Mitä olet oppinut seuratessasi tuttujen lapsiperhe-elämää?
Mä oon ainakin oppinut sen, että kannattaa olla tyytyväinen tähän yhteen lapseen. Meidän elämässä on moni asia paremmin kuin useampilapsisilla perheillä.
Ja sen olen oppinut, että vaikka vauvan kanssa voi olla rankkaa ja väsyttävää, niin silti häntä voi rakastaa täysillä ja hän voi olla maailman suloisin otus. :-)
Kommentit (195)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:32"]
Hyvin perusteltuja viestejä ei kirjoiteta sillä tavalla, että niihin kirjoitetaan vain yksi asia. Mä en kirjoita epämääräisessä järjestyksessä, vaan jäsennellysti.
[/quote]
Hyvin perusteltuihin viesteihin kirjoitetaan yksi väite, ja sille annetaan sen verran esimerkkejä ja perusteluja kuin kirjoittaja katsoo tarpeelliseksi. Yleensä napakka viesti menee perille tehokkaammin kuin lyhyt. Jos huomaa tarvitsevansa viestiinsä enemmän kuin viidestä seitsemään virkettä, asia ei ehkä ole omassa mielessä vielä riittävän kirkas kerrottavaksi muille. -89
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:31"]
Alkuperäisessä viestissä, johon vastasin, kerrottiin, että lapset ovat elämänmittainen taakka. Toisaalta kerrot, että keskeiset kokemukset lapsiperheestä olet saanut eläessäsi sellaisesta. Jostain siis olet saanut ajatuksen tuosta elämänmittaisesta taakasta.
[/quote]
Ja tästä sinä teit sen nerokkaan johtopäätöksen, että vanhempani olisivat pitäneet minua taakkana? Äly hoi!
Tiedän, että lapset olisivat minulle elämänmittainen taakka, koska kokemusteni, havaintojeni ja tietojeni perusteella osaan arvioida, olisiko lapsiperhe-elämä minulle jotakin, mistä nauttisin. Ja kuinka ollakaan, se ei olisi. Arvostan näet elämässä aivan eri asioita, enkä todellakaan ole valmis uhraamaan aikaa, vaivaa, rahaa ja mahdollisesti terveyteni saavuttaakseni jotakin, mistä en lainkaan piittaa.
[/quote]
No mikset sitten kirjoittanut, että lapset olisivat sinulle elämänmittainen taakka? Miksi kirjoitit siihen sävyyn, että se koskee kaikkia lapsiperheitä? Jos ilmaisisit itseäsi selkeästi, ei tarvitsisi käydä tällaisia monen sivun turhia vääntöjä.
Sinä kirjoitit näin: "Mikä siinä on edes pointtina? Ymmärrän kyllä, miksi joku haluaa vaikkapa lemmikkieläimen, mutta että lapsen vielä? Paljon enemmän vaivaa ja elämänmittainen taakka. Olen koettanut kysellä ja havainnoida, mikä järki tuossa kaikessa on, mutta minusta tuo vaikuttaa vain ihan mielipuoliselta puuhalta." Noihin ajatuksiin vastasit. Tunnuit kyseenalaistavan sen, mikä järki muilla ihmisillä on hankkia lapsia, et niinkään tuonut esille sitä, että perustelet omaa valintaasi.
[/quote]
PO. Noihin ajatuksiin VASTASIN.
Hyvin perusteltuja viestejä ei kirjoiteta sillä tavalla, että niihin kirjoitetaan vain yksi asia. Mä en kirjoita epämääräisessä järjestyksessä, vaan jäsennellysti.
