Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholinkäytöstä - mikä on normaalia mikä ei?

Vierailija
06.10.2014 |

Eräs blogikirjoitus ja sen kommenttiboksi ( http://www.rantapallo.fi/fastforlove/2014/10/02/12060/ ) saivat minut kiinnostuneena miettimään ihmisten suhtautumista alkoholinkäyttöön. Mikä on paljon, mikä vähän? Mikä on normaalia ja mikä epänormaalia?

Itse juhlin opiskeluaikoina melko paljonkin. Jos nyt kolmekymppisenä joisin yhtä usein ja yhtä paljon, pitäisin itseäni alkoholiongelmaisena. Onneksi sain biletyksestäni tarpeekseni, koska nykyään ei vaan jaksa eikä kiinnosta. Ostamani siideripullot saattavat olla jääkaapissa viikkoja ennen kuin koskenkaan niihin.

Myös juodun alkoholin kertamäärä mietityttää. Miksi jonkun mielestä on ok juoda toistuvasti niin paljon kerralla, että päätyy oksentamaan ja/tai sammumaan? Eikö tuo jo kerro, että on juotu ihan liikaa, ei riittävästi? Onko normaalia, kuten erään kommentoijan mukaan on, että baarista kotiin tuleva on siinä kunnossa, että se pitää riisua ja ohjata nukkumaan? Itsekin olen kyllä syyllistynyt tähän - sekä auttajana että autettavana - mutta en pidä tuota mitenkään normaalina tai kivana juttuna. Pikemminkin se herättää kysymyksen, miksi jeppe juo ja miksi jeppe ei tunne rajojaan...

Tällaisia miettii henkilö, joka ei kuulu perinteiseen suomalaiseen kerran viikossa kännit pään tyhjentämiseksi -joukkoon. Kerropa omia aihepiiriin liittyviä ajatuksiasi!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 14:14"]

Kun tosiaan olen valinnut elämän jossa olen vastuussa vain ja ainoastaan itsestäni, joten en aiheuta kärsimystä muille nautiskelullani. Miksi kaikkien pitäisi haluta perhe tai kunnollinen keskiluokkainen elämäntyyli?

[/quote]

Ei tarvitsekaan, mutta ei voi väittää etteikö omilla teoilla ole vaikutusta muihin, vaikka ei omaa perhettä ja lapsia olisikaan. Ensinnäkin jos opiskelet tai olet töissä, se vaikuttaa sun työpanokseen ja sairaslomiin, ja samalla myös kollegoihisi. Ystäväsi ja tuttavasi huolestuvat sinusta. Ennen pitkää alkoholi aiheuttaa myös sairauksia, joista koko yhteiskunta (siis me kaikki) joutuu maksamaan. Saatat humalassa aiheuttaa tapaturmia tai vahingoittaa jotakuta. Annat huonoa esimerkkiä muille, ehkä vasta kasvaville nuorille.

[/quote]

Olen töissä (vaativassa asiantuntija-ammatissa), mutta en koskaan juo ennen työpäivää paria-muutamaa kaljaa isompia määriä. En ole koskaan ollut humalassa tai krapulassa töissä, enkä pois töistä alkoholin takia. Sairaslomia minulla on koko uralla ollut erittäin vähän, 15 vuoteen taitaa mahtua viikko vesirokon takia pois ja kerran muutama päivä pahaksi äityneen kuumeisen flunssan takia.

Ei kukaan ole koskaan minusta huolestunut juomiseni takia. Kaikki ystäväni juovat suunnilleen samaan tyyliin kuin minäkin. Ja ne tutut jotka eivät juo (esim. vanhempani) eivät tiedä mitään suurkulutuksestani. Se ei todellakaan näy päältä.

Nuo tapaturmat ja huonot esimerkit, njaa, en usko. Olen jo 40 v, enkä ole ikinä aiheuttanut minkäänlaista tapaturmaa juovuksissa. Olen kyllä ihan toimintakunnossa myös viihteellä, en kompuroi tai örvellä tms. Enkä tietenkään aja esim. autoa tai edes polkupyörää, se olisi vaarantamista. Eikä niitä alaikäisiä joille sitä huonoa esimerkkiä tulisi, ole niissä paikoissa joissa juodaan, eli joko omassa tai ystävien kotona tai pubeissa / yökerhoissa. 

