Miksi joku haluaa olla raskaana ja synnyttää?
Minusta ajatus on vastenmielinen ja kuvottava. Kyseessähän on käytännössä loinen, joka elää ja paisuu ihmisen sisällä, imee ravintoa isäntäorganismistaan ja tulee lopulta väkivalloin ulos. Hyi saatana.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:14"]
Minusta ajatus on vastenmielinen ja kuvottava. Kyseessähän on käytännössä loinen, joka elää ja paisuu ihmisen sisällä, imee ravintoa isäntäorganismistaan ja tulee lopulta väkivalloin ulos. Hyi saatana.
[/quote]
Joko et ole ihan terve tai sitten olet katsonut liikaa elokuvia.
Sinun ei tietenkään tarvitse tehdä lapsia mutta hei... kuuntele nyt itseäsi.
[/quote]
Tottahan tuo on. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 10:22"]
[/quote]
Joko et ole ihan terve tai sitten olet katsonut liikaa elokuvia.
Sinun ei tietenkään tarvitse tehdä lapsia mutta hei... kuuntele nyt itseäsi.
[/quote]
Tottahan tuo on. -ap
[/quote]
Tottahan tuo ei ole.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:51"] Olisiko susta parempi, että kaikki lopettaisi lapsenteon? [/quote] Turha nyt pelata mitään marttyyrikorttia. Ei kukaan pakota lapsia hankkimaan. Ihmettelen vain, mikä kumma saa ihmisen altistamaan kehonsa noille hirveyksille ilman, että pysähtyy edes miettimään asiaa. Tuntuu, että tällainen nainen on jollakin tavalla vielä eläimellisten viettien tasolla. -ap [/quote] Mistä päättelet etteivät ihmiset pysähdy ajattelemaan asiaa? Itsellenikin juuri tuo raskaus ja synnytys olivat pitkään esteitä lapsen hankkimiselle, vaikka lapsia elämääni kaipasin. Nyt on kaksi omaa rakasta lasta, jotka ovat kaiken sen kärsimyksen arvoista.
[/quote]
Miksi luulet, että kaikki ihmiset pysähtyät miettimään asiaa? -ap
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 09:03"]
Kaikille raskausaika ja synnytys ei ole kamalaa. Itse en ole innolla odottanut raskaana oloa tai synnytystä, mutta olin yllättynyt miten helppoa se kuitenkin kohdallani on ollut. Kaksi raskautta ja synnytystä takana ja kummassakin raskaudessa voin niin hyvin, että usein jopa loppuraskaudessa unohdin edes olevani raskaana. Myös synnytykset olivat tyyliin "ponnistus ja plop vauva ulkona", en tuntenut ponnistusvaiheissa yhtään mitään, vain supistukset ennen h-hetkeä. Ihmettelen siis suuresti miten voi väittää kyseistä prosessia vastenmieliseksi, kuvottavaksi ja väkivaltaiseksi ilman omakohtaista kokemusta? Tämä lienee siis provo.
[/quote]
Ymmärrät varmaan, että omat synnytyksesi ovat olleet todella helppoja. Meillä muilla synnytyskokemukset ovat jotain aivan muuta, itse olen taistellut teholla hengestäni ja ollut sairaalassa useita viikkoja.
Minä en nauttinut millään tavalla raskausajasta, varsinkin loppuraskaudessa olo oli huono enkä mitään kyennyt tekemään. Synnytys taas oli hengenvaarallinen sekä minulle että lapselleni ja käteen jäi synnytyspelko. Imetys ei onnistunut missään vaiheessa joten minun kroppani ei ollut "taitava". Onneksi lapseni selvisi hengissä ja hän merkitsee minulle enemmän kuin mikään muu maailmassa. Kaikilla asiat eivät mene huonosti mutta omalla kohdallani ne vain menivät nyt näin.