[/quote]
Hyvin perusteltuihin viesteihin kirjoitetaan yksi väite, ja sille annetaan sen verran esimerkkejä ja perusteluja kuin kirjoittaja katsoo tarpeelliseksi. Yleensä napakka viesti menee perille tehokkaammin kuin lyhyt. Jos huomaa tarvitsevansa viestiinsä enemmän kuin viidestä seitsemään virkettä, asia ei ehkä ole omassa mielessä vielä riittävän kirkas kerrottavaksi muille. -89
[/quote]
No, sinä olet tuota mieltä, en minä. Mun kokemukseni maailmasta on se, että harvat asiat ovat niin mustavalkoisia, että niihin voi ottaa kantaa yhdellä väitteellä. Jos viestissä, johon vastaan, on esitetty useampia ajatuksia, en yksinertaisesti voi vastata niistä vain yhteen.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:42"]
No, sinä olet tuota mieltä, en minä. Mun kokemukseni maailmasta on se, että harvat asiat ovat niin mustavalkoisia, että niihin voi ottaa kantaa yhdellä väitteellä. Jos viestissä, johon vastaan, on esitetty useampia ajatuksia, en yksinertaisesti voi vastata niistä vain yhteen.
[/quote]
No, se on vain oma henkilökohtainen vajavuutesi, ei sen takia tarvitse piinata muita lukijoita lainaamalla jättikokoisia viestejä.
Tunnuit kyseenalaistavan sen, mikä järki muilla ihmisillä on hankkia lapsia, et niinkään tuonut esille sitä, että perustelet omaa valintaasi.
[/quote]
Ei minun tarvitse omaa valintaani kenellekään perustella. Nuo ovat yksinkertaisesti niitä ajatuksia, joita minulla vanhemmuudesta on. Minusta lapsiperhe-elämä ei ole mielekästä eikä vanhemmuus arvokasta. Aikaisemmin kysyinkin, missä tässä ketjussa on puhuttu kenenkään muun vanhemmuudesta, enkä saanut vastausta. Syy tähän on selvä: on paljon kivampi suuttua asioista ja kokea itseään loukatun.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:43"]
[/quote]
No, se on vain oma henkilökohtainen vajavuutesi, ei sen takia tarvitse piinata muita lukijoita lainaamalla jättikokoisia viestejä.
[/quote]
Ei ole, vaan kohteliaisuutta keskustelukumppania kohtaan. On todella rasittavaa vastata pinnallisesti, kun toinen keskustelija käy syvällistä keskustelua. Ihanko oikeasti ajattelet, että on hyvän etiketin mukaista olla vastaamatta kysyttyihin ja esitettyihin asioihin? Ymmärrän tämän kyllä silloin, jos nettikeskustelu on sulle vain kevyttä letkauttelua - niin kuin se ed. vastauksestasi päätellen tuntuu olevan.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:44"]
Nuo ovat yksinkertaisesti niitä ajatuksia, joita minulla vanhemmuudesta on. Minusta lapsiperhe-elämä ei ole mielekästä eikä vanhemmuus arvokasta.
[/quote]
No, silloinhan on syytä olettaa, että sinä olet vanhemmillesi taakka. Ikävää.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:45"]
Ei ole, vaan kohteliaisuutta keskustelukumppania kohtaan. On todella rasittavaa vastata pinnallisesti, kun toinen keskustelija käy syvällistä keskustelua. Ihanko oikeasti ajattelet, että on hyvän etiketin mukaista olla vastaamatta kysyttyihin ja esitettyihin asioihin? Ymmärrän tämän kyllä silloin, jos nettikeskustelu on sulle vain kevyttä letkauttelua - niin kuin se ed. vastauksestasi päätellen tuntuu olevan.
