Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n Stocka-juttu ja tutkijan näkemys nettiostoksista

Vierailija
06.10.2014 |

"Nettikaupan myötä naisen paikka on jälleen yhä useammin kotona, sanoo Kortelainen.

"Ostellaan läppärin ääressä yöpaita päällä ja paplarit päässä. Viesti on, että älkää vain lähtekö minnekään, pysykää hellan ääressä, me kannamme teille tavarat kotiovelle."

Siis mitä hittoa? Miten nettiostaminen vangitsee naiset kotiin? Eikö Kortelainen ole kuullut mobiililaitteista?

Itse olen tehnyt verkko-ostoksia niin kotona, työpaikalla, kahvilassa ja jopa bussissakin. En ole ollenkaan ymmärtänyt että minut on jollain tapaa vangittu 50-luvun naisen rooliin nettikaupoissa vieraillessani!

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:11"]En ymmärrä mihin Kortelaisen suosio perustuu? Mielestäni wannabe-elitisti, joka luulee olevansa parempi kuin muut. Vai mihin perustuu allaoleva sitaati, jos ei tavallisten ihmisten vähättelyyn?

"Onko mitään ankeampaa kuin automarketin autohallissa kärryjä työntävä ihminen. Siitä puuttuu kaikki aistikkuus", sanoo Kortelainen.

Luulee olevansa suuren maailman flaneeraaja, vaikka herättää myötähäpeää ruskeine huulipunineen. Kaikenlaisella hutulla sitä akateemiseksi pääseekin, esim. kirjansa Edelfeltin rakastajattaresta 'Virginie' oli ihan äitiyslomalaisen päiväkirjamerkintöjen tasalla olevaa kuraa.
[/quote]

Hieno kirjoitus.

Vierailija
82/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:38"]

Ei Kortelainen puhu arkisista ostosten tekemisestä väsyneiden ja kitisevien lasten kanssa. Hän puhuu kiireettömästä kuljeskelusta tavaratalon aistillisessa ilmapiirissä: poissa on äänekäs rahvas ja miesten kiusalliset katseet. 

[/quote]

Miehet ja etenkin mamumiehet kyllä roikkuvat juuri isoissa kauppakaupoissa katselemassa naisia. Sitä paitsi aika harvalla on kotiapulaista, joka jäisi lasten kanssa kotiin, kun äiti kuljeskelee Stockalla ja isä lukee lehtiä klubilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:25"]

Vaikka muuten nettiostoksia teenkin, niin vaateostoksilla täytyy kyllä sanoa, että Stocka pukeutmispalveluineen pesee kaikki nettikaupat ja muutkin shoppailutavat mennen tullen. Teen vaateostokset suunnilleen kerran vuodessa, homma alkaa sillä, että laitan neuvojalle meiliä siitä, mitä olen hakemassa ja sovin tapaamisajan. Kun menen paikalle, minua odottaa rekillinen vaatteita, josta sovitan ja valitsen haluamani. Aikaa menee yleensä 1-2 tuntia, eikä hutiostoksia tule.

Kun en saa mitään kiksejä shoppailusta, en todellakaan voi kuvitella, että hankkisin saman satsin surffailemalla verkkokaupoissa tai juoksemalla kaupasta toiseen.

[/quote]

Onko Stockalla siis koko ajan vaatetta kaikille vuodenajoille?

Stocka alkaa kyllä olla niin henkihieverissä, ettei sitä noilla kirjoituksilla pelasteta. Liikaa tehty virheitä viime vuosina: jatkuvat osastojen siirtelyt, shop-in-shop joka on tavarataloidean vastakohta, hullujen päivien uudistumattomuus, ulkomailta kopiointi, tylsä verkkokauppa jne.

