Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholinkäytöstä - mikä on normaalia mikä ei?

Vierailija
06.10.2014 |

Eräs blogikirjoitus ja sen kommenttiboksi ( http://www.rantapallo.fi/fastforlove/2014/10/02/12060/ ) saivat minut kiinnostuneena miettimään ihmisten suhtautumista alkoholinkäyttöön. Mikä on paljon, mikä vähän? Mikä on normaalia ja mikä epänormaalia?

Itse juhlin opiskeluaikoina melko paljonkin. Jos nyt kolmekymppisenä joisin yhtä usein ja yhtä paljon, pitäisin itseäni alkoholiongelmaisena. Onneksi sain biletyksestäni tarpeekseni, koska nykyään ei vaan jaksa eikä kiinnosta. Ostamani siideripullot saattavat olla jääkaapissa viikkoja ennen kuin koskenkaan niihin.

Myös juodun alkoholin kertamäärä mietityttää. Miksi jonkun mielestä on ok juoda toistuvasti niin paljon kerralla, että päätyy oksentamaan ja/tai sammumaan? Eikö tuo jo kerro, että on juotu ihan liikaa, ei riittävästi? Onko normaalia, kuten erään kommentoijan mukaan on, että baarista kotiin tuleva on siinä kunnossa, että se pitää riisua ja ohjata nukkumaan? Itsekin olen kyllä syyllistynyt tähän - sekä auttajana että autettavana - mutta en pidä tuota mitenkään normaalina tai kivana juttuna. Pikemminkin se herättää kysymyksen, miksi jeppe juo ja miksi jeppe ei tunne rajojaan...

Tällaisia miettii henkilö, joka ei kuulu perinteiseen suomalaiseen kerran viikossa kännit pään tyhjentämiseksi -joukkoon. Kerropa omia aihepiiriin liittyviä ajatuksiasi!

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että kukaan ei voi sanoa toiselle onko hänen alkoholinkulutuksensa normaalia vai ei. Niin kauan kun se ei itseä haittaa eikä rajoita elämää ja tuntuu kivalta, ei ole mitään mieltä edes harkita lopettamista. Eli ei muutakuin anna palaa jos siltä tuntuu.

Vierailija
2/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä on suomessa vielä normaalia, ei ole välttämättä enää terveydelle hyväksi.

Kannattaa lueskella viranomaisten ohjeita kohtuukäytön rajoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin kulutustottumukset ovat Suomessa muuttumassa hitaasti, mutta varmasti. Join itse ennen pari kertaa viikossa ja kun touhuun kyllästyin, niin huomasin, että aiempi harhani kaikkien ryyppämisestä oli täysin epätodellinen. Suurimmalla osalla on niin paljon mielekästä tekemistä viikonloppuisin, etteivät edes kerkeä juomaan. Krapulapäivien potemisesta puhumattakaan. Nykyään juon "pakkokännit" pari kertaa vuodessa häissä jne. ja mitään hupia en enää siitä saa. Sitä miten jotkut rinnastavat kännäämisen ja hauskanpidon en tajua ollenkaan. Menkää joskus selvinpäin yökerhoon ja miettikää mitä hauskaa siinä on. Täysin järkyttävää örvellystä. Nuoret juovat entistä vähemmän. Harvat juo sitten muittenkin edestä. Te ketkä juotte, niin juokaa, mutta älkää jankuttako, haastako riitaa, sekoilko, piinatko jne. niitä ketkä eivät juo. Lopettakaa myös kysely miksi joku ei juo. Te olette myös oikeasti selityksen velkaa miksi juotte. Ei ne ketä ei lotraaminen kiinnosta. "Ootko autolla? Onko sulla joku lääkitys? Ootko uskossa?..."

Vierailija
4/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 14:14"]

Kun tosiaan olen valinnut elämän jossa olen vastuussa vain ja ainoastaan itsestäni, joten en aiheuta kärsimystä muille nautiskelullani. Miksi kaikkien pitäisi haluta perhe tai kunnollinen keskiluokkainen elämäntyyli?

