Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä olet oppinut seuratessasi tuttujen lapsiperhe-elämää?

Vierailija
07.10.2014 |

Mä oon ainakin oppinut sen, että kannattaa olla tyytyväinen tähän yhteen lapseen. Meidän elämässä on moni asia paremmin kuin useampilapsisilla perheillä.
Ja sen olen oppinut, että vaikka vauvan kanssa voi olla rankkaa ja väsyttävää, niin silti häntä voi rakastaa täysillä ja hän voi olla maailman suloisin otus. :-)

Kommentit (195)

Vierailija
121/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää lapisissa olla vähän särkymävaraa. Tyhmää jättää yhden kortin varaan.

Vierailija
122/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapsettomuus on ehdottomasti minulle paras valinta. Ei kiinnosta yhtään tuollainen touhu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi riittää, ja silloin elämä on mielekästä. Mutta vaikka erehtyisi höyryissään tekemään toisen niin sitäkin kyllä rakastaa, vaikka elämän mielekkyys katoaakin

Vierailija
124/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:39"]

Nuo ovat yksinkertaisesti niitä ajatuksia, joita minulla vanhemmuudesta on. Minusta lapsiperhe-elämä ei ole mielekästä eikä vanhemmuus arvokasta. 

[/quote]

No, silloinhan on syytä olettaa, että sinä olet vanhemmillesi taakka. Ikävää.

[/quote]

Ei ole syytä olettaa. Vanhempani kun ovat aivan eri ihmisiä kuin minä, ja heillä on aivan toiset asiat, joita he pitävät arvokkaina ja mielekkäinä.

Ilmeisesti käytät nyt jonkinlaista mammalogiikkaa, jonka mukaan kaikki ihmiset tulevat onnelliseksi samoista asioista. Etkö ole kuullut esimerkiksi sanontaa: "Yhden taivas on toisen helvetti"? 

Minusta tämän asian ymmärtämisen ei pitäisi olla noin vaikeaa.

[/quote]

Mitä jos sitten kirjoittaisit auki sen, mitä tarkoitat. Jos tarkoitat, että vanhemmuus ei ole sinua varten, koska et itse halua olla vanhempi, kirjoita niin. Jos kirjoitat nollapersoonassa, kirjoituksistasi tulee jatkuvasti sellainen olo, että vanhemmuus ei ole arvokasta ja lapsiperhe-elämä kamalaa noin ylipäätään, tulee ihan toisenlainen tunne.

En minä käytä logiikkaa, jonka mukaan sinun pitäisi tulla onnelliseksi vanhemmuudesta. Voin vain kommentoida sen mukaan, mitä sinä kirjoitat. Jos jatkuvasti tulee väärinkäsityksiä, voisitko miettiä hieman tarkemmin, miten ilmaiset asiat, kiitos.

[/quote]

Ulkopuolisena vain nopeasti totean, että nyt haukut väärää puuta. Väärinkäsityksethän johtuvat selvästi kyvystäsi ymmärtää lukemasi.

[/quote]

Eivät johdu, vaan tuon kirjoittajan kyvystä kertoa suoraan, mitä hän tarkoittaa.

[/quote]

Kyllä minä ihan selvästi ymmärsin mitä hän tarkoittaa. Sinäkin ymmärrät, mutta et halua hyväksyä. 

[/quote]

No selitä sitten, mitä hän tarkoittaa.

[/quote]

Ettei hänen mielestään perhe-elämä ole mielekästä eikä vanhemmuus arvokasta. 

Miksi sotket hänen näkemyksensä hänen vanhempiensa näkemyksiin? Miksi vänkäät näin yksinkertaisessa asiassa? 

[/quote]

Mä olen tässä yrittänyt kysyä, että mielekästä kenen kohdalla. Ymmärrän hyvin sen, että joku ei halua lapsia. Se on jokaisen oma valinta. Tämä kirjoittaja kirjoittaa kuitenkin siihen sävyyn, etten millään saa selvää, onko kyse siitä, mitä hän omalla kohdallaan haluaa, vai siitä, miten hän näkee kaikkien muidenkin ihmisten kohdalla olevan (ja siksi kysyn hänen lapsuudenperheestään, jonka hän itse ensin otti esille). Mutta ehkä kohta saamme vastauksen.

Vierailija
125/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:22"]

Esim. arvostatko omien vanhempiesi valintaa olla vanhempi. Ymmärrätkö, miksi he halusivat sinut, vai kummeksutko, että he ottivat sinun elämän mittaiseksi taakaksi.