[/quote]

Kyllä minä olen aina löytänyt vaatteita ihan ympärivuotiseen käyttöön. Yleensä teen ostokseni joko keväällä tai syksyllä. Toisaalta, vaikka kävisin ostoksilla parikin kertaa vuodessa, olen silti varma, että ajansäästö on saamani palvelun ansiosta huomattava verrattuna esim. siihen, että haeskelisin vaatteet itse nettikaupoista, sovittaisin, todenäköisesti jouuisin palauttamaan jotain jne.

t. 72

Vierailija
84/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:43"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:38"]

Ei Kortelainen puhu arkisista ostosten tekemisestä väsyneiden ja kitisevien lasten kanssa. Hän puhuu kiireettömästä kuljeskelusta tavaratalon aistillisessa ilmapiirissä: poissa on äänekäs rahvas ja miesten kiusalliset katseet. 

[/quote]

Miehet ja etenkin mamumiehet kyllä roikkuvat juuri isoissa kauppakaupoissa katselemassa naisia. Sitä paitsi aika harvalla on kotiapulaista, joka jäisi lasten kanssa kotiin, kun äiti kuljeskelee Stockalla ja isä lukee lehtiä klubilla.

[/quote]

Niin mutta kun Kortelainen aistii 1900-luvun alun henkeä. Enkä mä mamumiehiä oo nähny Stokkalla parveilemassa, Itiksessä kyllä. 

Vierailija
85/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:09"]Helsingin kielteinen suhtautuminen yksityisautoiluun on lopettanut kokonaan asioimiseni keskustassa, niin Stockalla kuin muissakin kivijalkaliikkeissä.
[/quote]

Kiitos. Se on ollut tarkoituskin. Ei kiitos autoja minun naapurustooni.

Vierailija
86/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaratalot ovat kuolemassa pois ja kerron miksi. On kaksi syytä mennä käymään tavaratalossa. Toinen niistä on se, että tarvitsee jotain, vaikka vaatetta. Tavaratalot ovat pilanneet vaatteiden ostamisen helppouden sillä, että vaatteet on ryhmitelty merkin mukaan. Jos tarvitsen valkoisen paidan, niin huvittaako minua pyöriä siellä hikisenä tuntitolkulla kun netista löytää saman asian muutamalla klikkauksella?

Toinen syy on mennä viettämään aikaa; katselemaan kivoja tavaroita ja naureskelemaan kavereiden kanssa. Siinä on vain se, että en tunne olevani tervetullut kauppoihin. Myyjät tympeinä tuijottelevat minua ja kuiskivat toisilleen, että aikookohan se pölliä jotain (näin kävi minule akateemisessa) tai hyökkäävät kimppuuni kyselemään mitä oikein etsin. Tuotteiden esillepano on niin hienoa ettei niihin uskalla koskea. Turun Wiklundia remontoitiin muutama vuosi sitten ja rehellisesti kävin siellä enemmän remontin aikana kuin sen jälkeen. Remontin aikana siellä on oli rento ja kiireetön tunnelma. Sai tonkia rekkejä ihan rauhassa. Nykyään tuntuu siltä, että tavaratalossa käyminen on joku tapahtuma johon pitää pukeutua parhaimpiinsa. Ei se ole rentoa eikä kivaa. Kaipaan halpahallitunnelmaa. Alelaareja. Sitä että myyjiä ei löydy mistään. Tonkimista. Sitä, että saa pelleillä kavereiden kanssa eikä kukaan kyylää selän takansa paheksuvasti.

Vierailija
87/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kun Kortelainen haluaa sitä aistillisuutta, ei mitään laarien tonkimisia tai kärryjen työntelyjä :)

Vierailija
88/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 19:45"]

No mutta kun Kortelainen haluaa sitä aistillisuutta, ei mitään laarien tonkimisia tai kärryjen työntelyjä :)

[/quote]

Pitäis joskus vetää päiväkännit ja mennä stokkalle ja katsoa kuinka kauan siellä saa ennen kuin vartija tulee pyytämään poistumaan.

Vierailija
89/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 15:29"]

Ei shoppailu ole kaikille hupia ja viihdettä. Sitä voi olla vaikea ymmärtää jos itse nauttii siitä kovasti. Tavallaan ymmärrän mitä hän ajaa tuolla takaa, mutta tuntuu että hän ei ehkä ymmärrä että suurelle osalle naisista tavaroiden ostaminen on vain tavaroiden ostamista, ei harrastus tai tapa viettää vapaa-aikaa. Nykyään on niin paljon muutakin tekemistä.

[/quote]

82/83

Juuri näin, tavaroiden ostaminen on minulle vain tavaroiden ostamista. Aistillisuutta elämääni saan jostain ihan muualta, harrastuksista, ystävistä yms. Ostaminen ei ole minulle mikään itseilmaisun väline. Ostan sieltä mistä kelvollisen tuotteen saa edullisimpaan hintaan. Työmatkani varrella on laadukas kirppis ja siisti kierrätyskeskus, joista olen tehnyt hyviä löytojä yleensä aina kun olen jotakin tarvinnut. Kirjat haen kirjastosta tai tilaan Amazonista tai nettidivareista. Musiikin ostan/lataan netistä tai kuuntelen nettiradioita maailmalta. Arkisin ruuat,kemikaalit, taloustarvikkeet yms. perheeseen ostetaan usein Lidlista ja lähi Salesta tai valintatalosta. Mitä vähempi tarvii ostaa tai ostamista miettiä sen parempi. 

Vierailija
90/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä enää käy siellä ankeassa automarketin parkkihallisakaan, kun ruokaostoksetkin saa netistä kotiin pientä korvausta vastaa.

Miksi ajaa 25km keskustaan, etsiä ja maksaa parkkipaikka, roudata ostokset räntäsateessa autolle ja aikaa palaa tuhottomasti. Kun työstä palatessa voi poiketa lähipostiin poimimaan paketti alle 5 minuutin.

Netissä saa tehtyä ostokset ja samalla paimennettua lasten iltatoimet, valikoimaa on enemmän eikä sitä lastakaan tarvitse kävellyttää tunteja ympäri ostoskeskusta eteimässä paitaa ja housua, vaan se käy ruudulta kurkkaamassa ja valitsee mieluisen värin.

Vierailija
91/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:38"]

Sellaisten tuotteiden keksiminen on kyllä aika vaikeaa nykyään. Ainakin nuoremmat polvet löytävät saman tavaran ulkomaisista verkkokaupoista lähes aina, ja huomattavasti halvempaan hintaan. Ehkä Stokkan pitäisikin unohtaa alle nelikymppiset kokonaan, ja keskittyä siihen ryhmään joka ei osaa vertailla.

[/quote]Meinaatko että 60-70-luvulla syntyneet eivät osaa verrata tavaroita ja niiden hintoja netissä? Yleensä he ovat nuorempia hintatietoisimpia ja tekevät eniten nettiostoksia. Muuten siis olen samaa mieltä kanssasi mutta "alle nelikymppisen" tilalle vaihtaisin "alle kuusikymppisen". Stockmann voisi profiloitua ensisijaisesti varakkaiden eläkeläisten ostospaikaksi. Siis heille jotka kaipaavat henkilökohtaista palvelua.

[/quote]

Meinatko sinä nyt 40+ siirtyväsi eläkeläisenä Stokan asiakkaaksi, vai jatkatko 20 vuodenkin kuluttua shoppailua kotisohvalla?

Vierailija
92/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:11"]

En ymmärrä mihin Kortelaisen suosio perustuu? Mielestäni wannabe-elitisti, joka luulee olevansa parempi kuin muut. Vai mihin perustuu allaoleva sitaati, jos ei tavallisten ihmisten vähättelyyn?

"Onko mitään ankeampaa kuin automarketin autohallissa kärryjä työntävä ihminen. Siitä puuttuu kaikki aistikkuus", sanoo Kortelainen.

Luulee olevansa suuren maailman flaneeraaja, vaikka herättää myötähäpeää ruskeine huulipunineen. Kaikenlaisella hutulla sitä akateemiseksi pääseekin, esim. kirjansa Edelfeltin rakastajattaresta 'Virginie' oli ihan äitiyslomalaisen päiväkirjamerkintöjen tasalla olevaa kuraa.

[/quote]

Täysi komppi tälle kommentille. katselin kortelaiseta juuri televisiosta, oli jossain kirjakeskusteluohjelmassa harakan parina. Voi jeesus, sitä pikkutyttömäistä nuhruista mutta muka elitististä akateemista kiehnäystä. Kortelainen edustaa samaa kuin pulkkisen romaanit, mukataiteellista, henkivää ja hönkivää muka älyllistä akateemista pikkutyttöilyä. Pulkkisen romaanit ovat kuitenkin vain fiktiota mutta kortelainen on totta. pelottavaa

ja olen nainen, ja akateeminen mutta jotain rajaa hei. Humanistisen puolen pikkutytöt ovat myötähävettäviä suurine elämysajatuksineen.

Vierailija
93/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta automarketin autohallissa kärryjä työntävä ihminen on ankea.

Vaan Stocka mokasi taas tänään: kun ostat Stockalta elektroniikkaa, saat miesten vaatteista marraskuussa 20 prossan alennuksen. Miehethän ne vain elektroniikka ostavat...

Vierailija
94/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 12:09"]Meinatko sinä nyt 40+ siirtyväsi eläkeläisenä Stokan asiakkaaksi, vai jatkatko 20 vuodenkin kuluttua shoppailua kotisohvalla?[/quote]

Ehkä iän kertyessä henkilön ostovoima kasvaa, ja sitä myöten valmius maksaa korkeita kivijalkahintoja. Joku toinen ketterämpi firma voi tosin ottaa Stokkan paikan sitä ennen..

Vierailija
95/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:11"]

En ymmärrä mihin Kortelaisen suosio perustuu? Mielestäni wannabe-elitisti, joka luulee olevansa parempi kuin muut. Vai mihin perustuu allaoleva sitaati, jos ei tavallisten ihmisten vähättelyyn?

[/quote]

Täysi komppi tälle kommentille. katselin kortelaiseta juuri televisiosta, oli jossain kirjakeskusteluohjelmassa harakan parina. Voi jeesus, sitä pikkutyttömäistä nuhruista mutta muka elitististä akateemista kiehnäystä. Kortelainen edustaa samaa kuin pulkkisen romaanit, mukataiteellista, henkivää ja hönkivää muka älyllistä akateemista pikkutyttöilyä. Pulkkisen romaanit ovat kuitenkin vain fiktiota mutta kortelainen on totta. pelottavaa

ja olen nainen, ja akateeminen mutta jotain rajaa hei. Humanistisen puolen pikkutytöt ovat myötähävettäviä suurine elämysajatuksineen.

[/quote]

KOrtelainen on hurahtanut liikaa kirjoittamiensa teosten maailmankuvaan ja innostuu esittämään niitä rooleja tekstissään. siitä hesarin omituisissa elämysnäkemyksissä on kyse. Mimmihän on oman elämänsä belle epoqu ja ihana virginie.... valitettavasti ulkopuolisen silmin katsottuna nuo oman elämänsä prinsessaroolin leikkijät näyttävät vaivaannuttavilta

Vierailija
96/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortelainen ei puhunut naisten SITOMISESTA kotiin, vaan siitä, että naisella ei nettikaupassa ole mitään syytä lähteä kotonaan huvittelemaan. Aapeen selitys siitä, että hän ostelee yhtä lailla kotoa kuin töistä ja työmatkalta tavallaan kuvaa tätä tulosta: Hän voi kyllä lähteä kotoaan, kun siihen on joku morlaalisesti hyväksyttävä syy (työ, lasten harrastukset, ruokakaupassakäynti tms), mutta hänellä ei ole hyvää syytä ja hänellä on vähemmän tilaisuuksia tai kohteita jonne lähteä mihinkään ihan vain itseään ilahduttaakseen.