[/quote]

Ei tarvitsekaan, mutta ei voi väittää etteikö omilla teoilla ole vaikutusta muihin, vaikka ei omaa perhettä ja lapsia olisikaan. Ensinnäkin jos opiskelet tai olet töissä, se vaikuttaa sun työpanokseen ja sairaslomiin, ja samalla myös kollegoihisi. Ystäväsi ja tuttavasi huolestuvat sinusta. Ennen pitkää alkoholi aiheuttaa myös sairauksia, joista koko yhteiskunta (siis me kaikki) joutuu maksamaan. Saatat humalassa aiheuttaa tapaturmia tai vahingoittaa jotakuta. Annat huonoa esimerkkiä muille, ehkä vasta kasvaville nuorille.

[/quote]

Olen töissä (vaativassa asiantuntija-ammatissa), mutta en koskaan juo ennen työpäivää paria-muutamaa kaljaa isompia määriä. En ole koskaan ollut humalassa tai krapulassa töissä, enkä pois töistä alkoholin takia. Sairaslomia minulla on koko uralla ollut erittäin vähän, 15 vuoteen taitaa mahtua viikko vesirokon takia pois ja kerran muutama päivä pahaksi äityneen kuumeisen flunssan takia.

Ei kukaan ole koskaan minusta huolestunut juomiseni takia. Kaikki ystäväni juovat suunnilleen samaan tyyliin kuin minäkin. Ja ne tutut jotka eivät juo (esim. vanhempani) eivät tiedä mitään suurkulutuksestani. Se ei todellakaan näy päältä.

Nuo tapaturmat ja huonot esimerkit, njaa, en usko. Olen jo 40 v, enkä ole ikinä aiheuttanut minkäänlaista tapaturmaa juovuksissa. Olen kyllä ihan toimintakunnossa myös viihteellä, en kompuroi tai örvellä tms. Enkä tietenkään aja esim. autoa tai edes polkupyörää, se olisi vaarantamista. Eikä niitä alaikäisiä joille sitä huonoa esimerkkiä tulisi, ole niissä paikoissa joissa juodaan, eli joko omassa tai ystävien kotona tai pubeissa / yökerhoissa. 

Nuo sairaudet, joo tiedostan että erityisesti maksasairauden ja mahdollisesti myös muistisairauksien riski on kohonnut juomiseni takia. Ja jossain määrin myös tiettyjen syöpienkin. Olen kuitenkin päättänyt sen riskin ottaa, ja en tule käyttämään terveydenhuollon resursseja muuta kuin kipuhoidon verran, jos joitain vakavia sairauksia saan. On ollut jo yli vuosikymmenen päätös, etten pitkitä elämääni lääketieteen avulla vaan lähden sitten kun on luonnon mukaan aika. Tähän asti olen kyllä ollut erittäinkin terve, en sairasta juuri koskaan edes flunssia eikä mitään perussairauksia ole.

[/quote]

Vaikka tähän asti oletkin ollut terve, aiheuttaa alkoholin suurkulutus huomattavasti suurentuneen sairastumisriskin. Mistäpä tiedät onko kirroosi jo alkamassa? Tai vatsa- tai kurkkusyöpä? Tai verisuonitauti? Haimatulehdus? Tiedät varmaan ettei tarvitse olla rapajuoppo sairastuakseen alkoholisairauksiin. Ja tuolla juomatahdilla alkoholisoituminen on lähes varmaa. Silloin kun riippuvuussairaus iskee, et ole enää omien päätöstesi herra. Tulet yhteiskunnalle hyvin kalliiksi kun joudut jäämään pois työelämästä, jäät asunnottomaksi ja joudut pitkäaikaissairaanhoitoon. Alkoholistina et enää osaa tehdä itseäsi koskevia päätöksiä, vaikka nyt kuinka ajattelet ettet aio ajautua yhteiskunnan tuettavaksi. Ja silloin myös aiheutat vaivaa ystävillesi ja sukulaisillesi. Ja työyhteisöllesi. Alkoholin suurkulutus koskee aina paljon muitakin kuin sitä juovaa, vaikka yrität selitellä ettei se kuulu kenellekään muulle.