[/quote]

En arvosta mitenkään erityisesti vanhempieni valintaa hankkia lapsia. He tekivät oman päätöksensä lasten hankkimisesta omista syistään, toivottavasti enemmän omien arvojensa kuin minkään ulkopuolisen painostuksen ohjaamina. Itse en tekisi samaa päätöstä, mutta ei minulla ole silti mitään syytä olettaa, että olisin ollut heille taakka, päinvastoin.

[/quote]

Nyt kun siis tämä tuli selväksi, voinet varmasti valita vaihtoehdoista A ja B.

Vierailija
126/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetillinen kiire kokoajan. Mihinkään ei voi lähteä ja kaikki vapaa aika kökitään kotona siksi kun kerrankin ehtii siellä olemaan.

Vierailija
127/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että minusta ei olisi siihen ilman, että lapset kärsisivät. Toisaalta en edes haluaisi. Kolmissakymmenissä mennään, eli tämä päätös pitää.

Vierailija
128/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää ehkäisyä.

Vierailija
129/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:34"]

[/quote]

Jos vanhemmuuden arvostaminen "muiden kohdalla" tarkoittaa sitä, etten arvosta erikseen vaikkapa vanhempieni päätöstä ryhtyä vanhemmiksi tai sinun päätöstäsi ryhtyä vanhemmaksi, silloin vastaus on A. Vanhemmuus ei minusta ole ylipäätän arvokas asia.

Vierailija
130/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Vanhemmuus on taito. Kaikki eivät sitä osaa. 

- Läheskään kaikkien ei pitäisi hankkia lapsia. 

- Lapsiperhe-elämä on monella tavalla rajoittuneempaa ja köyhempää. 

- Vanhemmuus voi olla palkitsevaa, mutta siihen voi myös pettyä. 

- Jotkut eivät osaa ollenkaan ennakoida, mistä he elämässä pitävät. 

Vierailija
131/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaksi vänkääjää. Vetäkää alahuuli pään yli ja nielaiskaa.

Ihan oikeista, onko joka ketju pakko pilata tuollaisella lapsellisella vänkäämisellä ja vääntämisellä? Ei ihme, etteivät jotkut saa lopulta mitään aikaan... Ja ei, en ole lukenut teidän tällä sivulla olevia vistejänne vaan kelannut ne yli. Tällä sivulla on kaksi (2) viestiä jotka eivät koske teidän aivovaurioista vääntämistänne.

Haistakaa vittu. En osaa edes päättää kumpi on vajaampi ja ärsyttävämpi.

Vierailija
132/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:38"]

[/quote]

Jos vanhemmuuden arvostaminen "muiden kohdalla" tarkoittaa sitä, etten arvosta erikseen vaikkapa vanhempieni päätöstä ryhtyä vanhemmiksi tai sinun päätöstäsi ryhtyä vanhemmaksi, silloin vastaus on A. Vanhemmuus ei minusta ole ylipäätän arvokas asia.

[/quote]

Ok. Millaiset asiat sinusta ovat arvokkaita asioita?

Minusta tuntuu, että sinä olet tässä enemmän se, joka et pysty näkemään, että asiat, joita sinä et halua, voivat toisesta olla mielekkäitä (viittaan tuohon tämän sivun ensimmäiseen "taivas ja helvetti" -viestiisi). Kirjoitithan jo ensimmäisessä viestissäsi, ettet kerta kaikkiaan pysty näkemään mitään mielekkyyttä lapsiperhe-elämään. TOisaalta kuitenkin kerroit, että sinulla on kokemusta lapsiperhe-elämästä 20 vuoden ajalta. Sen takia mietin suhdettasi vanhempiisi: olet tuntenut heidän aina, muttet kykene näkemään, miksi heidänkään valintansa perustaa perhe on ollut mielekäs.

Vierailija
133/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituiksi meni tämäkin interventio kun sivu vaihtui. t: 150

Vierailija
134/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:38"]

[/quote]

[/quote]

Ok. Millaiset asiat sinusta ovat arvokkaita asioita?

Minusta tuntuu, että sinä olet tässä enemmän se, joka et pysty näkemään, että asiat, joita sinä et halua, voivat toisesta olla mielekkäitä (viittaan tuohon tämän sivun ensimmäiseen "taivas ja helvetti" -viestiisi). Kirjoitithan jo ensimmäisessä viestissäsi, ettet kerta kaikkiaan pysty näkemään mitään mielekkyyttä lapsiperhe-elämään. TOisaalta kuitenkin kerroit, että sinulla on kokemusta lapsiperhe-elämästä 20 vuoden ajalta. Sen takia mietin suhdettasi vanhempiisi: olet tuntenut heidän aina, muttet kykene näkemään, miksi heidänkään valintansa perustaa perhe on ollut mielekäs.