Nuo sairaudet, joo tiedostan että erityisesti maksasairauden ja mahdollisesti myös muistisairauksien riski on kohonnut juomiseni takia. Ja jossain määrin myös tiettyjen syöpienkin. Olen kuitenkin päättänyt sen riskin ottaa, ja en tule käyttämään terveydenhuollon resursseja muuta kuin kipuhoidon verran, jos joitain vakavia sairauksia saan. On ollut jo yli vuosikymmenen päätös, etten pitkitä elämääni lääketieteen avulla vaan lähden sitten kun on luonnon mukaan aika. Tähän asti olen kyllä ollut erittäinkin terve, en sairasta juuri koskaan edes flunssia eikä mitään perussairauksia ole.

[/quote]

Joo paitsi että sitten kun saat sydänkohtauksen tai jonkun muun vakavan sairaskohtauksen jossain julkisella paikalla, niin kyllä sut sinne sairaalaan joku lähettää. Luuletko, että olet siinä vaiheessa kykenevä kertomaan hoitohenkilökunnalle, että pelkkää buranaa mulle kiitos?

Vierailija
22/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 16:11"]

Mä ihmettelen noita bloggaajia jotka laittaa skumppajuontikuvia blogiin ja instagramiin harva se päivä, ihan kuin koko elämä olisi riippuvainen niistä kuohulasien kilistelystä. Eihän se voi olla normaalia, ja menee sitä rahaakin aika helvetisti kun ostelee niin kuohari- kuin shampanjapulloja, puhumattakaan siitä että juo niitä ravintoloissa monta kertaa viikossa.

[/quote]

Kuule, sitä on ihmeeksi rahaa kaikkeen kivaan, kun ei ole lapsia kulueränä. Kuohuviini ystävien kanssa on loistavaa käyttöä rahoille. -14 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 16:14"]

Kun tosiaan olen valinnut elämän jossa olen vastuussa vain ja ainoastaan itsestäni, joten en aiheuta kärsimystä muille nautiskelullani. Miksi kaikkien pitäisi haluta perhe tai kunnollinen keskiluokkainen elämäntyyli?

[/quote]

Ei tarvitsekaan, mutta ei voi väittää etteikö omilla teoilla ole vaikutusta muihin, vaikka ei omaa perhettä ja lapsia olisikaan. Ensinnäkin jos opiskelet tai olet töissä, se vaikuttaa sun työpanokseen ja sairaslomiin, ja samalla myös kollegoihisi. Ystäväsi ja tuttavasi huolestuvat sinusta. Ennen pitkää alkoholi aiheuttaa myös sairauksia, joista koko yhteiskunta (siis me kaikki) joutuu maksamaan. Saatat humalassa aiheuttaa tapaturmia tai vahingoittaa jotakuta. Annat huonoa esimerkkiä muille, ehkä vasta kasvaville nuorille.

[/quote]

Olen töissä (vaativassa asiantuntija-ammatissa), mutta en koskaan juo ennen työpäivää paria-muutamaa kaljaa isompia määriä. En ole koskaan ollut humalassa tai krapulassa töissä, enkä pois töistä alkoholin takia. Sairaslomia minulla on koko uralla ollut erittäin vähän, 15 vuoteen taitaa mahtua viikko vesirokon takia pois ja kerran muutama päivä pahaksi äityneen kuumeisen flunssan takia.

Ei kukaan ole koskaan minusta huolestunut juomiseni takia. Kaikki ystäväni juovat suunnilleen samaan tyyliin kuin minäkin. Ja ne tutut jotka eivät juo (esim. vanhempani) eivät tiedä mitään suurkulutuksestani. Se ei todellakaan näy päältä.

Nuo tapaturmat ja huonot esimerkit, njaa, en usko. Olen jo 40 v, enkä ole ikinä aiheuttanut minkäänlaista tapaturmaa juovuksissa. Olen kyllä ihan toimintakunnossa myös viihteellä, en kompuroi tai örvellä tms. Enkä tietenkään aja esim. autoa tai edes polkupyörää, se olisi vaarantamista. Eikä niitä alaikäisiä joille sitä huonoa esimerkkiä tulisi, ole niissä paikoissa joissa juodaan, eli joko omassa tai ystävien kotona tai pubeissa / yökerhoissa. 

Nuo sairaudet, joo tiedostan että erityisesti maksasairauden ja mahdollisesti myös muistisairauksien riski on kohonnut juomiseni takia. Ja jossain määrin myös tiettyjen syöpienkin. Olen kuitenkin päättänyt sen riskin ottaa, ja en tule käyttämään terveydenhuollon resursseja muuta kuin kipuhoidon verran, jos joitain vakavia sairauksia saan. On ollut jo yli vuosikymmenen päätös, etten pitkitä elämääni lääketieteen avulla vaan lähden sitten kun on luonnon mukaan aika. Tähän asti olen kyllä ollut erittäinkin terve, en sairasta juuri koskaan edes flunssia eikä mitään perussairauksia ole.