[/quote]

Hmm, tässä maassa on kyllä aika hitosti tuollaisia perjantaipullon juovia ja viikolla vähän tissuttelevia, ja suurin osa niistä ei todellakaan joudu mihinkään yhteiskunnan tuettaviksi vaan ihan hoitavat työnsä eläkeikään asti ja sitten pärjäilevät eläkkeillään kuten muutkin. Pieni osa alkoholisoituu eikä enää pysty hoitaamaan töitäänkään, mutta s eon tosiaan pieni osa, suuri osa jatkaa tasaista suurkulutustaan eikä se mene sen pahemmaksi koskaan.

Vierailija
5/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena join kerran viikossa kännit,en tiedä miksi,mutta hauskaa oli.Sen jälkeen olin vuosikaudet juomatta kokonaan jaa nykyään menee max.2 viinipulloa kuussa.Ja ilman humalahakuisuutta,koska mun pumppu ei tykkää noista krapuloista yhtään. Joskus otan saunakaljan tai paukun,mutta yhteen jää silloinkin
Tykkään siis alkoholista mutten tykkää kännätä. Enkä olla baareissa tms.vaan kotosalla ihan oman kullan kanssa !

Vierailija
6/38 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:50"]

Minä olen sitä mieltä, että kukaan ei voi sanoa toiselle onko hänen alkoholinkulutuksensa normaalia vai ei. Niin kauan kun se ei itseä haittaa eikä rajoita elämää ja tuntuu kivalta, ei ole mitään mieltä edes harkita lopettamista. Eli ei muutakuin anna palaa jos siltä tuntuu.

[/quote]

Ja näitähän tyyppejä näkee Oulunkin keskustassa valtaamassa kaikki penkit ja örisemässä isoon ääneen. Ei heitä itseään haittaa alkoholinkulutuksensa, ei tunnu rajoittavan elämää. Kauhean kivaa kuulostaa (melkein) aina olevan - kunnes tulee riita jostain mitättömästä asiasta jonkun toverin kanssa. Eli ei muuta ku antakaa palaa!

Vierailija
7/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinipullo viikossa ja pari cocktailia on minun normaali kulutukseni. Olen 29-vuotias.

Vierailija
8/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 14:08"]

Mikä on normaalia, ei välttämättä ole hyvää. Perinteisen suomalaisen ajattelutavan mukaan miehen - ei naisen - on normaalia olla rankasti kännissä silloin tällöin. Varsinkin virallisina kännipäivinä, jolloin selvyys on epänormaalia. Mutta onko se hyvä, kun mies örisee, jankuttaa, riitelee, rikkoo ja sammuu? Kenties vielä tappeleekin. Paljon mieluummin valitsen epänormaalia seuraa.

[/quote]

Olen humalassa kolmesta viiteen kertaan kuukaudessa. Silti en ole koskaan humalassa örissyt, riidellyt, jankuttanut, rikkonut asioita tai sammunut. Näitä asioita eivät tee myöskään ystäväni, joiden kanssa alkoholia nautin. -14

Vierailija
9/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja kuulunut kerran viikossa kännit- joukkoon, joinakin kausina jopa pari kertaa viikossa. Nykyisin juon edelleen pääasiassa opiskelijamenoissa, mutta en ihan niin usein. Erittäin harvoin tulee oltua liian kännissä eli niin, että oksentaisi baarissa. En ole koskaan sammunut tai muuta, oksentaminen on ollut vahvin känni. En koe, että minulla tai muilla samankaltaisilla olisi mitään ongelmaa. Saan todella paljon piristystä näistä reissuista.

Vierailija
10/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 15:34"]

Mikä on normaalia, ei välttämättä ole hyvää. Perinteisen suomalaisen ajattelutavan mukaan miehen - ei naisen - on normaalia olla rankasti kännissä silloin tällöin. Varsinkin virallisina kännipäivinä, jolloin selvyys on epänormaalia. Mutta onko se hyvä, kun mies örisee, jankuttaa, riitelee, rikkoo ja sammuu? Kenties vielä tappeleekin. Paljon mieluummin valitsen epänormaalia seuraa.

