Mitä mieltä IL:n väitteistä kierukoista?
http://www.iltalehti.fi/pinnalla/2014100218713948_iq.shtml
Asettaminen lähes kivutonta, kumppani ei tunne lankoja, helpottaa kuukautiskipuja, huippuluotettava ehkäisykeino? Viimeistä ihmettelen eniten. On tiedossa, ettei kuparikierukka nimenomaan ole erityisen luotettava.
Kommentit (22)
No, mirenan osalta olen täysin samaa mieltä. Asentaminen ei sattunut (ei, vaikka tehtiin kesken kierron, ei siis menkkojen aikana). Kuukautiskivut helpottaneet, ollut luotettava. Kumppani ei sitä huomaa, vuodot vähentyneet minimiin. Helppo ja vaivaton ehkäisy.
Hormonikierukakin mulla oli, mutta se lisäsi kipuja ja vuotoja. Toimi kuitenkin sen kaksi vuotta ihan moitteetta muuten. Senkin asentaminen ei tuntunut juuri lainkaan, eikä kumppani sitä huomannut.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:45"]
No, mirenan osalta olen täysin samaa mieltä. Asentaminen ei sattunut (ei, vaikka tehtiin kesken kierron, ei siis menkkojen aikana). Kuukautiskivut helpottaneet, ollut luotettava. Kumppani ei sitä huomaa, vuodot vähentyneet minimiin. Helppo ja vaivaton ehkäisy.
Hormonikierukakin mulla oli, mutta se lisäsi kipuja ja vuotoja. Toimi kuitenkin sen kaksi vuotta ihan moitteetta muuten. Senkin asentaminen ei tuntunut juuri lainkaan, eikä kumppani sitä huomannut.
[/quote]
Siis kuparikierukka...
Varmaan tosi yksilöllistä. Esimerkiksi Mirenasta tehdään enemmän haittavaikutusilmoituksia kuin mistään muusta lääkkeestä, joten ei se aina ihan vaivaton ole.
Suuri osa iltapäivälehtien "uutisista" on tänä päivänä maksettuja mainoksia. En ihmettelisi jos tässäkin ois uutisen julkaisemisen taustalla vaihdettu vähän muutakin pääomaa kuin ajatuksia.
Yksilöllistä. Itselläni asettaminen on ollut tuskallista puudutuksesta huolimatta.
Kuparikierukka (en halua enää hormonaalista ehkäisyä) ollut vajaa 1,5 vuotta. En voisi olla tyytyväisempi: asentaminen ei sattunut lainkaan niin paljon kuin etukäteen odotin, ei tunnu millään tavalla, mieskään ei tunne lankoja, kivuttomat ja säännölliset vuodot, huoleton, pitkäaikainen. En ole keksinyt vielä ensimmäistäkään huonoa puolta :)
mulla on mirena. asentaminen nipisti vähän ilkeästi, mutta ei todellakaan ollut kauhujuttujen veroista. Kumppani tunsi langat alussa, ei tunne enää. Kuukautiset ovat lähes kadonneet ja minkäänlaisia kipuja ei ole. Toistaiseksi en ole raskaana.
Kokeilin ensin kuparikierukkaa vuoden ajan. Sen asentaminen sattui ja olin monta päivää todella kipeä. Vuoden ajan pidin sitä, joka päivä vuosin :( eikä mitään tip-tip-tip vaan whooosh!
No seuraavaksi kokeilin toiveikkaana hormonikierukka Mirenaa. Ekat pari kk meni loistavasti! Kaikki vuodot loppui, myös menkat. Olin iloinen, viimeinkin toimiva ehkäisy! Sitten sain hiivatulehduksen. Ja toisen. Ja kolmannen. Samaan aikaan tuli pissatulehdus eka kertaa elämässä (ollut riesana siitä asti). Sitten näiden joukkoon liittyi emätintulehdus joka nousi kohtuun: 3kk söin putkeen antibiootteja kohtutulehdukseen + muihin, oli kamala olo! Tulehdukset olisin vielä sietänyt mutta seuraavaksi munasarjani alkoivat tuottaa kystia. Sellaista kipua voi lähinnä kuvailla esim. synnytyskivulla. Huh huh että koski! Tuntuu että kroppani hyljeksi jotenkin tuota kierukkaa ja se sekoitti kaikki systeemit. Nyt yhä vuosi poiston jälkeen on kroppa vielä hiukan sekaisin :/
Yhteenveto: en suosittele. Mielelläni voin kertoa omalla nimelläkin kokemuksistani, varmasti tutut jo tunnistikin kun kivuissani silloin kaikille itkin asiaa ennen h.kierukan poistoa.
