HS:n Stocka-juttu ja tutkijan näkemys nettiostoksista
"Nettikaupan myötä naisen paikka on jälleen yhä useammin kotona, sanoo Kortelainen.
"Ostellaan läppärin ääressä yöpaita päällä ja paplarit päässä. Viesti on, että älkää vain lähtekö minnekään, pysykää hellan ääressä, me kannamme teille tavarat kotiovelle."
Siis mitä hittoa? Miten nettiostaminen vangitsee naiset kotiin? Eikö Kortelainen ole kuullut mobiililaitteista?
Itse olen tehnyt verkko-ostoksia niin kotona, työpaikalla, kahvilassa ja jopa bussissakin. En ole ollenkaan ymmärtänyt että minut on jollain tapaa vangittu 50-luvun naisen rooliin nettikaupoissa vieraillessani!
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 15:48"]
. Tavaratalon idea oli se, että sieltä saa kaikkea. Pariisin Printemps, Lontoon Harrods, Suomen Stockmann, sama idea siellä taustalla: jotain kaunista ja erikoista kaikille saatavissa olevaa ainakin tunnelman kannalta. Vaikka vain menisi sinne katsomaan ja se on yhä ok.
[/quote]
Ei stockamannia voi noihin verrata, stockmann on hirveä junttila noihin verrattuna, eikä siellä kyllä panosteta johonkin "asiakkaan viihtymiseen".
Tiesittekö, että jopa matkaoppaissa suositellaan jättämään helsingissä stocka väliin, koska se on niin tavis ja juntti kauppa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 15:48"]
Olenko ainoa, johon vetoaa sellainen vanhan maailman charmi? [/quote]
Et laisinkaan. Mutta kun Stockalla tuo tuollainen charmi suorastaan loistaa poissaolollaan! Muuten kävisin siellä todella mielelläni. En vain nauti käynneistä, kun siellä on rumaa ja tyylitöntä sekä sisustuksen että tarjonnan osalta, ihmiset ryysivät edes takaisin, myyjiltä puuttuu todellista näkemystä, asennetta ja asiantuntemusta, ja ärsyttävät mainoskuulutukset riivaavat mieltä.
10
Mä ahdistun kauppojen pienissä pölyisissä pukukopeissa, siksi ostan netistä ja sovittelen mieluiten vaatteet puhtaassa kodissani ihan rauhassa. Kotona tulee myös mietittyä että minkä olemassaolevan vaatteen kanssa sen uuden voi yhdistää, liikkeessä ei jaksa ajatella niin pitkälle ja siksi käy usein niin että haluan vaan päästä liikkeestä pois mahdollisimman pian ja vaate jää sinne.
Jos saman kosmetiikkatuotteen saat jenkeistä tilaamalla hintaan 16 dollaria ja stockalta 52 euroa, niin ei minulla ole mitään syytä lähteä stockalle näyttäytymään. Globalisaatio toimii ja kivijalkaliikkeet kärsii.
Luin tuon artikkelin Hesarista, johon Kortelaista haastateltiin. Ihan asiallinen artikkeli. Asialliseksi ei voi sen sijaan sanoa kommentoijan 13 Kortelaista kritisoivaa sepustusta. Kortelainen on filosofian tohtori, yliopistolehtori ja palkittu tietokirjailija. Kuka ja mikähän huulipunan väriin kitkerästi takertuva arvostelija on?
Stocka on ollut mun suvun naisten parissa aika paljon Kortelaisen kuvaama paikka viidessä sukupolvessa. muistan itse lapsuudestani tuon kultakala-altaan; se sijaitsi silloin leluosastolla ja yleensä ehdin tunkea käsivarteni olkapäätä myöten altaaseen ennen kuin äiti sai mut kiinni. Stocka oli myös ainoa paikka, josta silloin sai pehmistä - sitä jonotettiin hartaasti.
