Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi itsemääräämis oikeus on tärkeää?

Vierailija
05.10.2014 |

esim. potilas voi kieltäytyä hoidoistaan vaikka se sotiikin lääkärien etiikkaa vastaan?

Miten tämä tulee esiin ja mitä siihen sisältyy?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä mikä tässä hiertää/ihmetyttää? 

Itsemääräämisoikeudella voin vaikka kieltäytyä kivuiliaista tutkimuksista tai jonkun sairauden hoidosta. Enkä edes katso olevani selitysvelvollinen asiasta jos itse niin päätän ja olen todistettavasti täysjärkinen. Näin olen tehnytkin. Useimmilla ihmisillä on toki tarve selitellä ja puolustella päätöksiään toisin kuin minulla:)

Vierailija
2/5 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos saisin tietää että minulla on syöpä ja kuolisin 70% varmuudella siihen parissa kuukaudessa niin en lähtisi säteilyttämään itseäni. olen katsellut vierestä miten sisukas mummoni on kerta toisensa jälkeen myrkyttänyt kroppaansa. en suostu noilla kertoimella samaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:17"]

Itsemääräämisoikeudella voin vaikka kieltäytyä kivuiliaista tutkimuksista tai jonkun sairauden hoidosta. Enkä edes katso olevani selitysvelvollinen asiasta jos itse niin päätän ja olen todistettavasti täysjärkinen. Näin olen tehnytkin. Useimmilla ihmisillä on toki tarve selitellä ja puolustella päätöksiään toisin kuin minulla:)

[/quote]

Mutta toisaalta ihminen ei saa tappaa tai vahingoittaa itseään, joten voidaanko hoidoista ja tutkimuksista kieltäytyminen laskea tähän? Vai missä menee raja?

Ei-ap.

Vierailija
4/5 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on vaarallinen itselleen tai muille, voidaan määrätä pakkohoitoon. Pätee itsemurhaa hautoviin, mutta ei esimerkiksi syöpähoidosta kieltäytyviin, eli ei lasketa tutkimuksista ja hoidoista kieltäytymistä. Vain lasten kohdalla voidaan tehdä poikkeus, eli vaikka vanhemmat kieltäisivät hoidon, lapsi voidaan ottaa huostaan ja hoitaa esim. diabetesta.

Vierailija
5/5 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:21"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:17"]

[/quote]

Mutta toisaalta ihminen ei saa tappaa tai vahingoittaa itseään, joten voidaanko hoidoista ja tutkimuksista kieltäytyminen laskea tähän? Vai missä menee raja?

Ei-ap.

[/quote]

Saa ihminen, siis aikuinen ja riittävän täysjärkinen, tappaa ja vahingoittaakin itseään. Itsetuhoisuus ei ole edes pakkohoitoperuste, ellei katsota henkilön olevan psykoottisessa tilassa. 

Ja näin sen minusta pitää ollakin. Kyllä ihminen saa lopettaa elämänsä jos ei halua tai jaksa elää.  Sen saa tehdä joko aktiviisesti itsemurhan kautta tai antamalla jonkun kohdalle osuvan sairauden tehdä tehtävänsä ilman hoitoa. Itsekin olen päättänyt, että en ota mitään lääketieteellistä hoitoa vaan kuolen sitten kun on luonnonmukainen aika. Olen vaan jo saanut kyllikseni elämästä, lähtisin ihan mielelläni.