Aivan järkyttävä synnytysvideo! Ei heikkohermoisille!
Kommentit (381)
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:12"]
Miten tämä stressi vaikuttaa lapseen? Onko siis tutkitttu, että sektio lapsien stressi vaikuttaa jotenkin negatiivisesti lapsen elämään? M33
[/quote]
Googlaa, kukaan ei jaksa pitää sinulle täällä luentoja eri asioista.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:08"]
Siis kuka tätä alatiesynnytys-propagandaa haluaa levittää? Mun puolesta kaikille naisille vaan suunniteltu sektio. Se on tasa-arvoista eikä kukaan joudu tuollaiseen kidutukseen.
[/quote]
Tässä taas nähdään pullamössösukupolven edustaja. Ennen miehet oli rautaa ja laivat puuta, ennen pillut kesti ja naiset ei vinkuneet.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:04"]
Pystyittekö oikeasti katsomaan tuon videon loppuun? Kykenin katsomaan noin 10 sekuntia, eikä siinä ajassa ehditty näyttämään kuin pihtien lyöminen pilluun. Mestausvideoita ja sensellaisia olen kyennyt katsomaan ihan helposti, mutta täytyy sanoa, että nyt ei vaan kertakaikkiaan pysty! :D
[/quote]
Pysty katsomaan mestausvideoita ja sen sellaisia, mutta et lapsen syntymää joka on luonnollisin asia maailmassa, tuossa nyt vaan avustettu. Olisikohan syytä tarkistaa realiteetit. En todellakaan pysty katsomaan mestausvideoita ja sen sellaista, eikä niitä todellakaan pitäisi näyttää missään uutissivustoilla. En ole edes aikonut katsoa.
Tuon synnytysvideon kyllä katsoin, enkä liiemmin hätkähtänyt.
[/quote]
"Luonnollinen asia" ei ole synonyymi kaikelle ihanalle ja kauniille, kuten videostakin näemme se luonnollinen on aika usein jotain varsin karmeaa, veristä ja väkivaltaista. Se, jonka tässä pitää tarkistaa realiteetit, on sinä. Ja ottaa ne ruusunpunaiset lasit silmiltä.
ei mitenkään vaikuta. Tuo on nyt tuota samaa vanhaa propagandaa, jotta kätilöt saisivat säilyttää työnsä. Mutta alatiesynnytys tulee jossain vaiheessa katoamaan länsimaalaisesta kulttuurista kokonaan. 100 vuoden päästä ihmetellään, miten vielä 2000-luvulla tälläistä synnytyskulttuuria ylläpidettiin. Näin se vaan on...
Itsepä oli akka pillunsa levitänyt miesten pantavaksi. Turha sitten tulla kitisemään että aijaijai pinppiin koskee kun kakara tulee ulos. Oppiipahan pitämään jalkansa ristissä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:14"]
Googlaa, kukaan ei jaksa pitää sinulle täällä luentoja eri asioista.
[/quote]
Eli sinulla ei ole hajuakaan koko asiasta.
Joskus vauva vammautuu synnytyksessä, tunnen yhden tapauksen Suomessa. Jos eka lapsi ja suuri niin AINA pitää leikata keisarilla, pyytäkää äidit.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 22:55"]
MUTTA MIKSI VITUSSA NAISILLE EI ANNETA KIVUNLIEVITYSTÄ PONNISTUSVAIHEESEEN? VARSINKIN, JOS JOUDUTAAN KÄYTTÄMÄÄN IMUKUPPIA.
[/quote]
Suomessa ihan jokainen saa kivunlievitystä joka haluaa. Ainoana poikkeuksena ne jotka tulevat synnyttämään kun lapsi on jo melkein ulkona, jolloin puudutusta ei ehditä antaa. Jotkut kuitenkin valitsevat synnyttää ilman lääkkeellistä kivunlievistystä, ja näissä tapaukissa päätyminen imukuppi- tai pihtisynnytyksiin on toki tavanomaista synnytystä kivuliaampi äidille.
[/quote]
Ei muuten saa, mä olin sairaalassa hyvissä ajoin. Odoteltiin supistuksia yli puoli päivää. Tositilanteen koittaessa ei yksikään lääkäri ehtinyt tulla laittamaan epiduraalia. Ei vaikka kätilö sen lääkärin tilasi ihan hyvissä ajoin, niillä vaan oli muita hommia. Kätilö vielä soitteli perään ja pyysi tulemaan heti kun joku vaan ehtii. Ilokaasua sain henkäillä, ei siitä kyllä mitään apua ollut. Katkera en ole, ymmärrän hyvin, että minä jolla ei ollut hengenhätää olin lääkärin listalla alimpana.
Toisen kohdalla ilmeisen epiduraalivastainen kätilö sitten vetkutteli eikä sitä sitten lopulta enää voitu laittaa. Kätilö tuumi mulle vaan että jos ekan jo ilman epiduraalia teit niin mitä sitä tälläkään kertaa tarvii.
Kolmannen kohdalla en sitten enää mitään pyytänytkään. Meni ilman vanhasta muistista.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:01"]
Sektio on lapselle huonompi vaihtoehto. Alapääsynnytys ja siitä suoraan äidin rinnalle pitää vastasyntyneen stressin alhaisena. Toisin kuin sektio. Totesin ihan vain siksi kun täällä on taas ihmisiä jotka eivät voi ymmärtää miksei kaikki tee sektiota
[/quote]
Kyllä, kyllä! Onhan se suuri vauvan stressaantumisen riski paljon kammottavampi asia kuin korkeampi vauvan vammautumisen ja kuoleman riski. Siinä vaiheessa, kun oma lapsi on jälkeenjäänyt synnytyksenaikaisen hapenpuutteen vuoksi, on lohdullista ajatella, että ainakaan sen ei tarvinnut ressata;););););)
[/quote]
Oletko vain vähän tyhmä vai provo? Stressiä on sekä psyykkistä, että fyysistä, tässä ei ole puhe psyykkisestä. Fyysinen stressi esim. hapenpuutteen vuoksi johtaa kuolemaan ja samoja stressihormoneita erittyy sekä psyykksiessä että fyysisessä stresissä, toisessa vaan vähän enemmän.
[/quote]
Nyt en (ilmeisesti tyhmyyttäni) ymmärtänyt tuota lihavoimaani lausetta. Fyysinen stressi esim. hapenpuutteen vuoksi voi tappaa? Eikö hapenpuute ole silloin varsinaisesti se, mikä tappaa? Vai meinaatko, että sektiolla syntyvä lapsi voi säikähtää niin kovasti nopeaa syntymäänsä, että kuolee siihen säikähdykseen?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 22:54"]
Voi vitun välkky. Sulta tais viikonloppuna jäädä väliin Ylen dokkari aiheesta, jossa todettiin kuten epäsuotuisa on lapselle kun vei saa vacinastas niitä bakteereita joita tarvii, mm astmat ja allergiat on huomattavasti yleisempiä.
[/quote]
Jos syy-seuras-yhteys olisi noin ilmiselvä ja riskit astmaan ja allergiaan hyvin merkittävästi suuremmat, niin eiköhän sitä pillumehua juotettaisi sitten rutiinitoimenpiteenä sektiolla syntyneille?
[/quote]
Nimenomaisesti näin toimitaan usealla synnytysklinikalla. Juotetaan Vacina-pillumehua vastasyntyneille, usein se jopa korvaa äidinmaidon.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 22:44"]
Kyllähän se jotain kertoo jos kätilöt ovat sitä mieltä ettei tässä videossa kysymyksessä paha synnytys. Oiskohan aika muuttaa jo sitä synnytyskulttuuria. Suunniteltuja sektioita vaan useimmille. Eipä tulisi tuollaista paskaa kenenkään siedettäväksi eikä sadistiset kätilöt/lääkärit pääsisi nauttimaan...
[/quote]
Samaa mieltä, suomen sairas kulttuuri synnytysten ympärillä tulee taas ilmi näissä kommentteissa, mahdollisimman paljon kidutusta vaan, jotta kätilöt pääsevät nautiskelemaan, maan tapa.
[/quote]
Jep, samaa mietin, että ei ainakaan kerro mitään hyvää, että terveydenhoitoalalla olevat ja kätilöt eivät näe mitään ihmeellistä videossa.... On uskomatonta, miten ihmiset turtuvat vallitseviin käytäntöihin, eikä suurimmalle osalle tule mieleenkään kyseenalaistaa asioita.
Olen itse synnyttänyt kaksi kertaa alakautta ja onneksi olen välttynyt miltään toimenpiteiltä. Mulle ainakin kerrottiin, että imukuppikin on jo poikkeustapaus eikä siihen herkästi ryhdytä. Pihtisynnytys on jo todella harvinaista ja kyseessä on hätätilanne. Taatusti siinä on "mitään ihmeellistä" siinä vaiheessa.
Mulle tehtiin ekassa synnytyksessä eppari, mutten edes huomannut sitä. En tiedä puudutettiinko - ehkä. Se tehtiin siinä vaiheessa, kun isokokoinen lapsi ei vaan mahtunut muuten ulos ja olin jo ponnistanut yli tunnin. Pyysin imukuppia, mutten saanut - toimenpiteitä kun vältetään jos ei ole pakko! Ihmettelen siis tosi paljon noita kätilöitä, joiden mielestä lähes tajuttomana retkottava synnyttäjä on ihan normisettiä, samoin kuin harvinainen toimenpide synnytyksen yhteydessä... Itse sain olla aktiivinen koko synnytyksen ajan, ja ajatus jo jostain jalkatelineistä on ihan kauhea.
[/quote]
Tilanne on vähän eri jos olet tehnyt sitä työtä 14 vuotta yliopistollisessa keskussairaalassa. Toki, onneksi useimmat synnytykset eivät ole pihti- tai imukuppisynnytyksiä. Eivätkä päädy esim. hätäsektioon. Mutta tällä kokemuksella en nyt ihan rehellisesti voisi väittää järkyttyväni videon sisällöstäkään, vaikkei se toki se perus-alatiesynnytys olekaan.
Uskon myös, että se on potilaiden etu että lääkärit ja kätilöt eivät järkyty poikkeustilanteista vaan reagoivat niihin "kylmän" ammattimaisesti.
[/quote]
Tämä ei ole synnytyssali, tämä on maallikkojen keskustelupalsta, jolla kirjoittaa pääasiassa tulevia äitejä, synnyttäneitä äitejä tai naisia, jotka eivät syystä tai toisesta tule synnyttämään. On suorastaan nettikiusaamista ja ainakin erittäin sosiaalisesti taitamatonta ilmoittaa, että tällaisessa synnytyksessä ei ole "mitään ihmeellistä". Etkö todella ymmärrä, millaisen kuvan se ammattiryhmänä antaa kätilöistä ja/tai synnytyslääkäreistä?
Jos haluaa samanlaisen pimpin, mikä tuolla eukolla on tuon käsittelyn jälkeen, voi aina räjäyttää pötkön dynamiittia pillussaan. Eikä tule sitä kakaraa riesaksi.
Ajattelen niin että sektion vaatineet äidit ovat edelläkävijöitä. Eivät suostu kärsimään synnytyksessä sen takia että naisen "kuuluu" niin tehdä. En minäkään usko että 100 vuoden päästä täällä synnytetään alakautta.
edelleenkin tuota paskaa propagandaaa... plaa plaa... kätilöiden paskapuhetta.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 22:55"]
MUTTA MIKSI VITUSSA NAISILLE EI ANNETA KIVUNLIEVITYSTÄ PONNISTUSVAIHEESEEN? VARSINKIN, JOS JOUDUTAAN KÄYTTÄMÄÄN IMUKUPPIA.
[/quote]
KOSKA EI OLE AIKAA, SE LAPSI PITÄÄ SAADA ULOS JA HETI. Ja voin sanoa, että hyvin harva äiti siinä haluaa odotella sitä puudutusta. Suurin osa kärsii ne kivut vaikka sitten karjuen kuin odottaa puudutusta ja synnyttää sitten kuolleen lapsen.
[/quote]
MIKSEI NUKUTETA, UNI TULEE 10 SEKUNNISSA. SITTEN VAAN PIHDIT JA IMURIT KÄYTTÖÖN.
[/quote]
Ihan kuka tahansa ei saa nukuttaa. Eikä niitä nukutuslääkäreitä ole ihan joka synnytyssalissa odottamassa että josko heitä tarvitaan. Lapsen kunto voi olla sellainen ettei ole aikaa odottaa sitä nukutuslääkäriä, joka voi olla toisella puolella isoa sairaalaa.
minä katsoin videon ja teki pahaa naisen puolesta sillä tiedän millaiset ne kivut on. olen synnyttänyt kolme alakautta. mutta katsoin ihan loppuun asti, pahempaa tekee katsoa jotain missä tapetaan joku mutta tuossa säälitti se nainen!
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:21"]
MIKSEI NUKUTETA, UNI TULEE 10 SEKUNNISSA. SITTEN VAAN PIHDIT JA IMURIT KÄYTTÖÖN.
[/quote]
Ihan kuka tahansa ei saa nukuttaa. Eikä niitä nukutuslääkäreitä ole ihan joka synnytyssalissa odottamassa että josko heitä tarvitaan. Lapsen kunto voi olla sellainen ettei ole aikaa odottaa sitä nukutuslääkäriä, joka voi olla toisella puolella isoa sairaalaa.
[/quote]
LUULIN ETTÄ KÄTILÖ OSAA NUKUTTAA. AIKA HUONO KOULUTUS HEILLÄ KUN EI EDES NUKUTUS ONNISTU.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:23"]
Mitä siinä on?
[/quote]
Erittäin passiivinen pihtisynnytys.
[/quote]
Mitä tarkoittaa erittäin passiivinen synnytys? Että synnytys ei edisty? Vai että synnyttäjä ei tee mitään?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 22:26"]
Videon lataaja, eli tuo synnytyslääkäri on kommenteissa kommentoinut lapsen ja äidin voivan hyvin. Oli pakko kääntäjällä kääntää. Jäikö se nyt vielä jollekin epäselväksi? :)
Kukaan ei pihtisynnytykseen muutenkaan kuole.
[/quote]
Voi pihtisynnytykseen kuolla. Jos lääkäri käyttää pihtivedossa liikaa voimaa niin lapsi voi saada aivoverenvuodon, kallonmurtuman jne.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 23:03"]
Sektio on lapselle huonompi vaihtoehto. Alapääsynnytys ja siitä suoraan äidin rinnalle pitää vastasyntyneen stressin alhaisena.
[/quote]
Stressin? Onko ihmisillä stressi jo syntyessään...taas opin uutta M33
[/quote]
Kyllä, syntymä on erittäin suuri stressitilanne ihmiselimistölle, mikä on mitattavissa ihan stressiin liittyvien hormonien määristä kehossa. Itse asiassa vain kuolema on suurempi stressi kuin syntymä.
[/quote]
Miten tämä stressi vaikuttaa lapseen? Onko siis tutkitttu, että sektio lapsien stressi vaikuttaa jotenkin negatiivisesti lapsen elämään? M33