Miten te eläkkeellä olevat yli 70-vuotiaat pidätte kielitaitoa yllä? Esim ruotsi ja englanti?
Matkusteletteko vai onko teillä vieraan kielen tuttavia?
Kommentit (10)
Joo Jonnet ei muista siirtomaa-aikoja.
Kuuntelen ja luen noilla molemmilla kielillä. Puhunkin aina silloin, kun pääsen niin tekemään. Viestittelen myös eri ihmisten kanssa eri puolille maapalloa.
Äitini käy kansalaisopiston kursseilla. Hän on sotalapsi ja 6-vuotiaaksi asti ruotsinkielinen. Haluaa kyetä kommunikoimaan elossa olevien ruotsalaisten "sukulaisten" kanssa muutenkin kuin englanniksi. Muutenkin lapsuusmuistot ovat pinnalla eri tavoin kuin aiemmin.
Pyrin katsomaan mahdollisimman paljon erikielisiä uutisia ja muita tv-ohjelmia. Kirjoja olen aina lukenut paljon englanniksi, mutta nyt olen varta vasten tarttunut myös ruotsinkielisiin kirjoihin.
Ruotsia tarvitsin työelämässä paljonkin, mutta huomaan kyllä, että se alkaa ruostua, kun ei aktiivisesti käytä.
Englanti pysyy yllä melko automaattisesti, kun sitä kuulee niin paljon joka paikassa. Muiden kielten taidon ylläpitämiseksi pitää tehdä töitä, mutta onneksi siihen on näin eläkkeellä aikaa.
Käyn kirjastossa lukemassa Svensk Damtidning lehden(juorut). Luen just Mary Jungstedtin kirjaa "Den dubbla tystnaden".
Englantia puhun naapurin kanssa ja luen joskus englanninkielisiä kirjojakin. En usko kielen unohtuvan, jos ei dementia iske, asuinhan 10 vuotta Kanadassa.
Olen ulkosuomalainen yli 50 vuoden ajan ja kolmessa maassa asunut. Jokaisessa maassa on ystäviä joiden kanssa kontaktia puhelimessa/viesteillä. Suomen kielikään ei ole unohtunut mihinkään. Lapsuudenkoti oli rannikolla ja ruotsiakin puhuttiin, se ei ole myöskään unohtunut mihinkään. Muut kielet ovat saksa, italia ja englanti. Kaikilla kielillä luen kirjoja ja katselen telkkaria myös. 73N
Puhutaan ruotsia ja englantia toisinaan huvin vuoksi.
Olen eläkkeellä mutta vasta 64v.
Viestin päivittäin englanniksi ja italiaksi, perhe suomenruotsalainen, asun osittain ulkomailla, matkustan, seuraan tv-ohjelmia ilman tekstitystä jne
Ruotsin kielen haluan uhohtaa koska se on perua siirtomaariistovallasta, mutta engantia voi käyttää ihan arjessa ja katsella vaikka enganlantilaisia sarjoja ilman suomenkielsitä tekstitystä. Ja aina voi lukea englanninkielisiä kirjoja.