[/quote]

Joo paitsi että sitten kun saat sydänkohtauksen tai jonkun muun vakavan sairaskohtauksen jossain julkisella paikalla, niin kyllä sut sinne sairaalaan joku lähettää. Luuletko, että olet siinä vaiheessa kykenevä kertomaan hoitohenkilökunnalle, että pelkkää buranaa mulle kiitos?

[/quote]

Joo kyllä tuossa tapauksessa tietysti rasitan sitten yhteiskunnan resursseja... Toisaalta voisi sellainen tapaus käydä ilman juomistakin, niin että riskitekijöinä olisi muita itse aiheutettuja juttuja esim. ylipainoa tai liikaa kovien rasvojen syöntiä. Alkoholi on vain yksi riskejä nostava tekijä muiden joukossa. Eikä sydänsairauksille edes niin valtava riskitekijä, ainakaan naisilla ennen vaihdevuosi-ikää.

Vierailija
24/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen normaalin oikein määrittää? Ja miksi kenenkään pitäisi tehdä tai jättää tekemättä jotakin että hän olisi yhteiskunnan normien sisäpuolella?

Juon itseni nyt 25-vuotiaana, kokopäivätöissä käyvänä kerran viikossa humalaan. Nuorempana saattoi mennä kolmekin kertaa viikossa. Nykyään en juuri viinaan koske, juon lähinnä vain olutta ja viiniä. Krapula on harvoin. Humalassa en tee holtittomuuksia, en tule väkivaltaiseksi, en soita suutani enkä muutakaan negatiivista. Aina olen tieni omaan sänkyyni löytänyt. Ainoa miinus on rahanmeno, mutta eipä mulla ole esim. lapsia joten hyvällä omallatunnolla voin törsätä itse tienaamani rahat parhaaksi katsomallani tavalla. 

Miksikö juon? Pidän alkoholista, olut on puhtaasti yksi lempijuomistani. Tuopin äärellä istuminen ja kaikki alkoholiin liittyvä on mukavaa ajanvietettä. Mistään salitouhuista esimerkiksi en oikein välitä. Rakastan nousuhumalaa. Ja ennenkaikkea rakastan sitä että alkoholi tuo minusta erään luonteenpiirteen esille, josta voin vain introverttina haaveilla - musta tulee sosiaalinen!

Humalassa viihdyn ihmisten seurassa, en ahdistu väkijoukoista, en kaipaa kotiin yksikseni, jaksan keskustella, hakea kontaktia ilman että tämä uuvuttaisi samanlailla kuin selvinpäin ollessa. Voisi sanoa että tämä on eräänlainen supervoima minulle itselleni ja niin kauan kuin alkoholi ei elämääni hallitse, en näe kenelläkään olevan oikeutta sitä tuomita tai arvostella.

Vierailija
25/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..itsellä kulutus on epäsäännölisen säännllistä: välillä useita iltoja vkossa, välillä täysin alkottomia vkoja. mutta harvemmi enempää kuin yks putkeen. Eli kyllä sitä litkuja menee jonkun verran, tosin minusta ihan tervettäkin välillä juoda, todellisuus kun n niin rankkaa ilman sitä.

Vierailija
26/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vaikka tähän asti oletkin ollut terve, aiheuttaa alkoholin suurkulutus huomattavasti suurentuneen sairastumisriskin. Mistäpä tiedät onko kirroosi jo alkamassa? Tai vatsa- tai kurkkusyöpä? Tai verisuonitauti? Haimatulehdus? Tiedät varmaan ettei tarvitse olla rapajuoppo sairastuakseen alkoholisairauksiin. Ja tuolla juomatahdilla alkoholisoituminen on lähes varmaa. Silloin kun riippuvuussairaus iskee, et ole enää omien päätöstesi herra. Tulet yhteiskunnalle hyvin kalliiksi kun joudut jäämään pois työelämästä, jäät asunnottomaksi ja joudut pitkäaikaissairaanhoitoon. Alkoholistina et enää osaa tehdä itseäsi koskevia päätöksiä, vaikka nyt kuinka ajattelet ettet aio ajautua yhteiskunnan tuettavaksi. Ja silloin myös aiheutat vaivaa ystävillesi ja sukulaisillesi. Ja työyhteisöllesi. Alkoholin suurkulutus koskee aina paljon muitakin kuin sitä juovaa, vaikka yrität selitellä ettei se kuulu kenellekään muulle.