Ja ei, en halua enää koskaan lisää lapsia. Yksi on hyvä meille enkä halua kokea sitä saatanallista tuskaa mitä raskaus ja synnytys toi tullessaan. Puhumattakaan pelosta mikä kaikki voi mennä pieleen. Olen saanut 2 keskenmenoa ennen lastani joten kyllä se on tullut todettua ettei minun kroppaani ole tehty lasten tekoa varten. Nostan hattua jokaiselle joka tekee enemmän kuin yhden lapsen, olette sankareita!
En oikein tajua tällaisia vela-aktivisteja kuten ap. Silloin kun mulla oli tuo "äidit on aivottomia luusereita, synnytys on kammottavampaa kuin kuolema" vaihe, niin en todellakaan hionut argumenttejani vauva-palstoilla vaan elin ihan itsellistä elämää tuolla jossain.
Noh, nyt olen tyhmä, aivoton äiti ja kokenut kuolemaakin kammottavamman synnytyksen ja hei! elämä ei ole niin vakavaa, me ollaan täällä hetken ja heilutaan miten osataan biologisina olentoina ja sitten kuollaan joskus pois - suurin osa mitättömyyksinä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:51"] Olisiko susta parempi, että kaikki lopettaisi lapsenteon? [/quote] Turha nyt pelata mitään marttyyrikorttia. Ei kukaan pakota lapsia hankkimaan. Ihmettelen vain, mikä kumma saa ihmisen altistamaan kehonsa noille hirveyksille ilman, että pysähtyy edes miettimään asiaa. Tuntuu, että tällainen nainen on jollakin tavalla vielä eläimellisten viettien tasolla. -ap [/quote] Mistä päättelet etteivät ihmiset pysähdy ajattelemaan asiaa? Itsellenikin juuri tuo raskaus ja synnytys olivat pitkään esteitä lapsen hankkimiselle, vaikka lapsia elämääni kaipasin. Nyt on kaksi omaa rakasta lasta, jotka ovat kaiken sen kärsimyksen arvoista.
[/quote]
Miksi luulet, että kaikki ihmiset pysähtyät miettimään asiaa? -ap
[/quote]Miksi luulet, että eivät pysähtyisi? (Kyllä, tämä on typerä kysymys, kuten myös sinun kysymyksesikin)
Enpä ole ajatellut asiaa noi..onneksi. Sillä olen aina toivonut lapsia ja halunnut olla äiti. Ehkäpä jompi kumpi noista tähän mennessä syntyneistä sitten käy moikkaamassa mua vanhana ja auttelee askareissa :)
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 10:49"]
Silloin kun mulla oli tuo "äidit on aivottomia luusereita, synnytys on kammottavampaa kuin kuolema" vaihe
[/quote]
Surkea olkiukko. -ap
Raskaanaolo oli ihan hirveää, ajatus synnytyksestä ja imetyksestä ihan täysin käsittämättömiä. Hankin kuitenkin yhden lapsen. Suunniteltu sektio ja pulloruokinta.
Voisin olla vielä kerran raskaana ja synnyttää, haluaisinkin. Mutta ai niin, en halua enempää niitä lapsia ;)
Mä rakastan olla raskaana. Mahtava tunne kun kantaa sisällään rakastamallensa miehelle lasta, iho hehkuu ja vauvamasu on kaunis. Synnytykset ovat olleet kohdallani voimaannuttavia ja olen saanut niistä paljon itseluottamusta; olen nainen joka pystyy synnyttämään lapsia. Mies on tukenut ja olemme lähentyneet näiden kokemusten myötä. Se tuntuu hienolta. Imettäminen yms on vahvistanut omaa naiseuttani. Ihan harmittaa ja surettaa että lapsilukumme on täysi.