[/quote]
Oletko ihan oikeasti ja vilpittömästi tullut tänne keskustelemaan syvällisesti :D
Toivotan sinulle hyviä hetkiä, ja älä tartu kaikkiin troolauksiin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyse ei ole siitä, että asiat olisivat mustavalkoisia, vaan siitä, että harva malttaa miettiä, mitä todella haluaa sanoa. Kaiken, minkä voi ylipäätään kielellä ilmaista, voi ilmaista selvästi ja napakasti, mutta se vaatii vaivannäköä. Kuten yhdysvatalainen kirjailija ja lehtimies Mark Twain pahoitteli kirjeessään ystävälleen: "Anteeksi, että saat nyt näin pitkän kirjeen. Minulla ei ollut aikaa kirjoittaa lyhyttä." -89
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:47"]
Nuo ovat yksinkertaisesti niitä ajatuksia, joita minulla vanhemmuudesta on. Minusta lapsiperhe-elämä ei ole mielekästä eikä vanhemmuus arvokasta.
[/quote]
[/quote]
Pää paskavaipassa aiheuttaa tällaisia päättelyketjuja.
Onneksi olkoon.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:45"]
[/quote]
Oletko ihan oikeasti ja vilpittömästi tullut tänne keskustelemaan syvällisesti :D
Toivotan sinulle hyviä hetkiä, ja älä tartu kaikkiin troolauksiin.
[/quote]
Voi, mä olen käynyt täällä todella monia hyviä keskusteluja. Niin moni muukin.
Nyt ymmärrän paremmin, miksi toivot vain yhtä pointtia per vastaus, tai miksi saksit viestiin vain yhden virkkeen. Niihin on helppo kirjoittaa perustelemattomia vastauksia.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:48"]
[/quote]
[/quote]
Pää paskavaipassa aiheuttaa tällaisia päättelyketjuja.
Onneksi olkoon.
[/quote]
Ymmärrän, että paskavaipat on helppo ottaa esiin, kun argumentit loppuvat. Mutta selitä toki, miten kaikki lapsiperhe-elämä on hirveää muille paitsi sinun vanhemmillesi, joille olet arvatenkin päivittäinen ilo.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:50"]
Nyt ymmärrän paremmin, miksi toivot vain yhtä pointtia per vastaus, tai miksi saksit viestiin vain yhden virkkeen. Niihin on helppo kirjoittaa perustelemattomia vastauksia.
[/quote]
Olen eri henkilö kuin tuo kenen kanssa olet keskustellut tuosta asiasta.
Kannattaa myös muistaa se, kun keskustelet täällä syvällisesti, ettei täällä ole nimimerkkejä.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:52"]
[/quote]
Olen eri henkilö kuin tuo kenen kanssa olet keskustellut tuosta asiasta.
Kannattaa myös muistaa se, kun keskustelet täällä syvällisesti, ettei täällä ole nimimerkkejä.
[/quote]
Ilman nimimerkkejäkin voi käydä oikein hyviä keskusteluja. Tämä ei ole sellainen.
[/quote]
[/quote]
Ei ole syytä olettaa. Vanhempani kun ovat aivan eri ihmisiä kuin minä, ja heillä on aivan toiset asiat, joita he pitävät arvokkaina ja mielekkäinä.
Ilmeisesti käytät nyt jonkinlaista mammalogiikkaa, jonka mukaan kaikki ihmiset tulevat onnelliseksi samoista asioista. Etkö ole kuullut esimerkiksi sanontaa: "Yhden taivas on toisen helvetti"?
Minusta tämän asian ymmärtämisen ei pitäisi olla noin vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:51"]
Ymmärrän, että paskavaipat on helppo ottaa esiin, kun argumentit loppuvat. Mutta selitä toki, miten kaikki lapsiperhe-elämä on hirveää muille paitsi sinun vanhemmillesi, joille olet arvatenkin päivittäinen ilo.
[/quote]
En ole tuo henkilö, joka ei ole ollut taakka vanhemmilleen, itse olin taakka omille vanhemmilleni kyllä.
Et osaa päätellä, etkä lukea, siksi kommentoin tuolla paskavaippakommentilla "päättelyäsi", viestisi eivät ansaitse muunlaista kommentointia.
