HS:n Stocka-juttu ja tutkijan näkemys nettiostoksista
"Nettikaupan myötä naisen paikka on jälleen yhä useammin kotona, sanoo Kortelainen.
"Ostellaan läppärin ääressä yöpaita päällä ja paplarit päässä. Viesti on, että älkää vain lähtekö minnekään, pysykää hellan ääressä, me kannamme teille tavarat kotiovelle."
Siis mitä hittoa? Miten nettiostaminen vangitsee naiset kotiin? Eikö Kortelainen ole kuullut mobiililaitteista?
Itse olen tehnyt verkko-ostoksia niin kotona, työpaikalla, kahvilassa ja jopa bussissakin. En ole ollenkaan ymmärtänyt että minut on jollain tapaa vangittu 50-luvun naisen rooliin nettikaupoissa vieraillessani!
Kommentit (104)
Stocka on muutaman vuosikykmmennen jälkijunassa. Anttila ja HobbyHall ovat eläneet postimyynnin kulta-aikaa jo 70 ja 80 luvulla.
Postimyynti ei kahlitse kotiin, vaan vapauttaa olemaan kotona, ei ole pakko lähteä kiertelemään kaupungin myymälöitä, mutta edelleen saa tehdä niin jos haluaa.
Stockan asiakaspalvelu on välillä hirveää kuraa. Myyjät eivät välttämättä ymmärrä mitään edes siitä, että erilaisille vartaloille tarvitaan erilaisia vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:23"]
Stockan asiakaspalvelu on välillä hirveää kuraa. Myyjät eivät välttämättä ymmärrä mitään edes siitä, että erilaisille vartaloille tarvitaan erilaisia vaatteita.
[/quote]
Jep jep. Mibä olen normaalipainoinen mutta mulla on järisyttävän suuret rinnat, kapea vyötärö ja melko iso pylly, mikä tekee pukeutumisesta haastavaa. Kun olen mennyt ostamaan Stockalta työvaatekertoja ja pyytänyt palvelua, homma on yleensä päättynyt siihen, että mulle on kannettu ns isojen tyttöjen vaatteita. Ja tietysti mustia. Joo, ei kiitos enää sinne.
24 jatkaa: ja mun vartalo on sellainen, etten voi tilata postimyynnistä yhtään mitään vaan on pakko vaivautua myymälään sovittamaan. Mutta tyhjästä on paha nyhjästä, Stockan maailmassa ei kerta kaikkiaan ole muodokkaita naisia, saati yhtään ylipainoisia.8728
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:01"]Minustakin tuo juttu oli aivan kummallinen menneiden haikailu. Ehkä sukupolvierosta johtuu? Eikös Nykänen ja Kortelainen ole molemmat viisikymppisiä? Tällaiselle 36-vuotiaalle perheenäidille tuo Stockan ihannointi ja nettiostosten lisääntymisen tulkitseminen feministiseksi kysymykseksi oli tosi outoa. Samoin kuin väite, että nyky-Suomessa naisen pitää miettiä voiko mennä yksin baariin kaljalle. Ihan ihmesettiä.
[/quote]
No meetsä yksin baariin? Harva nainen menee. Mä olen käynyt, mutta kyllä se on kulmakarvoja nostattanut. Sitä ei meinaan pitäisi halutakaan, naisena.
Hassu näkemys tosiaan. Itselleni ainakaan mikään kaupoissa, olipa kyseessä Stockmann tai muunlaiset kaupat, shoppailu ei ole mitään ihanaa laatuaikaa, vaan vastenmielistä hommaa, jonka ajattelemisestakin tulee mieleen hikisenä tavaratalossa talvitakissa raahustaminen ja yhä lisääntyvä turhautuminen kun mitään ostettavaa ei löydy mutta olisi pakko löytää. Sosiaalistakaan se ei ole koska yksin siellä ostoksilla käyn ja ne muut ihmiset lähinnä ärsyttää, ainakin jos niitä on ruuhkaksi asti.
Mieluummin istun vaikka viinilasi kädessä omalla tietokoneella kotona ja selailen erityisesti vaatteet nettikauppojen laajasta valikoimasta. Sieltä voin kätevästi parilla valinnalla lajitella merkkien mukaan tai vaatettyyppien mukaan tai värien tai kokojen mukaan. Jos taas menen jonnekin Stockalle, siellä löytyy osastoja merkeittäin, enkä mitenkään pysty näkemään kätevästi kerralla vaikka koko tunikoiden tai pitkähihaisten trikoopaitojen valikoimaa, jota ko. kaupasta löytyisi.
Stocka kysyi multa palautetta jonkun uutiskirjeen myötä.
Vastasin, että en ole valmis maksamaan kallimpaa hintaa tuotteesta (esim. verrattuna läheiseen Sokokseen) vain sen takia, että pääsen tekemään ostokseni Stockalle, ympäristö ja nykyinen palvelu eivät tuo mitään sellaista lisäarvoa, että siitä kannattaisi maksaa.