Vierailija
27/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta ollenkaan kysymys mikä on "normaalia" ja mikä ei. Minä kuulun siihen kerran viikossa kännit ja sitten parina päivänä ehkä vielä tissuttelua -porukkaan. Tiedän, että suurkulutus rasittaa jonkin verran elimistöäni, mutta koska tarkoituskaan ei ole elää pitkään niin en välitä. Mitään muita ongelmia juomiseni ei aiheuta, koska minulla ei esim. ole lapsia tai miestä jotka siitä kärsisivät, ja työhöni juominen ei vaikuta. Ja se onko jonkun mielestä juomiseni liiallista on minulle yksi paskan hailee. Itselleni se on sellaista juomista kuin haluankin harrastaa, ja se on pääasia.

Vierailija
29/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 13:18"]

Tällaisia miettii henkilö, joka ei kuulu perinteiseen suomalaiseen kerran viikossa kännit pään tyhjentämiseksi -joukkoon. Kerropa omia aihepiiriin liittyviä ajatuksiasi!

[/quote]

Mutta onko se perinteistä suomalaista menoa? Ketkä tuota harrastavat?

Vierailija
30/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 13:45"]

Minua ei kiinnosta ollenkaan kysymys mikä on "normaalia" ja mikä ei. Minä kuulun siihen kerran viikossa kännit ja sitten parina päivänä ehkä vielä tissuttelua -porukkaan. Tiedän, että suurkulutus rasittaa jonkin verran elimistöäni, mutta koska tarkoituskaan ei ole elää pitkään niin en välitä. Mitään muita ongelmia juomiseni ei aiheuta, koska minulla ei esim. ole lapsia tai miestä jotka siitä kärsisivät, ja työhöni juominen ei vaikuta. Ja se onko jonkun mielestä juomiseni liiallista on minulle yksi paskan hailee. Itselleni se on sellaista juomista kuin haluankin harrastaa, ja se on pääasia.

[/quote]

Känni kerran viikossa ei ole suurkulutusta ellet sitten vedä kolmea kossupulloa kerralla.

Vierailija
31/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä humalajuominen on tyhmää. En halua itse olla koskaan humalassa, enkä katsella toisiakaan kännissä. Suorastaan inhottaa nähdä juovuksissa olevia ihmisiä, enkä voisi hyväksyä että omassa kodissani joku örveltäisi kännissä.

Vierailija
32/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

No ap:llä on sellainen mielikuva syntynyt joidenkin tuttujen ihmisten kautta. Myös Fb on ollut tukemassa tätä mielikuvaa. Lisäksi lapsuudenperheessäni vanhempani ja heidän kaverinsa olivat juuri näitä kerran viikossa kunnon kännit -tyyppejä, valitettavasti. Mukavaahan se olisi, jos tämä ei olisikaan enää sitä perinteistä suomalaista menoa :)

Vierailija
33/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 13:51"]

[/quote]

Känni kerran viikossa ei ole suurkulutusta ellet sitten vedä kolmea kossupulloa kerralla.

[/quote]

Toisinaan jää vähän suurkulutusrajan alle, toisinaan menee yli. Esim. viime viikolla meni yli. Juomiset: tiistai-iltana 3 isoa kaljaa (alkoholiannoksia 4,5), perjantaina 8 isoa kaljaa (alkoholiannoksia 12) ja lauantaina vielä muutama loiventava (alkoholiannoksia 4,5). Naisilla suurkulutusraja on 16 annosta ja minulla meni 21. Mutta tosiaan, en minä niistä rajoista niin jaksa välittää kun ei ole tarkoitus elää pitkää ja tervettä elämää vaan boheemi, hauska ja vähän lyhyempi ;)

Vierailija
34/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 14:01"]

[/quote]

[/quote]

No ap:llä on sellainen mielikuva syntynyt joidenkin tuttujen ihmisten kautta. Myös Fb on ollut tukemassa tätä mielikuvaa. Lisäksi lapsuudenperheessäni vanhempani ja heidän kaverinsa olivat juuri näitä kerran viikossa kunnon kännit -tyyppejä, valitettavasti. Mukavaahan se olisi, jos tämä ei olisikaan enää sitä perinteistä suomalaista menoa :)

[/quote]

Mä itse (tuon kysymyksen kirjoittaja) olen juonut eniten alkoholia opiskeluaikana. Jos ajattelen ikäisiäni ihmisiä (30+) nyt, aika harva edes ottaa mitään kännejä. Itse käytän alkoholia ihan säännöllisesti, mutta humalassa olen tosi harvoin. Tämä pätee suurimmalta osin tuttavapiiriini. Omassa lapsuudessani vanhempani käyttivät alkoholia erittäin vähän, kuten myös sukuni ja esim. kaverien vanhemmat. Tunnen myös itseäni vanhempia ihmisiä täältä, missä asun nyt, ja aika harva heistä harrastaa kännäilyä.

