Mitä olet oppinut seuratessasi tuttujen lapsiperhe-elämää?
Mä oon ainakin oppinut sen, että kannattaa olla tyytyväinen tähän yhteen lapseen. Meidän elämässä on moni asia paremmin kuin useampilapsisilla perheillä.
Ja sen olen oppinut, että vaikka vauvan kanssa voi olla rankkaa ja väsyttävää, niin silti häntä voi rakastaa täysillä ja hän voi olla maailman suloisin otus. :-)
Kommentit (195)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:38"]
Omituinen perustelu. Ei ole myöskään samanlaista rakkautta kuin veljen rakkaus sisartaan kohtaan tai naisen romanttinen rakkaus toista naista kohtaan. Heterot ja he, joilla on vain samaa sukupuolta olevia sisaruksia eivät kuitenkaan yleensä katso jäävänsä mistään paitsi. Jonkin tunteen ainutlaatuisuus ei ole vielä syy tavoitella sitä.
[/quote]
NO me äidit ollaan oltu lapsettomia. Meillä on ollut lemmikkejä, on siskoja ja veljiä, on ollut puolisoitakin. Itselläni on ollut sekä mies- että naispuolisoita. Rakastan myös useampa harrastuksiani ja ystäviänikin rakastan.
Ja silti voin sanoa oikein hyvin, että maailmassa mikään ei ole perustavanlaatuisesti rakkaampaa kuin omat lapset. Se vaan on jotain niin erilaista, että sitä ei tiedä ellei sitä koe. Ja se on sen kaiken tuskan ja vaivan arvoista.
[/quote]
Ehkä tuo tunne on sinulle kaiken vanhemmuuteen liittyvän tuskan ja vaivan arvoista. Minulle se ei ole.
Sen olen oppinut, että lapsettomana elämänlaatu on parempaa.
niin, joskus mekin ajateltiin, että on julmaa jättää lapsi vaille sisaruksia. tuttujen jonglööraamista useamman lapsen ja työelämän+lasten harrastusten kanssa on tultu tulokseen, et yks riitti, kiitti! ja siinäkin on ihan riittävästi duunia..
Sen miten kannattaa kasvattaa omani..
Olen oppinut toisilta lapsiperheiltä erilaisia tapoja tehdä asioita, vähän niin kuin virikkeitä omaan elämään. Olen myös ajatellut joistain asioista, että meillä ei ainakaan noin tehdä...
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 01:03"]
Että lapsettomuus on ehdottomasti minulle paras valinta. Ei kiinnosta yhtään tuollainen touhu.
[/quote]
Mikä siinä on edes pointtina? Ymmärrän kyllä, miksi joku haluaa vaikkapa lemmikkieläimen, mutta että lapsen vielä? Paljon enemmän vaivaa ja elämänmittainen taakka. Olen koettanut kysellä ja havainnoida, mikä järki tuossa kaikessa on, mutta minusta tuo vaikuttaa vain ihan mielipuoliselta puuhalta.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 00:57"]
Mä oon ainakin oppinut sen, että kannattaa olla tyytyväinen tähän yhteen lapseen. Meidän elämässä on moni asia paremmin kuin useampilapsisilla perheillä. Ja sen olen oppinut, että vaikka vauvan kanssa voi olla rankkaa ja väsyttävää, niin silti häntä voi rakastaa täysillä ja hän voi olla maailman suloisin otus. :-)
[/quote]
Sen että vaikka kiireinen pikkulapsiaika pukkaa päälle, parisuhdetta ei saa unohtaa. Monet tuttavaperheistä on eron partaalla kun kärvistellään vain valittaen ja haukkuen puolisoa, kuinka mitään yhteistä ei ole kiireen keskellä. Silti ei olla valmiita tekemään asian suhteen mitään ja paheksutaan niitä jotka toisin toimivat ja järjestävät lapset välillä hoitoon ja tekevät yhdessäkin jotain.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:21"]
Että lapsettomuus on ehdottomasti minulle paras valinta. Ei kiinnosta yhtään tuollainen touhu.
[/quote]
Mikä siinä on edes pointtina? Ymmärrän kyllä, miksi joku haluaa vaikkapa lemmikkieläimen, mutta että lapsen vielä? Paljon enemmän vaivaa ja elämänmittainen taakka. Olen koettanut kysellä ja havainnoida, mikä järki tuossa kaikessa on, mutta minusta tuo vaikuttaa vain ihan mielipuoliselta puuhalta.
[/quote]
Joo, niin miunkin mielestä. Samalla tavalla mielipuoliselta vaikuttavat mm. koulunkäynti, opiskelu, työelämä, parisuhde, asunnon ostaminen ja harrastaminen. Paikallaan makaaminen lattialla taitaakin olla ainoa asia, joka ei vaikuta mielipuoliselta. Ruuanlaittokin on hieman psykoottista.
No ainakin sen että vapaan kasvatuksen tulos on järkyttävää. Ovat ylpeitä kun nelivuotias osaa näyttää keskaria tai sanoa että isi haisee paskalta. Luoja kuinka säälittää niitä lapsia ja niiden tulevaisuus.
Olen oppinut, että mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimikaan toiselle.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 01:03"]
[/quote]
[/quote]
No täältä saat vastauksen joka ei varmasti miellytä kun olet vapaaehtoisesti ilman lapsia mutta koeta edes ymmärtää :D
Ensinnäkin se ei ole elämänmittainen taakka vaan palkinto, kun saat katsoa lapsesi kasvavan aikuiseksi , kun tunnet jonkun niin että olrt hänen pienen jalkojen tömähdykset tuntenut massussasi ja katsot kun hän sitten kasvaa aikuiseksi, se on rakkaus jota et muualla tule kokemaan. Ketään miestä/naista tai lemmikkiä et rakasta niinkuin omaa lastasi.
Vaikka et lapseltasi saisi mitään takaisin, tai välit katkeaisivat vanhempana olet silti koska vaan valmis ottamaan luodin hänen puolestaan ja puolustamaan kuin leijonanaaras poikasiaan.
Ja vaikka välillä olisi vaikeaa, se on kaikki sen arvoista.
rakkaus, suvunjatkamisvietti, äitiys siinäpä ne pointit.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:21"]
[/quote]
[/quote]
Joo, niin miunkin mielestä. Samalla tavalla mielipuoliselta vaikuttavat mm. koulunkäynti, opiskelu, työelämä, parisuhde, asunnon ostaminen ja harrastaminen. Paikallaan makaaminen lattialla taitaakin olla ainoa asia, joka ei vaikuta mielipuoliselta. Ruuanlaittokin on hieman psykoottista.
[/quote]
Minä ymmärrän kyllä kyllä kaikki mainitsemasi asiat (no, työelämän tietyt piirteet välillä...) mutta en tuota lapsiperhe-elämän viehätystä. Ei se vain tunnu mitekään hauskalta. Huolta ja stressiä ja hankaluuksia vain.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:33"]
rakkaus, suvunjatkamisvietti, äitiys siinäpä ne pointit.
[/quote]
Rakkautta saa muualtakin, suvunjatkamisviettiä ei ole olemassa ja äitiys... Niin, mikä sen äitiyden pointti on? On kehäpäätelmä sanoa, että haluaa olla äiti, koska silloin saa olla äiti. Ja isällä ei varmaan ole perheessä mitään virkaa?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:14"]
Sen olen oppinut, että lapsettomana elämänlaatu on parempaa.
[/quote]
Ja kokemusta sinulla on vain lapsettomuudesta, eikö niin?
Siskon perhe-elämää kun olen seurannut, niin olen ajatellut monesti, että heillä on kolme lasta liikaa, eli yhden kanssa varmaan pärjäisi siskoni kotiäitinä. Toisaalta, jos olis vaan se yksi, niin olis se hoitovapaakin loppunut jo monta vuotta sitten ja kotona ei vois enää maata. Mitään rutiineja lapsilla ei ole, mutta pääasia, että merkkivaatetta toisensa perään löytyy. Ja kaikki lelut maan ja taivaan väliltä pitää tottakai olla.
Meneekö tämäkin ketju tähän saatanan jänkkäämiseen ja haukkumiseen?
Jos et halua lapsia, fine. Ei se kaikille ole taakka vaikka toisille varmasti olisikin. Ei se lapsi/lapsettomuus tee kenestäkään parempaa, älykkäämpää tai muuten hienompaa. Voitaisiinko jatkaa ketjua siten, kuin sitä oli tarkoitettu?
Itse opin rajojen ja kasvatuksen tärkeyden. Ja sen, ettei se vanhemmuus tosiaan kaikille sovi.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:52"]
Ja sen, ettei se vanhemmuus tosiaan kaikille sovi.
[/quote]
Miksi tästä ei puhuta enemmän? Tämä näkemys tuodaan esiin vain silloin, kun halutaan pilkata ja halveerata toista, mutta ei juuri koskaan positiivisessa sävyssä. Ihan niin kuin se olisi jokin häpeä, ettei tulisi onnelliseksi raskaassa ja epäkiitollisessa tehtävässä.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:29"]
No ainakin sen että vapaan kasvatuksen tulos on järkyttävää. Ovat ylpeitä kun nelivuotias osaa näyttää keskaria tai sanoa että isi haisee paskalta. Luoja kuinka säälittää niitä lapsia ja niiden tulevaisuus.
[/quote]
Tunteeko joku todella tuollaisia? Tuntuu niin ei tosilta kaikki jutut vapaasta kasvatuksesta. En ole ketään tavannut jolla olisi vapaa kasvatus. Ja on todella vaikea kuvitella tuollaista tilannetta todellisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 20:48"]
Näin minäkin luulin elämäni ensimmäiset 33 vuotta, kunnes sain lapsen.
[/quote]
Tuskinpa tämä on totta. Jos et olisi uskonut sen olevan vaivan ja kärsimyksen arvoista, et olisi jatkanut raskautta. Sen sijaan päätit synnyttää lapsen. Itse en hankkisi lasta missään olosuhteissa.
[/quote]
Peesaan tätä :)