Mitä olet oppinut seuratessasi tuttujen lapsiperhe-elämää?
Mä oon ainakin oppinut sen, että kannattaa olla tyytyväinen tähän yhteen lapseen. Meidän elämässä on moni asia paremmin kuin useampilapsisilla perheillä.
Ja sen olen oppinut, että vaikka vauvan kanssa voi olla rankkaa ja väsyttävää, niin silti häntä voi rakastaa täysillä ja hän voi olla maailman suloisin otus. :-)
Kommentit (195)
Mun kaveripiirin ja suvun otannalla olen huomannut, että puolet isistä on ihan pihalla eikä ymmärrä mitä itkevä vauva tahtoo ja puolet on oikeita superisejä.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:07"]
Mun kaveripiirin ja suvun otannalla olen huomannut, että puolet isistä on ihan pihalla eikä ymmärrä mitä itkevä vauva tahtoo ja puolet on oikeita superisejä.
[/quote]
Tämä on muuten totta. Mistäköhän johtuu?
Voisiko olla, että miehiä pidetään helpommin "superisinä" kuin naisia "superäiteinä"? Kriteerit olisivat siis löyhemmät.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 13:48"]
Sun kanssa on todella hankala keskustella, koska pilkot viestit niin tuntemattomiksi, että voi vain arvailla, mahtoiko tämä olla mun viestistä peräisin. Lisäksi vastaat vain niihin kohtiin, joihin sun on helppo vastata ja jätät pois kaiken muun. Tämä tyylisi onkin tuttu monesta aikaisemmasta ketjusta.
[/quote]
Huutelen täältä sivusta: Et ilmeisesti kirjoittele keskustelufoorumeille juurikaan? Lainausten siivoaminen niin, että jäljelle jää vain se, mihin todellisuudessa vastataan, on ihan perusnetiketin mukaista. Se on ollut sitä jo Usenet-uutisryhien ja sähköpostilistojen alkuajoista saakka. Valtavat koko ruudun korkuiset lainausketjut ovat lukijalle todella rasittavia.
[/quote]
Mua kiusaa vähemmän pitkät lainausketjut kuin se, että pilkotaan vastauksesta joku yksi kikkare sen sijaan, että vastattaisiin kokonaisuuteen. Ei se ole mitään keskustelua.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:22"]
että jos on 5vkoa vanha vauva, sen 2v isoveljen voi tuupata edelleen päiväkotiin kun vauvan kanssa on rankkaa.
sama tyyppi kommentoi mulle, kun joskus valitin kolmannen vauvan huutaessa allergioitaan, että olisit miettinyt että miksi teitte kolmannen kun et jaksa muitakaan.
teki mieli kyllä itse sanoa että jos oot esikoisenkin tuupannut 1vnä päiväkotiin, älä tee lisää lapsia. tiedän tasan, että niillä on vaan yhdestä autosta laina ja asuvat markkinahintaa edullisemmassa vuokra-asunnossa.. että ei ollut edes rahallisesti pakko mennä sinne töihin.
[/quote]
Tää tulee sulle varmaan yllätyksenä, mutta osa meistä äideistä on myös aikuisia ihmisiä, jotka tarvitsevat myös aikuisten tekemistä, esim. töitä. Ihan voin suoraan sanoa, että en vaan yksinkertaisesti jaksa olla pelkkä kotiäiti. Siksi olen palannut töihini lasten ollessa n. 1,5 vuotiaita. Se ei pitkässä juoksussa tee minusta yhtään sen huonompaa äitiä kuin niistä, jotka ilolla hoitavat lapsia kotona kunkin kolmevuotispäivään. Näytän lapsilleni esimerkkiä, että äidilläkin voi olla oma ura ja elämä äitiydestä huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:04"]
Yritätkö nyt sanoa
[/quote]
Yritän sanoa, että se, että sinä olet lukenut negatiivisia juttuja lehdestä ja olet vanhemmillesi taakka, ei tarkoita sitä, että se olisi koko totuus vanhemmuudesta.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:13"]
Mua kiusaa vähemmän pitkät lainausketjut kuin se, että pilkotaan vastauksesta joku yksi kikkare sen sijaan, että vastattaisiin kokonaisuuteen. Ei se ole mitään keskustelua.
[/quote]
Se nyt on ihan sama mikä sinua häiritsee, tällaisissa asioissa kuuluu toimia yleisen etiketin mukaan.
Esim. en minäkään voi vaatia ihmisiä lainaamaan jokaisessa uudessa viestissä koko viestiketjua, vaikka se olisi minulle mieleistä.
[/quote]
Mitä se kokonaisuuteen vastaaminen sitten on? Yleensä kirjoittajat jaarittelevat kappalekaupalla jotakin asiaan liittyvää ja onnistuvat vihdoin sanomaan sivulauseessa juttunsa varsinaisen pointin. Ei se, että lainaukseen jätetään vain yksi virke, tarkoita, että tekstistä on luettu vain yksi virke. Siitä on vain siivottu niin, ettei muiden tarvitse.