Siksi kysyin.

Vierailija
35/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 14:04"]

[/quote]

[/quote]

Toisinaan jää vähän suurkulutusrajan alle, toisinaan menee yli. Esim. viime viikolla meni yli. Juomiset: tiistai-iltana 3 isoa kaljaa (alkoholiannoksia 4,5), perjantaina 8 isoa kaljaa (alkoholiannoksia 12) ja lauantaina vielä muutama loiventava (alkoholiannoksia 4,5). Naisilla suurkulutusraja on 16 annosta ja minulla meni 21. Mutta tosiaan, en minä niistä rajoista niin jaksa välittää kun ei ole tarkoitus elää pitkää ja tervettä elämää vaan boheemi, hauska ja vähän lyhyempi ;)

[/quote]

Kuulostaa surulliselta :( Mikset voisi elää tervettä, boheemia ja hauskaa elämää? Olen kuullut, että sellaistakin on olemassa :D

Vierailija
36/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on normaalia, ei välttämättä ole hyvää. Perinteisen suomalaisen ajattelutavan mukaan miehen - ei naisen - on normaalia olla rankasti kännissä silloin tällöin. Varsinkin virallisina kännipäivinä, jolloin selvyys on epänormaalia. Mutta onko se hyvä, kun mies örisee, jankuttaa, riitelee, rikkoo ja sammuu? Kenties vielä tappeleekin. Paljon mieluummin valitsen epänormaalia seuraa.

Vierailija
37/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 14:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuulostaa surulliselta :( Mikset voisi elää tervettä, boheemia ja hauskaa elämää? Olen kuullut, että sellaistakin on olemassa :D

[/quote]

Ei tarvitse ajatella että tässä on mitään surullista. Asia on tosiaan ihan oma valintani, ja mistään muusta en maailmassa nauti enempää kuin nousuhumalasta.  Sitä fiilistä ei voita seksi, ei ruoka, ei yhtään mikään. Sitäpaitsi nuo muutkin hyvät kokemukset kokee vahvemmin juovuksissa, niistä nauttii enemmän. Esim. hyvä juttelutuokio kaverien kanssa selvinpäin: ihan kiva, sama 5-8 kaljan jälkeen: uskomattoman hieno elämys. Tai kesäillan kauneus mökkilaiturilta katsoen selvinpäin: no joo, pöhnässä: vautsi mikä uskomaton yhteys koko maailmankkaikeuden kanssa! Tai tanssiminen selvinpäin: no tämmöistä joraamista tämä on, ihan ok jos biisi on hyvä, mutta juovuksissa: minä olen energiaa, minä olen musiikki, tämä on taivaallista!! Myös pelkkä kotona yksin sohvalla istuminen on toisinaan myös ihan seitsemäs taivas, kun etanoli hyväilee aivosoluja.

En tiedä mikä tässä nyt surullista olisi? Kun tosiaan olen valinnut elämän jossa olen vastuussa vain ja ainoastaan itsestäni, joten en aiheuta kärsimystä muille nautiskelullani. Miksi kaikkien pitäisi haluta perhe tai kunnollinen keskiluokkainen elämäntyyli?

Vierailija
38/38 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätoivoisena sinkkuna pyörin välillä tosi epätoivoisessa chatissa etsimässä epätoivoista seksiseuraa. Siellä pistää aina silmään se, kuinka moni viikonloppuisin avaa keskustelun kysymällä että onko mullakin krapula tai kelpaisko krapulaseksi tms. Ja vastaavasti jos kysyy miten menee, niin viikonloppuisin on ihan normaali vastaus saada kuulla, että krapula jyllää. Kyllä sekin musta kertoo jotain alkoholin käytön määrästä ja laadusta ja ennen kaikkea siitä, kuinka normaaliksi koetaan vaikka krapula. Kukaan ei paheksu sitä, vaan sillä oletetaan tippuvan ennemminkin sympatiaa, että on huono olo vaikkakin itseaiheutetusti.

Sitä mä en kyllä tajua, miten kukaan kuvittelee saavansa seksiseuraa kertomalla olevansa krapulassa. Krapulaiset ihmiset harvoin on kauhean viehkoja. :D