Neuvostoaikaisen oloinen? No olen itse elänyt neuvostoaikana, joten en näe mitään yhteyttä Stockan (nykyisen tai entisen) ja "neuvostoliittolaisuuden" välillä. Olen sentään käynyt tavarataloissa ympäri maailmaa. Keskustan Stockmannin rakennuksen historia on mielenkiintoinen, kannattaa tutustua siihen eikä papattaa sivistymättömästi läpiä päähänsä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Stockmann_%28Helsingin_keskusta%29
Neuvstoliiton tavarataloja muuten kuvasti valikoiman puute. Varsinkin kulutustuotteita oli niukasti tarjolla - ongelma, jota ei ole koskaan ollut Stockmannilla.
Nykytilanteen ymmärrän olevan seurausta siitä, että valikoimassa on päädytty outoihin ratkaisuihin, jossa naisten vaatteiden yms. osalta vain hyvin rajatulle asiakaskunnalle. En muista milloin viimeksi olisin itse löytänyt sieltä yhtään mitään sopivaa, vaikka vuosia sitten saatoin marssia sisään ja ostaa kerralla vaikkapa kolmet ranskalaiset rintaliivit alushousuineen.
Olis kiva tietää kuka ja minkälainen nainen sieltä löytää jotain sopivaa vaatteista ja kengistä.
Herkku ja Akateeminen ovat edelleen suosikkejani, samoin suklaaosasto. Palvelu on todellakin hyvää.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:11"]
Luulee olevansa suuren maailman flaneeraaja, vaikka herättää myötähäpeää ruskeine huulipunineen. Kaikenlaisella hutulla sitä akateemiseksi pääseekin, esim. kirjansa Edelfeltin rakastajattaresta 'Virginie' oli ihan äitiyslomalaisen päiväkirjamerkintöjen tasalla olevaa kuraa.
[/quote]
Heh, veit sanat suustani. Flaneerasi aikoinaan Edelfetin jalanjälissä Pariisissa. Esiintyy tavarataloasinatuntijana, vaikka kaikki ajatukset aiheesta löytyy kansainvälisistä tutkimuksista.
Minulle tuli mieleen, kun jutun luin, että tutkija ei ollut täyttänyt 20 vuotta.
Minusta on todella surullista jos Helsingin keskustaan ei jää kauppoja kun kaikki tilaavat zalandolta tai ajavat jumboon. Itse ostan kivijalkamyymälöistä niin paljon kuin voin ja toivon, että muut kaupunkilaiselämän ystävät tekisivät samoin. Stockmannilta toivon nopeampaa reagointia uusiin tuuliin. Herkku ja akateeminen ovat edelleen suosikkejani, mutta muuten Stockmann voisi olla vähän enemmän kuin NK tai Selfridges.
Hienosti kirjoitettu kritiikki, naulan kantaan.
Oli kyllä erikoinen kirjoitus! Etenkin se kohta että naiset pääsevät kauppaan käyttämään omaa rahaa ja vaikuttamaan perheen hankintoihin. Siis wtf, olen ollut melkein 20 vuotta töissä ja elänyt ikävuodet 18-30 yksin. Minulla oli tuollainen tunne Oman Rahan käyttämisestä joskus 16-vuotiaana kun olin kesätöissä.
Kuka kotiäiti haluaa enää kauppakeskuksiin huutavien lasten kanssa kun kotiovellekin voi tilata? Ja sitten viettää oman ajan ilman lapsia jossain muussa ympäristössä, kuten salilla, leffassa tms.
Mulla ainakin kauppareissut on vain lapsen hyssyttelyä ettei turhaudu ja huuda koko aikaa.
Ja noin muutenkin Stocka ei ole niitä paikkoja jossa on ilo asioida. Anttila, Cittari ja Prisma on perheystävällisempiä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 17:36"]
Oli kyllä erikoinen kirjoitus! Etenkin se kohta että naiset pääsevät kauppaan käyttämään omaa rahaa ja vaikuttamaan perheen hankintoihin. Siis wtf, olen ollut melkein 20 vuotta töissä ja elänyt ikävuodet 18-30 yksin. Minulla oli tuollainen tunne Oman Rahan käyttämisestä joskus 16-vuotiaana kun olin kesätöissä.