Jos saksiminen häiritsee, kirjoita viestisi napakammaksi. -89
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:15"]
[/quote]
Se nyt on ihan sama mikä sinua häiritsee, tällaisissa asioissa kuuluu toimia yleisen etiketin mukaan.
Esim. en minäkään voi vaatia ihmisiä lainaamaan jokaisessa uudessa viestissä koko viestiketjua, vaikka se olisi minulle mieleistä.
[/quote]
Ihan piruuttani lainaan koko ketjun. Onko sinusta siis etiketin mukaista, että toisen viestiin ei vastata kokonaan, vaan valikoidaan sieltä vain joku pikku pipana, johon vastataan ja muu jätetään huomiotta? Mikähän etiketti se tämä mahtaa olla, ilmeisesti joku vitun ärsyttävien jankkaajien etiketti?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:21"]
Ihan piruuttani lainaan koko ketjun. Onko sinusta siis etiketin mukaista, että toisen viestiin ei vastata kokonaan, vaan valikoidaan sieltä vain joku pikku pipana, johon vastataan ja muu jätetään huomiotta? Mikähän etiketti se tämä mahtaa olla, ilmeisesti joku vitun ärsyttävien jankkaajien etiketti?
[/quote]
Kannattaa varmaan pysyä pois netistä, jos ei vaan osaa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:19"]
[/quote]
Mitä se kokonaisuuteen vastaaminen sitten on? Yleensä kirjoittajat jaarittelevat kappalekaupalla jotakin asiaan liittyvää ja onnistuvat vihdoin sanomaan sivulauseessa juttunsa varsinaisen pointin. Ei se, että lainaukseen jätetään vain yksi virke, tarkoita, että tekstistä on luettu vain yksi virke. Siitä on vain siivottu niin, ettei muiden tarvitse.
Jos saksiminen häiritsee, kirjoita viestisi napakammaksi. -89
[/quote]
Se tarkoittaa sitä, että pyritään vastaamaan johonkin muuhunkin kuin vain yhteen viestissä kirjoitettuun asiaan. Otan esimerkin: minä olisin voinut saksia pois koko tuon viestisi viimeistä virkettä lukuun ottamatta ja vastata siihen "en", vaikka viestissäsi oli muitakin ajatuksia kuin se. Jos siis viestissä on useampia pointteja ja esim. suoria kysymyksiä toiselle keskustelijalle, on aika ikävää, kun vastaus tuleekin johonkin suht epäolennaiseen asiaan. Ymmärrätkö?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:21"]
[/quote]
Kannattaa varmaan pysyä pois netistä, jos ei vaan osaa.
[/quote]
Ymmärrän, ettet oikein osaa vastata siihen, mitä kirjoitin, ja sen takia onkin helpompi turvautua tuollaiseen lapselliseen kehotukseen.
Yritätkö nyt sanoa
[/quote]
Yritän sanoa, että se, että sinä olet lukenut negatiivisia juttuja lehdestä ja olet vanhemmillesi taakka, ei tarkoita sitä, että se olisi koko totuus vanhemmuudesta.
[/quote]
Juurihan sanoin, että minulla on omakohtaista, havaintoihin perustuvaa ja kirjallisuudesta lähtöisin olevaa tietoa lapsiperhe-elämästä ja että en ollut vanhemmilleni taakka, vaan että omat lapset olisivat taakka minulle itselleni.
Jouduinko nyt trollauksen kohteeksi?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:24"]
Se tarkoittaa sitä, että pyritään vastaamaan johonkin muuhunkin kuin vain yhteen viestissä kirjoitettuun asiaan.
[/quote]
Kuten edellä sanoin: jos et halua tulla saksituksi, kirjoita viestiisi vain yksi asia. Esitä keskeisen väitteesi mahdollisimman ytimekkäästi yhdellä virkkeellä, ja anna muilla virkkeillä perusteluja, esimerkkejä ja lisätietoa. Se, että kirjoittaa yhteen viestiin epämääräisessä järjestksessä kaiken, mitä aiheesta tulee mieleen, ei ole keskustelua. -89
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:27"]
Yritätkö nyt sanoa
[/quote]
[/quote]
Juurihan sanoin, että minulla on omakohtaista, havaintoihin perustuvaa ja kirjallisuudesta lähtöisin olevaa tietoa lapsiperhe-elämästä ja että en ollut vanhemmilleni taakka, vaan että omat lapset olisivat taakka minulle itselleni.
Jouduinko nyt trollauksen kohteeksi?
[/quote]
Alkuperäisessä viestissä, johon vastasin, kerrottiin, että lapset ovat elämänmittainen taakka. Toisaalta kerrot, että keskeiset kokemukset lapsiperheestä olet saanut eläessäsi sellaisesta. Jostain siis olet saanut ajatuksen tuosta elämänmittaisesta taakasta.
Ilmeisesti unohdat aiemmat viestisi samassa tahdissa kuin niitä kirjoitat.