Niin ja kumppani tunsi kyllä langat sillä hänellä on melko iso ja menee pohjaan asti.... En usko että pienempi heijari ylettäisi lankoja tuntemaan. Nro 9
Synnyttäneen ystäväni mukaan sattui enemmän kuin synnytys, kun kierukka laitettiin... Ja hän ei vähästä hätkähdä. Että turha valehdella, ettei laittaminen muka juuri satu. Toisilla sattuu, ja paljon.
Minulla oli mirena reilun vuoden. Laittaminen sattui särkylääkkeestä huolimatta (toki vain hetken laittaessa, mutta kipeitä supistuksia tuli 2-3h laiton jälkeen), mies tunsi langat yhdynnässä. Tarkastuksia ei kuulemma ole tarpeen tehdä. Menkat jäi kokonaan pois mikä oli mukavaa, mutta niin jäivät seksihalutkin kuten hormonaalisissa ehkäisyissä muutenkin. Ne harvat kerrat kun menkat tuli meni onneksi pikkuhousunsuojilla, tamponiahan ei saa kierukan kanssa käyttää joten siteillä pitää menkat mennä. Poisto oli helppo, ei tamponin poistoa kummempi. Muutama ensimmäinen kuukausi oli finnejä vähän enemmän, mutta sekin loppui aikanaan. Raskaaksi tulin kuukausi kierukan poiston jälkeen eli tosi nopsaan :)
Mulle neuvolalääkäri sanoi, että tamponeja saa käyttää, kun erikseen kysyin. Kierukankäyttäjiä on paljon; menevätkö kaikki muka kuukupilla tai siteillä..?
Mulla oli mirena 3 vuotta. Asentaminen oli kivutonta ja menkat jäivät pois. Mutta se vei kaikki seksihalut ja pahensi masennustaipumusta. En suosittele.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:24"]
Mulle neuvolalääkäri sanoi, että tamponeja saa käyttää, kun erikseen kysyin. Kierukankäyttäjiä on paljon; menevätkö kaikki muka kuukupilla tai siteillä..?
[/quote]
Kuukuppi on kai pahempi kuin tamponi?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:05"]
Mulla oli mirena 3 vuotta. Asentaminen oli kivutonta ja menkat jäivät pois. Mutta se vei kaikki seksihalut ja pahensi masennustaipumusta. En suosittele.
[/quote]
Mistä voit tietää että nämä oireet johtuivat kierukasta?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:49"]
Varmaan tosi yksilöllistä. Esimerkiksi Mirenasta tehdään enemmän haittavaikutusilmoituksia kuin mistään muusta lääkkeestä, joten ei se aina ihan vaivaton ole.
Suuri osa iltapäivälehtien "uutisista" on tänä päivänä maksettuja mainoksia. En ihmettelisi jos tässäkin ois uutisen julkaisemisen taustalla vaihdettu vähän muutakin pääomaa kuin ajatuksia.
[/quote]
Olen kanssasi tässä rahan vaikutuksen näkemyksessä täysin samaa mieltä!
nm. RAHA PUHUU!!!
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:43"]
Minulla on nyt ollut kaksi kuukautta kuparikierukka ja todella tyytyväinen olen toistaiseksi ollut. Ei ole ollut mitään erikoisia vuotoja tms. Mies ei tunne lankoja tai ei ainakaan ole valittanut niistä mitään. Ja raskaanakaan en (ainakaan vielä :D ) ole.
[/quote]
Sama juttu, komppaan.
Kuparikierukka oli. Asentaminen sattui paljon enemmän kuin synnytys ilman lääkkeellistä kivunlievitystä ja olin kolme päivää niin kipeä etten voinut matkustaa autossa saati ajaa itse enkä muutenkaan elää normaalia elämää, jopa käveleminen sattui.
Muuten alku meni hyvin. Sitten alkoivat jatkuvat lonkkakivut, minkä jälkeen vuodot pitenivät 5päivästä 10kymmeneen päivään JA kierto lyhyni 35päivästä 23 päivään.
Poistatin kierukan eikä kierto ikinä palautunut, vaan vieläkin, kolme vuotta poistosta kierto on 23päivää ja vuoto kestää 7-10päivää.
Hormonikierukkaa en suostu kokeilemaan edes, koska samanlainen kapine se on, miksei se aiheuttaisi samoja lantiokipuja. Ja minipillerit tekevät minut pahantuuliseksi akaksi, jolla on välivuotoja.
Mulla oli 2 kertaa kuparikierukka elikkä yhteensä 10-v ja ei mitään huonoa sanottavaa.
Minulla on nyt ollut kaksi kuukautta kuparikierukka ja todella tyytyväinen olen toistaiseksi ollut. Ei ole ollut mitään erikoisia vuotoja tms.
Mies ei tunne lankoja tai ei ainakaan ole valittanut niistä mitään.
Ja raskaanakaan en (ainakaan vielä :D ) ole.