[/quote]
Se on harjoittelijan laatima kirjoitus. Pakko olla, koska ei kukaan muutenkaan noin huonosti kirjoita.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 17:36"]
[/quote]
Se on harjoittelijan laatima kirjoitus. Pakko olla, koska ei kukaan muutenkaan noin huonosti kirjoita.
[/quote]
Taisit ressukka ymmärtää väärin että vihaamasi Kortelainen oli sen tehnyt, mutta häntä oli vain haastateltu juttuun.
Jutun kirjoitti Anna-Stina Nykänen, Hesarin pitkän linjan toimittaja ja eräs Suomen tunnetuimista kolumnisteista. Et taida olla kovinkaan haka tuossa mediakritiikin alalla, heheh.
Kaikista ankeimpia kauppoja ovat Citymarketit, Prismat, Tokmannit ym. halpakaupat. Niissä jo ihmisen ilmeestä näkee, että pelkkä kaupassa oleminen vituttaa. Sen sijaan Stokkalla voi aistia vielä hitusen oikeaa tavaratalotunnelmaa. Meille helsinkiläisille Stokka kuuluu osana elämää ja muistoja. Samanlaisia muistoja tuskin löytyy esim. ihmiseltä, joka on asunut koko elämänsä Lievestuoreella. Siksi asiaa on vaikea ymmärtää. Nettiostaminen kannattaa, mutta niin kannattaa myös käydä Stokkalla vaikka ei mitää ostaisikaan.
Eikä unohdeta, että Suomen ylivoimaisesti paras ruokaosasto löytyy Helsingin Stokkalta. Jos sieltä ei jotain löydy niin se tilataan.
Olisiko parempi, että nettikauppa kahlitsisi perheenäidin istumaan autonratissa ja viettämään kaikki viikonloppunsa kaupungilla hiki hatussa juosten? Näin se nimittäin syrjemmällä asuvilla menee. Iltaisin ei ehdi kauppoihin, ja jos on pakko mennä, menee ajomatkoihin pitkä tovi ja kotona ehtii vain pyörähtää.
Itse en koe kotiani kahlitsevaksi paikaksi tai keittiön pöytää vankilaksi, vaan paikaksi, jossa haluan olla mahdollisimman paljon, muun perheen kanssa. Keittiön pöytä on paikka, jossa saa levähtää ja olla rauhassa. Omassa kodissaan, kaukana hälystä ja poissa ikävien ihmisten keskuudesta.
Vaikka muuten nettiostoksia teenkin, niin vaateostoksilla täytyy kyllä sanoa, että Stocka pukeutmispalveluineen pesee kaikki nettikaupat ja muutkin shoppailutavat mennen tullen. Teen vaateostokset suunnilleen kerran vuodessa, homma alkaa sillä, että laitan neuvojalle meiliä siitä, mitä olen hakemassa ja sovin tapaamisajan. Kun menen paikalle, minua odottaa rekillinen vaatteita, josta sovitan ja valitsen haluamani. Aikaa menee yleensä 1-2 tuntia, eikä hutiostoksia tule.
Kun en saa mitään kiksejä shoppailusta, en todellakaan voi kuvitella, että hankkisin saman satsin surffailemalla verkkokaupoissa tai juoksemalla kaupasta toiseen.
No Anna Kortelainen on aikaisemminkin tehnyt "yhteistyötä" stockan kanssa. Julkaisi aika heppoisen tutkielman "Päivä naisten paratiisissa" ja se muistaakseni oli rahoitettu stockan puolelta tai ainakin siihen oli ympätty jokin historiikki stockan vaiheista.