[/quote]

Ja siis ainakin siitä viestistä oli pääteltävissä, ettet pysty näkemään mielekkyyttää lapsiperhe-elämässä KENENKÄÄN kohdalla. Minulle ei kyllä ole edelleenkään selvää, mitä tarkoitat.

Vierailija
135/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuo vänkääjämamma, joka ei vaan voi ymmärtää onko lapsiperheen elämä mielekästä, vai ei, jonkun random keskustelijan mielestä on trolli.

Vierailija
136/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:48"]

[/quote]

Tuo vänkääjämamma, joka ei vaan voi ymmärtää onko lapsiperheen elämä mielekästä, vai ei, jonkun random keskustelijan mielestä on trolli.

[/quote]

???

Vierailija
137/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 01:01"]Sen että toista lasta ei kannata tehdä:) Kannattaa pitää järki mukana, eikä hölmöillä tunnepohjalta
[/quote] Öö, mielestäsi siis kaikilla jotka tekevät erilailla kuin sinä, ei ole järkeä päässä? Monet haluavat lapselleen leikkikaverin tai vaan haluavat 2 tai useamman lapsen.

Vierailija
138/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 01:25"]- Vanhemmuus on taito. Kaikki eivät sitä osaa. 

- Läheskään kaikkien ei pitäisi hankkia lapsia. 

- Lapsiperhe-elämä on monella tavalla rajoittuneempaa ja köyhempää. 

- Vanhemmuus voi olla palkitsevaa, mutta siihen voi myös pettyä. 

- Jotkut eivät osaa ollenkaan ennakoida, mistä he elämässä pitävät. 
[/quote] Ja myös monella tapaa rikkaampaa.

Vierailija
139/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:14"]Sen olen oppinut, että lapsettomana elämänlaatu on parempaa.
[/quote] Ehkä sinun elämänlaatusi. Vaikka koetkin lapsettomama ylemmyydentunnetta (turhaan, koska vaikka luulet että lapselliset ovat sinulle kateellisia, he eivät ole), sinunkin tulisi tietää, että toiset tykkää eri asioista kuin sinä, ja että sinun elämäntapasi eivät ole ne ainoat oikeat.

Vierailija
140/195 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:33"] rakkaus, suvunjatkamisvietti, äitiys siinäpä ne pointit. [/quote] Rakkautta saa muualtakin, suvunjatkamisviettiä ei ole olemassa ja äitiys... Niin, mikä sen äitiyden pointti on? On kehäpäätelmä sanoa, että haluaa olla äiti, koska silloin saa olla äiti. Ja isällä ei varmaan ole perheessä mitään virkaa? [/quote] Lapsettomana sä et sitä ymmärrä. Ei ole olemassa samanlaista kuin äidinrakkaus lastaan kohtaan, vai pitäisikö sanoa vanhempien rakkaus. :) 

[/quote]

Omituinen perustelu. Ei ole myöskään samanlaista rakkautta kuin veljen rakkaus sisartaan kohtaan tai naisen romanttinen rakkaus toista naista kohtaan. Heterot ja he, joilla on vain samaa sukupuolta olevia sisaruksia eivät kuitenkaan yleensä katso jäävänsä mistään paitsi. Jonkin tunteen ainutlaatuisuus ei ole vielä syy tavoitella sitä.

[/quote]

NO me äidit ollaan oltu lapsettomia. Meillä on ollut lemmikkejä, on siskoja ja veljiä, on ollut puolisoitakin. Itselläni on ollut sekä mies- että naispuolisoita. Rakastan myös useampa harrastuksiani ja ystäviänikin rakastan.

Ja silti voin sanoa oikein hyvin, että maailmassa mikään ei ole perustavanlaatuisesti rakkaampaa kuin omat lapset. Se vaan on jotain niin erilaista, että sitä ei tiedä ellei sitä koe. Ja se on sen kaiken tuskan ja vaivan arvoista.

Mutta vastaus itse asiaan:

- Olen tajunnut erityisesti omat puutteeni äitinä, kun seuraan omasta mielestäni hyvien ja lapsilleen herkkien äitien toimintaa. Toivoisin olevani enemmän sellainen, ja pyrinkin tietoisesti muuttamaan itseäni siihen suuntaan.

-lapset ovat todella erilaisia jo pienestä pitäen. Jokaisella on oma tempperamenttinsa, oma polkunsa. Ja juuri näistäkin asioista johtuen kasvatuksessa pitää tajuta mikä toimii juuri sille lapselle. Ei siis niitä iänikuisia: "kaikki lapset on samalla tavalla kasvatettu, mutta tuo yksi vaan on tollanen". Arvot ja periaatteet voi olla samat, keinojen pitää olla jokaisen lapsen kohdalla lapsen mukaan.