Tällä tarkoitin siis tuotteita, esim. Iittala, Arabia, Luhta jne., jotka ovat saatavilla molemmista kaupoista. Onhan tietysti kuva käydä Stockalla tutkimassa Villa Stockmann- tuotteita, joita ei muualta saa. Stockan pitäisi lisätä sellaisia tuotteita, joita ei muualta saa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:01"]Minustakin tuo juttu oli aivan kummallinen menneiden haikailu. Ehkä sukupolvierosta johtuu? Eikös Nykänen ja Kortelainen ole molemmat viisikymppisiä? Tällaiselle 36-vuotiaalle perheenäidille tuo Stockan ihannointi ja nettiostosten lisääntymisen tulkitseminen feministiseksi kysymykseksi oli tosi outoa. Samoin kuin väite, että nyky-Suomessa naisen pitää miettiä voiko mennä yksin baariin kaljalle. Ihan ihmesettiä. [/quote] No meetsä yksin baariin? Harva nainen menee. Mä olen käynyt, mutta kyllä se on kulmakarvoja nostattanut. Sitä ei meinaan pitäisi halutakaan, naisena.
[/quote]
Kyllä täällä Helsingissä ainakin voi nainen mennä yksin baariin eikä se mitään kulmakarvoja nostata. Paljon olen käynyt yksin, itse asiassa kolmenkympin jälkeen olen aina käynyt yksin baarissa kun baariin menen, kun ei ole ketään kavereita joiden kanssa mennä.
Sellaisten tuotteiden keksiminen on kyllä aika vaikeaa nykyään. Ainakin nuoremmat polvet löytävät saman tavaran ulkomaisista verkkokaupoista lähes aina, ja huomattavasti halvempaan hintaan. Ehkä Stokkan pitäisikin unohtaa alle nelikymppiset kokonaan, ja keskittyä siihen ryhmään joka ei osaa vertailla.
Minuakin huvitti tämä automarketvertaus. Veti lopullisesti pohjan koko jutulta tämänkaltainen sammakko :) "Onko mitään ankeampaa kuin automarketin autohallissa kärryjä työntävä ihminen. Siitä puuttuu kaikki aistikkuus", sanoo Kortelainen. Henkilökohtaisesti en hae ostoksilla käynnistä mitään elämysretkeä vaan käyn ihan mielelläni Jumbossa ja ajan sinne autolla. Kävimme jos silloin, kun asuimme Helsingin keskustassa.... Netistä vaan on niin helppo ostaa ja tarvittaessa palauttaa.
Niin ja onhan se Stocka siellä automarketissakin, esim. Jumbo, Itis. Stockalla on nyt uudistumisen paikka, jos haluaa olla kärkikähinöissä. Pelkät Punavuoren hipsterit eivät sitä pelasta vaan tarvitaan massoja ostamaan. Ne massat taas pyörii juuri niissä kauppakeskuksissa. :D
Stockalla ei ole mitään vähempituloiselle keski-ikäiselle naiselle, joka kuitenkin haluaisi näyttää tyylikkäälle ja naiselliselle. Monella muulla kaupalla sen sijaan on ja menen sieltä ostamaan laatuvaatteeni.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:17"]
Onhan se sääli että elämme siirtyy verkkoon. ei tarvi enää mennä kauppaan kun voi ostaa netistä. Ei tarvi nähdä ihmisiä kun on some. Ei tartte mennä töihinkään kun on etätyö. Ei tartte omistaa kun läppäri ja älyluuri! Ja sitten ihmetellään miksi koko kansa on niin epäsosiaalinen.
[/quote]
En ole kyllä koskaan hoitanut sosiaalisia suhteitani kaupoissa. Parempiakin paikkoja on.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:38"]
Sellaisten tuotteiden keksiminen on kyllä aika vaikeaa nykyään. Ainakin nuoremmat polvet löytävät saman tavaran ulkomaisista verkkokaupoista lähes aina, ja huomattavasti halvempaan hintaan. Ehkä Stokkan pitäisikin unohtaa alle nelikymppiset kokonaan, ja keskittyä siihen ryhmään joka ei osaa vertailla.
[/quote]Meinaatko että 60-70-luvulla syntyneet eivät osaa verrata tavaroita ja niiden hintoja netissä? Yleensä he ovat nuorempia hintatietoisimpia ja tekevät eniten nettiostoksia. Muuten siis olen samaa mieltä kanssasi mutta "alle nelikymppisen" tilalle vaihtaisin "alle kuusikymppisen". Stockmann voisi profiloitua ensisijaisesti varakkaiden eläkeläisten ostospaikaksi. Siis heille jotka kaipaavat henkilökohtaista palvelua.
Nettishoppaaminen on juuri sen vuoksi ihanaa, ettei tarvitse lähteä kotoaan mihinkään. Saa rauhassa villasukat jalassa hörppiä viiniä ja selailla kauppoja. Valikoimat ovat yleensä laajemmat kuin itse kaupoissa + vaatteiden selaaminen on helpompaa kategorien ja hakutyökoneiden vuoksi. Jos valikoima ei miellytä, klikkaa vain ruksia tai kirjoittaa osoiteriville toisen kaupan osoitteen ja painaa enter. Shoppailun voi hoitaa vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu. Ei toisia ihmisiä, tungosta, kuumuutta, liikkeellelähtemisen ja ympäri kaupunkia juokseminen vaivaa.