Vaikka olisikin vain yksi lapsi niin hänen kanssaan kannattaa touhuta (ylempi kommentti laiskoista vanhemmista)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:24"]
Se tarkoittaa sitä, että pyritään vastaamaan johonkin muuhunkin kuin vain yhteen viestissä kirjoitettuun asiaan.
[/quote]
Kuten edellä sanoin: jos et halua tulla saksituksi, kirjoita viestiisi vain yksi asia. Esitä keskeisen väitteesi mahdollisimman ytimekkäästi yhdellä virkkeellä, ja anna muilla virkkeillä perusteluja, esimerkkejä ja lisätietoa. Se, että kirjoittaa yhteen viestiin epämääräisessä järjestksessä kaiken, mitä aiheesta tulee mieleen, ei ole keskustelua. -89
[/quote]
Hyvin perusteltuja viestejä ei kirjoiteta sillä tavalla, että niihin kirjoitetaan vain yksi asia. Mä en kirjoita epämääräisessä järjestyksessä, vaan jäsennellysti.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:31"]
Alkuperäisessä viestissä, johon vastasin, kerrottiin, että lapset ovat elämänmittainen taakka. Toisaalta kerrot, että keskeiset kokemukset lapsiperheestä olet saanut eläessäsi sellaisesta. Jostain siis olet saanut ajatuksen tuosta elämänmittaisesta taakasta.
[/quote]
Ja tästä sinä teit sen nerokkaan johtopäätöksen, että vanhempani olisivat pitäneet minua taakkana? Äly hoi!
Tiedän, että lapset olisivat minulle elämänmittainen taakka, koska kokemusteni, havaintojeni ja tietojeni perusteella osaan arvioida, olisiko lapsiperhe-elämä minulle jotakin, mistä nauttisin. Ja kuinka ollakaan, se ei olisi. Arvostan näet elämässä aivan eri asioita, enkä todellakaan ole valmis uhraamaan aikaa, vaivaa, rahaa ja mahdollisesti terveyteni saavuttaakseni jotakin, mistä en lainkaan piittaa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:14"]
Sen olen oppinut, että lapsettomana elämänlaatu on parempaa.
[/quote]
Tämä nyt vain on asia, mitä et voi lapsettomana tietää. Meidän elämämme on yhden lapsen jälkeen muuttunut hurjasi positiivisemmaksi, sosiaalisemmaksi ja tekemistä on enemmän kun voi käydä lapsitapahtumissa. Meille ei alko maistu, joten baarielämää emme kaipaa. Viiniä voi lipittää illallisella toisen lapsiperheen kanssa lasten seurustellessa keskenään.
Lapsen saatuamme olemme ymmärtänee, mitä todellinen onni on ja mitä todellinen sisältö on. Yhäkin saamme sisältöä elokuvista, messuista ja muista tapahtumista, mutta ne ovat vain mauste. Biletysmatka Berliiniin ei ole mitään siihen verrattuna, että oma lapsi kertoo rakastavansa sinua.
[/quote]
Kaikki klassikot tuossa viestissä, vihjailut siitä, että viinaareissuja en ainakaan kaipaa, lapsen rakkaus on tärkeämpää jne.
Joku alkoholisti bilettäjä pykännyt beibin, ja se on nyt niin tärkeää, niin tärkeää, yhtään en kaipaa biletysreissuja, niin kuin te lapsettomat, lapsi on ykkönen.
Tiedoksi vain, että ihmiset eivät ole yleensä veloja alkoholismin takia, tuntuu teillä lapsen pykänneillä olevan eniten alko-ongelmia, kun lapsettomuus liittyy teillä vapaaseen alkon vetämiseen.
Lipitelkää vaan toisen alkoholistiperheen kanssa viiniä, voitte samalla toistella toisillenne miten en yhtään kaipaa bilereissuja, ja viiniä voi vetää näinkin, kun lapset leikkivät teidän viinihuurujen keskellä.
Säälittävää.
[/quote]
Kyllä lasten saannin jälkeenkin voi käydä biletysreissuilla. Olen minä ainakin käynyt.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:35"]Kyllä lasten saannin jälkeenkin voi käydä biletysreissuilla. Olen minä ainakin käynyt.
[/quote]
Baarit on täynnä yh-mammoja, joten en usko, että tuosta on kenelläkään epäilystäkään etteikö mammat voisi bilettää lasten saamisen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 13:48"]
Jos kutsut lapsen saamista "elämän mittaiseksi taakaksi", voisin sanoa, että sulla ei ole oikeastaan tietoakaan..
[/quote]
Yritätkö nyt sanoa, että tietämistä ovat vain sellaiset uskomukset, joiden kanssa sinä olet samaa mieltä? Vai että kukaan ei todellisuudessa pidä lapsia elämnmittaisena taakkana? Jälkimmäinen on ainakin ilmeisellä tavalla väärin. Ks. esim. tämä lehtijuttu.