Tätä taustaa vasten tuo artikkeli on vain täysin keinotekoinen yritys buffata stockaa jonkun asiaan "maksetun" yliopistoihmisen taholta. Stocka on kallis ja huonomaineinen, kopea liike, joka ei ole koskaan saanut ainakaan asiakaspalvelun puolesta mitään meriittejä. Päinvastoin meriittejä on siitä, kuinka sieltä saa huonoa palvelua. Myös itselläni on tästä kokemuksia. Iloisena teenkin ostokseni mielummin ja edullisemmin netistä, jossa saan aina loistavaa palvelua, koska se olennainen on kunnossa: olen maksava asiakas. Minua ei katsota nenänvartta pitkin, ja tätä minä arvostan. Samalla säästyy paljon aikaa muulle kuin kaupoissa kiertelyyn ja tavaran hakuun, kun sen löytää netistä silloin kun minulle sopii 24h/vrk.
Mutta tietty nettiostokset ovat osasyynä stockan tämänhetkiseen kuolonkouristeluun. Siksi shoppailu netissä tarkoitushakuisesti leimataan epäseunsuelliksi kokemukseksi "paplarit päässä". Just joo - uskokoon kuka haluaa. En ole stockamannin enkä Kortelaisen talutusnuorassa.
Ei Kortelainen puhu arkisista ostosten tekemisestä väsyneiden ja kitisevien lasten kanssa. Hän puhuu kiireettömästä kuljeskelusta tavaratalon aistillisessa ilmapiirissä: poissa on äänekäs rahvas ja miesten kiusalliset katseet.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:25"]
Vaikka muuten nettiostoksia teenkin, niin vaateostoksilla täytyy kyllä sanoa, että Stocka pukeutmispalveluineen pesee kaikki nettikaupat ja muutkin shoppailutavat mennen tullen. Teen vaateostokset suunnilleen kerran vuodessa, homma alkaa sillä, että laitan neuvojalle meiliä siitä, mitä olen hakemassa ja sovin tapaamisajan. Kun menen paikalle, minua odottaa rekillinen vaatteita, josta sovitan ja valitsen haluamani. Aikaa menee yleensä 1-2 tuntia, eikä hutiostoksia tule.
Kun en saa mitään kiksejä shoppailusta, en todellakaan voi kuvitella, että hankkisin saman satsin surffailemalla verkkokaupoissa tai juoksemalla kaupasta toiseen.
[/quote]
Onko Stockalla siis koko ajan vaatetta kaikille vuodenajoille?
Stocka alkaa kyllä olla niin henkihieverissä, ettei sitä noilla kirjoituksilla pelasteta. Liikaa tehty virheitä viime vuosina: jatkuvat osastojen siirtelyt, shop-in-shop joka on tavarataloidean vastakohta, hullujen päivien uudistumattomuus, ulkomailta kopiointi, tylsä verkkokauppa jne.
Olenko ainoa, johon vetoaa sellainen vanhan maailman charmi? Kortelainen puhui mielestäni yleisesti tavarataloista ja vertasi sitten sitä mielikuvaa siihen, että niitä ei enää olisi missään. Kaikki vaan netistä ostaisivat tarvitsemansa tuotteet ja kävisivät Prismassa ostamassa välttämättömät murkinat crocsti jalassa ja tukka sekaisin.
Mielestäni jutun idea oli se, että yhä löytyy asiakkaiden viihtyvyyteen panostavia shoppailupaikkoja joissa voi käydä kääntymässä ilman sen kummempaa asiaa sinne. Aika ankeaksi menee elämä, jos vain netti/postimyynti ja ruokamarketit ovat asiakkaan valittavissa, vaikka totta sekin että sieltä saa halvemmalla ja kätevimmin, miettikääpä vielä miksi?
Työntekijöitä ei näissä tarvita paljoa ja kun valinta rajoittuu lopulta vain nettiin ja Prismoihin, voi tulla turhautuminen itsekullekin jo siitä, jos joskus tarvii jotain heti, eikä ehdi odottaa sen netistä tilatun paketin saapumista. Tavaratalon idea oli se, että sieltä saa kaikkea. Pariisin Printemps, Lontoon Harrods, Suomen Stockmann, sama idea siellä taustalla: jotain kaunista ja erikoista kaikille saatavissa olevaa ainakin tunnelman kannalta. Vaikka vain menisi sinne katsomaan ja se on yhä ok.