuku kiristää jne)".

En tiedä prosentteja, mutta veikkaan että aika iso osa töistä on jotakin muuta kuin sitä läppärin näpyttelyä.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan just se kun ne toimittajat on itse toimistossa ja se on yleensä niiden unelmatyö. Vuorotyöläisiä ym. katsotaan sitten vähän alaspäin ja muita uraohjuksia ylöspäin. Kivempi kirjoitella juttuja niille, joita katsoo ylöspäin ja just tyyliin "heh, kylhän te tiedätte, mitä mä tarkoitan, kun me molemmat ollaan stressaavassa toimistoduunissa, vink vink". Tulee varmaan sellainen olo, että on kovinkin menestynyt. Muut työläiset on sitä palvelevaa massaa, johon ei haluta samaistua.

Naitenlehdet on tosiaan pahimpia tän suhteen. Ehkä se on jotain nurinkurista feminismiä, että kaikkien naisten oletetaan luovan uraa jakkupuvussa. Ettei vaan kukaan toimitusjohtaja lue lehteä ja järkyty, että hänen oletetaan olevan kassalla töissä.

Vierailija
22/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan sen tajuaa että ns naistenlehtien kohdeyleisö on koulutetut uranaiset, ketkä käyttävät rahaa itseensä. Naistenlehtien todellinen funktio on myydä mainostilaa.

Siivooja-Selma, Tehdas-Tarja ja Kassa-Kerttu lukevat enemmän viihteellisiä lehtiä kuten Seiska ja Hymy yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 20:42"]

Ei yllättänyt, että tähän joku veti mukaan pukeutumisvinkit navettatyöhön. Ihanko oikeasti tällaiselle olisi tilausta? Samoin on paljon töitä, joissa käytetään työasua, kuten ravintola-, hoito- ja myyntityö (osassa työpaikoista). Mistä ihmeen näkökulmasta työpukeutumista tällöin edes voi käsitellä?

[/quote]

a) eiköhän tuo navettajuttu ollut vaan humoristinen kevennys

b) työpukeutuminen oli aika pieni osa tämän ketjun pointtia

Ootko sä joku joka kirjoittaa 8-16 noita työpukeutumisjuttuja lehtiin vai miksi noin totinen reaktio? ;)
[/quote]
Kommentoinkin vain yhtä keskustelun aihealuetta (naistenlehtien pukeutumisvinkit), en koko keskustelua. Totinen reaktio johtui siitä, että olen törmännyt tähän aiheeseen aiemminkin, ja jotenkin tämä yksittäinen näkökulma jäi jo tuolloin ärsyttämään. Pukeutumusvinkkien kohdistamista lukuun ottamatta olen ihan samaa mieltä siitä, että mediassa työ mielletään liian usein toimistotyöksi, ja olisi reilua huomioida muunkintyyppisten töiden tekijöiden näkökulmat.

Vierailija
24/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 20:42"]

Ei yllättänyt, että tähän joku veti mukaan pukeutumisvinkit navettatyöhön. Ihanko oikeasti tällaiselle olisi tilausta? Samoin on paljon töitä, joissa käytetään työasua, kuten ravintola-, hoito- ja myyntityö (osassa työpaikoista). Mistä ihmeen näkökulmasta työpukeutumista tällöin edes voi käsitellä?

[/quote]

Ootko sä joku joka kirjoittaa 8-16 noita työpukeutumisjuttuja lehtiin vai miksi noin totinen reaktio? ;)
[/quote]
Kommentoinkin vain yhtä keskustelun aihealuetta (naistenlehtien pukeutumisvinkit), en koko keskustelua. Totinen reaktio johtui siitä, että olen törmännyt tähän aiheeseen aiemminkin, ja jotenkin tämä yksittäinen näkökulma jäi jo tuolloin ärsyttämään. Pukeutu3873misvinkkien kohdistamista lukuun ottamatta olen ihan samaa mieltä siitä, että mediassa työ mielletään liian usein toimistotyöksi, ja olisi reilua huomioida muunkintyyppisten töiden tekijöiden näkökulmat.

Vierailija
25/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]
Kommentoinkin vain yhtä keskustelun aihealuetta (naistenlehtien pukeutumisvinkit), en koko keskustelua. Totinen reaktio johtui siitä, että olen törmännyt tähän aiheeseen aiemminkin, ja jotenkin tämä yksittäinen näkökulma jäi jo tuolloin ärsyttämään. Pukeutumusvinkkien kohdistamista lukuun ottamatta olen ihan samaa mieltä siitä, että mediassa työ mielletään liian usein toimistotyöksi, ja olisi reilua huomioida muunkintyyppisten töiden tekijöiden näkökulmat.

Vierailija
26/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
27/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:51"]

Kaikkihan sen tajuaa että ns naistenlehtien kohdeyleisö on koulutetut uranaiset, ketkä käyttävät rahaa itseensä. Naistenlehtien todellinen funktio on myydä mainostilaa.

Siivooja-Selma, Tehdas-Tarja ja Kassa-Kerttu lukevat enemmän viihteellisiä lehtiä kuten Seiska ja Hymy yms.

[/quote]

Totta, mutta toisaalta fiksuimmat, sivistyneimmät ja parhaiten koulutetut naiset tuttavapiirissäni eivät kyllä säännöllisesti lue mitään Cosmopolitania vaan ainakin itselleni Cosmon kaltaiset lehdet tuovat enemmän mieleen matalammin koulutetut pissikset, joilla on ripsien ja hiusten pidennykset ja tekokynnet. Naisille suunnattuja lehtiäkin on kyllä paljon ja esimerkiksi Kauneus ja terveys tai Me naiset ovat jo hieman parempia kuin Cosmopolitan, jossa toistuu kuukaudesta toiseen samat seksiasennot.

Vierailija
28/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, hyvä huomio. Toimisto-tyhjäntoimittajat saavat itse päättää, mihin aikaan vaivautuvat paikalle konttoriinsa, siellä sitten juodaan lattea ja juoruillaan (työkaverit ovat aina toistensa parhaita kavereita) ja päivitellään facea, ruokatunnilla käydään kuntosalilla, ja iltapäivällä lähdetään lounaspalaveriin, sitten onkin aika sipaista tummempaa huulipunaa ja lähteä työkavereiden kanssa vapaalle tyylikkääseen baariin ja myöhemmin klubille...

Työelämään astuva nuoriso on ihan hämmentynyt, kun tuollainen median antama kuva ei olekaan totta, vaan töihin pitää tulla ajoissa ja saada tehtäviä valmiiksi määräaikaan mennessä.

Vierailija
29/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman alan lehdet ilahtuttavat varmasti mieltä enemmän:

Käytännön maamiestär, Lehmä ja navettaleidit, Pirkko tai Pirkko Pajunvarsi

Karppaava koneenhoitaja

Lehdenjakajan lenkkeily

Roskakuskin reippailu

Melontamyyjät

Ripeys raksalla

Vierailija
30/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että kirjoitatte ideanne miettimistänne aiheista lehtien mielipidepalstoille.

Vierailija
31/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleisesti oletetaan että kaikkien viikkotyöaika on 37,5 tuntia. Kuten se yksi urpo poliitikko joka ehdotti työajan pidentämistä 40 tuntiin, ei tainnut sit tietää että teollisuudessa 40 tuntia on normaali viikkotyöaika.

Vierailija
32/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään kenenkään työn lokerointi ja arvostelu mielikuvien perusteella on tökeröä. Kertoo sydämen sivistymättömyydestä.

Vierailija
33/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 20:13"]

Ehkä vähän huonosti muotoiltu otsikko, mutta tarkoitan että esim. aikakauslehdissä tai muissa vastaavissa "työ" tarkoittaa hirveän usein toimistotyötä, ikään kuin kaikkien työ olisi jotain palavereissa juoksemista ja läppärin näpyttelyä. Siis tiedättekö, aina jutut ovat tyyppiä "onko töissä rankkaa, puuduttavatko palaverit" tai "alkaako näytön tuijottaminen puuduttaa (tai jakkupuku kiristää jne)".

En tiedä prosentteja, mutta veikkaan että aika iso osa töistä on jotakin muuta kuin sitä läppärin näpyttelyä.

[/quote]

Samaa mieltä. Täälläkin joskus kirjoittaa itsensä ammattirekrytoijaksi esittelevät ja kirjoitukset on sen tyylisiä, että jos duunareita rekrytoivat niin huhhuh. Ei kirjoituksista päätellen ole mitään ammattitaitoa nähdä, kuka on hyvä duunari, kun duunarilta odotetaan samoja ominaisuuksia kuin joltain johtajalta haastattelussa. 

Kyllä duunari pukeutumisvinkit olisivat joskus ihan mukavia. Kun sinne työhaalarin allekin pitää jotain laittaa ja ensimmäisessä raskaassa kesätyössä olin vähän pihalla, että mitäs sinne laitetaan. Eikä mulla kaikissa tehdaspaikoissa ole ollut työasuja, mm. yhdessä ei ollut niin pieniä talon puolesta eivätkä halunneet hommata. Olin miesvaltaisessa teollisuuslaitoksessa työharjoittelussa silloin. Mutta nämä "millaiset on hyvät turvakengät" taitavat olla vain ammattilehdissä. Toisinaan kuitenkin turvakenkiä tarvitsee muutkin. Itse olen nykyään insinööri ja turvakengät mulla on, koska joskus olen alueilla, missä niitä tarvitsee. 

Lisäksi nuo jutut ovat sellaisia, että ne ovat aina isoihin työpaikkoihin soveltuvia. Kuitenkin tällaisia muutaman hengen insinööritoimistoja, missä itsekin olen, on vähintään satoja. En nyt tähän ehdi esimerkkiä, kun pitää lähteä töihin, mutta laitan myöhemmin. 

Vierailija
34/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tosin en lue naistenlehtiä kuin kampaajalla, ostan lähinnä vain kuntoilulehtiä, mutta silti asia on pistänyt silmään siis. Mukavaa työpäivää kaikille. 65

Vierailija
35/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:48"]

Itse toimistotyössä ja voi kuinka haluaisin johonkin vuorotyöhön. Aamuherääminen ei vaan ole mun juttu, enkä kestä niitä ruuhkia ym. päivätyöläisen riesoja. Myös palkka ihan paska, jossain tehdastyössä saisi luultavasti paremmin. Stressiä ja v*tutusta riittää vaikka muille jakaa.

[/quote]

Vuorotyössähän sitä aamuheräämistä nimenomaan on. Työtä kolmen viikon jaksossa viikko aamua, viikko iltaa ja viikko yötä. Työ alkaa siis klo 6, 14 tai 22. ja päättyy vastaavasti klo 14, 22 tai 6. viikonloppuna töitä on sesonkiaikaan klo 6-22 ja klo 22-6. Ja on muuten yöviikkoina todella stressaavaa.

[/quote]

Ei kaikki vuorotyö ole kolmivuorotyötä. On kaksivuorotyötä ja vuorot voivat alkaa ja päättyä periaatteessa mihin aikaan vaan. Esim. ravintolassa on sekalaisia vuoroja ja aamuvuoro alkaa harvoin aiemmin kuin 10.

Vierailija
36/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa työssä on oma stressinsä. Olen ollut töissä kaupassa, huoltsikalla ja ravintolassa. Etenkin ravintolassa viikonlopun illat olivat kauheita, kun asiakkaita oli enemmän kuin ehti palvella ja sitten sai kuulla haistattelua. Mutta näissä paikoissa kun työvuoro oli ohi, niin se oli ohi. Ei tarvinnut miettiä.

Nyt olen toimistossa ja uskokaa tai älkää, mutta sielläkin voi tulla hiki töitä tehdessä. Työt tulevat kotiinkin ja esim. sairastuessa koko ajan miettii työpöydälle kertyviä paperipinoja - sijaista ei ole. Ravintolassa ei kerääntynyt sairauden/loman aikana palveltavia asiakkaita, jotka pitäisi palvella loman jälkeen. Luen työsähköpostia kotona ja vastailen veisteihin myös loman aikana.

Hesarissa oli kerran juttu yötyöntekijöistä. Olivat onnistuneet valitsemaan vain monitorin tuijottajia ja jutussa keskityttiin siihen, miten yövuorossa pysyy hereillä. Tätä ongelmaa ei varmaan ole esim. sairaalassa, ravintolassa, poliiseilla, palomiehillä...

Vierailija
37/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo naistenlehdet esim Cosmo ym. ovat suoria käännöksiä jenkki isosiskoistaan ja konserni määrittää tarkkaan millaiselle kohdeyleisölle jutut tehdään. Eli toimittaja on aika sidottu kirjoittamaan siitä, mistä pomo määrää ja pomoa on määrätty että lehdessä pitää olla kohderyhmää vastaavaa juttua. Ja lehden markkinointiosasto Jenkeissä on määrittänyt että lehden kohderyhmä on nyt nuoria uraohjus toimistotyöläisiä, joita on Jenkkien isoissa kaupungeissa tarpeeksi jotta heille on suotuisaa luoda lehteä eli toisin sanoen markkinakanavaa mainostajille.

Ja tämä kaikki sonta kopioidaan suoraan Suomeen, koska tarkkaan mietityttyä brändiä ei saa muuttaa yhtään vaikka se ei sopisi lainkaan suomalaiseen lukijakuntaan. Koska mainosjehut sanoo niin.

Ja siinä toimittaja sitten on puun ja kuiren välissä ottamassa haukkuja vuoroin lukijoilta ja vuoroin esimieheltään, jota taas isommat tahot painostavat

Se miksi esim Hesarissa ja muissa isoissa lehdissä tehdään myös näin saattaa johtua samasta asiasta kuin edellä kerroin, tai kiireestä eli ei ehditä miettiä muuta vaihtoehtoa ja edelleen toimistotyöläiset on niin iso ja tarpeeksi homogeenininen jengi, että yleistävät jutut on helppo suunnata niille. Plus jos aletaan tekeen jotain yleispätevää näin pukeudut töihin juttua, niin juttu saattaa laajentua liikaa eli toisinsanoen se ei enää kiinnosta lukijoita eikä mainostajia, josta lehdet pääasiallisen tulonsa saavat. Menee liian spesifiksi, jos aletaan erittelemään raksa, tehdas, maatalous, siivoojan, tarjoilija, hoitohenkilökunnan jne. pukeutumista, kun näissä kaikissa on jo alojen sisällä paljon heittoja. Yleistystä on siis näistäkin vaikea tehdä.

Mutta joo. Eniten näissäkin puhuu mainostajat eli raha. Kohdeyleisöksi on räätälöity toimistotyöntekijät ja nekin on muuten btw. netistä suoraan käänettyjä jenkkijuttuja. 

Että ei se ole ihan niin yksioikoista kuin lukijan silmään ehkä vaikuttaisi.

Vierailija
38/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet aivan oikeassa! Johtunee siitä, että nykyään toimittajat kirjoittaa itsestään ja yrittävät korostaa tärkeyttään, niin jututkin valitaan vierestä eikä jalkauduta muihin työpaikkoihin. Toimistotyö näyttäytyy muka modernina ja kiireisenä työpaikkana, josta saa helposti kuvia ja jutun. Laiskuuttahan se on toimituksissa mutta ei niiltä kannata paljon enää vaatia.

Vierailija
39/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuin se, että mediassa opiskelijat ovat aina parikymppisiä yliopisto-opiskelijoita.

Vierailija
40/84 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 20:34"]

Harvoin, jos koskaan työskentelen "virasto aikana". Tänään sattui kohdalle 7-16 työvuoro, ja voi että kun vitutti istua ruuhkassa työpäivän jälkeen. Tajusin vasta tänään viiden vuoden jälkeen, että kaikkien kauhistelemissa työajoissani on hyvätkin puolensa. Ärsyttää tosiaan itseäkin tämä median antama kuva työnteosta. Aina se 35v nätti blondi hymyilee siinä jakkutakissa ja annetaan vinkkejä lounastauon jumppatuokiolle. Kelpaisi itsellekin joskus kunnon tauko ja ilmainen lounas.

[/quote]

Mikä ilmainen lounas?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi