HS:n Stocka-juttu ja tutkijan näkemys nettiostoksista
"Nettikaupan myötä naisen paikka on jälleen yhä useammin kotona, sanoo Kortelainen.
"Ostellaan läppärin ääressä yöpaita päällä ja paplarit päässä. Viesti on, että älkää vain lähtekö minnekään, pysykää hellan ääressä, me kannamme teille tavarat kotiovelle."
Siis mitä hittoa? Miten nettiostaminen vangitsee naiset kotiin? Eikö Kortelainen ole kuullut mobiililaitteista?
Itse olen tehnyt verkko-ostoksia niin kotona, työpaikalla, kahvilassa ja jopa bussissakin. En ole ollenkaan ymmärtänyt että minut on jollain tapaa vangittu 50-luvun naisen rooliin nettikaupoissa vieraillessani!
Kommentit (104)
On se ainakin mun kohdalla oikeassa, että ostelen netistä tosiaan kotona yöpaita päällä enkä tule sitten lähteneeksi mihinkään. Kyllä nettiostaminen tavallaan sitoo kotiin. Olishan tavarataloon hauska mennä mutta ainakin Stockalla on jo liian suolaiset hinnat mun kukkarolleni. Vaikka kuinka olen itsenäinen nainen.
Teen ostokset netistä yleensä n. klo. 21-22, lasten mentyä nukkumaan. Ei mikään paikka ole silloin enää auki, enkä lasten kanssa jaksa kierrellä päivisin kaupoissa.
se oli muutenkin outo kirjoitus, jossa haikailtiin menneitä hyviä aikoja ja fanitettiin Stockaa. En mä ole mikään kotiin vangittu pikkurouva, vaikka välillä teenkin ostoksia netissä. Voisin ostaa Stockaltakin, jos valikoima olisi riittävän hyvä ts jos myisivät sitä mitä haluan ostaa.
Musta se oli sinänsä ihan hyvä juttu. Mutta ehkä aika on sikäli toinen, että ei mulla ainakaan ole aikaa käydä missään näyttäytymässä. Ei tavaratalossa eikä baarissa. Ihmisellä täytyy olla aikaa mennä ostoksille ja kiertelemään, jotta shoppailu ja näyttäytyminen olisivat tapoja viettää aikaa. Tällä hetkellä monet taitavat sen irtoajan käyttää urheiluun, jos sitä aikaa on. Suurin osa kavereista on täysin sidottuja työhön, töissä ja sen jälkeen, ei ole sellaista kuin vapaa-aika. Työviestit tulevat kotiin ja illat pitää päivystää myös, sillä Yhdysvallat herää...
Siis miten ne SITOO kotiin, mun mielestä ne vain MAHDOLLISTAA että voi tehdä ostoksia myös kotona. Usein saatan ajankulukseni selailla nettikauppojen valikoimia vaikkapa junamatkoilla, odottaessani lasta harrastuksesta tai missä vaan kun on luppoaikaa. Nettikaupat vapauttavat ostoskäyttäytymistä.
Suurin osa nettiostoksista tehdään kotona tietokoneen ääressä.
Tästä on kyllä osittain kiittäminen verkkokauppojen surkeita mobiilisivuja.
Eli siinä puhuu ihminen, joka ei itse tee nettiostoksia :D Eiköhän ne syyt ole nettiostoksiin nopeus, mahdollisesti kotiinkuljetus, aika lailla jotain Stockmannia laajempi tuotevalikoima, edullisempi hinta, ajan säästäminen jne. jne.
Meillä ostaa netistä sitä paitsi molemmat puolisoista, koska työn ja jatko-opintojen ohella ei ole aikaa tai halua useinkaan sellaiseen kaupungilla käyskentelyyn ja eri liikkeiden tarjonnan vertailuun ruuhkassa. Shoppailuelämyksenä kotisohva hakkaa aika hyvin Hullut päivät yms. oli ne paplarit päässä tai ei.
Minustakin tuo juttu oli aivan kummallinen menneiden haikailu. Ehkä sukupolvierosta johtuu? Eikös Nykänen ja Kortelainen ole molemmat viisikymppisiä? Tällaiselle 36-vuotiaalle perheenäidille tuo Stockan ihannointi ja nettiostosten lisääntymisen tulkitseminen feministiseksi kysymykseksi oli tosi outoa. Samoin kuin väite, että nyky-Suomessa naisen pitää miettiä voiko mennä yksin baariin kaljalle. Ihan ihmesettiä.
Siinä jutussa oli mun mielestä hullunkurista se, kuinka Stockan valikoimia ja ylellisyyttä/elämyksellisyyttä korostettiin useaan otteeseen.
Itsehän en enää käy Stockalla siitä syystä, että se on ympäristönä ruma ja tympeä, ostarimainen, ja valikoimat ainakin naisten muotiosastolla ovat aivan kammottavat. Vaatevalikoimat voi jakaa kahteen kategoriaan: kallis ja tätimäinen tai sitten halpa ja teinimäinen. Modernia, oikeaa muotia nuorelle, kansainvälistä muotia seuraavalle aikuiselle naiselle ei tarjota, vaikka pääkaupungin keskustassa sijaitsevan tavaratalon konseptiin kuuluisi nimenomaan se - ei Cittarin, Anttilan ja maakuntatavaratalojen apinoiminen. Myös vaatteiden esillepano on rumaa ja tyylitöntä. Miksi menisin ehdoin tahdoin tuollaiseen ympäristöön maksamaan itseni kipeäksi?
Hinnat sinänsä eivät olisi minulle ongelma vaikka en suurituloinen olekaan. Maksan mielelläni myös ulkomailla käydessäni siitä, että saan viettää päivän inspiroivassa ympäristössä ihanien luksustuotteiden ympäröimänä ja ostaa ehkä mukaankin joitakin. Mutta Stockmannilla käydessäni tunnen joutuneeni johonkin neuvostososialismin hengen mukaiseen oikean tavaratalon jäljitelmä-yritelmään, ja haluan vain mahdollisimman nopeasti pois sieltä.
Stockan kannattaisi harkita lausetta "Go big or go home". Ei Stockan kaltaisen toimijan ole järkevää kilpailla Citymarketia vastaan.
Helsingin kielteinen suhtautuminen yksityisautoiluun on lopettanut kokonaan asioimiseni keskustassa, niin Stockalla kuin muissakin kivijalkaliikkeissä. Pysäköntipaikan löytäminen ja hinnoittelu on ihan sietämätöntä. Keskustassa on vain kahden tunnin paikkoja, pysäköintisakko 80,- Kadunvarret on täynnä asukkaiden autoja, pysäköintihallit täpötäysiä ja törkykalliita. Kiitos, mutta suuntaan keulani Jumboon tai Kaareen.
Itse teen nettiostoksia sen takia, että illalla työpäivän, (omien ja lapsen) harrastusten ja lapsen nukkumaanmenon jälkeen on aikaa, mutta kaupat eivät ole enää auki.
En ymmärrä mihin Kortelaisen suosio perustuu? Mielestäni wannabe-elitisti, joka luulee olevansa parempi kuin muut. Vai mihin perustuu allaoleva sitaati, jos ei tavallisten ihmisten vähättelyyn?
"Onko mitään ankeampaa kuin automarketin autohallissa kärryjä työntävä ihminen. Siitä puuttuu kaikki aistikkuus", sanoo Kortelainen.
Luulee olevansa suuren maailman flaneeraaja, vaikka herättää myötähäpeää ruskeine huulipunineen. Kaikenlaisella hutulla sitä akateemiseksi pääseekin, esim. kirjansa Edelfeltin rakastajattaresta 'Virginie' oli ihan äitiyslomalaisen päiväkirjamerkintöjen tasalla olevaa kuraa.
Ja entäs me täällä korvessa!
Lähimpään postiinkin matkaa 25 km ja kaupunkeihin vielä paljon enemmän. Mulle netti on ainakin tuonut valtavan suuren valikoiman ulottuvilleni ja nyt saan pukeutua ja laittaa kodin sellaiseksi kun tahdon. Ainoastaan huonekalut ja rakennus/pihajutut käydään ostamassa kauempaa. Lemmikkitarvikkeet tilataan ulkomailta isoissa erissä.
Toki Stokkalla tuli ennen käytyä, mutta harvemmin sieltä mukaan mitään erikoisempaa tarttui. Ei vaan valikoimat ole mun tyylisiä. Enkä ole Stokkaan ilmapiiristä koskaan erityisemmin pitänyt.
Kortelainen sai kirjoituspalkkionsa stockan lahjakorttina?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:11"]
En ymmärrä mihin Kortelaisen suosio perustuu? Mielestäni wannabe-elitisti, joka luulee olevansa parempi kuin muut. Vai mihin perustuu allaoleva sitaati, jos ei tavallisten ihmisten vähättelyyn?
"Onko mitään ankeampaa kuin automarketin autohallissa kärryjä työntävä ihminen. Siitä puuttuu kaikki aistikkuus", sanoo Kortelainen.
Luulee olevansa suuren maailman flaneeraaja, vaikka herättää myötähäpeää ruskeine huulipunineen. Kaikenlaisella hutulla sitä akateemiseksi pääseekin, esim. kirjansa Edelfeltin rakastajattaresta 'Virginie' oli ihan äitiyslomalaisen päiväkirjamerkintöjen tasalla olevaa kuraa.
[/quote]
Toi automarketti vertaus kyllä muakin nauratti. Ei minusta ole yhtään ankeaa lykätä ostoskäryjä katetussa autohallissa. Sehän on mukavuuden huippu kun ei tarvitse ostoskasseja kantaa räntäsateessa kuumaan ja täpötäyteen bussiin kuten Helsingin Stockalla käydessä pitäisi. Toki autolla pääisi Stockallekin mutta siellä parkkihallissa on aivan älyttömän kalliit hinnat! Jonnekin Jumboon mennessä auton saa parkkeerat ilmaiseksi ja ihan mukavasti lähellekin useimmiten.
Onhan se sääli että elämme siirtyy verkkoon.
ei tarvi enää mennä kauppaan kun voi ostaa netistä. Ei tarvi nähdä ihmisiä kun on some. Ei tartte mennä töihinkään kun on etätyö. Ei tartte omistaa kun läppäri ja älyluuri! Ja sitten ihmetellään miksi koko kansa on niin epäsosiaalinen.
Stockan naisten vaateosaston sisäänostajat pitäisi vaihtaa. Ostaisivat kauniita, keskihintaisia ja vähän laadukkaampia vaatteita joissa leikkaukset muillekin kuin mallivartaloille ja väreinä muutakin kuin mustaa ja kokoja aina 48 asti. Ei tarvitse mennä kauemmaksi kuin Tallinnaan katsomaan, miten tarjotaan kaikille naisille kaunista ja naisellista pukeutumista.
Stocka on putoamassa markkinoilta, kun hintatietoiset ostajat eivät ole valmiita maksamaan ylimääräistä siitä että saa ostaa tuotteensa tietystä paikasta. Nyt tätä omaa osaamattomuutta yritetään verhota jonkinlaiseksi naisten vapaustaisteluksi. Aika säälittävää.
Kotirouvat ryntää iloisesti myymälään, jos tuotteen saa sieltä edukkaammin kuin netistä tilaamalla.
Mikä sääli tuo on? Se on kehitystä, vanha pieru. Mua ei ainakaan kiinnosta mennä tuuleen ja viimaan tapaamaan tomppeleita, joita en halua nähdä. Mukavampi kotona, omassa valtakunnassani jossa saan ihan itse päättää seurani - siis etänä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:17"]
Onhan se sääli että elämme siirtyy verkkoon. ei tarvi enää mennä kauppaan kun voi ostaa netistä. Ei tarvi nähdä ihmisiä kun on some. Ei tartte mennä töihinkään kun on etätyö. Ei tartte omistaa kun läppäri ja älyluuri! Ja sitten ihmetellään miksi koko kansa on niin epäsosiaalinen.
[/quote]
Lähdin täältä periferiasta isolle kirkolle kaupoille. Pistäydyin keskustan Stockmannillakin muutaman vuoden tauon jälkeen. Herranen aika mitä on tapahtunut?! Sisustusosasto oli paitsi tyhjän myös epäsiistin näköinen. Myyjien palvelualttius oli aivan rautakauppatasoa "tuolla päin".
En keksi yhtään syytä, surullista kyllä, miksi kävisin stockmannilla.