[/quote]
Keskustelet nyt eri ihmisen kanssa kuin luulet. Se olen minä, joka toivoi yhtä pointtia per vastaus ja perusteli asiaa netiketillä. -89
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:52"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole syytä olettaa. Vanhempani kun ovat aivan eri ihmisiä kuin minä, ja heillä on aivan toiset asiat, joita he pitävät arvokkaina ja mielekkäinä.
Ilmeisesti käytät nyt jonkinlaista mammalogiikkaa, jonka mukaan kaikki ihmiset tulevat onnelliseksi samoista asioista. Etkö ole kuullut esimerkiksi sanontaa: "Yhden taivas on toisen helvetti"?
Minusta tämän asian ymmärtämisen ei pitäisi olla noin vaikeaa.
[/quote]
Mitä jos sitten kirjoittaisit auki sen, mitä tarkoitat. Jos tarkoitat, että vanhemmuus ei ole sinua varten, koska et itse halua olla vanhempi, kirjoita niin. Jos kirjoitat nollapersoonassa, kirjoituksistasi tulee jatkuvasti sellainen olo, että vanhemmuus ei ole arvokasta ja lapsiperhe-elämä kamalaa noin ylipäätään, tulee ihan toisenlainen tunne.
En minä käytä logiikkaa, jonka mukaan sinun pitäisi tulla onnelliseksi vanhemmuudesta. Voin vain kommentoida sen mukaan, mitä sinä kirjoitat. Jos jatkuvasti tulee väärinkäsityksiä, voisitko miettiä hieman tarkemmin, miten ilmaiset asiat, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:51"]
[/quote]
En ole tuo henkilö, joka ei ole ollut taakka vanhemmilleen, itse olin taakka omille vanhemmilleni kyllä.
Et osaa päätellä, etkä lukea, siksi kommentoin tuolla paskavaippakommentilla "päättelyäsi", viestisi eivät ansaitse muunlaista kommentointia.
[/quote]
Voi KYYNEL. Olen murskana.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:31"]
Alkuperäisessä viestissä, johon vastasin, kerrottiin, että lapset ovat elämänmittainen taakka. Toisaalta kerrot, että keskeiset kokemukset lapsiperheestä olet saanut eläessäsi sellaisesta. Jostain siis olet saanut ajatuksen tuosta elämänmittaisesta taakasta.
[/quote]
Ja tästä sinä teit sen nerokkaan johtopäätöksen, että vanhempani olisivat pitäneet minua taakkana? Äly hoi!
Tiedän, että lapset olisivat minulle elämänmittainen taakka, koska kokemusteni, havaintojeni ja tietojeni perusteella osaan arvioida, olisiko lapsiperhe-elämä minulle jotakin, mistä nauttisin. Ja kuinka ollakaan, se ei olisi. Arvostan näet elämässä aivan eri asioita, enkä todellakaan ole valmis uhraamaan aikaa, vaivaa, rahaa ja mahdollisesti terveyteni saavuttaakseni jotakin, mistä en lainkaan piittaa.
[/quote]
No mikset sitten kirjoittanut, että lapset olisivat sinulle elämänmittainen taakka? Miksi kirjoitit siihen sävyyn, että se koskee kaikkia lapsiperheitä? Jos ilmaisisit itseäsi selkeästi, ei tarvitsisi käydä tällaisia monen sivun turhia vääntöjä.
Sinä kirjoitit näin: "Mikä siinä on edes pointtina? Ymmärrän kyllä, miksi joku haluaa vaikkapa lemmikkieläimen, mutta että lapsen vielä? Paljon enemmän vaivaa ja elämänmittainen taakka. Olen koettanut kysellä ja havainnoida, mikä järki tuossa kaikessa on, mutta minusta tuo vaikuttaa vain ihan mielipuoliselta puuhalta." Noihin ajatuksiin vastasit. Tunnuit kyseenalaistavan sen, mikä järki muilla ihmisillä on hankkia lapsia, et niinkään tuonut esille sitä, että perustelet omaa valintaasi.