*~* MAALISmasut torstaina*~*
Yritän linkittää eilisen ketjun, en tiedä osaanko, mut jos ei onnistu, ni laittakaa joku fiksumpi.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustelu/tm.asp?m=8216474&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (34)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8216474&p=1&tmode=1&smode…
No niin kokeilen vielä uudelleen, jos ei nytkään onnistu ni sit lupaan etten enää edes yritä...
Petriina
Nämä aamut alkaa aina niin hyvin, olo on mitä parhain..illalla sitten etoo. Näkyy mulla Petriina nuo linkit eiliseen, jotka laitoit.
Oliko täällä nyt muita joille ei tuota np-ultraa tarjota vaan vain se verikoe?
Eilis illalla oli tuosta keskustelua ja se veriseerumikoe antaa aina suhteen johonkin esim. jos on 30v äiti niin suhde on 1:910 eli yksi lapsi 910:stä voi olla down lapsi.. Se verikoe siis antaa aina sen suhteen mutta jos se on kohonnut niin sitten meillä mennään np-ultraan ja niiden yhteistulos ratkaisee jatkon.. veriseerumi ei ole ollenkaan luotettava tässä.
Galluppia oli painosta: Nyt ei vielä ole tullut lisää, toivotaan että pysyy vielä pitkään paino tässä , vaikka masu onkin pyöristynyt kivasti :)
Sinna 12+5 (+1)
petriina kyllä eilinen ketju näkyy!! Kiva!
Tässä odotellaan esikoisen heräämistä ja sitten lähtö perhekerhoon.....
taas vähän gallubin poikaista =)...: Mielenkiinnolla haluaisin tietää milloin kukin tuntee ensimmäiset asukin liikkeet! Nimittäin luulen että itse tunsin illalla nukkumaan mennessä, semmoisia ihania niinkuin sulan hipaisuja vatsapeitteen päällä! Jos tänä iltana samoja niin sitten se on TOTTA!!!...Ja heti dopperilla itse kuuntelin niin kauhea jyskytys vauva oli aivan pinnalla,hyvä ettei kovaääniset hajonneet siitä menosta =).
Muistan esikoisen kanssa että tunsin liikkeet ennen rakenneultraan menemistä eli joskus viikolla 17.
Tänään on sitten jo parempi olo, aamulla heti herättyäni pitkin hampain söin ruisleipää ja luulen että se auttoi. Eilen taas etosi ihan koko päivän. Inhottavaa kun ajatteleekin että kohta pitäisi työt aloittaa ja etoo vaan...(meneekö se näin? mitä pahempi olo on niin tyttöä odotellaan) kuullut jostain =).
kata-72 &13+2
Katalle liikkeistä.Ekasta tunsin liikkeet rv 16 ja siitä sitten aina aiemmin.Viidennen väitän myös tunteneeni jo viikoilla 12-13.
Toki ne tunnistaa uudella kerralla aina aiemmin liikkeiksi,välillä vaan olen omia tuntemuksiani epäillyt.
Ehkä myös hoikkuus vaikuttaa asiaan.
Kohta neuvolaa,iik!!!!!!!!
Palailen!
Leanna +5 kera sissin rv10+
Eve-71: kyselit eilen löytyykö kohtalotoveria niskapoimuturvotuksen suhteen. En eilen ehtinyt kirjoittaa, mutta nyt on vähän aikaa.
Meidän vauvalta löytyi maanantaina myös niskaturvotusta. Mies ei ollut ultrassa mukana, joten jouduin itse tekemään päätöksen jatkotutkimuksista nopeasti. Ensi maanantaina sitten odottaa lapsivesipunktio.
Syyt miksi haluan jatkotutkimuksiin ovat ne, että jos en mene niin murehdin ja jännitän varmasti koko loppuraskauden tätä asiaa.
Toinen syy on se, että jos jotain löytyy niin minulla on aikaa ottaa asioista selvää ja varautua syntymään. Tai jos lapsi on pahasti sairas niin voin säästää lapsen kivulta ja sairaalakierteeltä sekä perheeni siltä, että joutuu saattamaan lapsen ja sisaren liian aikaisin hautaan.