Kaikki naisetkotiin -argumentaatio ei suinkaan ole pelkkää pakottamista ja sitomista. Se on myös sitä, että ulkomaailmasta tehdään vähemmän houkutteleva, moraaliton, vaarallinen. Annetaan ymmärtää, että jos olet kunnon nainen, et edes halua mennä tuonne. Että toki voit mennä ja kaikkihan ei ole samanlaisia (lue:kunnon naisia), mutta...

Vierailija
97/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ho Jt

Vierailija
98/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 13:04"]

Kortelainen ei puhunut naisten SITOMISESTA kotiin, vaan siitä, että naisella ei nettikaupassa ole mitään syytä lähteä kotonaan huvittelemaan. Aapeen selitys siitä, että hän ostelee yhtä lailla kotoa kuin töistä ja työmatkalta tavallaan kuvaa tätä tulosta: Hän voi kyllä lähteä kotoaan, kun siihen on joku morlaalisesti hyväksyttävä syy (työ, lasten harrastukset, ruokakaupassakäynti tms), mutta hänellä ei ole hyvää syytä ja hänellä on vähemmän tilaisuuksia tai kohteita jonne lähteä mihinkään ihan vain itseään ilahduttaakseen.

Kaikki naisetkotiin -argumentaatio ei suinkaan ole pelkkää pakottamista ja sitomista. Se on myös sitä, että ulkomaailmasta tehdään vähemmän houkutteleva, moraaliton, vaarallinen. Annetaan ymmärtää, että jos olet kunnon nainen, et edes halua mennä tuonne. Että toki voit mennä ja kaikkihan ei ole samanlaisia (lue:kunnon naisia), mutta...

[/quote]

Kai sitä naisillakin on muutakin elämänsisältöä kuin shoppailu? Itseäni ei ainakaan voisi vähempi kiinnostaa käydä kerran viikossa hiplaamassa uutuuksia ja hörppäämässä kupillinen kallista kahvia.

Vierailija
99/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan netistä nykyään paljon koska hintoja pystyy vertailemaan ihan erilailla ja usein löytyykin netistä paljon halvemmalla tarjouksia. Samoin kosmetikkaa saa taxfree hinnoilla Ruotsista. Käyn silti pyörimässä myös kaupoissa ja tavallaan katsomassa tuotteen etukäteen, sitten netissä vertailen hinnat ja ostan sieltä. Tulee kaikenlisäksi läheiseen kauppaan, ei tarvitse hakea autolla kauempaa ja säästää bensoissa kun kotiinkuljetus on yleensä ilmaista. Eikä nettishoppailu todellakaan sido minua kotiin. Ei ole edes lapsia, masussa tosin yksi. :)

Vierailija
100/104 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 12:09"]Meinatko sinä nyt 40+ siirtyväsi eläkeläisenä Stokan asiakkaaksi, vai jatkatko 20 vuodenkin kuluttua shoppailua kotisohvalla?[/quote]

Ehkä iän kertyessä henkilön ostovoima kasvaa, ja sitä myöten valmius maksaa korkeita kivijalkahintoja. Joku toinen ketterämpi firma voi tosin ottaa Stokkan paikan sitä ennen..

Mutta vaikka ostovoima kasvaa, niin en silti osaa kuvitella palaavani ajassa 20 vuotta taaksepäin aikaan jolloin ei ollut nettiä vaan piti juosta kaupungin kaikki kaupat läpi ja sitten takasin siihen ekaan ostmaan se riepu. Miksi haluasin eläkeläisenä alkaa juosta kaupasta toiseen uudelleen, kun siitä on jo päästy eroon ja nettikaupat keksitty?

Elämykset ja välttämättömyyksien ostamien ei mun mielestä edes kuulu yhteen. Elämys on vaikka elokuva tai jäätelötötterö lapsenlapsen kanssa aurinkoisella rannalla, ei paidan ostamien. Eikä ainakaan räntäsohjossa kyntämien tarjouskahvin perässä.... tän mielikuvan vois tietty tuotteisttaa ja myydä extreme-turisteille bangkokista.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän