OLetjo varautunut TAPPAVAAN EBOLAAN?
MInä olen, suojavarusteita on ja ruokaa kuukaudeksi. Koko perhe varautunut olemaan sisätiloissa pitkään, jos tarve vaatii.
Jo Norjassa ja ESpanjassa, kohta Ranskassa ja UK:ssa sekä Suomessa . Malta hetki. Kohta tulee paniikki.
– Meillähän on viime vuonna ollut opiskelijoita Afrikasta ja osa opiskelijoista on lomalla kotiseudullaan, joka mahdollisesti on Ebola-aluetta. Lisäksi meille on rekrytoitu uusia opiskelijoita, jotka aloittavat nyt syksyllä, ja varmasti muutama opiskelija on tulossa myös Ebola-alueelta, sanoo Martti Lampela.
Uusia opiskelijoita tulee muun muassa Sierra Leonesta ja Nigeriasta. Sierra Leone sijaitsee Länsi-Afrikassa, joka on alkuvuoden aikana kärsinyt pahimmasta Ebola-epidemiasta. Nigeriasta on raportoitu vain yksittäisiä tapauksia.
Kommentit (28)
Just sanoin tyttärelle ja miehelle että nyt olisi paras lopettaa se "sormien syönti" ennenkuin se ebola iskee Suomeenkin.
Tyttö nakertaa kynsiä ja mies repii kynsinauhoja hampailla :(
Joo olen! Olen varautunut pidättäytymään Ebolaan sairastuneiden elävien tai kuolleiden ruumiinnesteissä vellomista.
Olen. Syön paljon C-vitamiinia ja kaappi on täynnä homeopaattisia valmisteita.
Olen, suhteet yläkertaan kunnossa : )
Kotivaraa on pitkää eristäytymistä varten. Yksi tuttu on ebola-alueella tällä hetkellä ja kotiuduttuaan hänellä ei ole meille mitään asiaa. Kun saapuu takaisin kotipaikkakunnalle, vetäydyn vähäksi aikaa yhteiskunnasta ja tarkkailen facen kautta tilanteen kehittymistä. Jos ei muutamaan viikkoon kuulu mitään erityistä, vaara lienee ohi.
Todettakoon, että sama taktiikka on toiminut jo sikalenssun ja lintulenssun aikaan.
Olen varautunut suunnilleen samalla tavalla, pystymme olemaan kotona noin kuukauden-6 viikkoa. Valitettavasti se ei taida riittää. Vielä olisi hankittavaa, hyvät hengityssuojaimet täytyisi hakea. Te jotka naureskeletta meille varautujille: Älkää sitten hemmetissä tulko ainakaan minun ovelleni ruokaa kerjäämään jos ette ole itse tajunneet hankkia minkäänlaista kotivaraa. Kotivara on sitäpaitsi hyvä olla aina, ei vain silloin kun katastrofin ainekset ovat jo ilmassa. Tuo tulee jos on tullakseen-asenne saattaa muuttua pakokauhuksi melkoisen nopeasti kun tosipaikka tulee eteen. Ihmisellä kun on melkoisen vahva eloonjäämisvaisto, niin luonnosta vieraantunut laji kun nykyään onkin.
Ebola on viimeisimpiä asioita mitä stressaan. Enemmän stressaan hometyöpaikkaani, joka aiheuttaa melko vakavia oireita minulle, vakavasti sairasta lähiomaistani, työnäkymiäni jne. jne. En pelkää ebolaa pätkääkään, koska arki pitää huolen siitä että huolikiintiöni on jatkuvasti täynnä.
No en ole. Varustautuminen Venäjän miehitykseenkin on vielä alkutekijöissään.
Ei minua huolta ebola. Lopettakaa tekin turha huolehtiminen. Eläkää normaalisti.
Olen. Seppuku välineet odottavat kaapissa. Jos tiukka paikka tulee, teen rituaali-itsemurhan.
Kotivara mahdollistaa nimenomaan elämisen normaalisti. Se vaan nopeuttaa sitä, että voi heti jäädä pois ihmisten ilmoilta kun jotain ilmenee, eikä tarvitse mennä tilanteen päällä ollessa muiden sopuleiden sekaan taistelemaan hernareista ja vessapapereista. Arki rullaa normaalisti ja ruokakaupan sijaan sapuskaa haetaan omasta varastosta. Ei tarvitse turhaa huolehtia, kun on varautunut jo ennakkoon.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:20"]
Olen. Syön paljon C-vitamiinia ja kaappi on täynnä homeopaattisia valmisteita.
[/quote]
No hyvä. Jos loppuu, niin voit hakea Satu Järvilehdolta lisää. Hänhän osaa ebolan ihan yrteillä hoitaa. Todella ihme, ettei ole häntä rekrytoitu WHO:n asiantuntijaksi. Eivät raukat ole tajunneet.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:24"]
Kotivara mahdollistaa nimenomaan elämisen normaalisti. Se vaan nopeuttaa sitä, että voi heti jäädä pois ihmisten ilmoilta kun jotain ilmenee, eikä tarvitse mennä tilanteen päällä ollessa muiden sopuleiden sekaan taistelemaan hernareista ja vessapapereista. Arki rullaa normaalisti ja ruokakaupan sijaan sapuskaa haetaan omasta varastosta. Ei tarvitse turhaa huolehtia, kun on varautunut jo ennakkoon.
[/quote]
Luuletko tosiaan, että suurin ongelma on se, että ruoka loppuu? Ette viissiin käy töissä? Edes noissa ebolan pahiten runnomissa maissa yhteiskunnan on pakko pyöriä ja ihmisten käytävä töissä. "Arki rullaa normaalisti" - himassa lukkojen takana koko kansa. Dream on..
Naureskelkaa vaan, menee muutama viikko ja se on Suomessa.
NYT 75%:n tod. näk. levitä Ranskaan. Mikän ei pidättele, Kansa lentelee sinne sun tänne.
Hanki tämä asuet HETI koko perheel. Vilä saa, kohta EI:
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:24"]
[/quote]
Luuletko tosiaan, että suurin ongelma on se, että ruoka loppuu? Ette viissiin käy töissä? Edes noissa ebolan pahiten runnomissa maissa yhteiskunnan on pakko pyöriä ja ihmisten käytävä töissä. "Arki rullaa normaalisti" - himassa lukkojen takana koko kansa. Dream on..
[/quote]
Meillä joillakin on sellainen työ, jossa ei tarvitse olla ihmiskontaktissa. Ei tarvitse lukittautua kotiin vaan voi käydä ihan normaalisti töissä. Tämä on siis minun normaalia arkeani.
Jos nyt ihan realistisia ollaan paljon hankalampi tilanne meille on venäjän naapuruus ja siellä tuberkuloosi. Erityisesti vankiloissa tehtaillut resistentit kannat.
Pistäpä nyt se kone kiinni ja mene se suojapuku päällä odottelemaan h-hetkeä.