Mutta jokainen tietysti tekee itse omat ratkaisunsa : )
Itkeskellytkin olen aika paljon ja toivon että kuukausi menisi nopeasti ja saisin tulokset tietoon!
Olisi mukava kuulla sunkin jatkosta. Mulla ei ole " normaalielämässä" ketään kuka olisi kokenut vastaavaa.
Pirriäinen rv 13+5
Hei minäkin ihan mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua,koska ihäni puolesta minullakin riskit jo kasvaneet ja vaikka nt olikin ihan hyvä ei se vielä mitään tarkoita... läheisellä ystävällänikin oli eka ultara ok ja tokassa rakenne ultrassa kaikkea muuta kuin ok!
Lääkärit käskivät varautua että tulee todella vaikeasti vammainen lapsi.
Voitte vaan kuvitella missä tunnelmissa loppuraskaus sitten meni...
Nyt heillä on 1v 4kk ikäinen terve down poika.
Saanko udella paljonko teiltä tuota niskaturvotusta löytyi?
Onneksi kuitenkin suurinosa on vääriä hälyytyksiä!!!!
Terv kata-72
Mutta lukenut teidän viestinne päivittäin. Leannalle paljon onnea neuvola-reissuun !!! Ja kaikille keskenmenon saaneille iso lohtuhali- ja koittakaa jaksaa surunkin keskellä !!!
Omassa navassa ei erikoista. Olin siis maanantaina neuvolassa ja tietenkin mieheni oli mukana, koska tämä on molempien ensimmäinen lapsi, joten onhan kaikki uusi ihmeellistä. Sydänäänet kuultiin ja ne oli todella sykähdyttävät. Olen katsellut kanssa sitä koti-doppleria, mutta en taida ostaa. Taitaisin vain koko ajan kuunnella sydänäänia kotosalla. Mutta ihana se laite on !!!
Terv.hoit oli mukava, ei ottanut stressiä edes korkeista paineista vaan käski ottamaan rennosti seuraavat päivät ja sitten neuvolalääkärin yhteydessä mietitään mitä tehdään. Kaikki kokeet muutenkin oli ok.
Vointi on aamuisin ja päivisin aika hyvä, mutta iltaisin alkaa sellainen kamala kuvotus, mutta sekin menee ohi kun puputtaa jotakin.
Mulla paino oli noussut +5kg :-( Sanoi, että joukossa on myös turvotusta jne, että piano laskee muutaman viikon sisällä kilon kaksi. saas nähdä. Munhan oli pakko syödä ja paljon silloin, kun oli sitä ympärivuorokautista pahoinvointia. Voitte kuvitella, että kyllä tuollainen 5.5kg nousun jo huomaa, mutta ihme ja kumma omat tavalliset vaatteet menee edelleen päälle.(?) Tilasin HM äitiysvaatteita, muutamat housut ja paitoja, mutta täytyy mennä vielä ostoksillekin ja katselemaan, josko löytäisi jotakin kivaa.
Eipä sitten muuta kuin kaikille ultratuille taas onnea roppakaupalla !!
Meillä ultra on tuossa muutaman viikon sisällä eli rv12-rv16.
Hyviä päiviä kaikille t. emmi rv-10+4
On mennyt hiukan aikaa kun olen tänne kirjoitellut. Alkuviikko meni pojan kanssa kotona kun sai jonkun ihme kuume taudin aivan yllättäen viikonloppuna. Nyt on onneksi jo terve ja takaisin päiväkodissa ja äiti töissä.
Täällä oli ollut ikäviä uutisia - pahoittelut kaikille heille jos vielä täällä lukemassa käyvät.
Myös iloisia uutisia oli ultrassa monelle tullut - onnea niistä!! Ne pienet masuvauvat on niin hellyttäviä ja varsinkin ne sydänäänet :)
Joku oli käynyt ostamassa äitiysvaatteita - kohta on mentävä niitä katselemaan itsellekkin, alkaa tuntumaan että tavalliset housut ahdistaa aika tehokkaasti, varsinkin päivän töissä istumisen jälkeen. Ne mammahousut kun vaan niin tehokkaasti tuo ton mahan esille...tulisi hiukan kylmempiä ilmoja että voisi pitää erilaisia paitoja joilla toivottavasti peitteleminen onnistuisi - luultavasti.