[/quote]

Olen humalassa kolmesta viiteen kertaan kuukaudessa. Silti en ole koskaan humalassa örissyt, riidellyt, jankuttanut, rikkonut asioita tai sammunut. Näitä asioita eivät tee myöskään ystäväni, joiden kanssa alkoholia nautin. -14

[/quote]

Humalassa useimmat ovat omasta mielestään fiksuja, kauniita ja rohkeita. Eikä tämä ole vain oma arvio, vaan sen vahvistavat mukana olevat yhtä känniset kaverit. Omat mielipiteetkin ovat niin häikäiseviä, että ne pitää kertoa kovalla äänellä moneen kertaan.

Vierailija
11/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 13:51"]

Mun mielestä humalajuominen on tyhmää. En halua itse olla koskaan humalassa, enkä katsella toisiakaan kännissä. Suorastaan inhottaa nähdä juovuksissa olevia ihmisiä, enkä voisi hyväksyä että omassa kodissani joku örveltäisi kännissä.

[/quote]

Samat sanat. Olen 25v. enkä ole itse ollut koskaan humalassa ja jos olen alkoholia maistanut, niin ehkä lasillisen kerralla (koska en tykkää). Tuttavapiirissäni tai lapsuudessani en ole nähnyt kännäämistä, johtuu ehkä siitä. Ei minua haittaa ihmisten juominen, mutta humalaisia ihmisiä en jaksa kauaa katsella.

Vierailija
12/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 15:46"]

[/quote]

[/quote]

Humalassa useimmat ovat omasta mielestään fiksuja, kauniita ja rohkeita. Eikä tämä ole vain oma arvio, vaan sen vahvistavat mukana olevat yhtä känniset kaverit. Omat mielipiteetkin ovat niin häikäiseviä, että ne pitää kertoa kovalla äänellä moneen kertaan.

[/quote]

Aivan. Näin luulin itsekin nuorena, kun biletettiin. Oltiin fiksuja ja säihkyjä ja niin hauskoja. Tulin porukasta ensimäisenä raskaaksi ja kävin kavereiden kanssa selvin päin kapakassa ja kummasti mielipide muuttui siitä, kuinka hauska ja fiksu olin itsekään ollut :D

Vierailija
13/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten normaali määritellään, mutta naisella kuusi siideriä tai olutta kerralla tai 16 vastaavaa viikossa on jo riskikäyttöä.

Vierailija
14/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 15:57"]

En tiedä miten normaali määritellään, mutta naisella kuusi siideriä tai olutta kerralla tai 16 vastaavaa viikossa on jo riskikäyttöä.

[/quote]

Vaikka siis toisethan tulevat kyllä humalaan jo pienemmästäkin määrästä, mulle riittää yleensä kivaan hiprakkaan kolme siideriä. En muista edes, milloin olisin juonut kuusi kerralla.

Vierailija
15/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tosiaan olen valinnut elämän jossa olen vastuussa vain ja ainoastaan itsestäni, joten en aiheuta kärsimystä muille nautiskelullani. Miksi kaikkien pitäisi haluta perhe tai kunnollinen keskiluokkainen elämäntyyli?

[/quote]

Ei tarvitsekaan, mutta ei voi väittää etteikö omilla teoilla ole vaikutusta muihin, vaikka ei omaa perhettä ja lapsia olisikaan. Ensinnäkin jos opiskelet tai olet töissä, se vaikuttaa sun työpanokseen ja sairaslomiin, ja samalla myös kollegoihisi. Ystäväsi ja tuttavasi huolestuvat sinusta. Ennen pitkää alkoholi aiheuttaa myös sairauksia, joista koko yhteiskunta (siis me kaikki) joutuu maksamaan. Saatat humalassa aiheuttaa tapaturmia tai vahingoittaa jotakuta. Annat huonoa esimerkkiä muille, ehkä vasta kasvaville nuorille.

Vierailija
16/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pitkää alkoholi aiheuttaa myös sairauksia, joista koko yhteiskunta (siis me kaikki) joutuu maksamaan

[/quote]

Ja alkoholismi maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin tupakointi. Tupakoijat kuolevat useammin äkkikuolemiin, alkoholistien hoitoon menee aikamoinen kakku terveydenhuollon varoista.