Itse olen sosiaalisesti todella rajoittunut enkä viihdy ihmsmassoissa lainkaan. Ilman nettikauppoja en varmaan ostaisi vaatteita koskaan. Stockalla en ole koskaan käynyt, enkä käy - käsittääkseni valikoima "vähän" erilaista kuin itse haen.
Voi, kunpa tavaratalot olisivat jotain niin ihmeellistä kuin draamasarjoissa Naisten paratiisi ja Selfridges (ja jälkimmäinen perustuu ihan oikean tavaratalon historiaan, tosin muunneltuna ja romantisoituna). Siis tavalla, että sisään astuminen olisi jotain täysin erilaista kuin arkielämä tavaratalon ulkopuolella, palvelu olisi eksklusiivista ja kaikenkattavaa. Tarjolla olisi tavaroita, joita ei osaisi kuvitella edes hurjimmissa unelmissaan, ja vaikka ei olisi niihin varaakaan, niiden katseleminen ja koskettelu tuottaisi valtavasti mielihyvää. Tavaratalossa olisi hillitty valaistus eikä melusta ja nykypäivän kiireestä olisi tietoakaan. Ei typerää taustamusiikkia (joulunaika on nykyisin pahin), ei kuulutuksia. Vain unelmia ja niiden todeksi tulemista.
Unelma se on, ja unelmaksi tulee jäämään. Ei toteudu koskaan. :(
Noin vuosi sitten kävin tyttäreni kanssa Stockmannilla, kun tarvittiin hänelle vähän kouluvaatetta. Siellä oli todella vaikea löytää mitään, kun vaatteet oli lajiteltu merkeittäin. Kävelimme siellä aivan uunoina, kahlasimme merkkejä läpi ja katsoimme ensimmäisen käteen sattuneen vaatteen hintalapusta, onko se meidän hintaluokkaa vai ei. Minulle tuli aivan shokkina, että paitapuserot voivat maksaa lähemmäs 200€. En pystynyt mielessäni edes kuvittelemaan, miten paljon ihmisen täytyy tienata, että hän raaskii ostaa sen hintaluokan paitoja.
Todella suuren vaivan takana oli löytää yksi mekko ja paita näin ensikertalaisina. Jos joskus erehdymme tuonne uudestaan, tiedämme jo valmiiksi mitkä ovat niitä siedettävän hintaisia merkkejä. Mutta kovin uuvuttava tuo kokemus oli, ei houkuta kokeilemaan toistamiseen.
En pysty edes kuvittelemaan ihmistä, joka huvikseen menisi kauppoja kiertelemään. Kyllä se on niin, että vähintään netistä katsotaan ensin, minne kannattaa ylipäätään mennä ja useimmat vaatteet on helpompi tilata netistä, kun merkki ja mitoitus on tuttu. Eikä se ole siitä hinnastakaan kiinni, vaan mukavuudesta.
Ei shoppailu ole kaikille hupia ja viihdettä. Sitä voi olla vaikea ymmärtää jos itse nauttii siitä kovasti. Tavallaan ymmärrän mitä hän ajaa tuolla takaa, mutta tuntuu että hän ei ehkä ymmärrä että suurelle osalle naisista tavaroiden ostaminen on vain tavaroiden ostamista, ei harrastus tai tapa viettää vapaa-aikaa. Nykyään on niin paljon muutakin tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:38"]
[/quote]Meinaatko että 60-70-luvulla syntyneet eivät osaa verrata tavaroita ja niiden hintoja netissä? Yleensä he ovat nuorempia hintatietoisimpia ja tekevät eniten nettiostoksia. Muuten siis olen samaa mieltä kanssasi mutta "alle nelikymppisen" tilalle vaihtaisin "alle kuusikymppisen". Stockmann voisi profiloitua ensisijaisesti varakkaiden eläkeläisten ostospaikaksi. Siis heille jotka kaipaavat henkilökohtaista palvelua.
[/quote]
Meinatko sinä nyt 40+ siirtyväsi eläkeläisenä Stokan asiakkaaksi, vai jatkatko 20 vuodenkin kuluttua shoppailua kotisohvalla?
[/quote]
Puhun nykyhetkestä ja lähivuosikymmenesta. Minä en pysty arvioimaan vuoden 2034 tilannetta. Veikkaan kylläkin että 60-luvun jälkeen syntyneet sukupolvet tuskin koskaan hylkäävät verkko-ostamista ellei maailmantilanne keikahda aivan oudoksi. Ja sen tiedän että tämän hetken eläkeläisiä taas on vaikea saada innostumaan nettishoppailusta. Siinä on kuitenkin iso ja varakas ikäryhmä johon kannattaisi panostaa, niin kauan kun heitä riittää :)
Tämä Hesarin artikkeli oli niin falski, että sen täytyi kyllä olla Stockmannin maksama. Ei mikään lehti muuten julkaisisi moista mainosta.