Mutta omaan napaan ei kuulu oikein mitään erikoista. Iltaisin vielä tulee hiukka heikko olo, varsinkin jos ei ole muistanut syödä useaan otteeseen. Mutta eiköhän tämä tästä jossain vaiheessa iloksi muutu - viimeistään sitten maaliskuussa :)
Hyviä päivän jatkoja kaikille!
aupale 13+1
minä sitten kerroin raskausuutisen eilen esimiehelle. asia oli ollut mielessäni jo kauan, joten kertominen vähän helpotti oloa. ihan mukavasti tieto otettiin vastaan. onneksi.
ja illalla kävin ostamassa lankoja vauvan peittoa varten. värivalinta oli todella vaikea. päädyin sitten ruskeankirjavaan.
olo tuntuu tänään ihan hyvältä. pientä naposteltavaa on kyllä pakko koko ajan lähellä olla ettei pienikään nälkä pääse yllättämään.
ruusunpiikki 13+2
PETRIINA;
kyllä mulla nuo päivän pinot näkyy ihan hyvin - hyvä että edes joku osaa ne linkittää :)
PIRRIÄINEN & EVE;
siitä niskaturvotuksesta ajattelin mainita, että muistakaa, että suurin osa kuitenkin on " vääriä hälytyksiä" . Sehän merkitsee vain että riski on suurentunut, mutta varmaa ei ole mikään - ei kenelläkään. Uskon että odottaminen on piinallista, ja voimia toivottelenkin siihen. Tsemppiä!!
RUUSUNPIIKKI;
hienoa että pomo suhtautu mukavasti, se helpottaa kummasti omaa oloa kun ei tartte salailla.
Galluppejakin oli;
Painosta ekaks, mulla on tainnu tulla tähän mennessä semmonenkolmisen kiloa, osa siitäkin nestettä, mutta kuitenkin. Alamasu on pyöristynyt jo vähäsen joten ihmekö tuo jos painoa tulee. Paljoa en kyllä tahtois..on tätä lähtöpainoakin jo vähän ylimäärästä.
Sitten ne liikkeet, esikoinen kun on tuloillaan niin tuskimpa liikkeitä vielä aikoihin tuntuu, PAITSI..yhtenä iltana (oisko ollu toissa tai sitä edellinen) makailin selällään sängyllä ja vähän painoin alamasua - ihan selvä tuuppaus tuntui käteen asti, vaan uskon sen olevan suolistossa kulkeva ilmakupla tai jotain, eihän niin pieni voi sillee potkasta että se tuntuis vatsanläpi :) kiva kuitenkin kuvitella tunteneensa jotain.
(.) väsyttää, tää sateinen ilma ja se etten oo ehtiny pariin päivään nukkua päiväunia tekee kepposen...koko aamun töissä tunaroin enkä oikein edes tajunnut mitä olin tekemässä. Täytyy varmaan yrittää ehtiä pienille torkuille ennen iltanavettaa.
Lähipäivinä on painavien ämpäreiden kantaminen saanut tuntumaan jonkinlaista vastustusta alamasusta - ei varsinaista kipua, mutta sellanen paineen tunne..siispä opettelen keventämään taakkaa. Vauhtikin alkaa hidastua kummasti..jotenkin vaan ei askel luista niin joutuin kuin aiemmin. No, siihen täytyy vaan tottua.
Joku oli äippävaatteitakin käyny ostelemassa..tietääkös kukaan löytyykö netistä hyviä kaavoja mamma vaatteisiin? Jotain helppoa voisin yrittää itse ommella. Mutsi ja ompelija-kaveri voi sitten hoidella kaikki vähänkin vaikeemmat..luulis että pääsis ees vähän halvemmalla kun kaupassa.