Vierailija
17/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 15:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Fiksuudesta tai kauneudesta en tiedä, mutta noita asioita en tosiaan tee humalassa eivät tee ystävänikään. Todella kummalliset käsitykset humalassa olemisesta joillakin. -14

Vierailija
18/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 13:18"]

Onko normaalia, kuten erään kommentoijan mukaan on, että baarista kotiin tuleva on siinä kunnossa, että se pitää riisua ja ohjata nukkumaan? Itsekin olen kyllä syyllistynyt tähän - sekä auttajana että autettavana - mutta en pidä tuota mitenkään normaalina tai kivana juttuna. Pikemminkin se herättää kysymyksen, miksi jeppe juo ja miksi jeppe ei tunne rajojaan...

[/quote]

Tuota näkee taas kohta pikkujouluaikaan. Kyse on siis amatööreistä viinan suhteen, henkilöt jotka muuten eivät juo juuri ollenkaan tai pari lasia olutta/viiniä joskus saunan jälkeen pääsevät kerrankin työ/kaveriporukalla bilettämään niin lapasestahan se lähtee. Kännissä on kivaa eikä siinä kesken kaiken hoksaa, että nyt kannattais juoda vettä väliin tai lopettaa kokonaan, varsinkin jos joku kantaa uutta juomaa pöytään koko ajan. Tyhmää, mutta aika vaaratonta jos ainoat vahingot ovat henkisiä eikä toistu kuin kerran kaksi vuodessa.

Vierailija
19/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Olen töissä (vaativassa asiantuntija-ammatissa), mutta en koskaan juo ennen työpäivää paria-muutamaa kaljaa isompia määriä. En ole koskaan ollut humalassa tai krapulassa töissä, enkä pois töistä alkoholin takia. Sairaslomia minulla on koko uralla ollut erittäin vähän, 15 vuoteen taitaa mahtua viikko vesirokon takia pois ja kerran muutama päivä pahaksi äityneen kuumeisen flunssan takia.

Ei kukaan ole koskaan minusta huolestunut juomiseni takia. Kaikki ystäväni juovat suunnilleen samaan tyyliin kuin minäkin. Ja ne tutut jotka eivät juo (esim. vanhempani) eivät tiedä mitään suurkulutuksestani. Se ei todellakaan näy päältä.

Nuo tapaturmat ja huonot esimerkit, njaa, en usko. Olen jo 40 v, enkä ole ikinä aiheuttanut minkäänlaista tapaturmaa juovuksissa. Olen kyllä ihan toimintakunnossa myös viihteellä, en kompuroi tai örvellä tms. Enkä tietenkään aja esim. autoa tai edes polkupyörää, se olisi vaarantamista. Eikä niitä alaikäisiä joille sitä huonoa esimerkkiä tulisi, ole niissä paikoissa joissa juodaan, eli joko omassa tai ystävien kotona tai pubeissa / yökerhoissa. 

Nuo sairaudet, joo tiedostan että erityisesti maksasairauden ja mahdollisesti myös muistisairauksien riski on kohonnut juomiseni takia. Ja jossain määrin myös tiettyjen syöpienkin. Olen kuitenkin päättänyt sen riskin ottaa, ja en tule käyttämään terveydenhuollon resursseja muuta kuin kipuhoidon verran, jos joitain vakavia sairauksia saan. On ollut jo yli vuosikymmenen päätös, etten pitkitä elämääni lääketieteen avulla vaan lähden sitten kun on luonnon mukaan aika. Tähän asti olen kyllä ollut erittäinkin terve, en sairasta juuri koskaan edes flunssia eikä mitään perussairauksia ole.

Vierailija
20/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen noita bloggaajia jotka laittaa skumppajuontikuvia blogiin ja instagramiin harva se päivä, ihan kuin koko elämä olisi riippuvainen niistä kuohulasien kilistelystä. Eihän se voi olla normaalia, ja menee sitä rahaakin aika helvetisti kun ostelee niin kuohari- kuin shampanjapulloja, puhumattakaan siitä että juo niitä ravintoloissa monta kertaa viikossa.