En minäkään ymmärrä miksi joku haluaisi vapaaehtoisesti syödä homejuustoa. Etova ajatus. Jostain toisesta vaan voi ajatus tuntua luonnolliselta ja hyvältä, että siellä kohdussa kasvaa uusi ihminen. Minä kuulun näihin ihmisiin. Makuja on monia. Vaikka kaikkia ei ymmärräkään henkilökohtaisesti.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 09:34"]
Jossei halua lasta, niin voi olla vaikeaa käsittää raskauden ja synnytyksen ihanuutta. Minuakin nuorempana hieman inhotti ne asiat, mutta mieli muuttui täysin kun tuli vauvakuume.
[/quote]
Voisitko kuvailla tätä suhtautumistapasi muutosta? Mistä huomasit, että ajattelusi oli muuttunut? Ymmärsitkö, minkä takia ajattelusi muuttui? -ap
[/quote]
Ajattelin aluksi raskaudesta ja synnytyksestä samaan tapaan kuin sinä. Sitten kypsyin itse ja koin parisuhteeni tarpeeksi vakaaksi ja kestäväksi, jolloin ajatukset lapsensaannista muuttuivat. Seurasin läheltä tuttavien raskautta ja vauvaa, ja ymmärsin ehkä ensimmäistä kertaa, ettei vauva ole pelkkää vaivaa ja vastuuta vaan myös paljon onnea. Raskaus ei ole loisen kasvamista, vaan siellä on oma rakas vauva kehittymässä. Synnytys ei ole pelkkä väkivaltainen teurastus, vaan oman rakkaan vauvan ensinäkeminen. Pelkät sanat eivät varmasti muuta kenenkään suhtautumista raskauteen ja synnytykseen, vaan muutos lähtee oman pään sisältä jos on lähteäkseen.
[/quote]
Veikkaisin, että olet lähempänä 2-kymppiä kuin 3-kymppiä. Oota vaan, kun se vauvakuume iskee. Tai lapsettomana vanhuksena harmi siitä, ettei lapsia tullut tehtyä. Suurimman osan naisista mielestä vauvoja ihanampia otuksia ei olekaan. Itsellä elämässä on ollut näkemistä ja kokemista varmasti keskivertonaista enemmän, mutta paras kokemus on kuitenkin omat lapset :)
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:57"]
Olen minäkin joskus miettinyt, miksi lapsenteko on edelleen todella alkukantaista verrattuna kaikkeen muuhun, mihin ihminen nykyään kykenee. Mutta todennäköisesti tulevaisuudessa lapset eivät enää kasvakaan äitiens kohduissa vaan jossain keinokohduissa siten, että koko kehityskaari on nähtävissä kun lapsi kehittyy jossain purkissa olohuoneessa jne jne.
Tosin, en siltikään pidä synnytystä/raskautta iljettävänä vaikka se todella alkukantaista meillä ihmisillä edelleenkään onkin.
[/quote]
Tämän keinokohtuskenaarion on esitellyt ainakin Aldous Huxley jo vuonna 1932 hienossa teoksessaan Uusi uljas maailma.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 13:20"]
Lisääntyminen on kuitenkin biologinen vaisto, lajin säilyttämisen turvaamiseksi.
[/quote]
Tällaisesta ei kyllä olemitään todisteita.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:51"]
Olisiko susta parempi, että kaikki lopettaisi lapsenteon?
[/quote]
Turha nyt pelata mitään marttyyrikorttia. Ei kukaan pakota lapsia hankkimaan. Ihmettelen vain, mikä kumma saa ihmisen altistamaan kehonsa noille hirveyksille ilman, että pysähtyy edes miettimään asiaa. Tuntuu, että tällainen nainen on jollakin tavalla vielä eläimellisten viettien tasolla. -ap
[/quote]
Mistä päättelet etteivät ihmiset pysähdy ajattelemaan asiaa? Itsellenikin juuri tuo raskaus ja synnytys olivat pitkään esteitä lapsen hankkimiselle, vaikka lapsia elämääni kaipasin. Nyt on kaksi omaa rakasta lasta, jotka ovat kaiken sen kärsimyksen arvoista.