Tappert & Puksu 12+4...ja nyt päikkäreille
Tänne ei kuulu mitään erikoista uutta. Pahoinvointi alkaa pikkuhiljaa helpottaa, tosin ei mitään suunnatonta pahoinvointia ole tässä raskaudessa ollutkaan.
Vatsa on sievästi hieman pyöristynyt, mutta vanhat vaatteet mahtuu vielä ihan hyvin päälle. Painoa on kaikkiaan tullut lisää kolmisen kiloa. Tosin alkupainoa oli sen verran että yhtään lisää ei kaivattaisi :)
Lapset koittavat keksiä nimeä uudelle tulokkaalle - saas nähdä tuleeko Salli vai Matias...
Mimmi rv 13+3
Neuvolassa kaikki hyvin!
Syke löytyi(170/min) ja huokaisin syvän helpotuksen huokauksen.
Taitaa olla tyttö tulossa,äidin vaistolla.Nämä kaikki jättifinnit,ihon rasvoittuminen ja korkea syke(viimeksi ultrassa oli 164/min ja nyt yli 170/min)Pojista oli silloin syke vain 130-140/min koko raskauden ajan ja iho kaunis sekä tukka tuuhea!
Se sitten selviää ultrassa myöhemmin osunko oikeaan!!!
Nyt taidan alkaa nauttia raskaudestani.
Nt-ultra sitten seuraavana,12.9.
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja paljon voimia ongelmia kohdanneille!!!
Toivotaan kuitenkin että kaikkien meidän raskaudet sujuvat onnellisesti loppuun ja ongelmat ratkeavat eikä lisää tule!
Leanna ja sissi rv 10+ ja viisikko
Eka neuvola oli eilen ja pyysin tietty, että syänääniä kuunneltais ja lupasin olla pettymättä, jos ei vielä kuulu, mutta petyinpä sitteki. Tosi inhottava olo. Positiivista tässä on se, että sinne ultraan pitää sitteki mennä menkkojen mukaan, eli pääsenki jo viikon päästä kurkistaan, onko siellä ketään. Tosi vähän oon miekään ajatellu sitä, mitä tekisin, jos niskaturvotusta löytyis, enempi miettii vaan sitä, tuleeko vastaan tuulimuna tai eloton sikiö. Ärsyttävää, ku masu alkaa olla tosi raskaanaolevan näkönen, mutta silti pitää koittaa peitellä, ku ei voi olla varma. Mutta enää viikko tätä epätietosuutta, ei sentään kolmea:)
Painoa ei kait oo tullu lisää, vaikka pyöreyttä onki. Hemppa oli meikäläisittäin ihan hyvä, 127, joten en nyt jatka sitä rauan syöntiä, jonka alotin omin luvin. Arvattavaksi jää, oisko tulos ois ollu huonompi ilman sitä.
Eikä muuten meän pikkuneuvolassa puhuttu mitään siitä Treella meneillään olevasta tutkimuksesta, jonka varjolla pääsis jopa kolmeen ultraan. Harmi. Musta oli aika hurjaa nähä esikoinen vaan kerran viikolla 13 ja sitte luottaa siihen, että kaikki on kunnossa synnytykseen asti. Tai no, yliaikaiskontrollissa rv 41+5 lääkäri ultras kans, mutta ei mulle näyttäny mitään, ja oishan se sanonu, jos ois joku pielessä ollu. Onneksi terve tyttö tuli.
Mimmi, meillä on kans tuo Salli yks vaihtoehto tytön nimeksi! Jotenki muuten kuvittelen oottavani toista tyttöä, vaikka tulokas on Ilpoksi nimettyki.
Udidi ja Ilpo rv 10+4
Aktiivisesti olen juttujanne seuraillut taustalla. Nyt ajattelin itsekin kirjoitella jotain pientä.
Tiistaina oli nt-ultra. Siellä se pieni köllötteli omassa yksiössään. Turvotusta oli 1,3mm ja pepusta päähän mittaa oli kertynyt 69mm. Laskettuaika pysyi samana.
ON: Ei pahaa oloa, eikä oikein muutakaan vaivaa. Grillimakkara kuuluu ehdottomana ykkösenä mun ällötyslistalle. Tissit ei oikeastaan enää ollenkaan kipeät. Omat housut ei enää mene kiinni, joten bellyBelt on otettu käyttöön. Finnejä on naamassa ja ylävartalossa enemmän kuin pahimpina teinivuosina.
Galluppiin: inhottavin kotityö on sukkien kuivumaan laitto
Tuuli rv 13 tasan
Luen vain uteliaana joskus muidenkin pinoja kun on kiva tietää mitä tuleman pitää itselläkin, itse odottelen pikkukakkosta vasta 6. viikolla.
Tuosta linkityksestä vain, ymmärsin että Petriina olet joutunut kirjoittamaan käsin koko litanian (viittasit kirjoitusvirheeseen)? Linkin saa helposti niin, että " maalaa" hiirellä haluamansa ketjun osoitteen, valitsee valikosta Edit -> Copy, sitten menee siihen uuteen ketjuun ja klikkaa hiiren siihen kohtaan mihin linkin haluaa lisätä ja valitsee Edit -> Paste (voi olla että pc:ssä on toiminnnot eri paikoissa, käytän itse maccia.
Hyvä idea tuo linkkien käyttö, meillä oli Huhtihippusissa-05 sama tapa, pääsee helposti lukemaan vanhat jorinat edellisiltä päiviltä.
Vielä kerran, anteeksi häiriö, poistun nyt paikalta....
Soitin ajan sinne lapsivesitutkimukseen,ajan sain vasta 25.9! eli vaihtuu jo raskausviikko 17. ei vissiin aikaisemmin saanu.Sehän nyt tehdäänkin viikoilla 15-16. Pitkä aika odottaa ja murehtia. Vaikka tosiaan niistä suurin osa onkin vääriä hälyytyksiä....ajattelee sitä kai jokainen sitä pahinta kuitenkin ensiksi.
Pitääpä pitkästä aikaa pinoutua, kamalaa kiirettä on pitänyt synttärijärjestelyiden, töiden, neuvoloiden ja hammaslääkäreiden kanssa.
Vanhin tyttö kävi tänään hampitohtorilla ja paikattiin yksi reikä puudutuksessa. Reipas tyttö oli ja käytiin kaupassa vielä hakemassa reippauspalkinto. Itse pääsen tänään käymään elämäni ensimmäistä kertaa hierojalla, aivan on selkä,hartiat ja niska jumissa.
Kävin neuvolassa rv9+2 ja silloin jo saatiin sydänäänet kuulumaan, aivan ihana jumputus! Ultrassakin kävin tk:ssa rv9+4, kun varmistettiin la ja se,että vauva nyt on siellä ja voi hyvin ja kasvaa. Viimeksi kun sattui niin ikävästi, että alkuraskauden ultrissa sikiö ei vastannut kokoa (kulki aina pari viikkoa jäljessä) ja loppujen lopuksi tuli keskeytynyt keskenmeno. Silloin saatiin sydänäänet kuulumaan ultralla, mutta viimeisellä kerralla niitä ei tosiaan enää ollut.
Nt-ultra on vasta 21.9., silloin viikkoja 13+4, verikokeessa oon jo käyny. Nyt jo jänskättää, että kuinkahan käy ja onko kaikki kunnossa. Toisessa raskaudessa 2004 menin nt-ultraan ihan vain kurkkimaan vauvaa ja en olisi ikinä uskonut, että jokin voisi olla pielessä. Turvotusta oli yli sallitun, 3,1mm muistaakseni, ja sain silloin lähetteen verikokeisiin. Niissäkin oli jotain häikkää muistaakseni afp-arvojen kans, mutta kuitenkin vakuuttelivat että todennäköisemmin vauva on terve kuin sairas. Loppuraskauden ajan se kuitenkin kummitteli mielessä, mutta syntyi kuitenkin terve, paksuniskainen poika!
Nyt mulla on samat oireet kuin poikaa odottaessa, eli iskias, pahoinvointia ja armoton väsymys, ja muutenkin on poikaolo. Siksi uskon, että vaikka nt-ultra antaa isot lukemat, niin silti kaikki voi olla kunnossa, jospa tulee toinen paksuniska! Jos olisi taas tyttöolo niin silloin voisin vähän enemmän huolestua jos tulokset on yli sallitun. Hankala selittää, mutta toivottavasti ymmärsitte ees sinne päin!;)
Neuvolassa mullakin on muuten yksi päivä extraa eli la olis 26.3 eikä mun laskujen mukaan 27.3. Laitan nuo viikot sen neuvolan mukaan, sen mukaanhan sitä virallisesti eletään.
Nyt tuli jokin raskausajan dementia ja unohdin kaikki kysymykset ja gallupit, mihin piti vastailla... Höh! Mutta laitetaanpas uutta galluppia kehiin, eli:
Kummaltahan se nyt tuntuu, mutta kummalta se masukki tuntuu?
Kuten jo aiemmin mainitsin, niin poikaa veikataan...
Mut nyt mamma lähtee valmistautuun hierojalle, tuun illalla vastaileen kymysyksiin!
no4+ orkesteri + " pikkuinen tahtipuikko" (rv10+4)
Voi tätä nuhan määrää. Räkäkin on muuttunut vihreäksi (sorry vaan kuvaus) ja se taitaa monesti olla tulehduksen merkki. Lämpöä ei ole, mutta paleltaa kokoajan. Itse toivoin viileämpiä ilmoja ja tänään palelin menne tullen töihin. Taidan liittyä siihen joukkoon, joka kärsii ekasta flunssasta kokonaisen kuukauden. Pahoinvointi on neljättä päivää pois, mutta väsyttää edelleen. Nyt sentään pysyy jo se multitabsin vitamiini sisällä ja yhden olen päivittäin napsassut.
Poikaa pitäis lähteä viemään harkkoihin ja kiinnostus on tänään tasan 0000 (todella mukavaa tekstiä äidiltä).
Kerroin eilen tarhassa ja hieman olivat " makkaramahasta" epäilleetkin. Useimmat kaveritkin tietää jo ja varmaan kaikki sukulaiset. No eipä tätä röllöä enää voi oikein piilossakaan pitää. Tuli housut kyllä tarpeeseen, paljon mukavampi on tänään ollut, kun ei vatsaa purista.
Tyttöä epäilen, niin on samanlaiset oireet kuin viimeeksi. Pojasta olin elämäni kunnossa. No aika näyttää.
-m- rv 13+3
tää on ihan varpilla poika...en mä tiedä miltä sen pitäis tuntua, mutta sehän on selvää että kun tytölle löytyi suvusta aivan ihana nimi jonka haluan ehdottomasti käyttöön, niin eihän se tyttö voi olla!
Pojalle ei olla nimentapastakaan keksitty vaikka on kuinka tutkailtu ja funtsittu...eli poikahan se sitten on :) *virnistys
Tappert ja Puksu...lähtee nyt joutuin navetalle
Täällä taas keikuttu pystyssä viidestä lähtien, kyllä oikein ärsyttää kun sais nukkua, mut kun ei nukuta.
Nyt vielä iski eilen kurkkukipu, ja olo on muutenkin flussainen, eikä se nukkuminen ainakaan pahasta olisi.
Mulla väsymys on jo pikku hiljaa helpottanut, mutta silti tuntuu ettei saa kotona tehtyä mitään, ja sit on kiukkuinen, kun paikat on rempallaan. No isommat muksut kyllä tekee kotihommia, muttei nekään kuitenkaan mitään kunnon siivousta saa tehtyä. Ja tänäänkin on iltavuoro, ja oon kotona vasta kuuden aikaan, taitaa siis taas jäädä siivoaminen, jollen sitten ota ja siivoa jo aamulla ennen töihin lähtöä.
Oma napa: Illalla mulla oli jännästi sellaista menkkamaista jomotusta alamasulla ja selänkin puolella, ja jo oikein säikähdin, ett mitäs tää nyt on, mut se meni sit onneks ohi kun kävin nukkumaan.
Tulipas oikein valivali viesti.
Mut mukavaa päivää maaalismasuille:)
Petriina rv 12+3